Får ni beröm på jobbet?

Kul att läsa era svar! Hörde för inte så länge sedan att forskning visar att över 90 % av allt beröm man får under sin livstid får man innan man fyllt sex år gammal, det kändes så ...sorgligt att läsa tyckte jag.

Min egna chef verkar, som @SaraMara skrev, tycka att "inget att klaga på=beröm", något jag inte alls håller med om. I början gav hen mycket beröm och så, men nu på sistone så har jag känt att det verkligen BARA uppmärksammas när jag gjort något mindre bra :meh:. Vilket har gjort att jag känt mig väldigt lättirriterad och frustrerad på sistone. Inget roligt alls eftersom jag är ganska positiv i vanliga fall. Hur svårt kan det vara liksom? Jag vet att jag gör många, många grejer bra men att aldrig få höra det gör mig less... Tror som @tanten var inne på att jag är en sån person som verkligen behöver höra när jag gör något bra. Hur som helst, intressant med era reflektioner, gav mig lite mer att fundera på! :)

Får ni beröm på jobbet? Nej, har världens sämsta chef som gör tvärtom istället.

Hur ofta sker det?
Beröm: aldrig, Skäll och annat nedtryckande: några ggr i veckan.

Är det viktigt för dig att få beröm på jobbet?
Absolut.

Vill du ha beröm eller föredrar du annan uppskattning? Beröm tänker jag då är i stil med ”det där gjorde du bra!” medan uppskattning kanske kan visa sig på andra sätt.
Lite väldiga ord räcker långt för mig.

Hur viktigt är beröm respektive uppskattning för en god arbetsmiljö?
Viktigt!

Sitter bara och funderar lite och är nyfiken på vad andra tycker :)

Jag får sällan beröm på arbetsplatsen .Det är mest av våra entreprenörer när man sprängt eller något man fixat till dom .Nu är den mest pikar av en kollega då han ska bli boss och jag ska förflyttas till ett annat företag

Ja, jag får en del beröm. En del kommer spontant men framförallt har jag styrt upp det själv. Jobbar som projektledare och har infört formella små utvärderingar som rutin i slutet av varje projekt. När jag aktivt ber medarbetare att berätta vad jag/vi kan göra annorlunda nästa gång och om det var något särskilt som underlättade för dem så får jag massor av input av båda slagen. Jag försöker också vara bra på att berömma dem när de anstränger sig extra eller "bara" levererar saker av hög kvalitet vid första försöket.

Senast ändrad:
Igår var jag på ett föreningsarrangemang. Jag tillhör arrangörerna. Det var varmt och vänligt och det slog mig är jag kom hem att det var länge sedan jag tillbringade många timmar tillsammans med människor som jag inte tror ska hugga mig i ryggen.
Jag bara slappnade av.

Framförallt visade gårdagen på ett väldigt tydligt sätt hur fel min arbetsplats är. Jag behöver vara bland människor som är vänliga och bekräftande. Jag bekräftar andra så fort det finns anledning och tillfälle. Men får väldigt lite tillbaka.
Min koordinator har uttryckligen sagt "ingen här tycker om dig". :meh:

Arbetslös efter den 14 januari. Blir befriande skönt.

Överlever i en miljö där man inte bekräftar och visar väme mot varandra.

Igår var jag på ett föreningsarrangemang. Jag tillhör arrangörerna. Det var varmt och vänligt och det slog mig är jag kom hem att det var länge sedan jag tillbringade många timmar tillsammans med människor som jag inte tror ska hugga mig i ryggen.
Jag bara slappnade av.

Framförallt visade gårdagen på ett väldigt tydligt sätt hur fel min arbetsplats är. Jag behöver vara bland människor som är vänliga och bekräftande. Jag bekräftar andra så fort det finns anledning och tillfälle. Men får väldigt lite tillbaka.
Min koordinator har uttryckligen sagt "ingen här tycker om dig". :meh:

Arbetslös efter den 14 januari. Blir befriande skönt.

Överlever i en miljö där man inte bekräftar och visar väme mot varandra.
Förstår det, måste ta mycket energi att vara på sin vakt hela tiden och att ge & bekräfta men inte få lika mycket tillbaka. Hoppas du hittar en annan (bättre) arbetsplats.

Det händer att jag får beröm på jobbet. Visst är det kul att få beröm men jag känner inget direkt behov av att få det.
Jag vet att jag gör ett bra jobb och känslan när man kunnat hjälpa någon lite extra är tillräcklig belöning.

Däremot är jag själv noggran med att ge andra beröm om jag tycker dom gjort något bra. Vare sig det är i jobbet eller privat.

Nej kort och gott, en anledning till att jag vill byta jobb. Får bara höra när man gjort något fel (vilket inte sker ofta tack och lov och gäller generellt på vårt jobb inte bara mig personligen) men jag har aldrig fått beröm varken av chef eller övrig arbetsledning. Ingen annan heller tror jag.

Jag har nog fått ganska mycket beröm från min närmaste chef och även från andra arbetskamrater :), händer nog nån gång i veckan iaf! Men sen har jag möjlighet att göra ett bra jobb, dvs. är ganska lättsam att ha att göra med, har någorlunda simultankapacitet samt kan jobba över om det behövs. Hade nog varit mer knapert med berömmet om inte alla nödvändiga rekvisit varit på plats.

Blir alltid jätteglad av beröm! Gör alltid mitt bästa men det är alltid svårt att utvärdera sin egen prestation. Därmed är jag väldigt glad i bekräftelse från andra.

En annan tanke som skavt i mig ett tag...

Min chef ger beröm. Men det sker så stort liksom. Hon håller tal och säger att alla är så duktiga. Det berör mig inte. Känns inte äkta.

Däremot blir jag jätteglad om någon ger en positiv kommentar sådär i förbifarten.

Min arbetsplats har blivit bättre men tidigare var det mycket skämt med tråkningar. Om skämten är råa och bara det, blir stämningen ganska hård. När hjärtlig i "rå men hjärtlig" försvinner blir det rätt destruktivt.

Jag tog upp det på ett möte - att jag ville att vi skulel bli snällare mot varandra och även säga positiva skämtsamma kommentarer. Jösses vilket liv det blev. Till och med chefen blev inkallad. Men det blev bättre.

I mig känns de spontana positiva kommentarerna starkare än de sällsynta stora orden när chefen talar till hela personalgruppen.

Får ni beröm på jobbet?

Hur ofta sker det?

Är det viktigt för dig att få beröm på jobbet?

Vill du ha beröm eller föredrar du annan uppskattning? Beröm tänker jag då är i stil med ”det där gjorde du bra!” medan uppskattning kanske kan visa sig på andra sätt.

Hur viktigt är beröm respektive uppskattning för en god arbetsmiljö?

Sitter bara och funderar lite och är nyfiken på vad andra tycker :)
Min chef får jag aldrig beröm av, någon gång kan kollegor kanske säga att man gjort något bra, men det är ovanligt.

Visst är det kul med beröm, att få erkännande från andra. Men det går att klara sig ändå.

Det skulle väl vara tufft om alla utom jag fick beröm, men hos oss får ingen beröm. Det är bara att vänja sig.

Jag läste nån artikel nånstans om att 80- och 90-talister var väldigt beroende av löpande positiv återkoppling och bekräftelse från chefen.

Jag får väldigt sällan beröm från chefen eller ens någon återkoppling, trots att hon sitter i rummet bredvid. Hon utgår från att jag gör mitt jobb och att jag kommer till henne om jag stöter på problem. Det funkar jättebra.

Oj vad alla får mycket beröm, jag sitter på mitt första jobb och har inget att jämföra med. Trodde det skulle vara såhär. Det första berömmet på 3 år trillade in i morse... Av min nya chef, så jag kanske kan se fram emot mer beröm i fortsättningen. Tidigare chef berömde aldrig men talade jättegärna om vad man gjorde för fel. Samma med alla här i huset, ingen säger någonsin något trevligt eller berömmer utan pekar bara på det som är fel eller dåligt. Resultatet är en arbetsplats där alla i princip har gett upp och alla bara vet hur man klagar. Själv försöker jag trots 3 år av detta fortfarande berömma eller tala om när jag tycker någon gjort något bra. Det tragikomiska är att de flesta här liksom skyggar undan och undviker att prata med mig om jag berömmer dem, typ som om de vore vampyrer och jag förvandlats till vitlök.
Jag tycker att beröm eller bara återkoppling är viktigt, det är lättare att känna att man gör ett bra jobb och ta initiativ att förbättra om man får det. Dock är även konstruktiv kritik viktigt och det är bra att ha någon slags balans där.

För mig är det viktigt med beröm och pepp, att vi på arbetsplatsen lyfter varandra med positiva kommentarer. Jag tror inte mina chefer har berömt mig en enda gång på de 1,5 år jag jobbat där och det hade väl varit okej om de hade varit peppande och stöttande i övrigt. Det har de inte varit utan snarare motsatsen. Jag söker andra jobb.

Jag får beröm men ganska sällan, min chef brukar mest kommentera om det är någon kund som är väldigt missnöjd och han tycker att jag hanterar det bra. Jag hade gärna fått beröm oftare i den här tjänsten för att jag känner mig osäker. Jag hade tänkt sitta ner och prata med min nya chef om förväntningar etc efter ledigheterna för att jag ska känna mig mer säker i min roll. I mina tidigare tjänster har jag vetat att jag har gjort ett grymt jobb och har då inte känt något behov av beröm, även om det är trevligt när folk visar uppskattning ibland.

Jag läste nån artikel nånstans om att 80- och 90-talister var väldigt beroende av löpande positiv återkoppling och bekräftelse från chefen.
Jag tillhör den generationen så det kan stämma, vet iaf att det stämmer in på mig!

Jag får beröm men ganska sällan, min chef brukar mest kommentera om det är någon kund som är väldigt missnöjd och han tycker att jag hanterar det bra. Jag hade gärna fått beröm oftare i den här tjänsten för att jag känner mig osäker. Jag hade tänkt sitta ner och prata med min nya chef om förväntningar etc efter ledigheterna för att jag ska känna mig mer säker i min roll. I mina tidigare tjänster har jag vetat att jag har gjort ett grymt jobb och har då inte känt något behov av beröm, även om det är trevligt när folk visar uppskattning ibland.
Är inne på samma spår, ska försöka ta upp hur jag känner på ett medarbetarsamtal eller liknande så kanske situationen förbättras.

För mig är det viktigt med beröm och pepp, att vi på arbetsplatsen lyfter varandra med positiva kommentarer. Jag tror inte mina chefer har berömt mig en enda gång på de 1,5 år jag jobbat där och det hade väl varit okej om de hade varit peppande och stöttande i övrigt. Det har de inte varit utan snarare motsatsen. Jag söker andra jobb.
Varför blir personer som har noll intresse av att skapa ett bra och utvecklande arbetsklimat chefer? Kommer aldrig att förstå.

Varför blir personer som har noll intresse av att skapa ett bra och utvecklande arbetsklimat chefer? Kommer aldrig att förstå.
Nej jag förstår inte heller. Jag har sällsynt kassa chefer på mitt nuvarande jobb. Det närmsta ett positivt ord jag fått från min avdelningschef är ”det vore synd om du slutar nu när vi fått ihop ett sånt bra gäng”. Yttrat på ett möte som han tagit initiativ till eftersom han vet att jag inte trivs på jobbet. Han tittade inte ens på mig när han sa det.

Nej jag förstår inte heller. Jag har sällsynt kassa chefer på mitt nuvarande jobb. Det närmsta ett positivt ord jag fått från min avdelningschef är ”det vore synd om du slutar nu när vi fått ihop ett sånt bra gäng”. Yttrat på ett möte som han tagit initiativ till eftersom han vet att jag inte trivs på jobbet. Han tittade inte ens på mig när han sa det.
Talets gåva osv :meh:

Är inne på samma spår, ska försöka ta upp hur jag känner på ett medarbetarsamtal eller liknande så kanske situationen förbättras.

Jag pratade med chefen igår redan, det var ett väldigt bra samtal och jag känner att vi är på samma sida nu. Jag vet att jag är uppskattad och vi har pratat lite om olika alternativ för hur jag kan utvecklas. Hoppas du också får ett bra möte :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 440
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 961
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
1 045
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 044
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka