Skada på häst en dag före flytt,..

Tess

Trådstartare
Köpte häst till dottern men vi kände ganska snabbt att hästar inte passar oss. Vi hävde då köpet (enl sälj kontraktet)
Men nu har säljaren börjat ändra på vad jag borde stå för pga av att vi vill hävs köpet så anser hen att vi ska stå transportkostnaderna ( både hit och tillbaka) . Inget som stod i vårt avtal men jag godtog det, och gick med på att de skulle dra av 2.500 på köpesumman .
Inatt attackerade hästen den häst som är ranglägst.
Flera bett på baken och en sparkskada på frambenet samt en ordentligt hälta.
De skulle komma och hämta hästen imorgon men vägrar pga jag inte vill skriva in i avtalet att stå för all framtida behandling som kan komma av såret.
Min försäkring går ut imorgon på hästen eftersom de skulle hämta ( vi fick inte köra upp hästen , för stor skaderisk)
Vad och hur går jag vidare ?
Rådvill och besviken ,..
 
Jag förstår inte, är det hästen som ska återlämnas som är skadad eller en annan?
Hästen som ska tillbaka skadades också , han fick ett sår mellan frambenen . Ett dränage sattes och jag har godtagit att stå kostnaderna för detta . Det överstiger ju hela självrisken, men säljaren vill att jag ska betala allt som ev kan tillkomma .
 
Tyvärr lär du få svårt att återlämna hästen om den är skadad. Risken är din till hästen är åter, du står ju även risken för transporten.

Jämför med att reklamera tv. Det lär inte gå om du sumpar den innan du kommit till butiken.

Att stå för konvalcensen låter som en mycket bra deal.
 
Vi hade kommit överens om att de skulle hämta , de ville inte att vi skulle köra hem honom. Och att de skulle ta över försäkringen fr om imorgon eftersom de ville hämta honom.
Och skadan är inte stor ,. Ett sår , inga mjukdelsskador och vi ville att han skulle flytta hem förra helgen m de skulle bort.
De ändrar liksom avtalet så att de passar bara dem. I avtalet stod det att båda parter ska kunna häva köpet inom 3 månader.
 
Tyvärr lär du få svårt att återlämna hästen om den är skadad. Risken är din till hästen är åter, du står ju även risken för transporten.

Jämför med att reklamera tv. Det lär inte gå om du sumpar den innan du kommit till butiken.

Att stå för konvalcensen låter som en mycket bra deal.

Hur tänker du ? Att vi ska stå all framtida behandling även då han kommit tillbaks till säljaren ?
Hade han fått åka hem då vi önskade så hade ju inte det här hänt.
Det jag är ute efter är väl kanske att de bör se lite på hur mycket jag faktiskt godkänt av deras önskemål.
Och då de nu vill att jag ska skriva det i ett avtal så blir jag lite undrande.
Om de missköter hästen då?
Ska jag stå kostnader för något jag inte vet att de kan garantera ?
Inget av deras krav finns med i köpeavtalet . Bara att båda kunde häva köp inom 3 månader.
 
Rätt att häva köpet brukar förutsätta att "varan" är i samma skick som när man köpte den och att den som vill häva bekostar transporten tillbaka känns självklart. Om man köpt en TV och ångrar sig skulle man ju inte kunna begära att affären kommer och hämtar den, eller att de skulle köpa tillbaka den till samma pris om den är trasig. Om du inte vill betala för vård av såret hos dem är nog enda alternativet att du behåller hästen hos dig tills såret har läkt och sedan återlämnar den.
 
Du har gått med på de tider som hästen skulle lämnas/hämtas, du har gått med på ändringarna. Ni har gjort ett avtal om hur hästen ska överlämnas.

Hästen blir skadad under tiden ni står risken. Det är just detta som är risken.

Varan ska återlämnas i oförändrat skick. Om hästen inte var skadad när du fick den, har du inte rätt att återlämna den skadad. Så klart. Tänk dig in i säljarens sits. Inte vill du väl ha tillbaka en skadad häst, när du sålde en frisk?!

Alternativet är att ni vårdar hästen på er risk, till dess den är återställd. I allvarligare fall kan det ju bli tal om flera månaders konvalcens, och/eller en häst som inte blir återställd (t ex fång). Då blir det svårt/omöjligt att reklamera.

Jag släpper aldrig ihop nya hästar med andra, den första tiden. Och har jag bestämt mig för att ens försöka reklamera, tar jag definitivt inga risker. Det är helt enkelt för dyrt och besvärligt om det händer något.
 
Senast ändrad:
Och skadan är inte stor ,. Ett sår , inga mjukdelsskador

Men vad är då problemet?

Jag tycker det är en självklarhet att, precis som Lovisaleonora skriver, varan ska lämnas tillbaka i samma skick. Det är ju supertrist för dig att det blev så här, men var ändå glad över att det bara är ett sår. Det läker och lär ju inte ge några framtida problem alls om man sköter om det rätt. Finns ju skräckexempel där foderhästar har fått fång "från klar himmel", förstå där vilken rehabilitering:nailbiting:

Och för säkerhetsskull skulle jag i din sits vilja ha kvar hästen tills såret faktiskt läkt, så jag kan vara säker på att såret blir rengjort och hålls under uppsikt.
 
Konsumentköplagen säger:
---
Bortfall av rätt till hävning och omleverans
45 § Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad.

Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går dock inte förlorad, om

  • 1. varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom sin egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på köparen,
  • 2. varan har förstörts, försämrats eller minskat till följd av en åtgärd som har varit behövlig för att undersöka om varan är felfri,
  • 3. varan har använts av köparen för förutsatt bruk innan han insåg eller borde ha insett att det förelåg ett fel som ger honom rätt att häva köpet eller kräva omleverans.


Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går inte heller förlorad, om köparen ersätter säljaren den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat.



---

Köplagen säger:
---
Bortfall av rätt till hävning och omleverans
66 § Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad.

Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går dock inte förlorad, om




    • 1. varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom sin egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på köparen,
    • 2. varan har förstörts, försämrats eller minskat till följd av en åtgärd som har varit behövlig för att undersöka om varan är felfri, eller
    • 3. varan helt eller delvis har sålts vidare i vanlig ordning eller använts av köparen för förutsatt bruk innan han märkte eller borde ha märkt det fel på grund av vilket han vill häva köpet eller kräva omleverans.

Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går inte heller förlorad, om köparen ersätter säljaren den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat.
---
 
Konsumentköplagen säger:
---
Bortfall av rätt till hävning och omleverans
45 § Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad.

Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går dock inte förlorad, om

  • 1. varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom sin egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på köparen,
  • 2. varan har förstörts, försämrats eller minskat till följd av en åtgärd som har varit behövlig för att undersöka om varan är felfri,
  • 3. varan har använts av köparen för förutsatt bruk innan han insåg eller borde ha insett att det förelåg ett fel som ger honom rätt att häva köpet eller kräva omleverans.


Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går inte heller förlorad, om köparen ersätter säljaren den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat.



---

Köplagen säger:
---
Bortfall av rätt till hävning och omleverans
66 § Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad.

Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går dock inte förlorad, om



    • 1. varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom sin egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på köparen,
    • 2. varan har förstörts, försämrats eller minskat till följd av en åtgärd som har varit behövlig för att undersöka om varan är felfri, eller
    • 3. varan helt eller delvis har sålts vidare i vanlig ordning eller använts av köparen för förutsatt bruk innan han märkte eller borde ha märkt det fel på grund av vilket han vill häva köpet eller kräva omleverans.
Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går inte heller förlorad, om köparen ersätter säljaren den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat.
---
 
Kollade just kondumentköpslagen och där stod det att den inte gäller köp mellan privatpersoner?

Hästen blir kvar tills den är frisk, självklart ska vi ta vårt ansvar.
Men det innebär alltså att man som köpare inte ska ta för stor hänsyn till hur säljaren kan ta emot hästen eller inte. Vi skulle ha krävt att de hämtade honom eller att vi fick transportera hem honom då vi kände att han inte passade , vilket jag gjorde men de skulle bort på semester och ville inte att vi skulle köra upp honom pga skaderisk. Och det resulterade i just skador.
De har stått ihop i nästan en månad så det är ingen nylig sammanslagning heller .

Så det betyder alltså att säljaren alltså går fri alla risker i ett hästköp !?

Skulle ju givetvis ha kollat detta mer noggrant men är väl helt enkelt för godtrogen och trodde att en jämkning mellan oss borde infinna sig som främst gynnar hästen.
Uttalade flera ggr att han bör får komma hem. En 7 årig häst ska inte stå som sällskap den behöver få jobba.

Tackar för alla svar och inser att ett köpeavtal ska innehålla mycket mer än det avtal vi tecknade.
Det är vi köpare som förlorat på att vara snälla för att säljaren blev besviken för att vi hävde köpet och får nu ta hela smällen .
 
Köp mellan privatpersoner - köplagen (samma skrivelse, annan paragraf). Köp från näringsidkare till privatperson (köpare) - konsumentköplagen.

Jag förstår inte hur du resonerar när du tycker säljaren ska ta smällen av er hästhantering.
 
@Tess Jag förstår inte alls. Ni har fått ett ganska förmånligt avtal i grunden, att köpet kan återgå om hästen inte passar er. Säljaren uppfyller den delen av avtalet. Där tycker du egentligen det är fel att du ska stå för transportkostnaderna (vilket jag anser är självklart om inget annat avtalats) men går med på det.

Sen skadar sig hästen såpass att den behövt veterinärbehandling, innan den har återgått till säljaren. Och säljaren är fortsatt sjysst och tycker att hen kan ta tillbaka hästen och låta köpet gå åter ändå, men att du får betala ev extra kostnader som kan bli av skadan. Och det tycker du är fel?

Du har fått en förbaskat bra deal HELA vägen, och mitt råd är att skriv på att betala framtida veträkningar för den skadan fort som örat innan säljaren ändrar sig! Ni har inte förlorat något på att vara snälla - däremot har säljaren det..
 
Jag förstår din frustration, ett hästköp är många gånger en stor grej och blir det inte som man tänkt sig är besvikelsen stor. Men många gånger har du inte ens rätt att ångra dig för att "det inte passar", utan du hade fått sälja hästen i din tur. Sen är det olyckligt att den skadar sig. Men du har i alla fall rätt att lämna tillbaka hästen, då självklart i samma skick som den kom. Se det hela som en läropeng, det hade alla gånger varit bökigare om hästen var er punkt slut, vilket är vanligare.
 
Köpte häst till dottern men vi kände ganska snabbt att hästar inte passar oss. Vi hävde då köpet (enl sälj kontraktet)
Men nu har säljaren börjat ändra på vad jag borde stå för pga av att vi vill hävs köpet så anser hen att vi ska stå transportkostnaderna ( både hit och tillbaka) . Inget som stod i vårt avtal men jag godtog det, och gick med på att de skulle dra av 2.500 på köpesumman .
Inatt attackerade hästen den häst som är ranglägst.
Flera bett på baken och en sparkskada på frambenet samt en ordentligt hälta.
De skulle komma och hämta hästen imorgon men vägrar pga jag inte vill skriva in i avtalet att stå för all framtida behandling som kan komma av såret.
Min försäkring går ut imorgon på hästen eftersom de skulle hämta ( vi fick inte köra upp hästen , för stor skaderisk)
Vad och hur går jag vidare ?
Rådvill och besviken ,..
Om du köper en vara på annons så får du hämta den alt. betala för frakt.

har du sönder varan o dessutom vill reklamera den, så står du även den den frakten.

Jag undrar hur man tänker när man sätter ihop en häst som man vill lämna tillbaka tillsammans med andra o dessutom utan tillsyn- nattetid.

Det låter även som du är arg för att den skadat en annan. Vems fel är det?

Låt såret läka, ha den själv o vet. bes innan återfärd o du har ryggen fri o alla är glada o nöjda.
Nöjdkundgaranti/ prövotid är en ynnest att få.
 
Men det innebär alltså att man som köpare inte ska ta för stor hänsyn till hur säljaren kan ta emot hästen eller inte. Vi skulle ha krävt att de hämtade honom eller att vi fick transportera hem honom då vi kände att han inte passade , vilket jag gjorde men de skulle bort på semester och ville inte att vi skulle köra upp honom pga skaderisk.
I dom fallen det blivit så som jag känner till när hästen inte hämtas den tiden som bestämts och den av någon anledning står kvar så har hästen stått kvar på köparens/säljarens risk, eller vad det nu är som ska hämta hästen.

Så gjorde även jag när jag tog hand om hästen jag hade på foder när ägaren inte kunde hämta hästen förren en månad senare då hon var utomlands. Jag sa att jag kunde se till hästen, släppa den på bete men då helt på ägarens bekostnad och ansvar och det fungerade bra.
 
Om du är rädd att de inte skall sköta hästen och kräva er på mer pengar tycker jag att han skall stå kvar tills han är hel och sedan återlämnar ni honom. Då får säljaren tillbaka en hel häst och ni behöver inte känna er rädda att bli lurade tills han läkt ihop!
 
Jag tycker en bra början är: ta ut veterinär som får bedöma skadan - rehab - hästen åker när den är frisk

Om det är en skada som kan bedömas inte ska uppkomma i framtiden eller på något sätt inskränka på hästens användningsområde senare tycker jag att det är billigaste vägen att gå.

Dvs du levererar/skickar tillbaka en frisk häst som det var tänkt, eller du lämnar tillbaka hästen i samma skick du fick den i.
Är såret att döma, tex som vet bedömt inget som påverkar framtiden hade jag inte heller skrivit under avtal som binder mig ansvarsmässigt för all framtid..vem vet vad de kommer farande med..Viktigt att få veterinärutlåtande. Jag hade även erbjudit säljaren att själv få saken utredd/undersökt

Fraktkostnader är ganska normalt att man som köpare står för.
Likaså är det mer ovanligt att en säljare ens är villig att ta tillbaka, "sålt är sålt" brukar kunna hålla sig ganska långt och det är ofta mer krävande att försöka bevisa motsatsen
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 237
Senast: Raja
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
22 833
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 312
Senast: Nethril
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 060
Senast: Lisa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp