Farligt att tiken har valpar vid första löpet ??

M

Malin1982

Jag fick ta hand om en tik för att ägaren hade problem. Jag hade redan en hanhund och bara en vecka efter jag tagit henne löpte hon för första gången. Hon är nu en liten chihuahua på 11 månader. Jag hade stor koll på dom två men tyvärr så skedde något medan jag hade hundvakt och det visade sig att hon blev dräktig. Vad jag har förstått så ska inte en 11-månaders, väldigt liten chihuahua (eller nån hund över huvud taget) ha valpar vid första löpet. Har hört att man kan riskera tikens liv genom att behålla dom. Men nu har personer runt omkring mig börjat tjata att det inte alls är farligt och att det inte är några som helst problem att behålla valparna och deras åsikt är att jag inte ska ta bort dom medan andra säger tvärtemot. Nu håller jag på att bli tokig och jag måste bestämma mig snarast för imorgon har jag bokat tid för att ta bort dom. Gör jag det rätta genom att ta bort dom????
 
Sv: Farligt att tiken har valpar vid första löpet ??

Jag skulle inte under några omständigheter utsätta en så ung hund för en valpkull med allt det innebär.
 
Sv: Farligt att tiken har valpar vid första löpet ??

Tack för era svar. Då förstår jag att jag gör precis rätt beslut. Jag förstår däremot inte varför en del då försöker säga att det inte alls är någon risk. Tack.
 
Sv: Farligt att tiken har valpar vid första löpet ??

Helt rätt beslut av dig!
 
Sv: Farligt att tiken har valpar vid första löpet ??

helt rätt beslut, låt hunden vara unghund och busa och lära sig av livet, istället för att bli liggandes med valpar.
 
Sv: Farligt att tiken har valpar vid första löpet ??

Tack för era svar. Då förstår jag att jag gör precis rätt beslut. Jag förstår däremot inte varför en del då försöker säga att det inte alls är någon risk. Tack.

För att det är ju så guuuuuuuuulligt med valpar och att man kan kränga dom för 10 000 på blocket.

Hur tiken mår skiter man i.
 
Sv: Farligt att tiken har valpar vid första löpet ??

Hade det varit min tik så hade jag tagit bort, men det är jag det.
Strunta i vad alla andra tycker i kring dig. Din hund ditt val.
Gör det du anser är bäst för din hund. Vill du ha valpar så har du ju chansen senare, hon har ju många år kvar..
 
Sv: Farligt att tiken har valpar vid första löpet ??

Och jag ska gå emot vad alla andra säger.. :o
OM du ska använda tiken i avel senare, vad medveten om riskerna vid abortspruta.
Tiken kan klara det galant, det vet man inte, å andra sidan kan det gå som så att hon struntar i dem/biter dem/äter upp dem, eller nåt annat.
En chihuahua är relativt färdig i kroppen vid den åldern, men inte i knoppen.
Ett alternativ är att du ser till att ha en annan tik som kan ta valparna efter de är födda, så lilltiken kan återgå till att vara unghund efter födsel och vänta länge med att ta den planerade kullen.

Men detta gäller endast om du har planer på att faktisk ta kullar efter henne senare.
Annars är faktiskt alternativet att kastrera henne mycket bra.
 
Sv: Farligt att tiken har valpar vid första löpet ??

OM du ska använda tiken i avel senare, vad medveten om riskerna vid abortspruta.

Har man klantat till det med en tjuvparning på ung tik så tycker jag att man får ta den risken. Att riskera den mentala hälsan på tiken bara för att man vill ha valpar senare tycker inte jag är god etik. Med dagens abortsprutor är också risken betydligt mindre än förr att tiken får några men av aborten. Hur som helst skulle jag, även om hon var tänkt att gå i avel och en abort 100% uteslöt det, inte utsätta en så ung tik för en valpkull.

Som ägare är det mitt ansvar att i första hand se till tikens väl och ve, i andra hand till kommande valpars dito och först i 3:e hand till mina egna önskemål och planer.
 
Sv: Farligt att tiken har valpar vid första löpet ??

För många år sen var jag med min pappa hos några han kände. De visade deras hundar, varav den ena fått valpar. Tiken var 11 mån när valparna kom. Hon var för ung för att fostra sina valpar vilket gjorde att det såldes valpar som inte visste hur de skulle bete sig. De blev väldigt överaktiva och visste inte hur de skulle lösa vissa situationer. Snälla blev de så de bet inte men de sprang ner folk istället.
 
Sv: Farligt att tiken har valpar vid första löpet ??

jag tog abortspruta på min tik, men h ar tagit en kull efter det, och det gick jättebra, hon parade sig en gång med en hane och det tog sig.
 
Sv: Farligt att tiken har valpar vid första löpet ??

Och jag ska gå emot vad alla andra säger.. :o
OM du ska använda tiken i avel senare, vad medveten om riskerna vid abortspruta.
Tiken kan klara det galant, det vet man inte, å andra sidan kan det gå som så att hon struntar i dem/biter dem/äter upp dem, eller nåt annat.
En chihuahua är relativt färdig i kroppen vid den åldern, men inte i knoppen.
Ett alternativ är att du ser till att ha en annan tik som kan ta valparna efter de är födda, så lilltiken kan återgå till att vara unghund efter födsel och vänta länge med att ta den planerade kullen.

Men detta gäller endast om du har planer på att faktisk ta kullar efter henne senare.
Annars är faktiskt alternativet att kastrera henne mycket bra.

Jag tycker det vore intressant att veta vad hanen är för något. Om man vill satsa seriöst på avel i framtiden kanske inte bästa starten är en blandraskull/kull på omatchande föräldrar. (Beroende på vilken ras hanen var av.)
 
Sv: Farligt att tiken har valpar vid första löpet ??

jaha? men då får man väl ändra på planerna och göra något annat med tiken om det visar sig att hon inte går att få dräktig. jag förstår inte ens hur man kan tänka tanken att utsätta tiken och valparna för några sådana risker bara för att man vill avla på henne senare?
 
Sv: Farligt att tiken har valpar vid första löpet ??

Men man vet heller inte mycket om tiken i den åldern. är den frisk? hd-röntgad mm?
Nu är det en liten ras, så de kanske inte gör nån hd-röntgen. Men allt annat som bör kollas upp innan.

Läste just i går om en tik som blev tjuvparad (med samma ras), hon var då inte året. Hade inte hunnit göra hd-röntgen mm. Det visade sig sen att tiken hade C på höfterna, och av valparna som röntgats så hade alla C.

Samma sak gäller ju för uppfödare och mig själv. Har nu här två hundar som inte har åldern inne för kollas än, men kan ju visa sig att de inte alls går ha i avel. Är ju delvis en chansning detta med avel, sin blivande avelshund kanske inte alls blir bra eller som man tänkt sig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 430
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 137
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 932
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 337
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp