Får inte smörja hästens mule

e_jhastar

Trådstartare
Hej!
Min nya pålle har en väldigt rosa mule som behöver smörjas in så hon inte bränner sig.
Detta är inte alls populärt och jag kommer över huvudtaget inte i närheten av hennes ansikte, det enda som går är att röra öronen, försöker jag röra mig nedåt så rycker hon undan direkt. Provade istället ge henne en flughuva som även täcker mulen men den hatade hon, gick två hela dagar och försökte få av sig den, klia sig, slängde med huvudet osv...

Har ni några bra tips?
 
Jag har två vitnäsor, den ena går med en Rambohuva med nosskydd och den andre har ett nosskydd från Equilibrium på grimman.

AD91B045-AB16-4204-BA4D-B88799BD3413.jpeg
 
Jag har två vitnäsor, den ena går med en Rambohuva med nosskydd och den andre har ett nosskydd från Equilibrium på grimman.

Visa bifogad fil 52638

Vilken sötnos!
Det är en sån rambohuva jag använt, men av annat märke.. Kanske tyckte hon den var för lång, men den täckte väldigt bra. Kanske får köpa en annan istället och se om det blir bättre. Hon är nog illa tvungen att gå utan grimma i hagen för ena kompisen är väldigt pillig av sig...
 
Om hon inte skulle lyfta en hov, hur hade du gjort då? Jag tycker du kan träna med henne, vänja henne vid att det inte alls är farligt att du rör hennes mule. Muta med godis? Jobba på så tror jag att det blir lättare för er bägge. :)

Jag ska självklart träna men behöver en mer snabb lösning i nuläget då solen inte väntar tyvärr...
 
Går hon med att bli borstad med någon liten mjuk borste i ansiktet? Då kan du lägga en klick på borsten. Skulle gissa att hennes reaktion är för att hon har bränt sig tidigare å så har någon varit där och smörjt efter vilket gjorde ont.
 
Hur står du i förhållande till hästen? Tycker det är lättare om jag står med ena axeln mellan hästens huvud och hals och ena handen på nosryggen och andra handen smörjer. Många står framför och själv tycker jag det blir mycket krångligare på en häst som inte vill.
 
Träning är vår enda lösning för att få vår ovana häst att acceptera oss. Du får ge det minst en timme åt gången och fortsätta försiktigt men envetet, hon får tycka att du är jobbig men inte mycket mer än så. Ta det bara lugnt och ge inte upp.

Alternativet är väl annars skugga? Och det kan vara både svårare och jobbigare att bygga en hage som fungerar. Snabb fix hade varit bra men jag hoppas inte du ser träning så jobbigt, du löser det!

Och får du problem kan säkert någon hjälpa dig här. När vår skuggar undan, för att han är rädd om öronen fortsätter jag ändå ta dem, jagar inte efter utan han tar undan huvudet och när han är tillbaka är jag kvar med min hand, det går bra efter ett litet tag. Tror din reagerar starkare men då får du bara ta det lite lugnare och kämpa på.
 
Har ni mycket alsikeklöver i hagen? Det kan påverka så hästarna blir mer känsliga för solen. Grannen märker stor skillnad på hennes hästar beroende på vilken hage hon använder.
 
Jag har två rosamular, jag håller på att träna på mulsmörjning för fullt. De har inte haft problem tidigare somrar, av någon anledning, men i år gick det från noll till hundra på några dagar bara (ingen alsikeklöver i hagen).

Klickertränar den ena, men den andra tränar jag bara genom att hålla handen stilla på nosryggen eller så långt ner som hästen tolererar, och direkt han står still med huvudet i en millisekund tar jag bort handen. Man kan förstärka ytterligare med godis i det läget, om man vill. Efter tre 5-minuterspass kan jag hålla handen direkt på nosen och han står still i typ 5-6 sekunder. Det räcker långt, så nu ska jag börja göra samma sak fast med solkräm på handen, eftersom den luktar.

Med idog träning (korta men täta pass) har det löst sig på ett par dagar. :)
 
Min valack hade rosa mule och hatade att bli smord där med solkräm. Att röra utan att smörja gick bra men slängde upp huvudet så fort jag kom med solkrämen varje dag. Men jag höll kvar honom i grimman/grimskaftet och tog inte ner handen för att han slängde med huvudet. Så efter några minuter så insåg han att jag inte skulle ge mig och jag fick smörja. Gick bra bara jag fick dit första klicken och det tog kortare och kortare tid varje gång. Så träning och att inte ge upp är mitt tips och sedan godis när de varit duktiga.
 
Hej!
Min nya pålle har en väldigt rosa mule som behöver smörjas in så hon inte bränner sig.
Detta är inte alls populärt och jag kommer över huvudtaget inte i närheten av hennes ansikte, det enda som går är att röra öronen, försöker jag röra mig nedåt så rycker hon undan direkt. Provade istället ge henne en flughuva som även täcker mulen men den hatade hon, gick två hela dagar och försökte få av sig den, klia sig, slängde med huvudet osv...

Har ni några bra tips?
Pröva och se om det går bättre när tränset är på. Vissa hästar blir mindre känsliga/uppmärksamma för att man ska smörja då.
 
Kan hon ha grimma I hagen? Sätt I så fall ett nosskydd. Det går fint med t ex en bit av en T-shirt, dvs mjukt tyg.

Fysiskt skydd i form av tyg/nät fungerar även mycket effektivare än smörjskydd.
Skriver under på detta, min ponny har ett förhållandevis glest nosnät på grimman men klarar ändå solen helt utan reaktion, jämfört med när jag använde solskyddskräm och nosvingen ändå blev sårig.
 
Om vi är ute efter snabba lösningar så hade jag tagit en klick i handen (jag hade valt idominsalva, känns som det luktar minst och håller längst) och smetat på "i farten" medan du gör nåt annat (leder hästen, efter ridning med tränset på fortf, när den äter eller liknande),, och hoppats på att jag "träffar rätt på första försöket"...

Träna, träna, träna...

Jag är inget fan av att lämna grimma på hästar i hagen (stor olycksrisk) men om det är enda alternativet så använd en med kardborre säkerhetsknäppe eller näst bäst; lädergrimma.

Men som allas kriver; träna träna träna :)
 
Evy sunscreen mousse spf 50, har min stallkompis precis köpt. Luktar inget säger hon, och hästen är mycket lättare att smörja.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 824
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 239
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp