Sv: Fångtråd igen!
Visst rider du din också du?
Härligt?
Nix, jag upptäckte vissa.. problem med styrningen

Han är bettvand för länge sen, men har sen gått på hack. Från början var det efter att vargtänderna togs bort, men han har liksom trivts på hack och jag har känt att vi hinner med bett också.
Nu när jag ska sitta upp igen vill jag dock, iom hur extremt taggad han är, ha bett. Känns säkrast så. Upptäckte dock avancerade styrproblem, så bytte raskt sadel mot tömkörningsgjord och så har vi jobbat lite på att finjustera servostyrningen och trimma bromsen litegranna
Nån vecka till så sitter det nog. Från början var det knappt styrbart, nu funkar det jättebra sålänge vi inte kommer i konflikt med varandra, dvs ponny tycker ett håll och matte tycker ett annat. Han ger sig rätt snart, men vill ha bort det helt innan jag kliver på igen. Jag må ha blivit gammal och sjåpig men jag vill kunna svänga - också =)
Ang nytt fånganfall... Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar, men ärligt talat är jag inte -just nu- livrädd för ett nytt fånganfall.
...
´
Vad hade ni andra fånghästägare för faktorer som satte igång det, och vad är det för skillnad idag?
Det skulle vara intressant om man kunde sammanställa dem för att få en bra överblick.
Jag r ju ständigt rädd, men det är ju ffa pga IR-delen. Den gör ju att det är så mycket mindre som krävs för att kunna utlösa ett anfall, och i värsta fall kan hans IR ensamt utlösa fång, genom förhöjda insulinnivåer. Risken för det borde vara minimal nu mot i somras MEN eftersom hans metabolism fortfarande uppenbarligen är helt kajko och han fortfarande dras med den emla depån så känns den inte minimal, och eftersom det där tycks leva ett eget liv, känns det som risken finns att han plöstligt utan att något ändras drar iväg och blir (mer) IR igen.
Jag vet ju fortfarande inte vad som utlöste hans fång så exakt. Det fanns flera riskfaktorer, han var överviktig, det var sommar (= gräs), dock var det efter midsommar, det var en torr sommar osv. Dock, så VAD som gjorde att han - som klarat tidigare somrar samt våren, betessläpp etc utan problem 'plötsligt' blev IR och började explodera fruktansvärt i vikt och jag inte kunde påverka det med minskat bete iaf, förblir ju okänt. Teoretiskt är det 'lätt', hans långvariga övervikt ledde till IR, gräsets fruktanhalt steg plötsligt, detta gav en explosionsartad överviktsökning, depåinlagring av fett och det blev det en sådan enorm överbelastning av systemet att han fick fång.
Men varför just då, varför inte tidigare - när han var lika överviktig som när uppgången ökade, när gräset enligt allt man vet var farligare osv - det är ju ingen som vet. Och det som i kombination med det jag skrev innan gör mig rädd för nytt anfall precis när som helst. Även om den mest extrema risken givetvis känns som den är i vilket läge som helst när det är gräs inblandat.
Skillnaden idag är att han har mindre övervikt, motioneras mer/rör sig mer, det är vinter och inte sommar och det är inte betessäsong och det det innebär för fodret. Och att han äter mineraler utan melass.