Lägga balsam i hela håret, torrt hår, och luskamma med den här stålluskammen som skär loss äggen. Vad den nu heter. (var så länge sedan nu) Balsamen gör att lössen inte kan springa runt och lättare kamma ur dem. Sedan behandlaFörebygg med uppsatt hår och spray allt vad ni kan,
för nästan så jag misstänker att lössen blir allt tåligare. Det kanske bara är inbillning, men jag har hört flera som berättat om hur svårt det är att bli av med dem på senaste tiden.
Vi höll på i ett och ett halvt år (!) med yngsta dottern som visserligen har supertjockt, långt hår.
Med de andra barnen har det räckt med två behandlingar och kamning alt. endast kamning i två-tre veckor (det senare fungerar jättebra om man är nitisk, tålmodig och uthållig och inte har ett alltför hårömt barn).
Men med yngsta dottern höll de små j**larna på att knäcka oss fullständigt. Hon blev återsmittad flera gånger och därmellan hade vi missat nåt litet ägg och så började det om precis när vi trodde att vi var på den säkra sidan.
Detta trots långa perioder av daglig kamning och schamponering 1 gång per vecka. I. ETT. OCH. ETT. HALVT. ÅÅÅÅR!!!
Det som till slut gjorde susen utöver ovanstående, var supernoggrann rengöring av hårborsten. Vart enda hårstrå måste bort. Jag tog ut en av hennes hårborstar ur frysen efter två dygn och drog ur ett hårstrå med en levande lus på. Galet.
Kollegans tips, hon lusbehandlade inte barnets kompisar utan bara kammade.