Bukefalos 28 år!

Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

Ensam

Trådstartare
Skriver anonymt eftersom de personer det handlar om är mina hyresvärdar, varför detta är lite känsligt. Läget är alltså såhär; Grannen, min hyresvärd har en stor hund, en vorster (stavas?) som jag tippar väger 50 kg + (den är större än min hund som väger 50 kg.). Denna hund är farlig. Flyttade hit för tre år sedan, då fick vi höra från hyresvärden att den var ju sååå snäll!!

Det började med att den anföll oss när vi cyklade förbi deras hus, vi hade ofta med oss dottern på cykelstol där bak, vilket gjorde det extra otäckt. Vi började med att cykla mot hunden då, skrika på den osv, och efter mycket om och men slutade den med det. Hunden har under åren vi har bott här och tidigare också bitit flera grannar som cyklat eller sprungit förbi, ibland har blodvite uppstått. Den har dock aldrig bitit oss. Däremot släppte de in hunden i vårt stall (trotts att vi vid upprepade tillfällen sagt att vi inte ville ha hunden där), varpå den bet en av våra katter så illa att katten dog. Hunden har också bitit ihjäl en grannes höns (en speciell ras som var som hans bebisar). Hundägaren tar med hunden upp till vårt hus (trotts att vi bett honom att inte göra detta) för att prata med oss, då går vår katt förbi dörren varpå hunden flyger på och hugger katten. Som tur är reagerar min sambo snabbt och lyckas brotta ner hunden. Samma katt blir svårt biten utanför vår tomt (jag ser att hunden står och hoppar och biter på katten), katten blir tvungen att åka till veterinär (men överlever iaf).
En gång hoppar hunden på min dotter som trillar omkull, jag står precis brevid med ett grimskaft i handen så jag tar det och slår hunden så hårt jag bara kan, så han flyttar på sig. Han biter henne iaf inte...

Listan med saker som hunden har gjort är lång. Antalet gånger ägaren blivit polisanmäld vet jag inte. Men inget händer! Och säger man att hunden har bitit någon eller så till ägaren förnekar han det bara, eller så säger han "men han bet ju inte hårt, hade han bitit hårt... då hade det synts" Ibland när något händer så håller dom hunden kopplad. Men bara i en dag eller två. Enligt ägaren är hunden sååå snäll! Jag är djurvän, men den här hunden är vidrig och borde blivit avlivad för länge sedan! Ägarna är så otroligt nonchalanta!! vad i hela friden ska man göra???? Att prata med dom är helt uteslutet, det har vi försökt, det funkar inte. Vi har aldrig polisanmält dom, men jag har bestämt mig redan nu för att gör den något mer mot min familj eller mina djur så ska jag polisanmäla dom, även om det förmodligen innebär att jag blir tvungen att flytta. Alla jag pratar med som blivit utsatta för hunden uppmanar jag till att polisanmäla. Kan man göra något alls? Det är otroligt obehagligt, man är på helspänn hela tiden... Någon som har förslag?
 
Sv: Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

Polisanmäl. Förhoppningsvis gör de något åt det om tillräckligt många anmälningar kommit in.
 
Sv: Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

Detta är ju givetvis helt oacceptabelt och jag förstår att ni får panik i de här situationerna. Men samtidigt funderar jag på hur hunden har blivit bemött av er och andra människor runt omkring?

Vi började med att cykla mot hunden då, skrika på den osv, och efter mycket om och men slutade den med det.

Som tur är reagerar min sambo snabbt och lyckas brotta ner hunden.

jag står precis brevid med ett grimskaft i handen så jag tar det och slår hunden så hårt jag bara kan, så han flyttar på sig.

