Bukefalos 28 år!

Får det gå till såhär?

smulan87

Trådstartare
Jag måste bara skriva av mig samt fråga om det får gå till såhär på tävlingar..
Jag var i Mariestad i helgen och startade FT, det var en kanonfin tävlingsplats och det var välorganiserat fram till dess att vi skulle få våra terrängtider. Jag hörde med två stycken personer i sekretariatet och frågade när min terrängklass skulle starta dagen efter (terrängen gick dagen efter) och fick då samma svar, klockan 14.30. Ok sa jag och plockade iordning mina grejjor och åkte iväg med hästen till vår uppstallning.

Som tur var pratade jag senare med en annan tjej som skulle rida debutant. Hon tyckte det lät konstigt att jag skulle starta så sent i och med att deras klass skulle starta efter min och hon startade någongång klockan 13.00. Då blev jag givetvis lite fundersam och ringde upp tävlingsplatsen, och fick då till svar att jag skulle starta vid 11.30! Lite skillnad alltså, visst jag förstår att man kan säga fel..men tänk om jag hade kommit dit alldeles för sent.. :eek:

Ja,ja..nu ska jag komma till det jag egentligen ville ha sagt.. Jag låg på andra plats efter dressyren och hoppningen och lyckades även gå felfritt i terrängen. MEN de klantiga arrangörerna :devil: hade gett ut fel optimaltid, på banskisserna stog det 3.42 men i sista sekunden hade de tydligen ändrat tiden till 3.05. När ryttare i min klass kom in runt 3 min fick de alltså inga tidsfel, detta gjorde mig helt snurrig och jag som skulle starta inom bara några minuter gick fram och frågade tjejen som stod i starten samt ett flertal ryttare och alla sa samma sak -jo optimaltiden är 3.42. När jag väl red iväg, sprang min pappa upp till domartornet och hörde efter med dom, och då säger dom "jo den är ändrad till 3.05". Min pappa sprang då iväg för att meddela mig och tyvärr skrek han "skit i klockan" mitt under min ritt. Hur som helst så kom jag felfritt i mål på tiden 3.04, alltså precis inom den nya tiden.

Jag blev givetvis jätteglad äntligen hade vi lyckats göra bra ifrån oss i ALLA tre momenten! Nä..då säger dom i högtalarna att jag är utesluten pga. av otillåten hjälp. Visst jag vet att det är förbjudet för allmänheten att hjälpa till, och min pappa hade ju faktiskt ropat till mig. Men egentligen hade han ju varken sagt om jag skulle rida snabbare eller saktare. Det här berodde ju på arrangörernas misstag, när de först säger en sak och sedan ändrar utan att informera?! Vi talade med överdomaren som för övrigt var omöjlig att diskutera med, :mad: och de tog på sig misstaget iom. att ingen information angånde den nya tiden hade getts ut. Men om jag hade ridit enligt den första tiden hade jag fått mängder av straff för att jag hade ridit för sakta. Jag blev alltså diskvalificerad pga. av att de inte hade gett ut någon information angående den nya tiden. Får det gå till såhär? Jag fick min anmälningsavgift tillbaka men inte fick jag någon andraplacering? Visserligen kan jag köpa en JÄTTE fin rosett för de 550 kronorna men ändå.. :(

Jag vet att det är JÄTTE svårt att arrangera en tävling och speciellt en FT, men om man frågar arrangörer och funktionärer så tror man ju faktiskt att man ska få rätt uppgifter.

Oavsett vilket så skötte sig min häst otroligt bra och jag var nöjd med vår prestation, och det är ju iaf det viktigaste! :smirk:
 
Sv: Får det gå till såhär?

Kul att det gick bra för er som ekipage ialla fall.

men det låter onekligen märkligt, det är ju ett specialfall. Tycker inte det borde räknas som otillåten hjälp, de ska ju se till att gå ut med rätt info. Vet dock ej vad TR säger, men kontakta ngn i den "övre makten" så kanske du får ett vettigt svar!
 
Sv: Får det gå till såhär?

Hej!

Kul att det gick bra för dig om man bortser från strulet! Vi var också i Mariestad och tävlade i helgen med och visst var det lite förvirrat ibland, men överlag tycker jag MRK ska ha en stor eloge för en trevlig helg!

Jag tycker det är konstigt att du inte fått reda på reda optimaltiden, jag är rätt säker på att jag hörde den utannonseras innan klassen startade. Det var fel även i den klassen vi startade, klass 1, och det annonserades ut väldigt tydligt det också.
 
Sv: Får det gå till såhär?

Jag red Klass 2, Lätt klass för D-ponny och även arrangörerna sa att dom inte hade gett ut någon information angående ny optimaltid innan klassen hade startats. Självklart kan alla göra fel men det var tråkigt att det skulle behöva bli en höna av en fjäder.. :crazy:

Jag håller med dig om att det var en trevlig helg för övrigt me den slutade väldigt tråkigt för mig. :( När det för en gångs skull hade gått bra...
 
Sv: Får det gå till såhär?

Pratade du inte med Överdommaren? När du var på tävlingsplatsen?
Om nu klubben hade fel tider på banskissen, så skulle du ju ha talat med dom då och överklagat på diskningen då.
 
Sv: Får det gå till såhär?

Jo men det gjorde jag, men hon sa hela tiden "jo men oavsett om vi har gjort fel så var det otillåten hjälp" det har hon ju iofs rätt i, men på vilka grunder? De tog ju på sig felet och gav tillbaka oss anmälningsavgiften så jag får väl vara nöjd med det. Men jag förstår inte riktigt varför dom inte bara kunde ha haft överseende med min pappas reaktion och låtit mig få min andraplacering. Ja,ja hur som helst känns det onödigt att lägga in en protest, det är ju inte så lätt att få allting att klaffa på en tävling. Tyvärr var det väl bara så att det var jag som kom i kläm den här gången. :(
 
Sv: Får det gå till såhär?

Alltså jag undrar hur "skit i klockan" kan räknas som otillåten hjälp faktiskt?? Särskilt i detta fallet när det inte ens egentligen "fanns" någon rätt optimaltid?
 
Sv: Får det gå till såhär?

Det undrar jag med, jag kan ju förstå att det kanske lät konstigt när det sas, och jag har skällt på pappa! :smirk:

Man får verkligen passa sig för vad man säger "Kom igen Smulan" kan ju misstolkas till "fortare nu"..

Jag har för mig att det var diskussioner gällande otillåten hjälp för något år sedan. Iom att man kan skrika på konkurrenterna och få dem diskvalificerade. Det kan ju vara svårt att styrka att det verkligen var hjälp och inte djävulskap lixom.. :crazy:
 
Sv: Får det gå till såhär?

Usch vad tråkigt!
Jag skulle blivit skitarg :devil:
Om man nu har råkat skrivit fel tid på banskissen,
får man meddela det massor av gånger i högtalarna!
Det är ju jättelätt o missa om dom säger ett par gånger -
man kanske är hos hästen i trailern, på toa eller vad som helst!
Kul att det gick bra för er iallafall, du får ta revanch nästa gång!
 
Sv: Får det gå till såhär?

Mm precis, är det förbjudet att "hejja på också"
för "hejja" kan man ju komma överrens om (med mamma el pappa som står vid banan) innan att det ska betyda öka farten el liknande..Så, det tål att diskuteras.
 
Sv: Får det gå till såhär?

heja rop och dylikt är numera tillåtet enl Tr och varit det i säkert minst 5 år iallafall.
 
Sv: Får det gå till såhär?

Så om någon ropar "gasa på" så är det otillåten hjälp?
Fast den som ropade igentligen inte menar att man ska
öka farten utan mer "komi gen nu".
 
Sv: Får det gå till såhär?

*lånar knapp*
Jag var där och hejjade på min kompis som red. Ingen som sa något om det. Skrek typ "kom igen nu ---"
 
Sv: Får det gå till såhär?

Svarar er båda: Hur läser ni egentligen?? Jag skrev att hejarop och dyl är numera TILLÅTET och har varit det i säkert minst 5 år nu
 
Sv: Får det gå till såhär?

Hejjarop är tilllåtet ja (kom igen!)
men "gasa på" vad klassas det som?
det var det jag undrade :D
 
Sv: Får det gå till såhär?

Jag såg till att ta revansch (stavning!?) idag, red en hunting och fick till slut med mig en rosett hem! :D
 
Sv: Får det gå till såhär?

Haha, joo.. blir irriterad av bara tanken, men det hjälper ju inte att lägga ner massa tid på att sura, vi ska allt visa dom! :devil:

Huntingen gick på hemma klubben i Borås, det var Clear Round bedömning. Felfri hoppning samt terräng inom optimaltiden gav en rosett. Jag tror att vi var det enda ekipaget som lyckades få rosett.. :p Var iofs inte så många startande, men det var ett kul intiativ! :)
 
Sv: Får det gå till såhär?

Joo..min ponny har blivit så duktig! :love:
Nästa blir msv i Hermanstorp sista helgen i maj. Vad blir nästa för dig?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 963
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 162
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 712
Senast: Tuggben
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp