Fånghästen våran och knepiga beslut

Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Än så länge är det tre veterinärer som har tittat och inte haft åsikter (och sidådär sju eller åtta olika vet studenter). Men framdelsbilden ser lite mysko ut. Hon brukar inte se ut så.

Men att ändra på något utan att ha bilder känns lite småtokigt det också.

ÅB om ca 10dgr och hon står 99% av sin tid på box i MASSOR av spån så hon kan gräva ner fötterna hur hon vill. Och ligga. Som hon vill.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

*KL*

Ska in till Stora Staden idag och passar på att fråga; finns det några bra tillskott, örter etc som är bra till fånghästar? Fick tips om St Hippolyt EquiGard men det finns inga åf här uppe.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Om du verkligen, verkligen Måste få iväg en av hästarna (möjligheten finns ju faktiskt att lämna ut på foder eller liknande med) skulle jag nog ta bort fånghästen men det känns ju trots allt jobbigt när man har kämpat såpass. Vi behandlar våran med örter med stor framgång nu. Kanske får hon gå på magrare gräsbete nästa sommar om vi har tur! :)
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

ja! hagtorn och rosmarin är väldigt bra. även vallört. och någon form av magmedel. bakjäst funkar det med.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

*KL*

Ska in till Stora Staden idag och passar på att fråga; finns det några bra tillskott, örter etc som är bra till fånghästar? Fick tips om St Hippolyt EquiGard men det finns inga åf här uppe.

Jag tror att det bästa att lägga pengarna på är lucern och högklassigt hö till fånghäst. Ingen typ av kraftfoder (sädeslag etc) alls.
Just nu när det börjar bli risk för fång (har en häst som fick fång förra våren) så ger jag en nypa bakjäst morgon o kväll.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

ja! hagtorn och rosmarin är väldigt bra. även vallört. och någon form av magmedel. bakjäst funkar det med.

Vallört får inte säljas längre, då det numera är klassat som ett för starkt preparat.

Djävulsklo är ett alternativ till smärtstillande, men bör diskuteras med behandlande veterinär först.

Brännässla är bra att ge för att stärka upp, och älgört måste jag säga är överlägset när det gäller att fixa till en mage med obalans.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

joho det gör det visst det, köpte det senast förra veckan...^^

man ska inte ge Roten i längre perioder, men kortare perioder är inga problem. bladen är heller inte farliga.

för att dom cancerogene ämnen ska vara farliga för hästar så får dom äta 300kg ört om dagen... :p
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag tycker tyvärr inte att hon ser rolig ut alls. Jag har själv varit tvungena tt ta bort en älskad häst p.g.a. fång och senare insulinresistens och hans hovar var inte ens i närheten av vad du visar trots att han fick hovbensrotation. Att verka fram kötthoven och sedan sätta tåkappa över verkar inte heller tillhöra någon vanlig verkningsmetod för fånghästar.
Jag är glad att ni fått tid på klinik men jag är rädd att hon fått gå med smärtor alldeles för länge. Har hon fortfarande puls?
Om så, hur ställer sig vanliga distriktsvetrinären till hästens allmäntillstånd ur djurskyddsskäl? Efter vad jag har sett av bilderna skulle jag tro att det verkligen finns skäl för avlivning.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Då är den du handlar av ganska ouppdaterad måste jag säga ;).

Nej självklart ska man inte ge rot någon längre period, det är inte för inte som det kallas "naturens butta". Men om hästen blivit behandlad med något annat (alt. står under beh.) är det inte så smidigt att ge det samtidigt.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

0804093.jpg


0804092.jpg


0804091.jpg


Det syns inte men skorna är skålade så att de inte ligger emot sulan.

Börjar bli dags att verka igen tror jag och då kanske fundera på bak och fram skor? Barfota känns inte så "hot" för hon blir hemskt ömfotad då.

jag är verkligen ingen skoexpert men ajg tycker trakterna ser för höga ut och att hon inte får belastningen centrerad (spec. vä fram) utan har den mer på insidan hoven med utfluten utsida till följd.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

menar vallört-rot. ;)

min häst svarar btw inte alls på dk. så det är himla olika det där. han får mer smärtlindring av älgört!

haha ja det kanske dom är men det är ju bra, så får jag det jag vill ha. :devil:
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jahaa, trodde inte du menade vallörten utan DK :p. Ber om ursäkt för min tröghet :angel:

haha ja det kanske dom är men det är ju bra, så får jag det jag vill ha. :devil:
Du får passa på så länge det finns lager på det...sen är det stopp för privatpersoner att handla "bara för att".
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Djävulsklo ger vi till vår ponny. Vi köpte hem en kur från ett företag med ett flertal olika örter som skulle rensa ur kroppen och även stilla smärtan och vidga kärlen i hoven (tror jag det var). Nu är det till och med roligt att se ponnyn. På ca två veckor blev det en ny häst. Från att gå myyyyycket långsamt till skogshagen hon har fått två gånger om dagen och se helt deppad ut till att skutta runt när man tar små korta promenader med henne och galoppera och skutta för fullt när hon får träffa de andra hästarna. Nu har hon verkligen liv i ögonen. Mamma blev mycket förvånad när hon började bli bångstyrig och ponnyaktig igen, men det är bara roligt så dålig som hon har varit under ett halvårs tid nu. Eller ja, veterinärer och hovslagare har inte dömt ut henne eller nåt men hon var sjuk med stort s.

Jag längtar tills vi får se en ny hov växa ut! Det vore så kul om hon kunde användas till lättare ridning och körning om ett halvår-år igen.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

hoppas du är medveten om att hon kanske inte alls är bättre utan endast smärtställad. :crazy:

på många hästar funkar dk väl så bra som butta!

inte så bra om hon haft fång för några veckor sen och galoppera runt nu - det tar tid för hoven är "frisk" igen och under tiden bör hon bara skritta..
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag tror att det bästa att lägga pengarna på är lucern och högklassigt hö till fånghäst. Ingen typ av kraftfoder (sädeslag etc) alls.
Just nu när det börjar bli risk för fång (har en häst som fick fång förra våren) så ger jag en nypa bakjäst morgon o kväll.

Jag ger min samma sak (fast ensilage i stället för hö) och betfor som innehåller bra fibrer. Jag tänker fortsätta med lusern och betfor hela sommaren. Och ge jäst när jag tror att det behövs.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Nya pjuck är beställda till nästa vecka. Eller vad det nu blir. Det ska diskuteras med Ultuna först.

Hon står inte rakt på fötterna, det går säkert att ställa upp snyggar bilder :crazy:

Hon är behandlad typ ung:

080309 - halt vä fram
080310 - ställd på box
080314 - skodd, finadyne (14 15 16) Sämre under helgen
080317 - butta + gastrogard (tom 26 -> sista påsen på morgonen)
080327 rullade fast, nytt buttarecept på telefon
080328 - nytt besök, omskodd fram med skålade skor och ingen tåkappa, finadyne IV (inte verkad, bara skålade skor och borttagen tåkappa)
080330 - butta ->
080407 - nytt besök, fortsätter med butta -> 21, boka nytt besök + abortvirus nr 3
 
Senast ändrad:
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag håller tummarna att hon snart mår bättre och att ni kan fastställa en riktig diagnos. Mitt i allt elände är det väl ändå en välsignelse att fölungen verkar klara sig!
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Lånar tråden litegrann.

Min häst har gått ute nu i 3 dagar. Och jag slutade emd buttan i tisdags morse. I hagen finns mossa och lite gult gräs, en liten hage till 4 hästar. Idag när jag kom på kvällen såg hon trött ut. Hon petade inte i backen.
Ingen puls, lika ljummen i hovarna som hon varit tidigare. Vi gick en sväng på grusvägen för att kolla hur hon gick. Det var helt klart godkänt, mycket bättre sen i lördags, inget stappel alls.

Tog in henne och gav henne hö, det åt hon.

Om ett nytt anfall är på G? Hur snabbt får hon det? Borde hon fått det i tisdags när hon fick komma ut igen eller visar det sig nu några dagar senare?
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

kan vara att hon har mer ont när buttan är ur kroppen och därför är lite mer slö.

eller så är hon helt enkelt trött, det är en påkänning att vara sjuk!!
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Ja men borde inte buttan gått ur kroppen snabbare?
Hon fick sista dagarna mindre än en halv dos 2 ggr om dagen (12 timmars mellanrum).
Hon är dräktig och ska föla i slutet av juli. Kan det vara dräktigheten som gjorde henne slö?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp