får man...

miaia

Trådstartare
får man ena helgen starta lokal tävling (0,90 & 1 meter) (ryttaren vann båda klsserna) för att sedan nästa helg tävla regional (1.20 - 1.30) med exakt samma häst och ryttare? för att sedan igen "gå ner" i klasser och återigen hoppa 0.90 & 1 meter? Är det rättvist om övriga ekipage som kanske inte vågar/kan hoppa högre med sina hästar.

Har försökt kolla i TR vad som gäller för detta med ner & uppklassning.... :confused:
 
JA, det får man. MED stor häst finns inga uppklassningsregler alls i hoppning, för ma utgår ifrån att de allra flesta ekipage utvecklas så att de LÄMNAR de lägre klasserna när de är redo att avancera.
En och annan rosettjägare kommer alltid finnas kvar, oavsett hurdana regler man inför... :crazy:
 
Ja fast ibland kanske man vill gå ner i klasserna för att hästen skall tycka det är lätt och roligt oxå.

Elithästarna typ flippan, mynta mm går ju ofta 1.30 i välkomstklasser och ibland enstaka tävlingar på denna höjd.
 
Ja det kan jag hålla med om, jag rider svår hoppning och ibland kan jag gå ner och hoppa nån 1.30 eller tillochmed 1.20 men jag skulle inte gå ner och hoppa lägre för att få en rosett...det verkar skumt. :smirk:
 
Ja det får man, men jag själv skulle aldrig gå ner bara för att vinna rosetter. Sen kan det ju vara så att hästen tappat fötroendet eller blivit rädd och då är det ju bra om man kan gå ner och hoppa lägre klasser
 
nu tror jag väl knappast det de menade så. Om du tävlar på svårhoppning så går du ner till kanske 120-130, samtidigt som den som tävlar 120-130 kanske går ner så långt som till 90cm för att både häst och ryttare skall finna självförtroende och tycka att det är lätt och kul att tävla... alla har vi ju våra svackor ibland.
 
Ok sorry jag missupfattade det hela.
Men en sak som jag fick reda på igår fick mig att fundera lite på detta.
Till helgen är det en nationell tävling som börjar med en 1.20 på fredagen. Jag ska ha med lite yngre hästar på fredagen och spara de som går de högre klasserna tills på lördagen och söndagen. Jag pratade med en annan tjej igår som har en häst som hon tävlar upp tillochmed 1.40 med och den ska hon ta med i 1.20 BARA för att vinna sade hon.
Är inte det lite fånigt?
Ok om man har fått något problem i de lite högra klasserna eller att hästen kanske har gått mycket stora klasser sista tiden. Men bara för att vinna?
Jag får väl helt enkelt se till att slå henne. :smirk:
 
tjenare!!! det där har jag varit med om fast i dressyren då.... jag tävlade lb och dom som placerade sig tävlar msv med sina hästar.... tycker att det är taskigt mot dom andra på t.e.x unghästar eller dom som inte har tävlat så mycket.......
 
Håller med att det är löjligt! :mad: Har man kommit upp i 1,20-1,30 el högre och går ned i lägre klasser bara för att vinna, då kanske det är dags att tänka till lite! (Eller skaffa sig ett liv...) Det verkar ju fruktansvärt tragiskt att inte låta de som befinner sig på den nivån att få slåss om den blågula rosetten. :cry:

Jag förstår om hästen el ryttaren tappat självförtroendet och vill återvinna det. Eller om de förlorat det roliga i hoppningen. Då tycker jag självklart att det är befogat.

Är det dock för vinstens skull... :devil:

Till de ryttare med fair play: "Go get them"! :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 127
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 990
Senast: Jeps
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 367
Dressyr Enligt TR har ekipage som på var sitt håll (ryttaren för sig och hästen för sig) kvalat nationell msv a/PSG rätt att starta nationell...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp