• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 2 345

Bukefalos 30 år!

Lilla

Trådstartare
Vilka gillar sushi?
Vilken är favoriten?
Vilken köper ni aldrig?
Vilken är den bästa sushirestaurangen ni har besökt?

Allt som har med sushi (allt man kan köpa på ett sushiställe) att göra diskuteras här.

Sushi! Älskar!

I Uppsala gillar jag Natsu (Kungsgatan) och Mirai (Fålhagen). Jag går lite i perioder med vad jag gillar, men friterade rullar med lax och annat gott funkar oftast! Sjögrässallad gillar jag verkligen som tillbehör.

Ål håller jag mig långt borta ifrån. Gillar inte alls! Föredrar också när isbergssallad inte är inblandad.

Min egen (jag gör inte många varianter men de jag gör är goda). Särbon har slutat äta sushi på restaurang efter att ha provat min (om han inte är väldigt säker på att det är ett bra ställe).

Min favorit är tamago (dvs japansk omelett) men jag gillar maki med gurka, lax, tamago, crabsticks samt räkor också. Jag vill absolut inte ha en massa gegg på min sushi och absolut inte rostad lök!

Favoriten när det gäller "vardagssushi" är Koyama och Rice på Nybrogatan (båda i Stockholm). Lite mer fancy så är Berns Asiatiska gudomlig :love: I Östersund är The Sea Street Sushi Bar och Sushi Nahar helt ok.

Godaste jag ätit är helt klart Sushi Sho, en michelinrestaurang i Stockholm.

Favoritbitar är tofu, tamago och räka. Jag gillar främst nigiri men ibland är jag mer sugen på maki. Då blir det oftast något med lax och avokado. Jag gillar inte alls crabsticks så det går bort rejält.
En god bit tonfisk eller hamachi är inte heller fel.

Vilka gillar sushi?
Vilken är favoriten?
Vilken köper ni aldrig?
Vilken är den bästa sushirestaurangen ni har besökt?

Allt som har med sushi (allt man kan köpa på ett sushiställe) att göra diskuteras här.
Älskar sushi, skulle nästan kunna äta det varje dag. :d Gillar både maki och nigiri, föredrar lax och annan fisk framför omelett och tofu mm. Avokado är bäst i rulle. Gunkan är gott också.
Vill helst inte ha ål och tonfisk. Är inte heller jätteförtjust när sushin är dränkt i rostad lök och chilimayo. Eller ja, det kan vara gott, men det är liksom inte sushi.

Jaa sushi!
Tamago är favoriten, eller ibland enkel lax. När den är bra är den riktigt bra.

Bästa sushin jag ätit är absolut Sushi Sho i Stockholm. Annars beställer vi från Sushi Room när det är ”vanlig sushi”, bästa vardagssushin :love:

Deras sushi room roll är också fantastisk.

Ål håller jag mig långt borta ifrån. Gillar inte alls! Föredrar också när isbergssallad inte är inblandad.

Justja, tamago (omelett) brukar jag tyvärr inte gilla heller utan väljer ofta bort. Bland nigiri är nog lax, avokado och tofu favoriter. Tonfisk gillar jag också. Svärdfisk och andra vita fiskar har varit okej när jag testat, men jag föredrar absolut lax och tonfisk. Räka är också helt okej och kan vara gott, men ingen favorit. Halstrad (avbränd med brännare) lax är också gott.

Jag kan gilla lite "gegga", framför allt till friterad maki, men vill inte ha det till nigiri.

Jag har faktiskt aldrig ätit riktig "fin-sushi". Men absolut "vardagssushi" av väldigt blandad kvalitet! Tyvärr står restaurangen här på orten för den sämsta jag någonsin ätit (det var faktiskt riktigt..blä..) :cautious::meh: .

Jag gillar inte sushi jättemycket, men uppskattar att äta sushi hemma hos min vän som är från Japan och hans japanska familj. Även ätit det med studiekamrater från japan. Det är mer vardagssushi. Man äter det likt tacos.
Man tar ett ark nori i handen och lägger i det man vill ha från skålar på bordet som man sedan doppar i soja och wasabi typ. Jag brukar ha ris, tofu, grillad paprika, gurkstakar och någ sorts salt torkat sjögräs som smakar en masa umami.
Tycker det är mysigt med sån sushi-plockmat

Jag älskar sushi! Kan äta det hur ofta som helst!

Favoriten är laxnigiri. Men allt med lax är gott! Tycker ofta att räkorna är lite tråkiga. Förutom på ett tidigare favoritställe där de hade vanliga räkor istället för de där stora smaklösa.

När vi var i Göteborg för ett tag sen åt vi jättegod sushi på ett ställe i närheten av Operan! Osäker på namnet men Takame kanske?

Jag undviker ål eftersom den är rödlistad. Vårt tidigare favoritställe (Rå Epok i Lund) hade inget rödlistat och inga jätteräkor. De hade vanliga räkor som faktiskt smakar räkor! Men det stället finns tyvärr inte längre. Först bytte de namn, blev sämre och sen stängde de. Men de där första åren var sushin fantastisk! De testade en massa nya roliga saker och fiskar. En som jag fortfarande hoppas få smaka igen var en vitfisk som nästan var som lax i konsistensen. Förmodligen lika fet som lax. Såå god! Minns inte vad den hette och de hade den bara en gång.

Jag tycker mycket om sushi, men då jag helt slutat äta animaliskt protein från havet är utbudet ofta lite skralt. Dessutom avskyr jag färsk gurka (men den går ju att ta bort).

Älskar inari! Visst, det är lite efterrättskänsla, men perfekt avslutning på sushin. Jag ber ofta om två bitar. Diverse mako med avokado och annat är också poppis och jag gillar faktiskt friterade rullar och rullar med lite extra allt. Fått någon rulle med tångkaviar och det var supergott! Över huvud taget tångkaviar som sushi.

Av tillbehören är sjögrässalladen en stor favorit. Kan äta bara den.

Älskar sushi! Jag köper uteslutande från en restaurang i Köping, Eco sushi bar.
Jag bor inte ens där men har inte vågat prova någon annan 😅

Den godaste har jag nog ändå ätit i Bergen, det var ganska dyrt och lyxigt (och sällskapet var fint). Vi åt nån sort med rökt (?) ål som var lite varm, så gott!! Minns dock inte vad stället hette.

Jag gillar mest olika former av maki.

Älskar sushi, skulle nästan kunna äta det varje dag. :d Gillar både maki och nigiri, föredrar lax och annan fisk framför omelett och tofu mm. Avokado är bäst i rulle. Gunkan är gott också.
Vill helst inte ha ål och tonfisk. Är inte heller jätteförtjust när sushin är dränkt i rostad lök och chilimayo. Eller ja, det kan vara gott, men det är liksom inte sushi.
Håller med. Äter gärna ål och tonfisk men tycker många sushiställen börjat dränka bitar med majonnäs och annat pyssel. Jag vill helst bara ha ris, pålägg, soja, wasabi och ingefära.

Älskar sushi!! Tycker det blivit lite dyrt så äter det mer sällan. Favvostället är Rice i Stocholm, särskilt på kvällsbufféerna när de lagar på beställning och man får äta hur mycket man vill. 😋 Gillar en mix av lite olika men bäst är flamerad lax. Mums!!

Jag önskar jag åt all sushi för tycker det är så gott! Men äter i stort sett inget som är i "vanlig" sushi utan får nöja mig med typ avocadobitar. Ett kort tag hade vi ett ställe i stan som gjorde rullar med ris, philadelphia, avocado och gurka. Kunde leva på det :love: men sen la de ned. Sorglig dag. Har inte hittat någon ersättare tyvärr. Gör inte-sushi hemma ibland och det är rätt gott.

Jag äter nästan enbart sushi från Ayako i Luthagen (Uppsala). De har supergoda bitar, laxen smakar typ lent, som sammet. Sen gör de avokadomos istället för bitar av avokado och de är supergoda. Beställer ibland bara lax och avokado. Men ibland även gravid.

Det har dock gjort att jag nästan inte kan äta nån annan sushi, för den smakar blä i jämförelse. Så jag vågar inte riktigt prova nån annan längre. :(

Liknande trådar

• Gotland i sommar vad har ni för tips?
  • Krutonger
  • Atros tips?
  • Valvaka!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat