Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en brun häst som har brunaktig färg i det svarta på benen.
Nästan (alla?) alla jag sett är jättetydligt svarta om benen men det är mest kotan och neråt som är så på min.
 
Är fuxen så här ljus på benen? Min fux jag fick 2012 såg inte ut så.. förstår att dom ser olika ut men tycker hon är så himla ljus
20180508_202332-1.jpg
 
Nu önskar jag se lite bilder på gulsvarta som föl respektive vuxna.

Min såg ut såhär som nyfödd. Hon är testad gulsvart utan skimmelanlag, så ingen diskussion där. Jag misstänker att hon lär bli en trist gulsvart som ser ut som en svart, men har ingen egentlig aning. Hur såg era/hästar ni känner till ut, och hur ser de ut som vuxna?
18815190_10154726972712029_817239951978915853_o.jpg
 
Nej, då är det något som är fel. Antingen fel föräldrar eller föräldrar vars färg blivit felregistrerad. Har sett exempel där hästen börjat skimla av ganska sent, så att den hästen istället registrerats med sin födelsefärg.
Tack!
Har några som hävdar att deras swb fick ett föl som sen blev vit. Med färgade föräldrar. Finns skimmlar i stammen men det gick inte hem när jag förklarande att det inte går..

Hästarna döda sen många år så orkade inte ta hela den diskussionen men sa att antingen är det fel pappa eller så har det skett något väldigt märkligt med generna.
Den kan inte bli vit utan vit förälder..
sen blev jag lite osäker ifall jag var helt fel ute..
 
Undrar vad det blir för ågot som ploppar ut hos mig. Jag har lagt beställning på brun vallack men är helt 100% säker på att det kommer bli ett fuxsto.

Pappa skimmel och skimmlar bakåt, vad jag har sett så har han lämnat en del skimmlar.
Mamma Fuxsto och hela mödernet på den sidan är fux så det borde ju bli antingen eller.
 
Undrar vad det blir för ågot som ploppar ut hos mig. Jag har lagt beställning på brun vallack men är helt 100% säker på att det kommer bli ett fuxsto.

Pappa skimmel och skimmlar bakåt, vad jag har sett så har han lämnat en del skimmlar.
Mamma Fuxsto och hela mödernet på den sidan är fux så det borde ju bli antingen eller.

Har pappan fuxanlag kan det bli fux, annars inte.
 
Undrar vad det blir för ågot som ploppar ut hos mig. Jag har lagt beställning på brun vallack men är helt 100% säker på att det kommer bli ett fuxsto.

Pappa skimmel och skimmlar bakåt, vad jag har sett så har han lämnat en del skimmlar.
Mamma Fuxsto och hela mödernet på den sidan är fux så det borde ju bli antingen eller.
Vad är det för pappa och vilken ras? Man behöver veta vad som ligger under fuxen och gärna bakåt för att ha ett hum om det finns möjlighet till olika färger. Fuxen kan bara ge "rött" men hon kan ha begränsning av svart (som ju inte syns eftersom hon inte har svart) och då kan hon inte ge svart men brunt med en hingst som har annan färg än fux (eller skimmel född fux).
 
Undrar vad det blir för ågot som ploppar ut hos mig. Jag har lagt beställning på brun vallack men är helt 100% säker på att det kommer bli ett fuxsto.

Pappa skimmel och skimmlar bakåt, vad jag har sett så har han lämnat en del skimmlar.
Mamma Fuxsto och hela mödernet på den sidan är fux så det borde ju bli antingen eller.
Pappans grundfärg är ju också intressant för att ha en aning, skimmel lägger sig ju "ovanpå" och bleker färgen som finns, vilket gör att pappan kan ge vidare fler gener än bara skimmelanlaget.
 
Vad för black? Gissar att det i själva verket är en gulbrun, om hästen är renrasig welsh?
Det är i en diskussion på Facebook. Sto är brunblack(bild) . Pappan ser ut att vara black men väldigt väldigt ljus, inte som i isabell utan med svart man tex. Han måste ju vara black eftersom stoet är black (friesermamma).Pappa häst sägs vara arab- connemara. Ägaren till pappahäst har sen sagt att det blacka kommer från Welsh. Att även Welsh finns med i stammen alltså. Men att det skulle vara en väldigt ovanlig gen?
Har själv aldrig sett black hos Welsh?
 
Det är i en diskussion på Facebook. Sto är brunblack(bild) . Pappan ser ut att vara black men väldigt väldigt ljus, inte som i isabell utan med svart man tex. Han måste ju vara black eftersom stoet är black (friesermamma).Pappa häst sägs vara arab- connemara. Ägaren till pappahäst har sen sagt att det blacka kommer från Welsh. Att även Welsh finns med i stammen alltså. Men att det skulle vara en väldigt ovanlig gen?
Har själv aldrig sett black hos Welsh?

Nu blev jag intresserad och googlade. På brittiska rasföreningens hemsida står det att det finns blackar, men de är ovanliga. På den australiska rasföreningens sida att de inte har några blackar i sin population, men att de finns i Storbritannien. Men bilden på en black visar en highlandponny. För övrigt X antal sidor där det förklaras att "dun" används i brittisk engelsk terminologi för det som kallas "buckskin" på amerikansk engelska. Det är min uppfattning också. De connemara, new forest och welsh som är "dun" i stamböckerna är egentligen gulbruna.

Såvitt jag kan dra mig till minnes är de enda brittiska ponnyraser där black verkligen finns de nordliga (highland, shetland, eriskay) och jag gissar att de fått färgen som ett arv från släktskap med skandinaviska häst- och ponnyraser (främst islandshäst, kanske fjording).
 
Nu blev jag intresserad och googlade. På brittiska rasföreningens hemsida står det att det finns blackar, men de är ovanliga. På den australiska rasföreningens sida att de inte har några blackar i sin population, men att de finns i Storbritannien. Men bilden på en black visar en highlandponny. För övrigt X antal sidor där det förklaras att "dun" används i brittisk engelsk terminologi för det som kallas "buckskin" på amerikansk engelska. Det är min uppfattning också. De connemara, new forest och welsh som är "dun" i stamböckerna är egentligen gulbruna.

Såvitt jag kan dra mig till minnes är de enda brittiska ponnyraser där black verkligen finns de nordliga (highland, shetland, eriskay) och jag gissar att de fått färgen som ett arv från släktskap med skandinaviska häst- och ponnyraser (främst islandshäst, kanske fjording).
Nu har dom fått fram att det är från farmor. Det stod något om welsh och okänd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 257
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 042
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 064
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp