Får inte sålt hästen

Sv: Får inte sålt hästen

Inte sagt att man tvunget måste vara en dålig hästägare för man köper en häst för 2000. Hade min häst kostat 2000 istället för 25 hade jag behandlat henne likadant.
Men risken är betydligt större att hästen hamnar i fel händer ju lägre summa den säljs för.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Håller jag inte alls med om... Att avliva en häst är inte att vara bekväm och vägra ta ansvar, snarare tvärtom. Den som är bekväm och vägrar ta ansvar dumpar snarare hästen på någon annan, skulle jag vilja påstå. Att avliva en häst är inte speciellt bekvämt, och kan vara ett sätt att ta sitt ansvar i ett pressat och omöjligt läge när alla andra utvägar försvunnit.

Äntligen en bra förklaring till varför avlivning kan vara ett bra alternativ!

Kl

Har lovat mig själv att om det kommer en dag då jag inte längre har råd/lust/tid/möjlighet att behålla min häst, får hon avsluta sitt liv hemma. En alldeles för speciell dam som jag älskar av hela mitt hjärta men som lätt skulle kunna hamna i fel händer. Och kan inte säljas för en vettig summa.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Jodå har råd att ha och ge mina hästar det dom behöver men vet att livet kan ändras och avlivar hellre än låta dom gå utan mat eller ha råd med vet vård dom kan behöva om den dagen kommer innan jag hittat köpare.
Eller snarare 1 kommer försöka säljas och 2 lämnar mej bara genom döden.

Undrar fortfarande hur någon som är död kan lida.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Precis och det gäller inte bara hästar. Tycker man ska ta betalt oavsett vilket djur det rör sig om. Katter ska inte heller vara nästintill gratis om man inte med säkerhet vet vem som tar över ansvaret.

Personligen känns det hemskt att behöva avlida friska djur men det är bara att acceptera att som det ser ut i dagsläget finns det betydligt fler till salu än det finns köpkraftiga spekulanter. Jag skulle dock aldrig ta livet av en frisk häst. Aldrig.

Edit och kl:
10 000-15 000 kr för en häst är väldigt billigt men det borde inte vara omöjligt att sälja henne för det priset ändå. Nu vet jag inte ålder på hästen som såklart spelar roll om det nu stämde att hästen var 15 år? Runt en 12 000 kr kanske och inte prutbart, ja nån tusenlapp kanske. Tydligen kan ni göra en bättre annons än den som redan finns? Det låter så på dig och övriga.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Finns en film på oss och bilder. Skall filma en ny snart, just nu får det vara på is eftersom stallägaren och hennes barn fått avliva en av sina hästar så de behöver sörja i lugn och ro.

Karamelldrottningen - jag skulle bli hemskt ledsen över att behöva avliva honom men eftersom jag inte KAN på grund av ekonomin ta över honom är det omöjligt för mig att ha kvar honom tills han blir såld. Att jag saknar motivation eller vilja är en helt annan femma, jag hade förmodligen ansträngt mig lite mer om jag haft möjligheten men nu är det som sagt en omöjlighet.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Låna ut den på foder och märker ni att fodervärd och ponny trivs efter en period, skänk bort den till fodervärden alternativt säljs den för ett lågt pris dit, eftersom ni då sett att allt funkar!? Skulle det inte funka, och ponnyn skulle vilja lämnas tillbaka, avliva den då hos fodervärden. Då har ni iaf gett ponnyn en sista möjlighet att den skulle fungerat.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Fast är det den annonsen jag tror det är så säljer den och bilderna inte in hästen.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Kruxet är väl att den är såpass liten att mest barn kan rida den, samtidigt som den inte alls ser ut att vara en lämplig ridponny för de flesta barn. Ridskola tror jag inte på som köpare, de vill ha tryggare hästar för barnen att lära sig rida på, i regel. Den hoppar visserligen ok och verkar jättesnäll att hantera från marken, men annars verkar den ju väldigt hetsig och inte särskilt ridbar i galoppen, vilket gör hoppningen svårare, särskilt med tanke på hur gammal den är.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Någon kommenterade hans "status":
Jag vet att han är svårsåld men jag vill inte sätta priset för lågt eftersom 99,5% av köpare vill sänka priset. Därför har jag satt priset som det är.

Men spelar det någon roll om köparna vill sänka priset? Det kan ju inte spela någon som helst roll för dig/er, eftersom alternativet är att avliva hästen för att den inte blir såld. Då måste ju priset (efter eventuell prutning etc) spela mindre roll (ingen roll) och hemmet vara mycket viktigare...?
 
Sv: Får inte sålt hästen

Ridskola tror jag inte på som köpare, de vill ha tryggare hästar för barnen att lära sig rida på, i regel. Den hoppar visserligen ok och verkar jättesnäll att hantera från marken, men annars verkar den ju väldigt hetsig och inte särskilt ridbar i galoppen, vilket gör hoppningen svårare, särskilt med tanke på hur gammal den är.

Jag tror på ridskola som köpare. Där finns gott om små ridskolor som gärna köper/lånar en sådan här häst. Gick på en större ridskola i Malmö där det kom nyss inridna unghästar som var ännu mer hetsiga än TS häst. Det var de erfarna ryttarna som fick rida dessa hästar första tiden. Allt går att lösa. Och en maxad C som TS har kan en liten vuxen rida.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Jag är uppväxt i Malmö och har ridit på ett par av ridskolorna där, visserligen för en del år sedan, men på båda stämmer det du skriver (och även på ett par andra ridskolor). Har man inte en mycket liten ridskola behöver man många typer av hästar för att passa alla elever. På ridskolor i större städer så är andelen duktiga ryttare lite högre än på landet där folk har det mycket lättare att skaffa häst. De flesta tackar säkert och tar emot om de får låna en häst gratis och många köper den säkert efter prövotiden om den fungerar och priset är det rätta.

Kan inte riktigt läsa in det som skrivs om hästen i de bildetr jag sett men vi kanske gissat på olika annonser.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Jag har inte sett annonsen som många andra verkar ha gjort men ponnyer lever länge så det kanske kan vara läge att försöka få tag i en ryttare som kan ta hästen på foder och som har supporten från föräldrarna att kunna tävla lite och faktiskt få den lite mer utbildad? Ge fodervärden köperätten för 10.000, annars säljer ni när den är utbildad och tävlad.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Varför vet ni inte vad han ev har gjort i Danmark? Har ni försökt men inte hittat någor eller är det något "fuffens" med hans namn/pass? Är det en häst som har tävlat i Danmark kan det inte vara så svårt att hitta resultaten?

Delar andras åsikt att ponnyn kanske inte riktigt kommer till sin rätt i annonsen samt att den kanske inte ser ut/låter så bra för ridskola.

Mitt tips är att i texten lyfta fram det som är BRA. Korta ner både text och film. Det man saknar är film där man ser den hoppa bana eller åtminstone några hinder i serie på (minst) LD-LC höjd. Nu ser det ut som att han blir stark efter hindret och man blir osäker på vilken potential han har som hoppponny. Har du, eller någon annan, möjlighet att starta honom i en clear-round och filma så skulle det vara värdefullt.

Sedan kan det, konstigt nog, kanske vara lättare att hitta en köpare om du höjer priset (men har prutmån). Även om priserna har gått ner så kan man bli lite misstänksam om priset är för lågt. Men då måste han presenteras bättre. Tänk på att det är någons mamma eller pappa som ska köpa hästen till sitt barn. Varför ska de köpa just din ponny? (Obs! inte illa menat utan för att du ska tänka till om vad det är som gör just honom värd att satsa på, här på Buke har du beskrivit honom positivt, lyft fram det i annonsen)
 
Sv: Får inte sålt hästen

Det kanske är olika? Härikring är ridskolorna rätt petiga med vad de köper in för hästar, visst förekommer det bångstyriga ponnyer, men då är det yngre hästar med större potential. Enbart åldern skulle diskvalificera hästen på min ridskola, även om de fick den gratis, för mycket jobb med att få den fungera med tanke på hur gammal den är. Som förälder skulle jag inte vilja att mina barn fick sådana ponnyer att lära sig rida på, tycker inte det ser ut som en bra läromästare.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Mitt tips. Ta bort filmen då den inte ger några fördelar, bilderna är helt ok tycker jag och sänk priset något. Sen försök ändra rubriken till annonsen så att den står ut mer och är mer beskrivande, lätt att bara bläddra förbi som det är nu.

Annars tycker jag iden med att låna ut honom till någon ridskola är en bra idé, av vad som syns i annonsen så tror jag att han skulle kunna ha en plats på en ridskola.
 
Sv: Får inte sålt hästen

En snabb googling gav både tävlingsresultat och tidigare ryttare/ägare. Borde inte krävas så mycket detektivarbete för att få fram mer om honom.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Jag håller med Ainon, skippa filmen, åtminstone "dressyrdelen". Framförallt traven, som inte är hans bästa gångart, och där han inte trampar under sig det minsta. Med tanke på hans exteriör hade jag marknadsfört honom som hoppeponny, gjort en hoppfilm istället och kanske försökt få ut honom på en p&j eller lokaltävling.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Men ärligt, tycker du att den ponny man ser på filmen är lämplig för små barn att lära sig rida på? Blir verkligen nyfiken på vad det är som gör ponnyn särskilt lämpad för en ridskola i era ögon, ni som tycker ridskolor borde vara intresserade av den.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 801
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 040
Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 296
Senast: fjutten
·
Hästmänniskan Hej alla kloka bukefalister! Det var många år sedan jag hängde här så om jag placerat inlägget på fel forum ber jag om ursäkt. Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Eldbollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp