Häst utan pass

tolksele

Trådstartare
Jag har köpt en häst där alla papper skall vara inlämnade för pass, och i köpekontraktet står "Hästens registreringshandlingar är inskickade för pass, denna kostnad står säljaren för".

Nu verkar det som om papperna är skickade till "fel" avelsförbund, inget pass har dykt upp (har ägt hästen i en månad eller så) och senaste mailet svarade inte säljaren på. Tänkte ringa och kolla i eftermiddag, men fick lite sådär halvpanik bara..

Kan man kräva säljaren på kostnaderna för ett pass om det inte dyker upp något snart/man får diarienummer på att handlingarna är under handläggande/något liknande?

Ja, jag vet att hästen ska ha pass (speciellt en häst som är över 6 månader.. :meh:) men nu var jag (eventuellt) godtrogen och accepterade förklaringen om att papper är inskickade.
 
Sv: Häst utan pass

Det står ju i avtalet att säljaren ska bekosta det.

Dyker inget pass upp så kan du ta upp diskussionen om att göra ett nytt som denne får stå för.

Dock vet jag att pass kan i vissa fall ta tid, så kolla med avelsförbundet vad som inträffat.
 
Sv: Häst utan pass

Jag har mailat avelsförbundet idag, men då kommer ju problemet in att det är en häst med okänt härstamning och att avelsförbundet som säljaren angett att papperna är inskickade till inte längre hanterar hästar med okänd härstamning..

Hos avelsförbundet som "egentligen" är de som ska registrera finns inga handlingar inskickade till dem.
 
Sv: Häst utan pass

Ring i stället, är nog lättare.

Men om det är så, ja då låter det ju som att du måste göra ett nytt pass kanske
 
Sv: Häst utan pass

Eftersom det står som du beskriver i kontraktet, är det säljaren som ska bekosta pass.

Å andra sidan, om det visar sig bli omöjligt så är kostnaden och krånglet med signalementesbeskrivning och avläsning (?) av chippet mindre än kostnaden och krånglet med att driva det hela vidare så man kan behöva vara pragmatisk och skicka själv.

Jag köpte för två år sedan en arab där papperen var "inskickade för pass" av
ägaren innan den som jag köpte hästen av.
säljaren hade inte med sig papper för ägarbyte men skulle skicka in...

Efter ett par månader hade jag fortfarande inte sett röken av något pass, ringde ARAB och förklarade situationen.

Jo då. Det fanns papper inskickade till pass, och allt var betalt. Det saknades dock tagel för DNA-analys.
Det var inskickat för ägarbyte - till den som sålde hästen till mig men inte från henne.

Situationen löstes med att jag fick hem utrustning och remisser för DNA-analys, ryckte några tagelstrån och skickade dit jag skulle. Till ARAB skickade jag en kopia på köpekvittot mellan mig och säljaren.
Sedan fick jag helt gratis hästens pass hem till mig.

Så ibland strular det utan att någon egentligen avsiktligt fuskat, och ibland ordnar det sig med ett par telefonsamtal.
 
Sv: Häst utan pass

I ditt ställe hade jag bett den som har handlingarna ev då fel rasförening att skicka dom till mig. Borde inte vara några problem om du skickar in en kopia på ert avtal.
När du sedan får dom skickar du i stället in dom till rätt ställe och även här skickar du mer en kopia på avtalet som säger att du äger hästen och ska ha passet samt att säljaren ska stå för kostnaden.

Var också beredd på att det kan ta lång tid så här års när alla föl födda i år också ska ha ut sina pass. Olika föreningar har olika sätt att göra turordning på, så man kan inte säga hur lång tid som det bör ta.
 

Liknande trådar

T
Ekonomi & Juridik Jag försöker hjälpa min granne. Hon har köpt ett appaloosa sto för snart 2 år sedan. säljaren sade då att papper var inskickade till usa...
Svar
10
· Visningar
1 697
Senast: titri
·
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
37 902
Senast: moholmarabs
·
Ekonomi & Juridik Om man köper en häst där det står i avtalet att alla papper för pass är inskickade, vem tycker ni ska betala för passet sen när det väl...
Svar
16
· Visningar
1 857
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 338
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp