Färga om läder?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Horsemanda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 217
H

Horsemanda

Har tidigare haft en kastanj färgad utrustning med har nu fått lov att byta sadel pga att den inte längre passar. Den nya sadeln är svart och nu undrar jag om det går att färga om tränset hos en sadelmakare eller något. Jag älskar verkligen mitt träns och tyvärr kan jag inte köpa ett likadant svart eftersom det har utgått ur sortementet. Så, går det att färga om det tror ni?

Sv: Färga om läder?

Färga till svart kan funka rätt bra, färga till olika nyanser av brunt är knepigare, färga svart till brunt är inget man ger sig på...

Färgar gör man med narvsvärta. Antingen lämnar du in det eller gör det själv. Gör du det själv ska du se till att få lädret så fritt från fett som möjligt, diskmedel och sedan aceton ska visst funka. Färga med narvsvärtan i flera omgångar, så det mättar lädret ordentligt. Efteråt måste du naturligtvis se till att ersätta det fett du tog bort i början för att det ska bli användbart igen.

Är det dyra saker och du inte har gjort något sådant förut så kanske det är bäst att lämna in det.

/Ida

Färga inte om läder, risken är rätt stor att det blir allt annat än vad du vill att det ska bli....

Jag har färgat om en gräsligt ful, men väldigt användbar, loksele som jag fick superbilligt. Den var någon mystisk naturfärgat åt det rosa hållet:crazy: och jag färgade om den till svart med narvsvärta. Blev mycket nöjd med resultatet!

Kommer kvalitén på lädret bli sämre?

lånar lite här, frågade förut om nån färgat brun till svart som har haft vita stickningar...? nån som har det? blir det svart på de vita också?

Gammal tråd, men sista frågan är ju svarslös. Och jag vill också få svar, så jag puttar upp den! :D

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 284
Senast: Twihard
·
Utrustning Jag undrar om någon här kan förslå ett par barfota boots till min nya häst som normalt går barfota utan problem. Men på vissa...
Svar
4
· Visningar
589
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur