Bukefalos 28 år!

Faran med vår syn på stångbettets nytta

:D Ja, det ser nog ganska komiskt ut när jag snubblar omkring brevid Kosse och försöker åstadkomma något vettigt. Han blir inte ens anfådd, medan jag dryper av svett.. :rofl:
Bakdelen flyttar han undan alldeles själv. I höger varv flyter bakdelen ut för att han är stel i den sidan. Det kan jag korrigera med skänkeln när jag rider, men vad gör jag när jag arbetar vid hand? Skulle behöva ha en medhjälpare som motar från andra sidan...Jag står på vä sida med tyglar fulla händerna och han går ut med bakdelen åt höger. Hur korrigerar jag det från marken? Har försökt trycka ut honom med långpisken när jag longerar, men trycket är för svagt för att han ska bry sig. Och det är väl ingen konst att få hästen att sänka huvudet när man leder, uppsutten hamnar tyglarna i en helt annan vinkel och så åker huvudet upp.
När det gäller att hästen "knäpper av" i nacken, så har jag fattat på snacket här inne, att det även gäller hästar som rids på tränsbett om de rids fel, så det är inte specifikt just för stången. Och tränare är inte lätt att hitta. Har annonderat på den lokala hästbutiken länge nu, utan resultat. Det finns nog ingen AR-tränare häromkring och jag har varken möjlighet eller pengar till att sitta och åka långa sträckor för att komma till en, och absolut inte betala långa resor för att tränare ska komma ut hit till obygden :smirk: Näe, utan hjälpmedel får jag nog skritta på långa tyglar tills jag eller hästen dör, men det var inte riktigt så jag hade tänkt mig mitt hästägande. Det känns lite snopet att min barndomsdröm, som till sist gick i uppfyllelse, skulle ta slut så snart...
 
Har du prövat bettlöst? H**ks har ju ett jättebilligt sidepull i läder som enligt mig är helt OK.

Tar man sig an en travare får man kanske vara beredd på att spendera lite tid på att få hästen avslappnad. Vill man ut och rejsa redan första månaden utan att något ska bli fel i träningen kanske man ska satsa på en annan häst än just en f.d. travare. Det är intilligenta hästar, men de behöver ofta lite tid på sig eftersom de har lärt sig vissa mönster från sina år inom travet. Visst kan man sätta på en stång och tro att allt är fint, hästen kröket på nacken hela tiden, men sitter det i hästens psyke att ge efter bara för det? Har sett flertalet travare som är stenhårda när man tar en förhållning i t.ex. en grimma, men i sitt bett med hävstång ser de ut att kunna kröka på nacken hela tiden. Men de går falskt, de söker sig inte neråt självmant, och de är definitivt inte eftergivna (en eftergiven häst svarar på minimala hjälper).
Jobba mycket i skritt, gör några enkla "ge efter"-övningar åt höger, vänster och bakåt så att hästen får känna att du VILL något (annat än att bara älga runt).
 
Söker din häst neråt-framåt?

Ett mycket bra tips som jag fick på kursen för Joao Lynche i helgen var att ha hästen stilla. Be den sänka huvudet framåt-nedåt (ta i tygeln bakåt-neråt och direkt eftergift, som vid ridning). För att den ska kunna ta huvudet framåt måste man tillföra energi/"impulsion". Det gör man genom att knacka med spöet på kruppan samtidigt som man ber den söka framåt-nedåt. När den är avslappnad tar man den på en volt och ber den träda in med det inre bakbenet (med en oskolad häst blir det bara ett fåtal steg här och var) genom att knacka med spöet på benet. När hästen börjar bli lite spänd igen stannar man den och ber om avslappning och framåt-nedåtsökning med samma metod som tidigare. Så håller man på så ;) När du etablerat sökningen från marken sitter du upp och gör på samma sätt. Joao var noga med en "soft, but permanent contact". Att man ska ha en permanent kontakt (ej stöd) så att hästen känner sig trygg. Kontakten ska vara väldigt mjuk och följsam.

Om du inte har etablerat sökningen FRAMÅT-nedåt på tränsbett kommer ett stångbett göra att hästen börjar gå BAKÅT-nedåt och om den samtidigt har ett högt huvud får man oundvikligen en s-kurva på halsryggraden.

Om baken åker ut tar du honom i en liten sluta. Om det är böjningen som fattas (som jag förstod det som?) så får du arbeta med den först genom få en avslappnad överlinje.

Du kan inte komma iväg som fotfolk på en kurs? Det brukar inte vara så jättedyrt och man lär sig otroligt mycket om man tittar på alla ekipagen!
 
Har frågat efter side-pull-tränset på Hööks i Västerås, men det kommer inte in förrän tidigast nu i mitten på april.
Jag är inte en sån som vill "älga runt". Jag är mer "dressyr-typen". Jag kan tröttna på att bara rida ut jämt och drömmer om en riktig ridvolt eller att rida i ridhus.
Som jag berättat förut så fick jag info på en AR-sajt om att en häst som går med huvudet högt ska ridas på stång och inte på tränsbett, för tränsbettet hjälper till att förvärra problemet. Då blir man ju lite orolig att man gör saken sämre, som du säkert förstår.
Just nu skrittar vi ENBART, Kosse och jag. Jag rider på långa tyglar, ofta med enhandsgrepp, så jag tror inte att jag skulle göra honom särskilt illa med stången. (om jag nu skulle sätta på en)
Jag är inte ute efter att plåga honom. :smirk:
 
Jo, jag tycker att han söker framåt/neråt. Vi rider ut på långa tyglar och tar jag lite i tyglarna så sänker han huvudet, ibland så lågt att han har nosen nere vid hovarna. Så långt har vi kommit. Han är tittig och lättdistraherad så minsta lilla han ser så åker huvudet upp igen. Har han blivit nervös över något är han svår att få avslappnad igen. För det mesta går han lugnt.
Har tänkt på det där med att gå på kurs, men är dåligt informerad om var och när. Vill inte åka för långa sträckor pga familj och tid. :)
 
"Som jag berättat förut så fick jag info på en AR-sajt om att en häst som går med huvudet högt ska ridas på stång och inte på tränsbett, för tränsbettet hjälper till att förvärra problemet."

Stod det verkligen så? Jag vet inte vilken sida du tittade på. Att rekommendera att en häst som går med huvudet högt SKA ridas på stång utan att ha sett ryttaren låter lite vanskligt. Hästen kanske går högt med huvudet för att ryttaren sitter och drar upp leden på bettet i gommen på hästen. Då ska man inte rida hästen på stång då ska man lära sig att rida. Det finns massor med anledningar att en häst kan gå med huvudet i vädret. I mina ögon ska dessa tas upp innan man rekommenderar på en hemsida att sätta en stång i munnen på en häst. Som sagt så vet jag inte vad det står på sidan, så det kanske redan står om diverse orsaker till ett högt huvud. Eller så är det bara jag som är petig.

Här är en sida som kan vara lite matnyttig: www.equinestudies.org
 
Det stod kanske inte SKA, men det stod att hästar som tenderar att hålla huvudet högt bör ridas på stång, eftersom tränsbett ger motsatt effekt och alltså direkt motverkar syftet att få den att arbeta i rätt form.
Jag har letat efter sidan i rullistan, men den är borta.
Så ett tag hade jag landat i att jag skulle byta bett, att jag hade hittat svaret på varför han envisas med att gå med huvudet bland molnen och svaret på hur jag skulle få honom att förstå. Han är ju fd travare och ett högt huvud är ju "rätt" för honom. Det har han ju fått lära sig under 10 års tid... :smirk:
Och för er som undrar varför jag tagit mig an en fd travare, så är svaret ; pengar. Det är antingen en billig häst eller ingen alls, för mig. Alla har inte råd att köpa halvblod...
 
Men man får ju också fundera lite över hur mycket pengar man får lägga ner på att nå sitt mål. Du lär ju behöva lägga ner kanske dubbelt så mycket som en annan hästägare på ridlektioner, kurser och så vidare. För att inte tala om hur mycket längre det tar att lära sig rida på en häst som inte är välutbildad.

Bara en liten tankeväckare. Personligen tror jag man SPARAR pengar på att investera i en välutbildad häst och en bra tränare.

Sen måste jag säga att jag tycker det är fantastiskt att man kan hitta sådan huvudlös information som du gjorde. Att skriva i generella termer om att stångbett är bättre avpassade för hästar som går med huvudet högt, är i mina ögon lite märkligt. Det får ju bara sådana som mig att bli ännu mer tveksam till barockeriet.
 
Jag har också läst detta ngnstans och det var i ARsamanhang, det var ngn som hade en hemsida länkad härifrån, om den personen sedan var ute och cyklade vet jag inte, men jag har också läst detta att stångbettet var bra att använda på hästar som hade svårt att söka seig framåt nedåt pga av att tränsbettet hade en uppåtresande effekt. Så det är inte taget ur luften, men kommer tyvätt inte i håg vart jag läst det eller vad hemsidan hette :angel:
 
Sen kan jag ju gå in och säga att hon som skrivit sidan är väl medveten om att det står en del som inte hon står fast vid längre och har under ett längre tag haft planer på att skriva om sidan en hel del...

Kan också säga helt säkert att det är en av sakerna som kommer att skrivas om.
 
Om man inte kan? :confused:

Var skrev jag att hon inte kan? Jag skrev att hon ändrat sin synpunkt om en del saker som hon skrev för några år sen.


Aah...så för att du skrivit det betyder det att det är rätt...tack då vet jag var jag ska leta nästa gång. *extremt ironisk*
 
Hur menar du??? Att man skall ha stång om hästen inte söker framåt neråt??

Borde man inte se till att framåt neråtsökningen fungerar på vanligt bett först innan man sätter på en stång :confused:
 
Jaha, då var vi där igen... :D
Varför sätta på en stång, om hästen fungerar på vanligt tränsbett?? Om framåt/neråt fungerar på vanligt tränsbett, finns väl ingen mening med att gå över till stång?
Jag väntar fortfarande på ett bra, hållbart skäl till att stången överhuvudtaget finns...
 
En annan undran:
Vad är det som säger att K.W har fel?
Vad är det som gör hennes kunskaper så fel och någon annans så rätt? Den allmänna opinionen...? :confused:
 
Att stången finns har väl egentligen två skäl...
1. Man kan rida på ett bra sätt på en hand med det bette = praktiskt i arbetet.

2. Den har en helt annan funktion än ett bett utan hävstänger.

Ett vanligt bett verkar bara mot lanerna (i princip), ett stång bett verkar i nacke, kinnkedjegropen och sist i munnen.

Det är inte framåt-nedåt man vill åt med ett stångbett, det är att överlinjen ska länga ut sig.

Det vanliga bettet (betten) verkar uppresande och "kortande" (kortar hästens kropp). Något man oftast behöver i början. En stång verkar sänkande och längande. M.a.o något man behöver när man börjar komma till t.ex. piaffen; då är det risk att hästen kortar sig för mycket med ett vanligt bett. Med stången så får man med sig det lite mer gratis.

Sen ska man givetvis kunna utföra de riktigt samlade rörelserna på ett vanligt bett också, men får extra hjälp av stången i det att länga ut överlinjen.

Därför finns det ett bett som stångbettet.

Är det hållbart? *nyfiken*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp