Fånghästen våran och knepiga beslut

Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Har hon fortfarande puls?
Om så, hur ställer sig vanliga distriktsvetrinären till hästens allmäntillstånd ur djurskyddsskäl? Efter vad jag har sett av bilderna skulle jag tro att det verkligen finns skäl för avlivning.

Liten dagsrapport.. Veterinären var här och tittade till henne idag faktiskt (eftersom jag ringde i början på veckan och var så uppgiven :angel:). Han tyckte hon såg väldigt pigg och fräsh ut, och att vi gör rätt som kämpar vidare, även om han personligen inte tycker fånghästar är mycket att lägga energi på..
Hon rör sig normalt på rakt spår, ömmar i vändningarna. Hovarna är lite "ljumma" högst upp vid kronranden (?), kalla nedtill.. Knappt någon puls kvar, yttepyttelite i ena benet bara (man får kämpa för att hitta).
Får väl se vad som händer på kliniken..
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Är den mjuk eller hård ovanför kronranden?

Man kan visst känna om en lägesförändring har skett'* ta det med 3 nypor salt*
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Är den mjuk eller hård ovanför kronranden?

Man kan visst känna om en lägesförändring har skett'* ta det med 3 nypor salt*

Ja det får man nog göra. Jag har försökt att känna efter förut men ej blivit klokare av det. Men man måste kanske vara "hästmänniska" för att lyckas? Jag har ganska långt dit ca 8000.
Oj jag hade skrivit fler än vad jag trodde jag menar 7500.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Vet bara att min var svampig där- lite insjunken istället för hård iallafall- svårt att beskriva- även om man är nybliven hästmänniska;)
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Om man ska känna så måste man nog ha verkligen KÄNT efter på hästen innan.

På Neffi är det ngn som "tycker" sig känna en sänkning och ngn annan inte.

Sulan ser klart skummare ut på hoven "utan" sänkning osv.

Nä jag vill ha röntgen, typ nu :mad:

(Det är fortfarande inte ett alternativ att åka iväg med henne men idag så "travade" hon in i boxen efter matbyttan :rofl: )

Matbyttan:
½dl lusern
½dl krafft rehab
1 dl krafft protein
1dl multivitaminer
1dl b-vitaminer (alla vitaminer är pellets)
2dl mineraler
kalk
foderjäst (fodrar bara slut på bvitaminerna, sen räcker det med jäst)

Det blötläggs och sen kan hon sörpla, det gillar hon :love:
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Det är nog ett bra sätt men jag håller nog med lil-sis man måste nog ha känt på det innan. Det har inte jag. Jag skulle nog bara bli lätt hysterisk över vad jag kände - men det är jag det.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

nä det hjälper inte ens att va bukefalist.. :p jag har klämt på min och visst det kändes ju lite mjukt.. men så klämde jag på dom andra två och jag kunde inte känna någon större skillnad faktisk..
 
Senast ändrad:
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Nu har vi kämpat snart ett halvår med en av våra hästar. Hon fick ett rejält fånganfall och låg ned ca en månad, och stapplade fram ytterligare några månader. Nu skrittar hon glatt i hagen och ser pigg/glad/busig ut, men "bakåtlutad" som fånghästar brukar röra sig. Hon har fortfarande varma hovar och liiite puls. Hovarna ser förjävliga ut, och det rinner blod och var varje gång vi verkar. Hon har stått på både metacam och butta (ingen effekt). Äter enbart hö. Hur vet man när man ska ge upp? Veterinären dömde ut henne för flera månader sedan, hovslagaren var mera positiv. Men han är tveksam till att hon bli fullt ridbar igen. Hon är ganska högt försäkrad och skulle egentligen ha använts till träning och tävling :crazy:. Grejen är den att vi bestämt oss för att skära ned på hästantalet (pga bebis), och nu kommer vi till ett dilemma: sälja den fina friska hästen och behålla fånghästen för att kämpa vidare med den, eller slakta fånghästen och behålla den friska :crazy:. Hur hade ni gjort?
Senaste hovbilden föresten:
hov_1207328508.jpg

LÅG HÄSTEN NER EN MÅNAD????? :eek: Ursäkta om jag låter otrevlig, men hur tusan tänker man om man låter hästen plågas så i en hel månad?
Shit alltså vilket lidande vi människor utsätter stackars djur för :eek: i naturen hade ju ett rovdjur snabbt satt slut för den hästens plågor.

Jag undrar hur du kommer känna dig om du som gammal hamnar någonstans på långvården, får riktigt jävla plågsam cancer till exempel och folk trycker i dig mat och sätter dig i respirator så du fortsätter leva och leva och leva fast du ligger där och plågas och bara vill dö, men ingen ger dig smärtstillande så du fortsätter att känna fruktansvärda smärtor skära i kroppen :devil:
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

det är väl precis så dom allra flesta människor dör.^^

Ja och det är ju fruktansvärt. Det är fantastiskt att man har möjligheten att bespara sina kära djur ett sånt lidande!

Skulle jag få bestämma skulle dödshjälp finnas för människor också. Har jobbat inom hemtjänsten och du anar inte hur många svårt sjuka gamlingar det finns som inget annat önskar än att få dö.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Och jag tänker avliva min gammelhäst för att den går med dubbelslående slag och ömmar i sulan för visitertången.
Olika kan det vara.

Denna hästen har inte visat reaktion på visiteringstången, inte ens när hon var som dåligast..
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

I sådana fall finns det väldigt många djurplågare omkring oss, det är väl inget konstigt att dom ligger mycket i början, både vid fång och andra skador.. Jag vet hästar som stått på box i 9-10 månader. När jag skriver att hon låg en månad så menar jag att hon låg ned väldigt mycket, givetvis låg hon inte 24 timmar om dygnet! Då hade hon väl svultit ihjäl om inte annat, eller förstört dom inre organen. Hur som helst, jag har tagit bort två andra hästar här hemma nyligen (9 och 17 år gamla) som jag haft mycket längre och varit ännu mera känslomässigt bunden till, så jag är inte sådan som håller djur vid liv bara för att jag inte kan med att skjuta dem. Man såg att dessa två hästarna led (drogs med pålagringar), men denna pärla har hela tiden varit glad och positiv. Då vill jag åtminstone försöka, eftersom hästen bara är 7 år. Visst, första dagarna funderade vi på avlivning, men då ropade alla bukefalister- nej nej, man måste ge fånghästar tid! Och vänner runt omkring med erfarenhet av fång sa samma sak..
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Denna hästen har inte visat reaktion på visiteringstången, inte ens när hon var som dåligast..

Sämst heter det.
Men ändå.

Min har visat reaktion på visitertången av andra orsaker i flera år.
Vissa hästar har känsligare sulor helt enkelt.
I min fånghästs fall så tror jag att allt egentligen är ett helt normalt åldrande.

Men om jag vore envis så skulle den säkert också gå att bota.
För att sedan dö i någon annan plågsam krämpa bara litet senare.

Man måste ibland även lära sig att sätta punkt.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Man måste också ge det tålamod.
Att släppa ut hästen att löpa fritt i hagen med sådana fötter tror inte jag på om man vill ha den bra igen.
Jag stänger inte in min gammelhäst, men det beror på att han inte äter om jag gör det.
Så jag har inget val faktiskt.

Han går och finns för att alla skall hinna ta avsked.
Under tiden så är han smärtlindrad.
Och om man inte vet om att han är sjuk och vet hur konstigt som han alltid har gått, så ser man det inte.
Om man däremot inte vet hans vanliga rörelsemönster så skulle han se jättesjuk ut.
Olika det där.

Hans vanliga sätt att sätta ner sina framhovar är yttre trakten först, sedan utsidan för att slutligen låta framhoven wobbla som en tallrik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp