Får man starta 1m ft om man på häst om

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare Moneypenny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 871
M

Moneypenny

ekipaget har tävlat 140hoppning?
har ridit en 90 felfritt för typ tre år sen.

?? tacksam för snabbt svar

Sv: Får man starta 1m ft om man på häst om

Nej!! Två kvalificerande resultat i 90 klass måste man ha. Man kan inte kvala genom hoppning.
Både häst och ryttare måste kvala dock kan det göras var för sig.

ok då hade jag rätt o min mamma fel. Så var det nämligen på ponny när jag red det för ett antal år sen.

Räknas den som jag red för tre år sen som kval då ? eller är den starten för gammal för att räknas?

Innevarande eller två föregående kalenderår, dvs senast 2005.

och det är förstås omöjligt att få dispens också. suck
Jag har ridit msv på Dponny 2003. det är ju 4 år sen nu alldeles för gammalt.

Då är det väl bara att rida ett par 90 då då startar vi nog 1m sen.

Men varför ha så bråttom? Har din häst ens startat ft innan?
Det är ganska stor skillnad på att rida hoppning och att rida ft.

och det är förstås omöjligt att få dispens också. suck
Jag har ridit msv på Dponny 2003. det är ju 4 år sen nu alldeles för gammalt.

Då är det väl bara att rida ett par 90 då då startar vi nog 1m sen.

:crazy::crazy:

Oavsett vad man har ridit på ponny måste man börja i debutant på häst.
Kvalifikationen finns där av en anledning.....dessutom är det bara minimikrav - inget säger att det nödvändigtvis är _lämpligt_ att gå upp en klass bara för att man har klarat kvalgränsen.

:crazy::crazy:

Oavsett vad man har ridit på ponny måste man börja i debutant på häst.
Kvalifikationen finns där av en anledning.....dessutom är det bara minimikrav - inget säger att det nödvändigtvis är _lämpligt_ att gå upp en klass bara för att man har klarat kvalgränsen.

Precis! Varför man måste rusa upp i klasserna har jag väldigt svårt att förstå? Det finns ju en mängd olika terrängbanor och en del är svårare och en del lättare så bara för att man rider 2 debutant så anser åtminstone inte jag att ekipaget fått så mycket rutin att det är dags att gå upp.

Dessutom måste man uppgradera sitt fälttävlans märke till häst om man tagit det på ponny....man får alltså inte ens starta debutant om man inte har fälttävlansmärket för häst.

Jag har en kompis som fick dispens och vet att fler har fått det. Det handlar då om de bästa ponnyryttarna som "slipper" rida 90cm.

Jag har FTmärket på häst sen några år tillbaka (på storhäst), hästen har gått ft tidigare och jag har ridit msv på ponny.
Jag kan lugnt säga att det är inga problem att rida 1m, han hoppar allt. Jag tog FTmärket på denna hästen för en av våra landslagsryttare och hon dillade då om att vi kunde starta 1 m på en gång... Men jag satsade lite på hoppningen istället under ett par år.

Banorna är olika som ni säger, en debutant kan lika gärna vara en lätt klass på en annan bana. Jag förutsätter att det är samma för häst, 90 eller 1m är det inte någon jätteskillnad på dem.

Jag har en kompis som fick dispens och vet att fler har fått det. Det handlar då om de bästa ponnyryttarna som "slipper" rida 90cm.

Jaså...de (fd) duktiga ponnyryttare jag känner har alla börjat i debutant när de bytt till häst....
utom (minst) en då som jag vet struntade i kvalreglerna och red lätt klass direkt istället :smirk: så kan man ju åxå göra :crazy:

Vad skulle du vinna på att hoppa över att rida debutant?

Det låter spännande.... alla vi känner har börjat från scratch igen, och vem skulle ge en sån dispens ??? :mad: kan det vara så att din kompis sagt att hon fått dispens:angel:

Låter ju väldigt konstigt i mina öron...vi har ju också f.d "mycket duktiga" ponnyryttare som gått upp på häst och inte 17 har de "sluppit" rida 90...

Det handlar ju inte om att man har hoppat högre på ponny eller hoppbanan utan om att samla rutin ihop med hästen. Om alla insåg det så kanske det är större chans att det inte händer så mycket olyckor ute i terrängen. Som det är nu så ser man många unga komma flängande i 190 knyck och rätt som det är så står de på öronen över nåt hinder....

Det är "svårare" dressyr och det är lite högre tempo i 1m.

Vad jag vinner på det är väl inte så jättemycket, men jag kan lika gärna samla rutin i 1m som i 90 beroende på var tävlingen är, eftersom alla tävlingar har olika svåra banor. Jag behöver ju inte precis åka och rida 1m där jag vet att banan är stor/svår.

Jag är ingen fartdåre.
Och jag tror inte min kompis ljög, det kan vara lite jobbigt att föklara för landslagledningen då när hon var med på deras träffar/träningar.

Det är "svårare" dressyr och det är lite högre tempo i 1m.

Vad jag vinner på det är väl inte så jättemycket, men jag kan lika gärna samla rutin i 1m som i 90 beroende på var tävlingen är, eftersom alla tävlingar har olika svåra banor. Jag behöver ju inte precis åka och rida 1m där jag vet att banan är stor/svår.

Jag är ingen fartdåre.
Och jag tror inte min kompis ljög, det kan vara lite jobbigt att föklara för landslagledningen då när hon var med på deras träffar/träningar.

Tror du att de verkligen satt på en landslagsträff och frågade ut henne om hon ridit sina "obligatoriska" 90-klasser???? Det tror inte jag...och varför i hela friden skulle hon fått dispens? Finns ju ingen som helst anledning till att hon inte snabbt och lätt skulle ridit sina 90 och sen vara klar.:confused:

whatever.. 2 debutant gäller, konstigt att din vän fick dispens (VÄLDIGT faktiskt..) och synd att det kanske känns onödigt för dig. Men om din häst hoppar allt så kan ni ju ha avverkat erat kval till lätt klass på 2-3 veckor.

Nemas problemas!

Liknande trådar

Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
988
Senast: fio
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 048
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 190
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
936
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?