Skada på häst en dag före flytt,..

I dom fallen det blivit så som jag känner till när hästen inte hämtas den tiden som bestämts och den av någon anledning står kvar så har hästen stått kvar på köparens/säljarens risk, eller vad det nu är som ska hämta hästen.

Så gjorde även jag när jag tog hand om hästen jag hade på foder när ägaren inte kunde hämta hästen förren en månad senare då hon var utomlands. Jag sa att jag kunde se till hästen, släppa den på bete men då helt på ägarens bekostnad och ansvar och det fungerade bra.

Det är då något man måste uttalat komma överens, avtala, om. Precis som du gjorde men TS inte gjorde.
 
Så det betyder alltså att säljaren alltså går fri alla risker i ett hästköp !?

Fast nu resonerar du bakvänt. Hur ska en säljare kunna stå för ens någon del av risken när det är NI som har hästen i er ägo och fritt bestämmer hur den ska vårdas, tas om hand, tränas och hanteras? Det vore ju skitkonstigt.

I kontrakt brukar man skriva att risken övergår till köparen när hästen antingen går in eller ur transporten (beroende på vem som transporterar). Faktum är att man brukar vara ännu mer detaljerad och beskriva att när sista benet kliver ombord på transporten, övergår risken.

Att ens få möjlighet att häva köpet utan andra skäl än att ni kommit fram till att ni inte längre vill ha en häst är ovanligt och att säljaren accepterar det trots att er hantering har orsakat skador på hästen är riktigt "snällt" (det kan ju finnas många anledningar därav citationstecken).

Varning till alla läsare; om man är osäker på om man vill ha en häst. Köp inte en häst. Prova på andra sätt. Det finns många sätt som är betydligt riskfriare, både ekonomiskt och för hästen. Det är inte som att köpa en TV, stereo eller bil och sedan ångra sig. Det är ett levande djur.
 
Köpte häst till dottern men vi kände ganska snabbt att hästar inte passar oss. Vi hävde då köpet (enl sälj kontraktet)
Men nu har säljaren börjat ändra på vad jag borde stå för pga av att vi vill hävs köpet så anser hen att vi ska stå transportkostnaderna ( både hit och tillbaka) . Inget som stod i vårt avtal men jag godtog det, och gick med på att de skulle dra av 2.500 på köpesumman .
Inatt attackerade hästen den häst som är ranglägst.
Flera bett på baken och en sparkskada på frambenet samt en ordentligt hälta.
De skulle komma och hämta hästen imorgon men vägrar pga jag inte vill skriva in i avtalet att stå för all framtida behandling som kan komma av såret.
Min försäkring går ut imorgon på hästen eftersom de skulle hämta ( vi fick inte köra upp hästen , för stor skaderisk)
Vad och hur går jag vidare ?
Rådvill och besviken ,..
 
Jag tycker redan din första mening är lite konstig - "köpte häst till dottern men vi kände ganska snabbt att hästar inte passar oss." Jag kan misstolka med det låter som ni satt och funderade "jaha, vad ska vi göra idag? Ahhh, vi köper en häst och ser hur det är!"

Jag förstår inte heller vad den halta hästen har med saken att göra. "Er" fick ett sår?

Om din försäkring gick ut vid ett visst datum, är det väl tänkbart att du har ansvar t o m den dagen. Hade jag varit säljare hade jag inte accepterat att få tillbaka en skadad häst som jag sedan skulle betala behandling för. Nä det är väl självklart att man inte kan köpa en vara och ha på prov och sedan lämpa tillbaka den skadad för att det inte passade utan att på något sätt ersätta skadan.
 
@Tess Otur att få sårskada precis innan hästen skulle hem, tyvärr händer det ju.

Enligt köplagen skall varan återlämnas i samma skick som den utlämnades, eftersom förändrat skick ändrar priset. Alltså måste ni tyvärr antingen ha hästen kvar hemma till såret är helt läkt och betala alla kostnader kring detta, eller så kan hästägaren hämta hästen men då måste ni ändå stå för alla kostnader (foder, strö, veterinär osv.). Det är betydligt smidigare för er att ha kvar hästen tills den är helt återställd, eftersom tvister om småkostnader kan uppstå med säljaren annars.

Angående försäkringen - Du skrev att den går ut, men nämner senare att den skulle gå över på ägaren vilket är två helt skilda saker. Om försäkringen bara går över på ägaren är det väl inga problem eftersom hästen fortfarande är försäkrad. Då får vi sköta det sinsemellan så att du betalar ev. veterinärräkningar. Har du däremot avslutat försäkringen är det värre eftersom det ofta är x-antal dagars karenstid på dem, och händer det något under den karenstiden måste du tyvärr ta alla kostnader själv.

Som säljare är det väldigt sjysst att låta köpet gå tillbaka, oftast får man stå sitt kast eller sälja hästen vidare själv. Ni får helt enkelt bita i det sura äpplet och stå för dessa kostnader.
Ps. det är fullt rimligt att du står för transportkostnader. Hade du köpt och sedan lämnat tillbaka en soffa hade du också fått betala för frakt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 216
Senast: Raja
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
22 815
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 312
Senast: Nethril
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 059
Senast: Lisa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp