Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 815
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Varför ska den komma in för att äta o även VILA:rofl::angel:

Så hårt jobbar hon väl inte...ännu:bump:

Jag skulle strö runt höt i hela hagen, så att de letar efter bra mat istället för att hitta på "ofog".

Ngn trädstam håller sysselsättningen i flera timmar.

På en fånghäst skulle jag nog hellre ha 4 låga brodd än 2 större i trakten, samt att vara nogrann i att skruva ur om det inte behövs.
Folk verkar vara lata med sånt o förstår inte hur illa det är på hård barmark med brodd.

Varför tror du att jag har HÖGA broddar :confused:? De är väl knappast högre än de "normala" broddar man köper? Ja, och nu har vi ju snö här - inte barmark alls. Hovis är ju väl medveten om att jag har fånghäst dessutom.

Tja höga o höga, men det är gasnka bara att inte ställa den mer på tå alls.

Det finns riktigt låga brodd.

Skåne.. Jag har haft kompisar som alltid bara har haft 2 brodd o ej heller hufgrips. Ja de galopperar från stallet o hem:rofl:

När de sedan testade 4 st så var en kommentar- Det är ju som att rida på sommaren:idea: Tänk dig tekniken som hästarna har fått lära sig för att ta sig uppför isiga backar. Fast ni har väl inte de problemen. Med backar menar jag--*andra fördomen mot skåneland*

har inte tid att läsa igenom alla inlägg och hitta vart hon skrev det. Men jag har för mig att hon tog av munkorg och hästen gräver fram gräset!

Tja höga o höga, men det är gasnka bara att inte ställa den mer på tå alls.

Det finns riktigt låga brodd.

Att det inte är bra att ställa hästen "på tå" kan jag förstå. Snabbkik på Hööks och Börjes visar isbrodd/vinterbrodd mellan 7 och 14 mm. De jag har är förmodligen Börjes 10 mm. Hur stor skillnad gör egentligen 3 mm (jämfört med Hööks 7 mm alltså), eller du menar kanske ännu lägre? Men då borde de väl knappast göra någon nytta?

Fast ni har väl inte de problemen. Med backar menar jag--*andra fördomen mot skåneland*

Jag bor bara någon mil från Småland så det är ju knappast skånska slätten jag bor på. Här är väl inte jättebackigt, men knappast slätt heller. Ett mellanting...

Varför ska den komma in för att äta o även VILA:rofl::angel:

Forest ska få svara själv, men jag undrar om hon inte menar att hon vill att hästen ska få vila hovar och ben från snöklumparna som packas på i hagen. Jag tror inte annars att hon tycker att hästen behöver vila.

Tack till er andra som svarat i stället för mig.

Jag ville att hon skulle vila från att vara ute utan munkorg och då allt hon lyckats sätta i sig och att hennes ben skulle vila sig från snöklampar.
Ursäkta mig men hur läser du inläggen innan du svarar?

Hon är en porslinshäst just nu. Jag vill inte ha sådana hästar utan jag är helt övertygad om att hästar ska vara ute i sina hagar och leva ett så naturligt liv som möjligt. Men än en gång så är målet att min ponny ska kunna göra det en gång i framtiden. Jag vill ta en sak i taget så att vi kommer dit utan återfall. Det är min bestämda uppfattning att jg ska ta det lugnt.

Jag har inga planer på att strö hö i hela hagen. Det är säkert en bra ide men det fungerar inte här. Dels så blåser det ganska ofta och dels får hon inte hö utan pyttelite ensilage och sedan lusern och halm. Halmen komer garanterat att blåsa bort och dessutom tror jag inte att hon slutar att leta mat för det.

När det gäller broddar som sitter i länge så är jag inte alls med. :crazy:
Jag skruvar i broddarna när jag ska rida och tar ur dem när jag har ridit.

Jag tror än en gång att det är dumt för att inte säga jättefarligt att låsa sig vid en enda lösning till dessa hästar. Man måste själv hitta den bästa eller snarare den minst dåliga lösningen dvs den som passar ens egen häst och de förutsättningar man själv har.

Senast ändrad:

Jag tror än en gång att det är dumt för att inte säga jättefarligt att låsa sig vid en enda lösning till dessa hästar. Man måste själv hitta den bästa eller snarare den minst dåliga lösningen dvs den som passar ens egen häst och de förutsättningar man själv har.

Yes :)
Och det är tamef-n inte lätt alla gånger!

När det gäller broddar som sitter i länge så är jag inte alls med. :crazy:
Jag skruvar i broddarna när jag ska rida och tar ur dem när jag har ridit.

Jag har förvisso haft i broddarna på min nu sedan det började snöa i mitten på veckan. Men här behövs det broddar i hagen, och det behövs broddar när hon kommer springandes in i full fart och slirar runt hörnet vid stallet... Sedan står hon ju på djup bädd inne, så där sjunker ju broddarna ner hela vägen alltid. Broddar är väl inte jättekul men alternativet, att hästen skulle skada sig om den halkar, är ju inte särskilt kul det heller!

Absolut! Håller med dig till fullo!

Vi har inte så halt i våra hagar. Men om det blir det så får hon ha broddar.
Jag tycker inte riktigt om tanken på att de ska kunna skada sig på broddarna. Jag har aldrig behövt ha det i hagen.

Men vi får väl se. Det verkar inte som om snön kommer att försvinna. Kul med en vit jul i och för sig.

Jag ville att hon skulle vila från att vara ute utan munkorg och då allt hon lyckats sätta i sig och att hennes ben skulle vila sig från snöklampar.
Ursäkta mig men hur läser du inläggen innan du svarar?
Men om man följer väderleksprognoserna:cool: ber man hovis att ordna så att klampar ej uppstår när man har en hovkänslig häst eller löser det på annat sätt- tycker jag.

Mina fick hufgrips på sig raskt.

De får ju klampar så fort den går ut igen- eller?
Glasslock kanske funkar någotsånär:idea:

Det är väl bra att hon får jaga efter höt som blåser iväg:banana: om det nu inte blåser ut från hagen. Har ju ingen aning om hur stor
/ liten hage som hon har:confused: annars kan man sen gå o trampa ner höt i snön.

Jag har tänkt sätta fast brodd på min nu när hon ska skos i veckan, sk guldskor och snösulor. Varför är det inte bra med broddar på en fånghäst? Har tänkt börja promenera med henne nu efter jul, och då behöver hon ju ha broddat. Tyvärr pallar inte mina handleder att stå i kylan och brodda på och av, därför blir det fast brodd.

Vi har lite snö men stenhårt knöggel i hagen, och is, och ingen ändring i vädret i sikte (förutom mer snö då).

Jag har brodd dygnet runt under broddsäsong. Annat skulle innebära hästar som halvt slog ihjäl sig.

I år är det vanlig brodd (= elitbrodd) fram, och fasta lägre brodd bak (guldskokopia). Bara traktbrodd fram än tyvärr men ska försöka fixa det till nästa skoning så det blir 4 brodd. Bak är det 6 brodd, skulle föredragit fyra men man kan inte få allt. Hellre 6 broddar men lägre och mindre risk för skador iom lätt i baken, än 4 högre brodd.

Huf Grips går tokbort, däremot hela snösulor sätts på, alt inget alls, beror lite på. Just nu är det hela sulor fram och inget alls bak och ironiskt nog minst styltor bak.

Men om man följer väderleksprognoserna:cool: ber man hovis att ordna så att klampar ej uppstår när man har en hovkänslig häst eller löser det på annat sätt- tycker jag.

Har du någon annan sysselsättning om dagarna än dina hästar :crazy:? Jag jobbar heltid 3,5 mil hemifrån. Hovslagaren bor drygt 6 mil bort. Varken han eller jag kan bara "träffas" lite hur som helst. På tal om väderprognoserna så ändrar de ju sig konstant! För bara någon dag sedan spåddes det att det skulle regna på julafton, och nu ska det bli jättekallt ända fram tills den 2 januari (så långt prognosen sträcker sig). Men det kan ju ändra sig igen, några gånger...

B M. Måste du fortfarande sko på klinik?

KL
F A.
Jag förmodar att man normalt sett ringer sin hovis:confused:

Sen att det är många som är sent ute o alla ska ha snösulor/ brodd samtidigt beror ju på ägarnas dåliga planering. Det kan nog de flesta hovisarna vittna om;)
Kan man inte sko själv är det väl bäst att sätta på dem en aning "för tidigt".
Det kan som bekant ändra sig mkt på väderfronten på 5-6 v.

KL
Låter som det är i trafiken- Å fasen kommer det snö i år igen:eek:
Helt tagna på sängen:mad:

Fast nu tycker jag du är orättvis. Om B-M och F-A skulle ha lagt på huf grips förra skoningen hade de suttit med problem med lera emellan istället. Något du ju själv påpekat är synnerligen obra.

Så, de skodde utefter hur det var DÅ, och hur det NORMALT är nere i 'södern' den här tiden. Dvs geggamoja, ev frusen barmark men inte snö.

Nu blev det fel, men hur skulle de då kunnat se det? Och att ringa hovslagaren är förvisso lätt, men att få ut hovslagaren för att sko om samma vecka som man ringer är inte alltid det lättaste. Speciellt inte nu innan jul när de flesta hovslagare försöker jobb in för att få en julledighet. Dvs de som skulle hamnat i jul/nyår tidigare eller senareläggs för att ge ledigt i jul. Vilket ökar belastningen närmast före och efter helgerna, och gör det än besvärligare för en hästägare som hux flux ringer och 'i fel tid' vill ha omskott att få det.

Och iaf FA har ju skrivit att hon ska prova med löstagbara snösulorna hon har, jag har dock för mig att hon tidigare i tråden skrivit att det inte blev något vidare förra året.

Jag hade tur att jag 'hux flux' och i fel tid kunde få ut hovis för att verka jag. Jag har 4 v intervall, och hade skott för 2 v sen, och hade ny tid bokad 2 v senare. Då jag plötsligt och snarast behövde få en ponny verkad. Det var inte det lättaste, men jag hade tur då hovis skulle vara hyfsat i närheten, och så är han änglasnäll. Om jag ringt för att jag velat sko om för att få på snösulor under en period då det normalt inte behövs (dvs skånevinter) hade det mest troligt varit kört, välkommen igen efter jul.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 921
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 829
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 586
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V