Bukefalos 28 år!

Får man som hästmänniska må dåligt?

Fisken

Trådstartare
Ja, rubriken säger det
Vi hästmänniskor ska vara så positiva och glada, är det okej att ha en depression samtidigt som man har flera hästar på gården man bor? Är det okej att må dåligt och att vara hästfrälst?

Vet inte om tråden ligger rätt men testar
 
Ja, det är väl klart att man får? Vem bestämmer det, liksom... Man kan väl må dåligt om man är hästmänniska likväl som man kan må dåligt om man inte är det?

För egen del så är mina hästar min "säkerhetsventil" - är allt annat jobbigt så är det ändå skönt att komma ut till stallet, fixa med hästarna, ta en ridtur osv, men självklart innebär inte hästarna någon vaccination mot att må dåligt. Det kan ju faktiskt hända saker som får en att må dåligt fastän man har hästar...
 
Varför skulle hästmänniskor jämt vara glada, positiva och aldrig bli sjuka? Vi är människor och saker och ting drabbar oss precis som det drabbar cyklister, tennisspelare, tyngdlyftare eller vad som helst. Ens intresse hindrar knappast sjukdomar och elände från att drabba en.

Det som däremot inte är okej är att ens djur blir lidande för att ägaren är sjuk. De måste ändå bli omskötta och få sina grundläggande behov tillgodosedda. Tennisracketen kan man ju lägga på hyllan men hästarna måste få sitt. Man måste ju inte rida men att de får vatten, foder, utevistelse, mockat, blir visiterade, får hovvård, veterinärvård osv. är ju ett måste.
 
Varför skulle hästmänniskor jämt vara glada, positiva och aldrig bli sjuka? Vi är människor och saker och ting drabbar oss precis som det drabbar cyklister, tennisspelare, tyngdlyftare eller vad som helst. Ens intresse hindrar knappast sjukdomar och elände från att drabba en.

Det som däremot inte är okej är att ens djur blir lidande för att ägaren är sjuk. De måste ändå bli omskötta och få sina grundläggande behov tillgodosedda. Tennisracketen kan man ju lägga på hyllan men hästarna måste få sitt. Man måste ju inte rida men att de får vatten, foder, utevistelse, mockat, blir visiterade, får hovvård, veterinärvård osv. är ju ett måste.
Absolut!
 
Ja, rubriken säger det
Vi hästmänniskor ska vara så positiva och glada, är det okej att ha en depression samtidigt som man har flera hästar på gården man bor? Är det okej att må dåligt och att vara hästfrälst?

Vet inte om tråden ligger rätt men testar

Jag tycker det verkar som om många människor som mår dåligt i själen, har djur som "tröstfiltar".
Djur är bra för psykisk hälsa.

Om det nu var detta du menade.

Mitt svar kan tänkas få en lite annan nyans om du frågar om en person som är helt sjukskriven pga depression "får" använda många timmar per dag åt att sköta ett stall med flera hästar.
 
Jag mår dåligt ganska ofta. Svåra depressioner och mycket ångest. Det enda jag faktiskt orkar med är mina hästar. När jag inte ens orkar med dom så har jag backup av dom andra i stallet. Skulle aldrig funka för mej med eget stall och stå själv. Har mycket stöttning i stallet och det kan till och med kännas som en paus att åka på träning när det är riktigt jobbigt. Mina hästar är mitt andningshål.
 
Ja, rubriken säger det
Vi hästmänniskor ska vara så positiva och glada, är det okej att ha en depression samtidigt som man har flera hästar på gården man bor? Är det okej att må dåligt och att vara hästfrälst?

Vet inte om tråden ligger rätt men testar

Ja varför skulle det inte vara det? Att vara sjuk är inget man kan hjälpa, depression är en sjukdom lika mycket som lunginflammation eller någon annan kroppslig åkomma. Ingen väljer att vara sjuk oavsett hur livet ser ut, spelar ingen roll om man bor i en lägenhet på 1 rum och kök eller har en stor gård med 10 hästar.
 
Ja, rubriken säger det
Vi hästmänniskor ska vara så positiva och glada, är det okej att ha en depression samtidigt som man har flera hästar på gården man bor? Är det okej att må dåligt och att vara hästfrälst?

Vet inte om tråden ligger rätt men testar

Menar du om det är ”ok enl social kod” då att just ”hästfolk” legitimt kan/får må dåligt eller ?

”Hubert von Silfversmidt” toppadvokat som jämförelse : ”Får” han må dåligt ? Är det ”ok” när han spelar golf på fritiden samt går på fina societetstillställningar ?

Hoppas du förstår hur jag menar :)
 
Ja, rubriken säger det
Vi hästmänniskor ska vara så positiva och glada, är det okej att ha en depression samtidigt som man har flera hästar på gården man bor? Är det okej att må dåligt och att vara hästfrälst?

Vet inte om tråden ligger rätt men testar


Såklart kan alla må dåligt. Det är ingenting att skämmas över, och som @kryddelydd skrev tror jag många finner ett stort stöd i sina djur oavsett om det gäller häst, katt, eller marsvin.

Hästarna vill ha sin mat och sin skötsel, utöver det så kräver de ingenting av dig. Vilket kan kännas som en trygghet. Den ekonomiska pressen däremot kan vara krävande om du mår dåligt i övrigt.
 
Klart att man inte alltid är pigg o glad. Man har dippar åt alla håll. Bättre o sämre perioder.
För mig är hästarna mitt sätt att leva. Jag måste planera foder inköp, strö, hagar mm. Det ger mig struktur på min dag. Jag hade inte varit där jag är i dag utan hästarna.
 
Nu tycker jag många misstolkar, eller så gör jag det.

Självklart får ens eget mående inte gå ut över något djur.

Jag upplever det som att man som hästtjej måste vara pepp och på, glad och sprallig, aldrig säga nej till extra jobb i stall eller på jobbet.

Det är inte lätt att säga ''Nej nu orkar jag inte mer'' för då upplever jag det som att folk tycker jag är lat.
Jag brukar förklara lite snabbt för nya bekantskaper att jag har det lite jobbigt och är energilös, mer vill jag inte gå in på.
Så istället för att säga Nej så tar jag ut mig totalt och kan inte gå upp ur sängen dagen efter.

När jag ''praktiserade'' i stallet i närheten(väldigt kravlöst pga deppression), som jag tyvärr var tvungen att avsulta pga ångest, märkte jag av det.
Alla var egentligen jättegoa och verkligen ville att det skulle funka, men märktes att de blev lite paffa när jag var tvungen att säga ''Nej jag orkar inte göra X idag''

Som någon annan skrev så är hästar, och djur i allmänhet, en livlina när livet bara blir helt svart. Livet blir så mycket bättre efter en tids gosande.

I framtiden kommer jag absolut ha hästar på gården, egentligen är väl min dröm att bli en crazy horse lady :D
 
Jag tycker det verkar som om många människor som mår dåligt i själen, har djur som "tröstfiltar".
Djur är bra för psykisk hälsa.

Om det nu var detta du menade.

Mitt svar kan tänkas få en lite annan nyans om du frågar om en person som är helt sjukskriven pga depression "får" använda många timmar per dag åt att sköta ett stall med flera hästar.
Hur ska man lösa det då tänker du? Om man nu blir sjuk i depression och har flera hästar i ett eget stall?
 
Hur ska man lösa det då tänker du? Om man nu blir sjuk i depression och har flera hästar i ett eget stall?

Tja, lösa.
Men att sköta flertalet hästar indikerar viss arbetsförmåga.
Mest så att man kanske inte bör/kan vara helt sjukskriven (däremot troligen partiellt) om man har arbetsförmåga som klarar att sköta flera hästar.
 
Jag tycker det verkar som om många människor som mår dåligt i själen, har djur som "tröstfiltar".
Djur är bra för psykisk hälsa.

Om det nu var detta du menade.

Mitt svar kan tänkas få en lite annan nyans om du frågar om en person som är helt sjukskriven pga depression "får" använda många timmar per dag åt att sköta ett stall med flera hästar.
Det är väl klart man ''får'', det är ju bara bra om någon som är så depp orkar med hästar.
Jag orkade inte med någon typ av motionering av mina när jag var dålig, de tyckte bara det var skönt ;)
Mat, vatten, visitering och gosa.

Tror väldigt få av de som blir sjukskrivna faktiskt orkar vara i stallet som en frisk person.

Samtidigt vet jag inte vad man annars skulle göra, låta hästarna svälta?
 
Tja, lösa.
Men att sköta flertalet hästar indikerar viss arbetsförmåga.
Mest så att man kanske inte bör/kan vara helt sjukskriven (däremot troligen partiellt) om man har arbetsförmåga som klarar att sköta flera hästar.
Hur då när man är deprimerad? Hela sjukdomen går ju ut på att man inte klarar av att "lösa".
 
Tja, lösa.
Men att sköta flertalet hästar indikerar viss arbetsförmåga.
Mest så att man kanske inte bör/kan vara helt sjukskriven (däremot troligen partiellt) om man har arbetsförmåga som klarar att sköta flera hästar.

Och de som har hund? Det är väl också arbetsförmåga att gå på promenad, om än korta.
Städa små djurs burar etc.

Städa ens eget hus, laga mat,är väl arbetsförmåga.

Jag hoppas att det bara är du som tänker såhär.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 245
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 988
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: Blyger
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 739
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp