Whirlie
Trådstartare
En "kunnig" person i vårt stall (eller om det till och med var stallägaren?) berättade att det var "farligt" med senskydd/långa strykkappor bak eftersom det kunde skada senan. Jag har aldrig hört påståendet förut, men efter det böt ägaren snabbt ut de långa bakskydden mot korta strykkappor. Fram var det dock ok att fortsätta med samma sorts skydd (köpt fyrpack med långa skydd, så de är lite olika form på fram- och bakskydden för att de ska passa respektive benpar).
Har någon annan hört ett sådant påstående? Själv har jag svårt att förstå skillnaden mellan bak- och framsenans skaderisk vid användandet av långa benskydd. Vid hoppning var det dock enligt personen ok med långa benskydd bak för att skydda mot islag av bommarna - borde inte slitaget på senan vara större vid hoppning än vid markarbete/skogsridning?
Snälla hjälp mig med argument för och emot detta påstående.
Har någon annan hört ett sådant påstående? Själv har jag svårt att förstå skillnaden mellan bak- och framsenans skaderisk vid användandet av långa benskydd. Vid hoppning var det dock enligt personen ok med långa benskydd bak för att skydda mot islag av bommarna - borde inte slitaget på senan vara större vid hoppning än vid markarbete/skogsridning?
Snälla hjälp mig med argument för och emot detta påstående.