Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 846
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Det är inte alla gånger det är roligt att läsa ett inlägg i denna tråd.

Vi handlar alltid i samma affär men de har aldrig sagt ngt.

Kl och litet tillägg till lalle - När jag svarade ang foder och vad göra vid depåer så skrev jag ju det att jag inte har utymme för några sänkningar så inte kunnat göra ngt där. Kanske skulle förtydligat att det är för att jag redan är strax under minimiTS, och inte kan sänka mer. Fanns det sänkningsutrymme skulle jag börjat med att sänka (under förutsättning att magen tål det, Ls gjorde ju inte det förr, men nu)

Han såg ut som jag rymt från mentalsjukhuset och frågade inte mer ;)

Ja, det är ju den reaktionen jag är rädd för :D! Jag storhandlar i stort sett alltid på Willy's på söndagar, och känner igen de som sitter i kassan, så jag börjar undra om de känner igen mig och mina jästinköp också...:D

kl

Har suttit och läst här lite och jag undrar lite saker. Själv vet jag inte så mycket om fång osv men igår när hovslagaren varit här så har ena ponnyns hovar äntligen blivit fina igen. De var väldigt platta och långa i somras, har en tendens att bli det på somrarna, han går på ridläger då och står inne på dagarna och bete hela nätterna.
Hovslagaren sa att han verkar ha haft något kärv med hovarna, något fångangrepp eller liknande. Tyckte det lät läskigt då ponnyn i sig alltid varit väldigt känslig för protein, när han var ung så blev han jättegrinig att rida så fort han fått i sig för mkt gräs eller kraftfoder.
Jag tycker som om det låter att han skulle ha anlag för fång? Han har inte varit halt på flera år (inte synligt iallafall), är väldigt pigg & hoppglad osv men snubblar ibland när man rider.

Jag undrar lite hur man ser att en häst har fång eller fångkänningar? Utan att det behöver börja synas så mkt på hovarna. Blir gången kort & försiktig, stapplig osv?

Frågorna kanske inte passar här, men isf får ni pm:a. Tacksam för svar ;)

kl

Jag undrar lite hur man ser att en häst har fång eller fångkänningar? Utan att det behöver börja synas så mkt på hovarna. Blir gången kort & försiktig, stapplig osv?

Precis så. Det finns ju olika 'grader' av fång. Men hästen blir öm/tassig/stapplig, de kan ha varma hovar, digitalpulsen (pulsen på ut- och insida av nederkant av kotan) blir förstärkt och känns tydligare.

Om man vänder hästen snävt så sätter den gärna frambenen framför kroppen när den vänder, och stapplar än värre.

Allvarliga fånganfall är de så ömma och stappliga att de knappt kan gå, och de kan när de står ställa fram frambenen och ställa bakbenen under sig/längre in under kroppen, detta för att minska vikten på frambenen. Fång drabbar alla 4 hovar, men det blir ofta värst fram, för hästen bär naturligt när den står 2/3 av sin vikt på frambenen. Det kan dock bli lika mycket symptom runt om, och kan vara värst skador bak fast den stapplar värre fram etc.

ANg hur hästens hovar blir på sommaren - hur ofta verkas den? Ofta får man korta intervallet lite på sommaren, och verka oftare, för hovarna växer snabbare. Kanske något att prova nu i sommar? =)

Tänk på att hästar har svårt för nya smaker. Det kan nog smaka riktigt .. konstigt (trodde det fanns en smilie för detta). Så låt det ta lite tid så hon vänjer sig. Jag rärde nog ut det i betfor med vatten i början så att det löstes upp.

Jepp, får prova mig fram. Tack för alla tips!

Det var samma med mina, högst skeptiska till jäst i början. Gav det utrört i uppblött lucern. Sen började jag smula det fint i samma lucern, och sedemera smula det fint i lucernhack.

Nu kan jag i princip smula det i några bitar ovanpå och de äter upp, men det tog ett tag att komma dit, för gott tycker de inte det är, men de har vant sig vid smaken. Äter ur handen gör de dock inte.

Fbl däremot, han som var extremt kräsen med sin mat, honom gick det inte lura i bakjäst. Så honom köpte jag Diamond V åt. Jag tror inte man får samma effekt som bakjäst med det, men det är lukt och smakfritt i princip, så var ju bättre än ingenting.

Senast ändrad:

KL

B. har ju efter incidenten med hovslagaren blivit barfota. Hans ena framhov var ju varmare ännu några dagar efter att dojjorna åkt av, men ingen hovböld har ännu visat sig. Nu har han istället båda framhovarna lite varmare än bak.

Jag har börjat promenera honom denna vecka (15-20min)Men hade honom på vila en dag, kollade tempen på hovarna samma dag + dagen efter, ingen skillnad. Då han är ute i hagen är alla kalla (men fram var varma 2 dagar) men då han kommer in verkar fram "tina" upp snabbare och blir varmare. Har det nåt att göra med att han är framtung, belastar fram mera? På morgonen då han stått inne hela natten är alla lite lika tempererade. Har det nåt att göra med att shuntarna släpper då han kommer in - fram blir varmare fortare?? Har hans blodcirkluation blivit bättre nu då han är utan skor?

Han har ingen puls alls, verkar inte ha ont, galopperar i hagen, inte ömfotad fast vi är ute och går. Men hans nojjiga matte är ju förståss lite förundrad..:grin:

hur är det med era barfotade? på ena fram har han dessutom fått en spricka som gick sönder. Så nu är en liten bit bort på den hoven. men det kommer väl från att hovkvaliteten inte är den bästa och han inte är van att gå utan skor.

kl

"måste" man ge fånghästarna någon mag/tarm produkt,om det är tex IR och/eller cushing som är orsaken till fången?

Hur menar du med måste?

Måste måste man nog inte om magen är stabil. MEN en magtarmstörning är alltid en risk för fång, oavsett häst. Så det skadar inte.

Ursprungligen postat av Alexandra_W
På Lillen syntes blödningarna i lamellranden efter 4 v. Hur länge då funnits är ju svårt att säga. Men han verkades ju 3 eller om det var 4 dagar efter insjuknande, var dags enligt intervall. Då verkades han och tån kortades in till lamellranden. Då syntes ingenting.

Sen rördes ju inte hovarna på 4 v, men sen när han verkades 4 v efter syntes tydliga blödningar, och det där 'tänjda', randiga eller hur man ska säga samt breddad lamellrand.

Ytterligare 4 v senare, då han haft gips under tiden, så verkades han igen, då såg man än mer gamla blödningar som kom ner, man såg fortfarande avvikande struktur på lamellranden, men den var inte breddad.
Iom att lamellförstörelsen börjar uppe vid kronranden- du vet.. hela hoven måste växa ut, så finns breddningen där hela tiden OM det är fång.

Fråga övriga fånghästägare- hovisar.

De kan blöda i lamellranden av andra orsaker. Då syns ingen breddning iom att det är längre ner som skadan har skett.

Det ser ut som om din hovis är rädd för att sömsticka den. Ingen vettig hovis gör så låga sömtag.:confused:

KL
hur är det med era barfotade?
.

L har varit ungefär lika vad gäller värme/inte värme barfota som med skor. Nu när det varit kallt och snö har han varit kall in, kall på morgonen men kunnat kännas ljummen (ingen puls) ett par h efter intag. När fossingarna tinar och inte 'kyls igen' av snön. Ytterligare nån h är de svala igen.

Hästar är nturligt ljumma i hovarna lite hipp som happ dock, värt att komma ihåg.

E har ju bara varit oskodd så inget att jmf med, men han har varit ungefär som Lillen.

Iom att lamellförstörelsen börjar uppe vid kronranden- du vet.. hela hoven måste växa ut, så finns breddningen där hela tiden OM det är fång.

Fråga övriga fånghästägare- hovisar.

De kan blöda i lamellranden av andra orsaker. Då syns ingen breddning iom att det är längre ner som skadan har skett.

Tja, alldeles oavsett så hade Lillen breddade lameller den period som beskrevs, och har det inte idag. Och ganska länge sen det försvann med. Och jag tänker inte ifrågasätta 2 hovslagares och 2 veterinärers diagnos, jag tvivlar på att de har fel, speciellt med de symptomen.

När E fick sina breddade lameller och hur längde de 'tänker' vara breddade har jag ingen aning om, den senare frågan lär tiden utvisa.

Ja, lite mer snö hade varit underbart:)! Då hade vi kunnat hålla igång, tror jag.

Har ni förresten sett att "Årets hovslagare" ska koras (står på SHFs hemsida)? Tänkte att det kanske är något för oss här som är väldigt nöjda med våra hovslagare:)! För jag antar att tanken är att kunder ska nominera sina favorithovslagare...?

Kul ide ,men Årets Hovslagare röstas fram av sina kollegor.
Man röstar på den hovslagare som gjort mkt för föreningen och sina kollegor på nåt sätt,det handlar alltså inte om hur duktig personen är på att sko.;):angel::D

kl

"måste" man ge fånghästarna någon mag/tarm produkt,om det är tex IR och/eller cushing som är orsaken till fången?

Jag förstår hur du menar.
Men efter att ha läst en hel del om IR hästar och fång så har jag kommit fram till att de antagligen är mer känsliga för fångframkallande faktorer än andra hästar.

Jag ger min ponny bakjäst i stort sett varje dag.

Tja, alldeles oavsett så hade Lillen breddade lameller den period som beskrevs, och har det inte idag. Och ganska länge sen det försvann med. Och jag tänker inte ifrågasätta 2 hovslagares och 2 veterinärers diagnos, jag tvivlar på att de har fel, speciellt med de symptomen.

När E fick sina breddade lameller och hur längde de 'tänker' vara breddade har jag ingen aning om, den senare frågan lär tiden utvisa.

Jag har förstått det som att lamellerna kan gå sönder var som helst utefter hovvåggen vid ett fånganfall. mest illa är det om det går sönder överallt.

Jag diskuterade detta med min veterinär när vi såg på röntgenbilderna i våras. Hon menade då att det var svårt att se på bilden vilka delar som var skadade men att man kunde ana en försvagning i vävnaden på ett ställe ganska längt ner på hoven. Det borde ha suttit ungefär mitt på hoven när det var akut fånganfall. På min ponny har fångranden fortfarande inte vuxit ner. Men skadorna på lamellagret vid verkning har funnits i flera månader.

Så jag har alltså förstått det som att det kan börja var som helst på hoven.

Intressant. Jag har inte 'funderat' över det innan nu med E möjligen om jag ska vara ärlig.

Utan när han verkades andra gången, 4 v efter anfallet, visade ju klinikhovslagaren på lamellerna, att de var breddade, 'räffliga' (själva strukturen hade tänjts ut eller hur man ska säga) och blödningen. Sas inte mer om det än att nu syns skadorna på hovarna. Vid detta besök var de i princip bergsäkra på att hitta lägesförändringar på hovbenen, dels pga hur lamellerna såg ut men ffa på att han fortfarande hade så 'stora' symptom och inte klarade sig utan butta.

Sen nästa verkning, också den på kliniken visade hovslagaren glatt att lamellerna nu inte längre var breddade, utan 'bara' sådär avvikande i strukturen, men att det fortfarande kom 'fram' gamla blödningar. Klinikhovis sa dock då - lika glatt - att nästa verkning ska du se att man knappt kommer kunna se något.

Och mycket riktigt, nästa verkning syntes nästan ingen strukturförändring, ingen breddning och bara små små spår av blödningar (innan var det blödningar hela lamellranden och runt om).

Verkningen efter konstaterade min hovslagare glatt att förutom fångranden kan ingen ens se den här haft fång.

Och nu med E konstaterade hemmahovslagaren bara att 'det syns han har haft fång, han har väldigt breddad lamellrand, ffa i tån' och så visade han, och sa att 'det kommer nog ta ett tag få ordning på de här hovarna, han har så långa tår och jag kan inte backa dem så mycket pga lamellerna, men till sommaren ska vi nog fått ganska hyfsad ordning på dem'

Däremot minns jag att jag fick det jag lärt mig att 'breddad lamellrand = lägesförändring av hovbenet har skett' punkterad, att det inte är så, just iom Lillen. Vet jag frågade klinikhovis om det och klinikhovs förklarade att det ju kan 'dra' och belasta ganska hårt i lamellerna utan förändring, och förklarade mer detaljerat, fast just förklaringen har jag dessvärre glömt.

Även om det skulle vara VÄLDIGT behagligt och behändigt om Lillen inte haft fång, så tror jag tyvärr inte att alla inblandade hade fel, speciellt inte med skolbokssymptom på fång, som dessutom inte kunde förklaras med något annat, och inte vek förrän vi fick bort sockerhöet ur foderstaten..

Fast vissa anser ju i princip alltid att 'mina' veterinärer/hovslagare har fel, alldeles oavsett vad de tycker så..

Fast varför inte? Halva SHFs hemsida är ju info för kunder (listor över hovslagare, hur man förbereder en bra arbetsmiljö för hovslagaren etc) så det hade väl inte varit så konstigt om även kunder fick rösta på sin favorithovis? Man skulle ju kunna ha två kategorier, en för hovslagare som röstar på kollegor och en för kunder som röstar på hovslagare. Dessutom är det ju inte bara hur skicklig en hovslagare är på att sko, utan även punktlighet och dylikt som räknas för mig!

ANg hur hästens hovar blir på sommaren - hur ofta verkas den? Ofta får man korta intervallet lite på sommaren, och verka oftare, för hovarna växer snabbare. Kanske något att prova nu i sommar? =)

Tack för svaret :)
Hästen är inte våran utan går på ridläger på sommaren och enligt min och min hovslagares mening så är den hovslagaren de har på sommaren inte särskilt duktig. De skos var 6:e-8:e vecka. Han går oskodd bak och bakhovarna brukar se fina ut men just framhovarna blir det värre med, tror det beror på att hovslagaren verkar dåligt och han sätter även sömmen för långt ner så att hovarna lätt spricker.
Ganska tråkigt att ägna hela vintern till att rätta till vad den hovslagaren gjorde fel på sommaren när hästen inte är hos oss :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 944
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 591
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 212
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31