Får inte sålt hästen

Sv: Får inte sålt hästen

Kl
Med tanke på hur hästen rör sig undrar jag om den verkligen är fräsch i kroppen?
 
Sv: Får inte sålt hästen

Men ärligt, tycker du att den ponny man ser på filmen är lämplig för små barn att lära sig rida på? Blir verkligen nyfiken på vad det är som gör ponnyn särskilt lämpad för en ridskola i era ögon, ni som tycker ridskolor borde vara intresserade av den.

Jag tror att ridskolor skulle kunna vara intresserade av den, men nej, jag håller med dig om att den inte är lämplig för nybörjare.

Den erfarenhet jag har av ridskolor så söker man dels ofta lite "för pigga" hästar då de blir lugnare efter ett tag. Sedan söker man också den här slags typen av ponny för att det finns nån idé om att man är duktig om man kan hantera heta hästar. På de ridskolor jag har ridit på har åtminstone hälften av hästarna varit åt det mer explosiva hållet (enligt mig inte passande ridskolehästar) och de som red dessa hästar bra var de som fick mest beröm... Och när jag skulle sälja min ponny var vi i kontakt med en ridskola som tackade nej pga att min ponny inte var het nog, och "då tycker inte eleverna det är roligt". (Självklart är inte lala ridskolor såhär, i synnerhet inte små ridskolor då de behöver att alla kan rida alla hästar, men detta är min erfarenhet.)

Så nej, JAG tycker inte den här ponnyn är lämplig på ridskola, men det finns en hel del ponnyer av den här typen på ridskolor runt i landet. (Min gissning är att mycket hänger ihop med priset. Få ridskolor har råd att köpa hästar för 50-70.000, och även om de har råd så köper de såklart gärna en billigare ponny.)
 
Sv: Får inte sålt hästen

TS:

Om jag var du skulle jag ta bort filmen som inte ger hästen någon fördel, jag skulle nog också ta bort bilden där du står på honom då den riskerar ge ett mindre seriöst intryck och bytt ut hag-bilden mot en helkroppsbild från sidan (typ. exteriör-bild), eller nöja mig med rid-bilden. Sätt en bättre mer intresseväckande rubrik och marknadsför ponnyn som hopponny.
Sedan skulle jag personligen lägga till ett "säljes pga. [...]", då jag vet att många undrar vad det är för fel på hästen om den säljs efter bara ett år. (Det behöver ju inte vara fel på hästen men det är ju dumt att mista köpare på en sån grej.)

Jag tror absolut inte att hästen är omöjlig att få såld, MEN det är nog svårt att sälja en ganska "gammal" häst som inte har några resultat (eller snarare bevis på resultat).
 
Sv: Får inte sålt hästen

KL

Håller med om att videon bör plockas bort. Den är för det första gruvligt lång och så visar den, som flera redan påpekat, inte hästen från en särskilt fördelaktig sida.

En väldigt SÖT ponny är det dock :)!
 
Sv: Får inte sålt hästen

Nja, ridskolor brukar väl vilja ha hästar med arbetsvilja och egen bjudning, men inte så gärna stressiga och heta hästar, eftersom de ofta funkar sämre i verksamheten och håller sämre.

Sen kan det absolut vara så att man sätter de duktiga eleverna att rida de hetare ponnyerna, helt enkelt för att om det går snett med en sån ponny så slutar det kanske med att den springer runt helt okontrollerat och blir farlig, medan den lata ponnyn på sin höjd saktar av och stannar, och det är ju inte så vådligt.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Tycker de är del att säga att man aldrig ska sälja en häst under 10000kr
Vad gör man om hästen inte är värd mera? en travare skulle jag aldrig betala över 6000 för som kommer från banan.
En som är riden i 10 år tävlad och utbildad LB och har en 3 taktig runt galopp skulle jag kunna betala 10-15000 för.

Hästen kan hamna på slakttransport även om DU säljer den för 40 så kanske köparen i framtiden säljer den för 4000. Så man kan ju inte hålla på och tänka sådär för då blir man ju knäpp.

Jag skulle sänka priset till 8000-10000 med ful utrustning, kolla med ridskolorna de finns ridskolor som har lösdrift till hästarna.

Eller har stora hagar som de går ute i ca 8 timmar om dagen minst kommer ut 07 och in 1500.

Och att man inte skulel ha råd att ha häst bara för man inte har råd att köpa en dyr stämmer ju inte.

Att lägga ner 2000 i månaden på en häst är helt oki men man kanske inte har 100 tusen på ett konto och kan köpa en häst för.

Jag var en av dessa ja enligt vissa här oseriösa hästköpare:meh:
Jag letade billiga hästar för jag hade inte så mkt i klumpsumma att köpa häst för.
Och ville ha häst NU inte sen:D visst kunde jag spara i 3 år till och köpa mig en svindyr men ville inte de.


Hittade en supertrevlig häst för 23000.
Men har utan problem att betala stallhyran på över 4000 varje månad.

vi har en tjej som köpte sin travare för 4000 och hon sitter alltså och betalar en stallhyra som är dyrare än själva hästen varje månad;)

Så man är precis lika seriös enligt mig som hästägare trots summan man köpte hästen för. Både jag och denna tjej tar lika väl hand om våra billiga "ök" som de som har hästar som är värd ett par 100 tusen i stallet.


Att avliva friska hästar är det inge fel i inte mer fel i att slakta en ko för att äta upp den.
Jag har skickat häst på slakt för livsmedel, och forskning, ser verkligen inge skillnad i att slakta en gris för att äta och en häst för att äta den.
Avlivningen är det som är det viktigaste djuret skall inte lida men när den är död är det bara ett dött skal som ligger där så varför inte va vara på det?

Men på nått sett är det en dödssynd inom hästsporten att skicka sin häst på slakt för livsmedel.

Men att sitta och gulla med små lammungar på våren för att sedan äta upp den går utan problemO_o
 
Sv: Får inte sålt hästen

Jag tycker inte upplägget i annonsen är till hästens fördel.
Inte dom bästa bilderna. Jag gillar uppställda hästar så man faktiskt får se hur dom ser ut. Och som andra skrivit, en bild eller film där han hoppar hade varit bra eftersom han verkar varit inriktad mot hopp.

Priset är inte högt men du måste visa i annonsen att han är värd prislappen annars finns det ingen annan lösning än att sänka priset. Jag har kollat häst sedan i våras, och har nu köpt en och det ligger fortfarande ute annonser som fanns ute då. Allt går att sälja med rätt pris även om det kanske svider i plånboken.

Håller även med om vad andra skrivit, ridskola eller sätt ut honom på foder för ev. köp.
 
Sv: Får inte sålt hästen

kl

Jag tror jag hittade rätt annons :)

Personligen hade jag inte köpt en 15 åring för 17´000:- , så där hade jag bläddrat förbi direkt. 15 år är visserligen ingen ålder, men ändock har hästen (i mina ögon) börjat bli gammal.
Som andra skrivit, ta bort bilden där du står på hästen.
Filmen visade nog inte hästen från sin bästa sida, den var för lång och tråkig.
Annonstexten gillade jag. Men hade önskat en bättre första-bild, antingen fin dressyrbild eller hoppbild. Samt en rubrik som visar till vilka köpare du vänder dig till.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Någon kommenterade hans "status":
Jag vet att han är svårsåld men jag vill inte sätta priset för lågt eftersom 99,5% av köpare vill sänka priset. Därför har jag satt priset som det är. Och han är grundriden eftersom vi inte vet hans historia tidigare. Vi har inte någon information eller resultat att gå efter. Och han kan ridas av alla idag, jag har satt nybörjare på honom och han är snäll. Men det handlar om ryttarens attityd.

Det finns en kommentar från tidigare ägare (med namn) på filmen. Du kanske kan få fram lite mer historik där?

/V
 
Sv: Får inte sålt hästen

Veterinärbesiktiga hästen innan ni fortsätter annonsera, det är mitt råd. Möjligen lägger ni tid och energi på något som senare inte går att genomföra eftersom hästen inte ser fräsch ut.
 
Sv: Får inte sålt hästen

*kl*

Har också sett annonsen och håller med om att bilderna, videon, rubriken och priset är fel. Tror inte alls att ponnyn är omöjlig att sälja, det är bara marknaden som är tuff och man får verkligen, verkligen ha en dunderannons ute idag för att det ska gå.

Ridbilden är trevlig, de andra är "strunt samma", bättre att lägga in en bild från sidan. Kan förstå att man vill ha en fin hagbild (jättesöt ponny som många har sagt!) men "titta jag kan stå på hästen!"-bilden säger mig absolut ingenting som köpare.

Videon visar mest en ponny utan bakbensaktion, med trippiga steg och böjd nacke. Ingenting fördelaktigt, visar ingen motor och ingen hoppteknik. Som sagt, gör en renodlad hoppvideo istället där ni hoppar enkla hinder och bana. Om han verkligen hoppar allt, som det står i texten, så borde ni visa att han kan hoppa lite höjd också. Nu ser jag bara en medelmåttig ponny som utöver att ridas på volter och längst med fyrkanten, också kan ta ett litet skutt. Varför inte visa skänkelvikning, öppna och sluta också om han kan det? Varför inte ha med ett klipp där han hoppar ett naturhinder eller två? Det skulle troligen skapa betydligt mer intresse!

Jag såg en EXTREMT bra försäljningsvideo från USA en gång, där man visade korta klipp där hästen gjorde olika saker som visade att den var stabil och välriden. Dessa klipp visade inte enbart saker från banan, utan t.ex. när hästen gick nerför en kort brant och gick ner i och vadade genom en bäck. Kanske kan man göra en liknande video här, där man inte visar så mycket paddockridning utan bara korta klipp med trav och galopp på volt i båda varven (5 sek per gångart och varv, man hinner se tillräckligt när hästen ändå inte är någon dressyrklippa), skänkelvikning, öppna/sluta plus hopp över högre ensamt hinder, hopp av bana, hopp av naturhinder (gärna flera: stock, mur, vattendrag, vad han nu hoppar), lite snabbare galopp med avsaktning till skritt ute (gör föräldrarna glada att se att ponnyn är trygg)... kan komma på mängder av korta klipp som ger en schysst bild av en trevlig allroundponny inriktning hopp. En sådan video tar ju kanske några timmar att göra, men det kan det kanske vara värt?

Det är aldrig en dålig sak att beskriva hästen som inriktad mot någonting. "Allround mot hopp" är alltid bättre än "allround" som på dagens marknad oftast tolkas som "är egentligen inte bra på någonting speciellt".

Rubriken "Pigg ponny" är inte det minsta beskrivande och kan dessutom tolkas som negativ (pigg = het). "C-ponny", redan sagda "allround mot hopp", ev. "läromästare" är exempel på bra ord i en rubrik. Kort, koncist och slagkraftigt ska det vara! Väljer man "läromästare" så får man såklart förklara i texten att han ändå inte är någon nybörjarponny.

Slutligen tycker jag att 17 000 kr är för mycket. Jag köpte min 10-åriga storhäst, import Danmark okänd härstamning, för 20 000 kr inkl all utrustning för tre år sedan. Trygg men med lite nerv, pigg och väldigt välriden. Helgen innan jag kom för att provrida hade han varit på clinic, fick hem en video från clinicen samma kväll som den var slut (två dagar innan jag skulle rida), där hästen gick kanon och verkligen fick mig jätteintresserad. Hästen var tydligt westerninriktad.
17 000 kr för en liten ponny som börjar bli gammal med samma okända härstamning och som inte visar några speciella egenskaper alls i filmen, är dyrt på dagens marknad som har blivit ännu tuffare sedan jag köpte min häst. En mer fördelaktig annons kan säkert locka en och annan köpare även med det priset, annars skulle jag sänka det till 14 000 kr till att börja med. 17 000 är, rent psykologiskt, nästan 20 000 kr medan 14 000 kr är under 15 000 kr, nästan bara 10 000 kr. Det får lite samma effekt som 499 kr istället för 500 kr.

[/wall of text]
 
Sv: Får inte sålt hästen

Det står knappt någon information om ponnyn i annonsen. Jag skulle forska, googla och maila runt efter mer information om vad han gjort. Resultat från ev tävlingar han ställt upp i. Man får lägga lite mer tid på att hitta information om vad han gjort om man ska få honom såld. Så beskrivningen motiverar priset.
Annars får ni sänka priset. 17000:- är dyrt för en häst med noll bakgrundshistorik.
Sen är han gammal. Så ska någon köpa en såpass gammal ponny för såpass mycket pengar så måste det finnas resultat. Har han inget att uppvisa så blir han svårsåld för de pengarna. Jag hade personligen betalt 10-12' för honom. Ni vet ju inget om honom.
Bilderna. De säljer inte. Bort med allihopa. En bild från sidan så man ser hur han ser ut i kroppen. Kanske en bild där du rider honom. En dressyrbild om det är till hans fördel eller en hoppbild där han hoppar snyggt.
Film. En film som visar vad ni säljer honom som. Hopp ponny. Ja, en film där han hoppar en bana.
Men först. Kolla så han faktiskt går att sälja. Kolla så han är fräsch. Besiktning på klinik kan vara lämpligt. Så kan ni skriva det i annonsen med. Att han gick igenom en klinikbesiktning nyss utan anmärkning. Är han ofräsch är det bra om ni vet det innan så ni kan behandla honom så det inte kommer som en obekväm överraskning om ni hittar en köpare.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Tar sista knappen (min egen ser jag)

Nu har jag sett filmen. 4 min 43 sekunder innan man får se ponnyn hoppa ett hinder. Alldeles för lång film. Varför lägga tid på att filma när han borstas och en massa runt ridning? Händer ju ingenting på filmen. Sätt upp en bana. Rid något ur något dressyrprogram, bara så det händer något.

Ponnyn rör sig konstigt. Sånt kan få folk att klicka bort ponnyn med. Jag skulle nog ta honom till klinik och kolla upp honom. Inget kul att få veta när köparen sen ska besiktiga. Kan inte beskriva vad det är. Mer än att han rör sig konstigt. Kort med bakbenen och tycker han verkar stel. Det kan vara något annat med. Sitter sadeln bra? Kan den göra ont på hans rygg? Ser ut som du har en padd under sadeln. Något ser det ut att vara med honom.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Jag håller med dig om "kort" med bakbenen. Jag reagerade även på att han verkade släpa dem mycket efter sig?

Angående filmen så antar jag att borstningen ska visa att ponnyn är snäll att hantera? Det kanske inte är superfel att ha med, men kan definitivt kortas ned.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Jag har också sett annonsen och ponnyn är jättesöt, verkligen. Men det som fick mej att backa totalt var traven i filmen. Tankarna går direkt till om den inte är helt fräsch eller har den enkelt ett så dåligt rörelsemönster i den gångarten?

Lycka till!

Mvh Domino_s
 
Sv: Får inte sålt hästen

Håller med, traven är ett rejält nedslag för annonsen. Bättre att göra som några här föreslagit och visa en film när hästen hoppar en bana istället, när den nu ska vara duktig i hoppning.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Varför vet ni inte vad han ev har gjort i Danmark? Har ni försökt men inte hittat någor eller är det något "fuffens" med hans namn/pass? Är det en häst som har tävlat i Danmark kan det inte vara så svårt att hitta resultaten?

Delar andras åsikt att ponnyn kanske inte riktigt kommer till sin rätt i annonsen samt att den kanske inte ser ut/låter så bra för ridskola.

Mitt tips är att i texten lyfta fram det som är BRA. Korta ner både text och film. Det man saknar är film där man ser den hoppa bana eller åtminstone några hinder i serie på (minst) LD-LC höjd. Nu ser det ut som att han blir stark efter hindret och man blir osäker på vilken potential han har som hoppponny. Har du, eller någon annan, möjlighet att starta honom i en clear-round och filma så skulle det vara värdefullt.

Sedan kan det, konstigt nog, kanske vara lättare att hitta en köpare om du höjer priset (men har prutmån). Även om priserna har gått ner så kan man bli lite misstänksam om priset är för lågt. Men då måste han presenteras bättre. Tänk på att det är någons mamma eller pappa som ska köpa hästen till sitt barn. Varför ska de köpa just din ponny? (Obs! inte illa menat utan för att du ska tänka till om vad det är som gör just honom värd att satsa på, här på Buke har du beskrivit honom positivt, lyft fram det i annonsen)

Det här skriver jag under på. Jag annonserade ut min ponny för 15.000, första frågan/frågorna från spekulanter var då: är ponnyn skadad/har den varit skadad? När jag höjde priset till 20.000 uteblev de frågorna. Risken är ju att många inte ens svarar på annonsen för att de tänker: jaha, varför är den så billig - den har säkert någon skada/sjukdom/eksem etc.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Tidiga-jag-kan-stå-på-hästen-bilden tycker jag säger rätt mycket, nämligen att hästen är galet snäll att hantera, och inte särskilt nervös och hoppig av sig. Det kan ju vara rätt relevant när man ska köpa en barnponny.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Bättre att visa det i videon i så fall, genom att visa hästen i olika miljöer som kan vara stressande för hästar. Jag personligen tycker inte om "skojbilder" i annonser och skulle se det som lite oseriöst, speciellt när det inte finns bra bilder som "väger upp". Jag har kanske ett allmänt negativt/kritiskt tänk när jag läser annonser men ser jag en sådan bil så tänker jag automatiskt att "oj, här har vi en häst som eventuellt har använts som leksak". Tror inte att jag är ensam om det. Dessutom vidhåller jag att det inte säger så mycket om hästen egentligen. Jag kan utan problem stå på min hästs rygg i paddocken eller på stallplan, han är ändå nervig och hoppig ute.

Vill förtydliga att jag inte på något vis tror att muppia eller någon annan har använt hästen som leksak eller varit oseriös på något vis! Jag pratar helt och hållet utifrån hur jag skulle se på saken om jag hade tjugo ponnyannonser skrivna av för mig helt okända människor framför mig, vilket man ju har när man letar häst. Då skulle denna ponny väljas bort av de anledningar jag nämnt.
 
Sv: Får inte sålt hästen

kl

Jag förstår att den där ponnyn är svårsåld och det ser jag framför allt i filmen som finns i annonsen. Till och med min man som är högst ointresserad av hästar såg att ponnyns "rumpa såg ut att leva ett eget liv". Flera skriver att ponnyn inte sätter under sig i traven, men det gör den ju inte i galoppen heller och någon vidare hoppteknik finns inte. Är den där ponnyn verkligen kroppsligen frisk? Jag vill inte upplevas som dryg eller en besserwisser, för jag är inte bättre än någon annan, men jag funderar på vilka bakomliggande orsaker som finns till trotsandet med din syster? Kan den ha ont?

Om det vore min ponny hade jag först kollat med en veterinär och om det varken fanns tid eller pengar till det så skulle jag INTE sälja den vidare. Den är 15 år och ser inte ut att vara en ponny att lära sig på, samt att den överstigit ålder för att kunna säga att det finns "potential" eller ha "framtiden för sig". Tyvärr. Alternativet tycker jag är att försöka hitta en bra familj som får köpa ponnyn för billig summa som sällskap och ponny för barnen att borsta samt för promenadridning, med förutsättning att ponnyn går igenom en besiktning först. Det GÅR att hitta bra köpare trots att priset är väldigt lågt, bara man lägger ned lite tid på att hitta den rätta köparen. Det viktigaste är att ponnyn mår bra och att den inte har ont.

Mvh Strindlund
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 801
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 040
Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 296
Senast: fjutten
·
Hästmänniskan Hej alla kloka bukefalister! Det var många år sedan jag hängde här så om jag placerat inlägget på fel forum ber jag om ursäkt. Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Eldbollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp