Z
Zalmiak
Sv: Fångtråd igen!
Ja det är fantastiskt skönt!
den bästa julklappen någonsin!
Och va härligt att din ponny börjar bli bättre också! Ingenting känns så härligt som när sina älsklingar mår bra!
Vad är det för ponny du har? hur kom din vet fram till att han skulle få cushing medecin?
Jag vet inte riktigt om Zalle (min ponny
) är insulinsresistens, däremot vet jag att han har problem med insulinet, dels så producerar hans kropp för mycket och dels så kan han inte göra sig av med det, så det lagras bara i hans kropp och det är det som gör att han får fång hela tiden.
Men nu med medecin så ska det ju bli bra, men jag kommer fortsätta att sköta honom som en fång häst hela hans liv (alltså inget bete, ingen "socker kost", noggrann hovvård, mycket motion och väldigt försiktiga foderbyten etc)
Nu fodrar jag honom med 7 kg hö med låga värden, dock är det väldigt bra kvalité på det. Sen får han också lite rivna morötter för att jag ska kunna blanda ner hans medecin samt hans mineraler som heter biopromin (dem är super bra, kan varmt rekommendera!) och probimin (tarmstabiliserande medel)
Vad äter din häst?
Lycka till med allt!
Vad bra att din ponny fick en diagnos och hjälp! Eftersom min häst också äter Cushingmedicin och har tappat rejält i vikt (vilket behövdes) så blir jag såklart intresserad av dig o din ponny. Är den insulinresistent också? Min häst går numera på en i stort sett sockerfri kost och äntligen så har hovarna slutat att spricka och fettdepån i mankammen är helt borta. Vad fodrar du med?
Ja det är fantastiskt skönt!
Och va härligt att din ponny börjar bli bättre också! Ingenting känns så härligt som när sina älsklingar mår bra!
Vad är det för ponny du har? hur kom din vet fram till att han skulle få cushing medecin?
Jag vet inte riktigt om Zalle (min ponny
Men nu med medecin så ska det ju bli bra, men jag kommer fortsätta att sköta honom som en fång häst hela hans liv (alltså inget bete, ingen "socker kost", noggrann hovvård, mycket motion och väldigt försiktiga foderbyten etc)
Nu fodrar jag honom med 7 kg hö med låga värden, dock är det väldigt bra kvalité på det. Sen får han också lite rivna morötter för att jag ska kunna blanda ner hans medecin samt hans mineraler som heter biopromin (dem är super bra, kan varmt rekommendera!) och probimin (tarmstabiliserande medel)
Vad äter din häst?
Lycka till med allt!