:crazy:
 
Sv: Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

Jag tycker inte att det låter som att hunden är så farlig som ni tror egentligen. Du skriver att ibland när hunden biter har blodvite uppstått, men om en så stor hund biter för att den är aggressiv skulle skadorna blivit stora varje gång.
Däremot är detta inget ni ska behöva dras med, så här ska det inte vara. Om det inte händer så mycket vi polisanmälan kanske ni dessutom bör begära skadestånd nästa gång något händer. Kronor och ören är ett språk dom flesta förstår.
 
Sv: Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

Hade en stor hund som jag vet kan bitas och som har attackerat flera gånger hade jag antagligen försökt att döda den med mina bara händer (eller fötter) om den fällde eller attackerade mig/mitt barn/min hund. (Nu har jag visserligen svårt att se att en såpass farlig hund skulle få springa lös öht. Men ändå. Jag hade handlat i nördvärn för att skydda mig eller min hund eller mitt barn, om jag hade haft något.)

Och HUR hade du fått en hund att sluta jaga dig när ägaren envisas med att ha den lös utan att vända dig mot dig och skrika och mota den bakåt? Att fortsätta cykla förstärker jakten.

TS:
Jag hade förklarat för ägaren vilka rättigheter jag har om en hund attackerar mig - och att jag kommer att hävda mina rättigheter, vilket kan skada hunden nästa gång den anfaller. Dessutom påtalat det strikta ägaransvaret.
 
Senast ändrad:
Sv: Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

Ser nu att min inlägg kan missuppfattas, och förtydligar:
Jag hade inte tänkt "Åh, nu jäklar ska jag döda grannens hund!" utan snarare gjort allt jag kunnat för att skydda mig eller det som hunden attackerar. Om det hade varit att sparka för att få bort eller strypa för att få hunden att släppa spelar mindre roll.
 
Sv: Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

Hade en stor hund som jag vet kan bitas och som har attackerat flera gånger hade jag antagligen försökt att döda den med mina bara händer (eller fötter) om den fällde eller attackerade mig/mitt barn/min hund. (Nu har jag visserligen svårt att se att en såpass farlig hund skulle få springa lös öht. Men ändå. Jag hade handlat i nördvärn för att skydda mig eller min hund eller mitt barn, om jag hade haft något.)

Och HUR hade du fått en hund att sluta jaga dig när ägaren envisas med att ha den lös utan att vända dig mot dig och skrika och mota den bakåt? Att fortsätta cykla förstärker jakten.

TS:
Jag hade förklarat för ägaren vilka rättigheter jag har om en hund attackerar mig - och att jag kommer att hävda mina rättigheter, vilket kan skada hunden nästa gång den anfaller. Dessutom påtalat det strikta ägaransvaret.

Jo jag skrev ju att det är helt oacceptabelt och att man självklart får panik och vill skydda sig. Men samtidigt får jag en känsla av att hunden kanske blivit hetsad i dessa situationer.

Fast hur det ligger till har vi ju ingen aning om, eller hur farlig/aggressiv hunden är egentligen. Bara en känsla jag fick, att hunden blivit bemött på ett sätt av främlingar som utlöst aggressivt beteende, eftersom ägaren inte haft koll på hunden.

Min hund är världens snällaste och skulle aldrig bita någon. Jag stod och pratade med en person som jag känner hyfsat väl. Hade hunden kopplad intill mig. Hunden blev nyfiken och tog något steg fram och ville nosa. Personen började då skrika och sparka hunden. Förmodligen var personen hundrädd. Jag tror att sådant här säkert kan utlösa osäkerhet hos hundar.

Nu kan man väl på ett sätt säga att det var mitt fel som lät hunden ta ett steg framåt.
 
Sv: Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

Detta är ju givetvis helt oacceptabelt och jag förstår att ni får panik i de här situationerna. Men samtidigt funderar jag på hur hunden har blivit bemött av er och andra människor runt omkring?
(Citat)
:crazy:

Jag tycker inte att det låter som att hunden är så farlig som ni tror egentligen. Du skriver att ibland när hunden biter har blodvite uppstått, men om en så stor hund biter för att den är aggressiv skulle skadorna blivit stora varje gång.
Däremot är detta inget ni ska behöva dras med, så här ska det inte vara. Om det inte händer så mycket vi polisanmälan kanske ni dessutom bör begära skadestånd nästa gång något händer. Kronor och ören är ett språk dom flesta förstår.

Jag förstår inte era resonemang.

Maira: Hur kan detta vara deras problem? Jag skulle absolut också slå till hunden allt jag kunde med vad jag än har om en hund skulle hoppa på min dotter/ hund/ katt/ vad det nu kan vara. Det är inte omgivningens problem hur man ska behöva försvara sig själv/ andra i en hotad situation utan hundens ägare som har det fulla ansvaret för hundens beteende.

Pia: Vad spelar det för roll om blodvite uppstår ibland eller ej? Uppenbarligen har hunden attackerat och dödat deras katt, skadat deras andra katt, dödat höns och attackerat människor. Hunden mår troligtvis inte bra heller. Uppenbarligen är hunden farlig och ska anmälas/ avlivas.
 
Sv: Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

Jag förstår inte era resonemang.

Maira: Hur kan detta vara deras problem? Jag skulle absolut också slå till hunden allt jag kunde med vad jag än har om en hund skulle hoppa på min dotter/ hund/ katt/ vad det nu kan vara. Det är inte omgivningens problem hur man ska behöva försvara sig själv/ andra i en hotad situation utan hundens ägare som har det fulla ansvaret för hundens beteende.

Pia: Vad spelar det för roll om blodvite uppstår ibland eller ej? Uppenbarligen har hunden attackerat och dödat deras katt, skadat deras andra katt, dödat höns och attackerat människor. Hunden mår troligtvis inte bra heller. Uppenbarligen är hunden farlig och ska anmälas/ avlivas.

Jag har aldrig sagt eller anser att det är deras problem, jag reagerade bara utifrån hundens perspektiv. Att det är sorgligt och att det förmodligen inte är dennes fel att det blivit så här. Att det beror på ägarens oansvariga beteende. En hund ska inte behöva bli sparkad och slagen på grund av det.
 
Sv: Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

Jag förstår hur du menar :)

Mina hundar är också snälla, men de skäller och larmar lätt - och är känsliga för främmande folk som till exempel skriker och som gör "oväntade hastiga rörelser"; till exempel att plötsligt vända sig om böja sig ner mot/försöker ta i dem utan att etablerat kontakt först. Eller folk som ramlar, det är jättekonstigt och ett knappt accepterat beteende om man är ordningsminister/dvärgpinscher... De skulle inte bita (eller ens gå nära) men de säger att "Oj! Jag var inte beredd på det där!" genom att skälla. (Sen när de har larmat klart går det över till nyfikenhet.)
Jag tror att skällandet kan vara väldigt jobbigt för hundrädda personer, de kan ju inte tolka om det är busiga och glada skall eller arga skall.

Hur som helst; även om hunden i TS fall inte är så farlig som den verkar är det väldigt störande att ägaren inte tar sitt ansvar, och att hen inte heller tar TS oro på allvar. Jag hade "vidtagit nödvändiga åtgärder".
 
Sv: Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

Jag har aldrig sagt eller anser att det är deras problem, jag reagerade bara utifrån hundens perspektiv. Att det är sorgligt och att det förmodligen inte är dennes fel att det blivit så här. Att det beror på ägarens oansvariga beteende. En hund ska inte behöva bli sparkad och slagen på grund av det.

Absolut, men det är ju fortfarande att lägga ansvaret på omgivningen eftersom att det är de hotade som utför dessa försvarsmetoder. Jag påpekade ju också att hunden troligtvis inte mår bra av detta, varken fysiskt eller psykiskt och att det mest humana för hunden är avlivning.
 
Sv: Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

En hund ska inte behöva bli sparkad och slagen på grund av det.

En hund som tidigare både bitit ihjäl katter, höns och bitit andra människor skulle jag också sparka och slå om jag såg att den slog omkull min dotter (om jag nu hade haft någon dotter). Nej, det är med största sannolikhet inte hundens fel att den blivit som den blivit men när den gör så här... Ja, då är det "gloves off"
 
Sv: Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

En hund som tidigare både bitit ihjäl katter, höns och bitit andra människor skulle jag också sparka och slå om jag såg att den slog omkull min dotter (om jag nu hade haft någon dotter). Nej, det är med största sannolikhet inte hundens fel att den blivit som den blivit men när den gör så här... Ja, då är det "gloves off"

Jag skulle förmodligen också göra det, men en av mina reaktionor när jag läste tråden var "stackars hund" som får ha det så här pga av en slapp ägare... Även om det kanske var lite OT.

Till TS: Har ni begärt ersättning för veterinärvård (som inte är gratis...), den ska ju hundägaren betala. Som andra sagt; allt som kostar svider ju lite extra.
 
Sv: Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

Stackars hund? Den får springa fritt, jaga cyklar, bita ihjäl höns och katter... De vorstrar jag träffat hade tyckt det varit ett toppenliv, väl värt några smällar från ett grimskaft. Däremot hade de inte bitit, utan snarare hoppat upp och gett människorna en stor blöt mustaschpuss. Men de har haft vettiga ägare och inte fått lov att härja som de velat. :devil:
 
Sv: Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

Pia: Vad spelar det för roll om blodvite uppstår ibland eller ej?

Jag tänker att det förmodligen är en lek för hunden, för hade den jagat för att skada hade ingen klarat sig utan blodvite.
Men som jag skrev i mitt förra inlägg är det inte acceptabelt att hunden gör så, ägaren får helt enkelt se till att ha den på inhägnat område.
 
Sv: Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

Jag tänker att det förmodligen är en lek för hunden, för hade den jagat för att skada hade ingen klarat sig utan blodvite.
Men som jag skrev i mitt förra inlägg är det inte acceptabelt att hunden gör så, ägaren får helt enkelt se till att ha den på inhägnat område.

Men det har ingen betydelse. Även fast hunden leker så är det fortfarande farligt. Katt och höns har redan dödats så det är ju klart att den är farlig.
 
Sv: Farlig hund och ägare som inte tar ansvar

Angående hur vi bemöter hunden, så tycker vi om djur! Och i början när vi trodde det var en helt normal hund pratade vi med den och hälsade på den, så som man gör med hundar, vi märkte dock ganska fort att det inte stod till som det skulle, den betede sig väldigt konstigt, kan inte riktigt beskriva hur, men det märktes att den inte var helt "normal". När vi började upptäcka att den var farlig, så har vi helt ignorerat hunden. Att jag har slagit hunden då den hoppade på min dotter tänker jag inte be om ursäkt för, och jag skulle med 200% säkerhet göra lika dant igen om någon hund gjorde så mot henne någon mer gång. Sätten som vi "fredar" oss mot hunden på gör vi ju för att det är nödvändigt, inte för att vi vill hunden illa.

Jag tycker inte om hunden vilket säkert lyser igenom i det jag skriver, men vem skulle göra det efter att ha fått sin katt ihjälbitet och dottern påhoppad? Men jag vet ju att det inte är hundens fel och det är ju det som är så frustrerande, så mycket hade kunnat undvikas om de bara hade haft vett att ha koppel på hunden!

Jag tycker det är lite märkligt att en del ifrågasätter om hunden är farlig, ska den döda en människa innan den klassas som farlig? Skicka någon allvarligt skadad till sjukhus? Är den farlig då? Hunden leker inte, när den anfaller djur eller människor ser man på den hur den kopplar på ett jaktbeteende.

Jag ska definitivt ta upp det här med skadestånd, det är nog ett argument som sitter där det ska.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 397
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 411
Senast: Migo
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 417
Senast: Frost116
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp