Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 814
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Nej, har ingen sockeranalys men det är rätt mycket energi och inte så mycket protein - tyvärr. Därav kompletteringen med luzern. Antar att det inte ger mycket att ta sockeranalys på en enda bal - de kommer ju från olika gärden och jag kan omöljligt öppna flera balar för detta. Jag ringde min vet som lugnade mig lite. Och det finns inget direkt sätt att "stämma i bäcken" om det redan är på G - men än foder och allt det där vanliga...Enligt henne...

Om man misstänker att ett fånganfall är på G så bör man naturligtvis försöka ta reda på vad som kan trigga igång det och sedan ta bort detta. Nu är ju inte det så lätt egentligen det vet jag.

Men min personliga uppfattning som då alltså är en egen teori är att man kanske kan bryta ngt som är på gång eller i alla fall minska ett ev fånganfall till ett minianfall i stället för ett större. Jag har förstått det som att när det väl har gått så långt att lamellerna har börjat brytas ner av MMP eller ngn annan oviss anledning så går det inte att förhindra just de reaktioner som har satts i gång. Men däremot kan man nog förhindra att det fortsätter, kanske speciellt för de hästar som är IR.

Det finns bara en sak som kan stoppa ett anfall helt(?) och det är att kyla ben och hovar. Så om det är mkt snö och kallt och man är rädd att ett fånganfall är på G så är det kanske inte alltid bäst att ställa in hästen i stallet-

knapplån

Nu har vi kallt och massor med snö - jättehärligt!!

Men min lilla häst får snöstyltor under hovarna. :cry: Idag hade hon en stor under ena bakhoven. (Jag var inte hemma men rusade ut när jag fick höra att det hade varit ngt konstigt med henne när hon togs in). Hon är nu lite varm längst ner på det benet. :confused:

När hovis var här var det lervälling. Jag ville inte sätta på snösulor då pga hennes hålrum och överhuvudtaget kanske fortfarande lite svagare vävnad. Förra vintern skickade jag efter löstagbara snösulor som jag aldrig hann att använda. De kommer säkert att få ut snön ur hovarna när eller snarare om jag får dit dem. Men jag är rädd att de kommer att trycka på sulan på ngt sätt (svårt att förklara). Hovis trodde dock att de skulle fungera när jag visade dem för honom. Jag får försöka leta rätt på ngt bra verktyg imorgon att klämma ihop dem med så de går in längs med skon.

Jag undrar hur pass ansträngande det är för hennes ben med snöstyltor? i hagen alltså.Jag menar om hon tex går konstigt och belastar fel - kan det då sätta igång ngt nytt -belastningsfång? Vad tror ni andra?

Tur att jag bara ska jobba i två och en halv dag till. Sedan är jag ledig i nästan tre veckor. Då kan jag bevaka varje steg hon tar. :)

Verkar hästen frysa? =)

Lillen går ju otäckad, och är klippt, typ täckesklippt eller vad man ska kalla det, ganska rejält. Växt ut en del men ändå stor skillnad på klippta områden. Han har inte frusit varken när det varit tio minus eller när det snöat på tvärsen. Och din har ju täcke så om den inte verkar frysa tror jag inte du behöver oroa dig alls.

Nej han verkar ju inte det! Vilket är tur, det är bara jag som är nojjig! :o :crazy:

Nu är jag ledig i flera timmar i helgen, så jag ska ta itu med begränsad-tillgång-projektet hoppas jag!

å så härligt med glad och pigg häst!!

Jag är lite nojjig som sagt... Jag har inte alltid varit så, men nu med sjuka hästar så blir det lätt s¨å..

jag har alltid resonerat som så att en häst är en häst och en häst ska klara av kyla utan en massa täcken och jox.

Men sen insåg jag att varmblodfsstoet inte pallar det eftersom hon har X antal tungt bagage med sig med skador och grejer och klarar inte av att bli kall över ryggen.
Så nu med fånghästen har jag tänkt som så att jag vill att kroppen ska lägga all energi på att bli frisk i hovarna, och inte lägga energi på att hålla värmen, så därför har jag haft täcke på honom vid nederbörd och nu när det är kallt. Faktum är att det förövrigt är första sommaren/hösten som han inte protesterat när jag lagt på honom täcke. Annars (innan han fick fång) har han alltid sprungit iväg när täcket kommer fram.
Iofs så försökte han komma ifrån när jag lade på täcke i förrgår, det kanske är ett friskhetstäcke! :idea:

(edit: haha såg hur roligt det blev, men vill inte ändra. Friskhetstecken ska det vara!)

Förresten, här har vi "bara" runt -10 grader och massor av snö, och det kommer mera! :banana:
Jag har inget direkt tips om mat och så i kyla, hur mycket de behöver extra, men jag har lagt på några kg förr om åren när det blev riktigt kallt.

Mina har fri tillgång på halm, så de HAR ju mat kom jag på nu.. (även om de hellre står mitt i skogen och snöfallet än i lösdriften)

Senast ändrad:

Som tur är har vi snö och kallt här nu! Han var sval och fin om hovarna i em. Tycker det är svårt det där med värme och puls också, för rätt vad det är har han varma hovar och jag kan känna pulsen, nästa timme svala hovar och ingen puls. Men så är det ju... Bara å försöka hålla sig kall och inte bli hysterisk!!! ;-)

Ang snö och kallt och varma hovar fick jag lite noja igår ang Ls hovar som plötsligt var ljumma/nästan varma efter intag. Kalla när jag tog in, kalla när jag tog ut.

Nojade grymt, då jag tagit av munkorgen iom kombinationen av rejält med snö (GÅR att gräva fram strån dock), och ffa en tappad framtand som innan den föll av gav visst tuggbesvär och sen orsakade en del blodutgjutelse. Så fick stora skälvan att han lyckats gräva fram sockerrikt gräs och det var skit på G.

Tills han kom in idag, med kalla hovar men 1 h senare i boxen varma. Och is/snöfria. De tinar. Där trillade poletten ner, att det kanske inte är värre än just att fossingarna tinar upp när han kommer in i boxen och bort från snön. Jag hoppas det i alla fall.

Igår tänkte jag faktiskt lite då jag släppte ut honom utan täcke i -25. Alla andra häromkring släppte inte ens ut sina. Han hade då så gott som fri tillgång på halm igår. Han galopperade och bockade som ett tok igår, blev nojjig över att han skulle få puls och värme men ingenting *puh*

Ang snö och kallt och varma hovar fick jag lite noja igår ang Ls hovar som plötsligt var ljumma/nästan varma efter intag. Kalla när jag tog in, kalla när jag tog ut.

Tills han kom in idag, med kalla hovar men 1 h senare i boxen varma. Och is/snöfria. De tinar. Där trillade poletten ner, att det kanske inte är värre än just att fossingarna tinar upp när han kommer in i boxen och bort från snön. Jag hoppas det i alla fall.

Nej de tinar inte : )
Hästen har sk. shuntar, dvs "klaffar" som släpper av och på blodtillströmningen till hoven, med resultat att de mestadels är kalla, men regelbundet under ett dygn, blir varma, då shuntarna släpper på blodcirkulation/värme ner i hoven. När det är extremt kallt ute så måste shuntarna givetvis släppa på mera regelbundet. Helt normalt.

Nej de tinar inte : )
Hästen har sk. shuntar, dvs "klaffar" som släpper av och på blodtillströmningen till hoven, med resultat att de mestadels är kalla, men regelbundet under ett dygn, blir varma, då shuntarna släpper på blodcirkulation/värme ner i hoven. När det är extremt kallt ute så måste shuntarna givetvis släppa på mera regelbundet. Helt normalt.

Menade tinar i meningen att de slutar kylas. Jag är ju fullt medveten om 'shuntarna', men när de står i snö som h¨åller minus 15 grader så kyls ju hovarna/blodet ner lika fort igen, dvs hovarna fortsätter vara kalla för handen. Men när de kommer in, och står i halm istället, så även om lufttemperaturen är kall, så när det släpps på så kyls det inte ner lika fort.

Samma sak rent i övrigt, det är ju inte varmare inne iom kallstall, men nedkylningsfaktorn minskar, och då så via blodcirkulationen t ex, så försvinner (tinar) en hel del av isen/rimfrosten de kommer in med, då det inte 'åternedisas'.

Så tinar, inifrån. Dvs vi menar samma sak, men med olika ord. Men innan jag insåg att det såklart var därför - jädrar vad nojig jag var. Jag ÄR fortfarande nojig för gräset, men inte för hovvärme vid nattning. Alltid nåt.

Min ponny är ute utan munkorgen just nu. För första gången sedan fånganfallet.

Vilken häst tror ni det är som står och sparkar undan snön för att ev hitta ngt som går att äta under den? :crazy:
Men jag vågar inte ha henne ute så länge eftersom snön packas i hovarna. Jag är lite rädd för att det blir för kallt och blött inuti munkorgen. Jag vet inte om de kan förfrysa sig på ngt sätt?

På tal om att oroa sig.....:crazy:

Tror inte de förfryser sig med tanke på hur de kan se ut. Däremot, iaf rent teoretiskt borde snö och is kunna frysa ihop och 'stänga' munkorgen. Med tanke på vilka isklumpar som kan byggas upp på grimmor etc?

Jag har ju inte provat ha munkorgen nu med så mkt snö och så kallt (minus 18..) som det är nu. Jag fick ju ta av den lagom tills snön hade kommit iom framtanden han tappade, och även just för snön, kändes inte funktionellt med tre dm snö och svinkallt och så den. Här grävs det också upp strån tyvärr, och jag är livrädd. Har inte bestämt mig för om jag ska sätta på munkorgen sen när det är lite bättre där vid tanden, eller inte - just för jag undrar hur det blir med snön, men får se om jag provar.

Men frostskador tror jag inte man behöver oroa sig för, men ev då om munkorgen sätts igen, det fryser igen vid hålet etc? (Kanske inte påverkar dig lika mkt, du tar in vid fodring väl? Jag ger ju ute i hagen)

Min ponny är ute utan munkorgen just nu. För första gången sedan fånganfallet.

Vilken häst tror ni det är som står och sparkar undan snön för att ev hitta ngt som går att äta under den? :crazy:
Men jag vågar inte ha henne ute så länge eftersom snön packas i hovarna. Jag är lite rädd för att det blir för kallt och blött inuti munkorgen. Jag vet inte om de kan förfrysa sig på ngt sätt?

På tal om att oroa sig.....:crazy:

Har hon skor?...utan snösulor??

Din häst är smal o finns det inte mkt gräs under snön tror jag att hon klarar av det. Ge mer hö ute o mindre inne.

Skulle ta av den o kolla noga vad hon får i sig.

Om det är någon tröst så iaf här så hjälper det varken med oskott eller sulat, det blir isstyltor ändå. När det är så förpestat kallt så fryser eländet till is, som byggs på och sen är det styltor av ren is, även för oskodda.

Bäst just nu funkar faktiskt bara just skott och ingen sula, ironiskt nog. (Sen att det byggs upp is PÅ skon så brodden täcks av en isrand är en annan historia, tack och lov ligger ingen is under snön dock)

För att lösa det kan man sko med 4 hål o ha polarsulan som man skruvar dit som beredskap.
Tänkte... till nästa vinter:angel:

Har hon skor?...utan snösulor??

Din häst är smal o finns det inte mkt gräs under snön tror jag att hon klarar av det. Ge mer hö ute o mindre inne.

Skulle ta av den o kolla noga vad hon får i sig.

Japp skodd runt om utan snösulor och med två broddhål.
Efter den senaste skoningen och innan snön kom (ett par veckor) så var det lera. Även om det inte är lerigt mer än bara på vissa ställen måste hon ändå klampa i leran. Jag ville inte sätta dit snösulorna då för det kändes inte bra eftersom hon fortfarande har pyttesmå rester kvar av hålrummen. Men jag ska exeperimenatera med mina nya löstagbara snösulor. Hon brukar ha snösulor på vintrarna. De som är hästskoformade med en plastslang och som sitter fast i skorna.

Du har inte sett henne gräva i snön! Men vi får se hur hon klarat det i dag. Hon var ute ett par timmar, har kommit in för att äta och vila ett tag och ska ut ett tag till.

Om ngn undrar så är detta helt emot mitt sätt att ha hästar. Vi har ganska stora hagar både sommar och vinter där hästarna går ute dygnet om i flera månader och flera timmar om dagen just nu när det är som kallast. Mitt mål är att även min fångponny ska kunna vara ute mkt igen så småningom.

OK kanske ingen risk för frostskador.
Men om den täpps igen så hålen försvinner, vad händer då? Då får hon kanske inte ngn luft? :crazy:

Jag får se hur jag gör. trösten är ju att hästen mår bra i alla fall.

Här "nere" är det, efter vad jag förstått, ovanligt att man har mer än traktbroddar. Det är ingen hovslagare som jag haft hittills som föreslagit något annat, men självklart kan man väl få det om man så önskar.

På en fånghäst skulle jag nog hellre ha 4 låga brodd än 2 större i trakten, samt att vara nogrann i att skruva ur om det inte behövs.
Folk verkar vara lata med sånt o förstår inte hur illa det är på hård barmark med brodd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 920
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 828
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 586
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 201
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka