Farligt med senskydd bak?

Whirlie

Trådstartare
En "kunnig" person i vårt stall (eller om det till och med var stallägaren?) berättade att det var "farligt" med senskydd/långa strykkappor bak eftersom det kunde skada senan. Jag har aldrig hört påståendet förut, men efter det böt ägaren snabbt ut de långa bakskydden mot korta strykkappor. Fram var det dock ok att fortsätta med samma sorts skydd (köpt fyrpack med långa skydd, så de är lite olika form på fram- och bakskydden för att de ska passa respektive benpar).

Har någon annan hört ett sådant påstående? Själv har jag svårt att förstå skillnaden mellan bak- och framsenans skaderisk vid användandet av långa benskydd. Vid hoppning var det dock enligt personen ok med långa benskydd bak för att skydda mot islag av bommarna - borde inte slitaget på senan vara större vid hoppning än vid markarbete/skogsridning?

Snälla hjälp mig med argument för och emot detta påstående.

Sv: Farligt med senskydd bak?

Låter som en förståsigpåare som är ute och cyklar ;)

Heller aldrig hört talas om det, men man lär ju så länge man lever så jag vågar varken säga bu eller bä

Hm, på ridhästar är det ju rätt ovanligt med långa sen/benskydd, men på travhästar har man ofta riktigt långa benskydd som skyddar både kota och hela benet inkl. senan. Och där kan vi prata påfrestningar i de hastigheterna och vad jag vet tar de inte skada av skydden?

/Camilla

Det låter ju konstigt att det skulle skada senan?. Varför görs det långa bakskydd då om det gör skada?

Jag har sett hoppryttare som enbart hade långa skydd bak på hästen när de var inne på banan, direkt när ekipaget kom ut ifrån banan åkte skydden av. När man undrade varför så var det för att de klämde på senan och gjorde att hästen lyfte bättre. Om man får höra det är det väl inte så konstigt att man tror att skydden är farliga? Jag tror snarare att det är så att hästarna är ovana att ha skydden bak och därför lyfter högre och för att de inte ska bli vana vid skydden och sluta lyfta högre med dem så åker de av direkt de är klara. Kan det vara något? Ett missförstånd alltså.

Lady_S skrev:
Jag har sett hoppryttare som enbart hade långa skydd bak på hästen när de var inne på banan, direkt när ekipaget kom ut ifrån banan åkte skydden av. När man undrade varför så var det för att de klämde på senan och gjorde att hästen lyfte bättre. Om man får höra det är det väl inte så konstigt att man tror att skydden är farliga? Jag tror snarare att det är så att hästarna är ovana att ha skydden bak och därför lyfter högre och för att de inte ska bli vana vid skydden och sluta lyfta högre med dem så åker de av direkt de är klara. Kan det vara något? Ett missförstånd alltså.

Det var nog vanliga långa skydd du såg att de tog av.
Det tog nog inte av dom pga att de skadar senan.
Med långa lite tyngre skydd får hästarna en lite bättre bakbensaktivitet.
Dessa skydd är numera inte godkända vid unghästfinaler tex Scandinavian Open. De har viktbegränsning på skydden.
Jag pratar alltså om vanliga skydd, inget skumt alltså!

Nej, precis. Och anledningen till att de tog av dem var för att hästarna inte skulle vänja sig vid dem och funktionen skulle försvinna.

Varenda poloponny går med långa skydd bak och borde alltså vara skadad...
Kan även tillägga att en av landets främsta fälttävlansryttare blev helt lyrisk när hon fick se mina höga/långa poloponnyskydd och bönade och bad att få köpa några av mig. (hon har varit placerad i World Cup så hon bör väl veta om skydden är skadliga eller ej)

Eh... Nej? Jag har aldrig sagt att skydden är skadliga. Läs mitt inlägg en gång till.

poloplayer skrev:
Varenda poloponny går med långa skydd bak och borde alltså vara skadad...
Kan även tillägga att en av landets främsta fälttävlansryttare blev helt lyrisk när hon fick se mina höga/långa poloponnyskydd och bönade och bad att få köpa några av mig. (hon har varit placerad i World Cup så hon bör väl veta om skydden är skadliga eller ej)

Vad är det för skydd??

i stort sett varenda travare går ju med såna, gramascher heter dom, att det skulle skada senorna är bara nonsens..men man får se efter så inte grus o sånt kommer emellan, men det är ju samma med senskydd fram....att hästar lyfter på benen mera , det gör en del , men bara några setg innan dom vant sig....så jag har svårt att tro att det skulle ge nån effekt mer än 3 meter ung :angel:

Men Martha då!!
Det heter gamascher inte gramascher bort med r:et :angel: ;) :love:

Jobbade en gång hos en gammal travgubbe som också sade gramascher... :D

Varför? Är det något gammalt? Kommer det från något annat språk?

ja, det är utrikiska :rofl:
jag tror jag alltid sagt det...men jag vet väl egentligen att det heter gamascher, men det blir så lika ganascher

Liknande trådar

Utrustning Jag är verkligen urusel på benskydd. Jag har aldrig haft behovet riktigt, men har skaffat senskydd att ha till travaren nu när vi börjat...
Svar
2
· Visningar
1 216
Senast: purity_666
·
Y
Utrustning Jag har ingen jättehäst, men likförbannat är en massa utrustning för liten. Nägon som har bra tips, jag har lusläst nätet men inte...
Svar
12
· Visningar
1 782
Senast: skuggi
·
P
Utrustning Pållan har vid hoppning (både hemma o träning) och skogen: *eskadron senskydd (flexi soft) fram, *neopreneboots fram, *låga... 2
Svar
27
· Visningar
2 891
Senast: IterBis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka