Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även de gula finns i olika nyanser, och jag tycker inte det verkar vara ärftligt vilken de får.
Iaf inte av de olika hästar jag sett. Har dock inte sett särskilt många avkommor efter två dubbelgula föräldrar.
Det är för att man inte avlar dubbel gul med dubbel gul.
 
Fast det är väl mest att det inte kryllar av dem?
Säkert,men det finns ingen anledning att göra det eftersom att en dubbelgul alltid ger gult.Dom blir inte mera dubbelgula för att man dubbel-dubblar och sen misstänker jag att det kanske kan bli något genfel/missbildning med i en sådan kombo med men är inte påläst nog då man inte gör sådana parningar.
 
Säkert,men det finns ingen anledning att göra det eftersom att en dubbelgul alltid ger gult.Dom blir inte mera dubbelgula för att man dubbel-dubblar och sen misstänker jag att det kanske kan bli något genfel/missbildning med i en sådan kombo med men är inte påläst nog då man inte gör sådana parningar.
Jag har aldrig hört att man undviker det, har ändå islandshäst, en ras där folket är något färgfixerad, och resten är ju bara dina egna spekulationer. Dubbelgulingarna själva är ju inte sjukare än andra och de får ju inte fler gula anlag om man dubblar det.
 
Tycker det här är så jäkla dumt. Det är ju inte samma färg, även om den är lik för ögat.
Lite så tyckte jag också först när benämningen kom, men insåg rätt snabbt att det är bra mycket bättre än att alla kallas cremello, vilket i princip var fallet innan.
 
ameo, jag har en kompis som hade en BÖG/BEC valack som innan han blev valack användes i avel trots att han inte var godkänd.

Men vad vi undrar över är att vad kan det ha blivit för färgskillnad på hans avkommor.
Han har isabellfärgad pappa, fast jag tycker han ser ut som om han är typ guldfärgad hårrem och gräddfärgad man och svans.
Stona han betäckte var mest olika nyanser av fux, andra BÖG/BEC, bruna och isabeller.

Blir avkommorna mer "ofärgade" BÖG/BEC i kombinationen BÖG/BEC + BÖG/BEC än i kombinationen BÖG/BEC + isabell ?
Isabell finns i massor av varianter, guldfärgad hårrem med gräddvit man och svans är fullt möjligt (men kanske inte det vanligaste, förutom i några raser).

En BÖG/BEC har två gulanlag, ett från varje förälder, så avkomman blir inte mer ofärgad BÖG/BEC för att föräldrarna hade två anlag var, jämfört med om föräldrarna så bara skulle haft ett gulanlag var. :)
 
En fråga. Har fått ett fux föl och när hon föddes ser jag ju att hon är fux😊 men nu när hon torkat ordentligt tycker jag att hon är så ljus på benen och väldigt väldigt ljus nästan vit på insidan av benen och mellan skinkorna och i ljumsken... det går inte att se om hon har några vita ben då jag tycker hela benen är så ljusa.. kommer inte ihåg att min fux jag fick 12 såg ut på detta vis som jag beskrivit. Har ingen bild just nu men kan fixa det imorgon... kanske någon som vet om det heter något speciellt när dom ser ut så?
 
En fråga. Har fått ett fux föl och när hon föddes ser jag ju att hon är fux😊 men nu när hon torkat ordentligt tycker jag att hon är så ljus på benen och väldigt väldigt ljus nästan vit på insidan av benen och mellan skinkorna och i ljumsken... det går inte att se om hon har några vita ben då jag tycker hela benen är så ljusa.. kommer inte ihåg att min fux jag fick 12 såg ut på detta vis som jag beskrivit. Har ingen bild just nu men kan fixa det imorgon... kanske någon som vet om det heter något speciellt när dom ser ut så?
Alla fuxar ser ut så när de är små
Vänta med ID-kontrollen tills det syns bättre på benen om där finns tecken eller inte.
 
En fråga. Har fått ett fux föl och när hon föddes ser jag ju att hon är fux😊 men nu när hon torkat ordentligt tycker jag att hon är så ljus på benen och väldigt väldigt ljus nästan vit på insidan av benen och mellan skinkorna och i ljumsken... det går inte att se om hon har några vita ben då jag tycker hela benen är så ljusa.. kommer inte ihåg att min fux jag fick 12 såg ut på detta vis som jag beskrivit. Har ingen bild just nu men kan fixa det imorgon... kanske någon som vet om det heter något speciellt när dom ser ut så?

Min fux såg också ut sådär som nyfödd. Sen blev hon en vanlig fux med lite ljusare man o svans. Hon är såld så jag hittar ingen bättre bild just nu.
002EBE73-710C-4297-96CE-514A7E3A9D63.jpeg
 
Lite huvudbry som troligen avhandlats men som jag inte vet hur jag ska söka fram. Hbl född 17 och född brun. Mamma mörkbrun och pappa gulbrun ( Bernstein) det kluriga är nu att vår bruna unges ben som i vinter varit svarta nu bleks i rasande fart? Övriga kroppen är brun med ljusare runt mule ljumske mm men inte så det ser gult ut. Benen skimrar i mörkrött och det blir mer för varje dag.
 

Bifogade filer

  • 9E832A7C-4106-4F80-B6D3-A6E4013B5308.jpeg
    9E832A7C-4106-4F80-B6D3-A6E4013B5308.jpeg
    308,6 KB · Visningar: 68
Lite huvudbry som troligen avhandlats men som jag inte vet hur jag ska söka fram. Hbl född 17 och född brun. Mamma mörkbrun och pappa gulbrun ( Bernstein) det kluriga är nu att vår bruna unges ben som i vinter varit svarta nu bleks i rasande fart? Övriga kroppen är brun med ljusare runt mule ljumske mm men inte så det ser gult ut. Benen skimrar i mörkrött och det blir mer för varje dag.
Förvisso märkligt att det inte kommer förrän nu, men googla "viltbrun häst" och se om det stämmer
 
Lite huvudbry som troligen avhandlats men som jag inte vet hur jag ska söka fram. Hbl född 17 och född brun. Mamma mörkbrun och pappa gulbrun ( Bernstein) det kluriga är nu att vår bruna unges ben som i vinter varit svarta nu bleks i rasande fart? Övriga kroppen är brun med ljusare runt mule ljumske mm men inte så det ser gult ut. Benen skimrar i mörkrött och det blir mer för varje dag.

Jag har upplevt att svart fort bleks i vårsolen när de är just 1 år. Mina svarta är alla gyllene choklad nu innan sommarpälsen kommer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 327
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 226
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 108
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp