Färgtråd III

Bukefalos 30 år!

Nya hästen börjar få små vita strån som verkar bli fler allteftersom. Hon är mörk nu, men var ganska ljus fux när hon föddes. Ingen av föräldrarna är skimmel, så vad jag fattar det som kan det inte bero på att hon skimlar av. Stråna verkar mest komma från virveln och upp på rumpan.

Någon som har någon tanke vad det kan bero på?Visa bifogad fil 190004
Hon är stickelhårig.

Har en själv som också har det, de kommer och går, men hästen blir inte skimmel.
Min har mest i sommarpälsen och mängden varierar från år till år.

Nya hästen börjar få små vita strån som verkar bli fler allteftersom. Hon är mörk nu, men var ganska ljus fux när hon föddes. Ingen av föräldrarna är skimmel, så vad jag fattar det som kan det inte bero på att hon skimlar av. Stråna verkar mest komma från virveln och upp på rumpan.

En av mina är också fux med mycket stickelhår som kommer och går 😃 också ljusare fux på sommaren och blir mörkare nu när vinterpälsen kommer.

Min vanliga bruna får stickelhår varje pälsbyte. Älskar det, men försvinner ju tyvärr när pälsen är bytt 🙄

Du har redan fått svaret att det är stickelhår. Jag kan tillägga att det är mycket vanligare med enstaka vita stickelhår på röd bas än på andra, precis som vita tecken tenderar att bli större på röda hästar än på bruna och svarta.

Min svarta häst har lite stickehår i manen samt 2 inkompletta tecken, dvs en stickelhårig 'strumpa' och 'bläs' i detta fallet. Gulligt men många tror att han är gammal på grund av det.

Liknande trådar

• Pass med felaktigheter i - betydelse?
  • Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Faderskapstest (föl)
  • Vilken färg på papper?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026