Fårpellets till häst

fejko

Trådstartare
Är det något man ska undvika? Min hippo basic hade tagit slut så hästarna fick lite fårpellets i stället. Kan det vara skadligt?
 
Om du inte har planer på att fortsätta ge fårpellets tycker jag det verkar onödigt att ge det tillfälligtvis. Eftersom nytt foder kräver en omställning av hästens tarmflora vill man i största möjliga mån undvika det. Annars borde det väl inte innehålla något som är direkt skadligt?
 
Är det inte bättre att vid ett sådant här tillfälle ge lite mer hö och kanske en morot o lite betfor o åka o köpa ny hästmat dagen därpå? Dock kan jag inte tänka mig att dina pållar får några bestående men av lite fårkäk, om de inte börjar bräka eller ngt, förstås ;)
 
Det är väl mycket koppar i fårfoder? Jag skulle då inte ge nytt foder bara sådär... Hellre mer hö om jag missat att köpa nytt kraftfoder i tid.
 
Jag har för mig att jag läst att man aldrig ska gå hästar fårfoder det är nått ämne som det är för mycket av och om hästen får i sig det så kan den få förgiftnings symtomer.
Men jag vet inte säkert...
Jag skulle bara ge hö om jag missat att köpa...
 
Får behöver massor med koppar, vilket hästar INTE behöver. Dessutom är det en del andra mineraler & spårämnen som är "fel" i fårfoder om man ska ge hästar.

Så, inte fårfoder till häst. Nu är det knappast skadligt att ha gett lite så som du gjort, men det känns onödigt? Ge lite knäckebröd eller något om kraftfodret tagit slut och du inte vill krubborna ska vara tomma.
 
Nu har jag handlat Hippo Breed, för basicen var slut. Ska snart åka hem och se om hästarna fått horn och blivit krulliga ;)
 
Fårfoder ligger oftast lågt i koppar eftersom får är extra känsliga för ett överskott.
Får behöver definitivt inte massor av koppar, då dör de.
PL
 
Okej, vad är det då de behöver MASSOR av då? Som hästar inte ska ha massor av? jag måste blandat ihop kopparen med något annat (låte rju troligt, jag litar på ditt ord om koppar) men isf vad? (grannen föder upp får och jag är som ett klister på flasklammen, men jag har fullt upp med att kela med dem och nappa dem så uppenbarligen lyssnar jag inte så bra som jag borde :o)
 
Mina bäar bara matstrejkade en dag och vägrade äta pelletsen. Kan de ha fått i sig för mycket av något spårämne?

Fö älskar de bananer!
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 942
  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann sparade sina allra främsta hästar i kvällens världscup i Bordeaux. I stället fick Calizi chansen. Det slutade med...
Svar
0
· Visningar
221
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 014
Senast: aglaonema
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jaktgolden eller jaktlabrador?
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp