Sv: Fångtråd igen!
Det verkar på ngt sätt som att man har två val med en fånghäst. Antingen släpper man ut den i hagen igen och bryr sig inte om riskerna, tar chansen att den klarar sig ändå. Det verkar ju som att en del av dem gör det (fast kanske inte de som har anlag för IR?).
Ja, det där har jag funderat en del på med. Jag har ju valt samma strategi som dig. Samtidigt, så jag VET att jag inte är lika hysterisk alls med E som med L. Just för att L är en sån som 'släpptes ut i hagen som vanligt, och allt som innan'. Inkl alla negativa saker (frostgräs, fri mat, fet etc) då. Och han mår ju oförskämt bra TROTS detta. Och därför är jag lite mer avslappnad med honom. Ett typexempel på det är när mamma ringde igår, jag jobbade natt så hon tog in. Hon ville bara säga att E hade ingen munkorg på, och eftersom hon inte visste 'hur fort' jag behövde veta det ringde hon.
Mitt svar var att är det E så behöver du inte ringa alls, såvida han inte haft SÖNDER dem och du inte kan sätta på den t ex, utan då kan du berätta när jag kommer hem. Om det är L som tagit av sig sin munkorg måste du ringa DIREKT.
Och det är ju inte alls för att jag bryr mig mindre om E eller 'struntar' i om han får fång etc. Utan att jag insett och märkt att han helt enkelt inte får fång av 'minsta lilla'. Det har jag ju sett BARA för att någon annan 'bara släppte ut'. Hade E fått fång hos MIG hade han haft samma halvhysteriska järnkoll osv som L.
Ibland undrar jag vad som skulle hända om jag 'slappnade av' med L med. Jag
tror det skulle gå åt helvete, och fet -> IR -> fång. Just IR-delen känns som den stora skillnaden. Samtidigt, jag hade nog trott det med E med om han fått fång här. Så, kanske Lillen skulle klara sig finfint utan munkorg på gräset nu t ex, han kanske skulle klara sig fint utan hysteriskt petimetrande osv. Jag vet inte - och kommer nog aldrig få veta eftersom jag nog aldrig kommer ta chansen.
Men de är sådana tydliga exempel på både hur OLIKA det är, Lillen fick 'skolboksvård' men det tog lång tid innan bra, E fick 1 v butta och box och det var det, och var bra (=symptomfri) på 'fjorton dar' eller nåt. Men också så tydliga exempel på hur olika det är vad som utlöser fång. E har gått på frostgräs osv utan att få fång igen. L fick uppenbarligen fång igen mitt utanför 'riskperioden' trots att han fick lite socker, bantades osv osv. Det är därnånstans det börjar känna sådär halvtröstlöst, allt är farligt och man kan inte skydda sig typ. (Samtidigt, nu fången i feb, vi gjorde nästan allt fel - och han verkar ju blivit bra. Vilket är bara ytterligare en dimension av ironin..)
Man kan göra ALLT rätt och det går åt helvete, och ALLT fel och det går jättebra.