Fåren svälter

R

Rikkan

Jag bytte bort min ena bagge mot en tacka för en stund sedan. Nu besöker jag honom regelbundet och har sett att han rasar i vikt för varje gång. Senast så var han helt död i blicken, hans tackor är lika "döda". Magra och eländiga är helt flocken. Dom får inte den mat dom behöver.
Vad gör jag?
Människorna är otroligt snälla och måna om djuren men fattar inte att deras hö är av allt för dårlig kvalitet för att räknas som fullvärdigt foder.
 
Men anmäl till kommunens tillsynsman, djurskyddsföreningen, polisen, alla du kan hitta!

Tigg ihop hö från någon snäll bonde och åk ut med det till fåren så länge.
 
Du ska ringa till kommunens djurskyddsansvarige och ANMÄLA!
Denne kommer att vidta de åtgärder som behövs, i form av förelägganden och, i grava fall, polisanmälan och sånt.

Du HAR rätt att vara anonym! :)
 
Grejjen är att dom har gott om hö, men det innehåller för lite näring. Det ser fint ut, men fåren är magra och saknar livsgnista...
Tyvärr så är dessa får inte ens hälften så magra som en annan besättning som bor i en annan grannby -och där reagerar ingen heller.
Är det vanligt att folk har får och inte bryr sig värst mycket om vad dom får för mat??

Dessa människor är mycket snälla och väldigt måna om sina djur och det gör det hela mycket svårt. Jag har försökt påtala näringsproblematiken flera gånger, men dom tycker att mina får är FETA och anser att deras är normala. Svårt. :crazy:
 
oj,oj dom kan äta hur mycket hö som helst men är det dåliga värden i det så spelar det ingen roll hur mycket hö dom får.

Det kan ju vara så enkelt att dom är fulla med mask eller är sjuka.

Får är magra om du kan känna höftknölarna MYCKET tydligt och naturligtvis om du kan känna revbenen tydligt. Är fåren för feta så känner man inte höftknölarna och det ska man göra.

Det är aldrig lätt att anmäla någon, men misstänker du att djuren är vanvårdade så ska du helt klart anmäla det oavsett hur snälla dom är.

Du skrev att dom är väldigt måna om sina djur, då borde dom se att deras får inte mår bra och göra något åt det.
 
Men måste man då anmäla allt !?

Är fåren avmaskade ?
Har fåren t.ex bandmask så är de magra hur mycket man än matar dem..
Vad jag sett är "hobbyfår" generellt väldigt feta jämfört med de som har stora besättningar :crazy:
 
Om ägarna är väldigt måna om sina djur och ändå inte ser att de är magra. så ÄR det vanvård! Man ska inte bara se till att de har MAT, maten skall också vara tillräckligt näringsrik för att ge fåren vad de behöver!
Alltså OAVSETT om det är av okunskap eller gjort med berått mod!

Jag hyrde stall i åtta år av vår kommuns dåvarande djurskyddsinspektör, så detta har jag diskuterat med honom många gånger... Bland annat den gången då han nyss var hemkommen från en inspektion där ett stort antal tackor fått avlivas och några kossor likaså. Detta pga att de var magra, för att höet hade alldeles för lågt nåringsinnehåll. Fåren hade behövt äta MÅNGA kilo av höet/dag för att få i sig nog med näring - hur många får sätter i sig så mycket??

Alltså, antingen pratar du med deom själv och ber dem analysera sitt hö, så kanske de förstår att de måste komplettera med kraftfoder. Eller anmäler du och talar om just att de FÅR mat men förmodligen undermåligt eftersom de är magra ändå...
 
Bland annat den gången då han nyss var hemkommen från en inspektion där ett stort antal tackor fått avlivas och några kossor likaså. Detta pga att de var magra, för att höet hade alldeles för lågt nåringsinnehåll.
Inte för att det hör till denna tråd men inte behöver man avliva djur för att de är magra, man kan ju mata upp dem.
För mig låter det märkligt att göra så det måste väl varit något mer som låg bakom det beslutet :confused:
 
Eftersom tackan som jag tog hem därifrån lade på sig, och nu ser normal ut i mina ögon så tror jag inte att det är mask utan undernäring.
Jag har hobby får!!! - dom är feta (ifall jag jämför med andra runt omkring), men så är det bara mina som har fri tillgång till ett prima hö och får äta dom mängder som behöver.
Fast mina får motionerar regelbundet året om. Nu går vi promenader i snön 4 gånger i veckan...bra träning. :D
 
Jag har försökt nämna kompletteringsutfodring dom senaste 3 gångerna jag varit där, men dom verkar inte förstå att fåren skulle behöva mer mat. Dom tycker ju att deras får är fina. Kanske är det jag som är för känslig? :confused: Fast jag tror inte det.

Nu är det lyckligtvis dags för tackorna att börja med Fårfor, eftersom dom är betäckta, men jag vet inte hur långt in i dräktigheten dom väntar med kraftfodret...
När behöver dom kraftfoder?
 
under lågdräktigheten bör utfodringen ligga lite över underhållsbehovet och under dom tre sista månaderna så ökas fodergivan för att vara uppe i full giva till lammningen.
 
Inte för att det hör till denna tråd men inte behöver man avliva djur för att de är magra, man kan ju mata upp dem.

Beror på HUR magra de är...
Är de utmärglade så att veterinären anser att det är djurplågeri att låta dem leva, DÅ ska de avlivas...
 
Det är i den kategorin som jag klassar fåren som den "andra" gubben har, han som bor åt andra hållet.
20 tackor som var oklippta, stod inne i stallet där det var ca 35 gradervarmt, ingen ventilation. Inget hö, bara egen odlat korn. Dom var så orkeslösa och vingliga att endel inte tog sig fram till foderkrubban när han kom med kornet. Han tyckte själv inte att det var något fel på dom. Ej heller tyckte han att det gjorde nåt att han inte hade hö åt dom. Det rester av hö han hade var svart och dammigt.
Detta tordes han både tala om och visa för mig. Jag hadge själv aldrig tordas släppa in nån i en sådan ladugård....Tydligen så har inte fåren så hög status i dessa delar av landet. Det är fruktansvärt, tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 653
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp