FÅRtråden

Det är inte helt ovanligt. Jag försöker slå ut lammtjuvar.
Jag tog bort favoritlammet efter tips i en gammal alternativ-tråd. Där stod i 15 min. Med favoriten borta gick det andra lammet an, och hon kunde va lös ihop med henne. Men när jag efter 40 min släppte tillbaka favoriten så puttade hon bort lillan igen :/
 
Jag tog bort favoritlammet efter tips i en gammal alternativ-tråd. Där stod i 15 min. Med favoriten borta gick det andra lammet an, och hon kunde va lös ihop med henne. Men när jag efter 40 min släppte tillbaka favoriten så puttade hon bort lillan igen :/

Ja, beroende på ras så kan det vara ett helsicke att få dem att acceptera ett lamm de en gång stött bort. Adpotionsgrind kan fungera. Och tålamod...
 
Tog bort favoriten igen nu. Vore ju så bra om det fungerade! Får kanske hålla den borta lite längre. För lillan fick både dia och blev slickad förut när favvon va borta. Den låg och vilade så säkert mätt, då kan den va utan sin mor i 1,5h? Längre?
 
Tog bort favoriten igen nu. Vore ju så bra om det fungerade! Får kanske hålla den borta lite längre. För lillan fick både dia och blev slickad förut när favvon va borta. Den låg och vilade så säkert mätt, då kan den va utan sin mor i 1,5h? Längre?
Risken är att hon stöter bort den andra sen istället, jag skulle inte våga ta isär dem.
 
Nästa år när fårens ordinarie plats i ladan förhoppningsvis är klart så funderar jag på om man ska separera högdräktiga från varann och ha en högdräktig ihop med någon som redan fått lamm som då alltså inte är sugen på att stjäla? Men de blir ju ett himla tjorvande kanske att göra saker onödigt svårt för sig?

Eller om man har 2 grupper så att alla förstagångslammare är ensamma utan de rutinerade?

För nu va det en som fått lamm i fjol som stal från ett årslamm. Och en annan rutinerad snurrade runt som hejsan och leta alla sina lamm innan de ens kommit ut mer än en synlig klöv.
 
Nästa år när fårens ordinarie plats i ladan förhoppningsvis är klart så funderar jag på om man ska separera högdräktiga från varann och ha en högdräktig ihop med någon som redan fått lamm som då alltså inte är sugen på att stjäla? Men de blir ju ett himla tjorvande kanske att göra saker onödigt svårt för sig?

Eller om man har 2 grupper så att alla förstagångslammare är ensamma utan de rutinerade?

För nu va det en som fått lamm i fjol som stal från ett årslamm. Och en annan rutinerad snurrade runt som hejsan och leta alla sina lamm innan de ens kommit ut mer än en synlig klöv.
Ska de lamma ute behöver de gott om plats så de kan gå undan och lamma avskilt. Sen är stjälandet ärftligt (är min erfarenhet iaf), så jag hade inte fortsatt avla på djur som gör så.
 
Risken är att hon stöter bort den andra sen istället, jag skulle inte våga ta isär dem.

Phu phu.. . Så hur jag än vänder mig har jag rumpan bak och ev ett flasklamm.

Äsch nu är han redan bortplockad så han får va iväg ett tag iaf. Men blir han favvo sen ändå så får hon väl stå bunden några dagar för att försöka lära sig vänja sig vid båda.
 
Phu phu.. . Så hur jag än vänder mig har jag rumpan bak och ev ett flasklamm.

Äsch nu är han redan bortplockad så han får va iväg ett tag iaf. Men blir han favvo sen ändå så får hon väl stå bunden några dagar för att försöka lära sig vänja sig vid båda.
Det kan ta en vecka innan en tacka som avvisar ett av sina lamm "ger med sig". Det gäller att ha is i magen och inte släppa lös tackan för tidigt, för då får man i stort sett börja om.
Tyvärr verkar det som om det inte finns någon "quick-fix". Ta bort favoritlammet verkar bara funka under de allra första timmarna, har det gått längre tid, så är det tålamod med bunden tacka (eller adoptionsgind) som gäller. Och som @Migo säger, risken är överhängande att tackan inte gillar något av lammen om man plockar bort favoritlammet.

Nu är det några år sedan vi hade något fall av en tacka som inte gillar ett av sina lamm av någon anledning, men vi har dels haft tackan bunden (som du har) eller i adoptionsgrind, samt hållit tackan lite extra 4-5 gånger per dygn (inte "mitt i natten", utan från morgon till sen kväll), för att säkra att lammet får tillräckligt med mjölk.

Jag brukar oftast hålla med @Migo, men jag håller inte med om att stjälande av lamm, vare sig är ärftligt eller ens behöver hända fler gånger. Det är en olycklig omständighet.
Den stora risken är att en rutinerad tacka, som gillar att vara mamma. och som själv ska lamma inom ett dygn (full av mammahormoner), stjäl ett lamm från en ungtacka eller en tacka som inte lammat förut, och som inte riktigt fattar vad som händer med henne.


Att som du var inne på, ha en egen grupp för förstagångslammare är väldigt bra. Det finns minst tre skäl:
  • Ungtackor är ofta inte färdigväxta, och behöver extra tillägg av foder (kraftfoder) för att både själv kunna växa och försörja de foster som ska bli lamm.
  • Bristande konkurrensförmåga vid foderhäcken, som gör att de inte lyckas ta för sig så bra i en "stor" grupp
  • Att de utan att egentligen vara "dåliga mödrar" blir lätta byten för lammsugna äldre tackor, och lättare blir stressade.
Så jag som lammar inomhus mitt i vintern, har numera mina ungtackor i en egen grupp, från och med att betäckningen är färdig. Det blir en ganska liten grupp hos mig, kanske 5-6 tackor, och när de visat att de klara av att ta hand om sitt lamm i den mindre gruppen, så får de gå ut i den stora gruppen. I praktiken innebär det att ungtackornas lamm är ca tre veckor, när de går ut i den större gruppen. Skulle en ungtacka få 2 lamm, så hamnar hon i "trillinggruppen" med sina lamm, där får man också extra kraftfoder nämligen...
 
Det kan ta en vecka innan en tacka som avvisar ett av sina lamm "ger med sig". Det gäller att ha is i magen och inte släppa lös tackan för tidigt, för då får man i stort sett börja om.
Tyvärr verkar det som om det inte finns någon "quick-fix". Ta bort favoritlammet verkar bara funka under de allra första timmarna, har det gått längre tid, så är det tålamod med bunden tacka (eller adoptionsgind) som gäller. Och som @Migo säger, risken är överhängande att tackan inte gillar något av lammen om man plockar bort favoritlammet.

Nu är det några år sedan vi hade något fall av en tacka som inte gillar ett av sina lamm av någon anledning, men vi har dels haft tackan bunden (som du har) eller i adoptionsgrind, samt hållit tackan lite extra 4-5 gånger per dygn (inte "mitt i natten", utan från morgon till sen kväll), för att säkra att lammet får tillräckligt med mjölk.

Jag brukar oftast hålla med @Migo, men jag håller inte med om att stjälande av lamm, vare sig är ärftligt eller ens behöver hända fler gånger. Det är en olycklig omständighet.
Den stora risken är att en rutinerad tacka, som gillar att vara mamma. och som själv ska lamma inom ett dygn (full av mammahormoner), stjäl ett lamm från en ungtacka eller en tacka som inte lammat förut, och som inte riktigt fattar vad som händer med henne.


Att som du var inne på, ha en egen grupp för förstagångslammare är väldigt bra. Det finns minst tre skäl:
  • Ungtackor är ofta inte färdigväxta, och behöver extra tillägg av foder (kraftfoder) för att både själv kunna växa och försörja de foster som ska bli lamm.
  • Bristande konkurrensförmåga vid foderhäcken, som gör att de inte lyckas ta för sig så bra i en "stor" grupp
  • Att de utan att egentligen vara "dåliga mödrar" blir lätta byten för lammsugna äldre tackor, och lättare blir stressade.
Så jag som lammar inomhus mitt i vintern, har numera mina ungtackor i en egen grupp, från och med att betäckningen är färdig. Det blir en ganska liten grupp hos mig, kanske 5-6 tackor, och när de visat att de klara av att ta hand om sitt lamm i den mindre gruppen, så får de gå ut i den stora gruppen. I praktiken innebär det att ungtackornas lamm är ca tre veckor, när de går ut i den större gruppen. Skulle en ungtacka få 2 lamm, så hamnar hon i "trillinggruppen" med sina lamm, där får man också extra kraftfoder nämligen...
Jag tror att det kommer fram väldigt olika egenskaper beroende på om man lammar inne eller ute, mina går ofta iväg hundra meter eller mer från flocken när det är dags så då är risken för stöld minimal. Mammor som inte sköter sånt bra blir inte använda i avel mer.

Håller helt med om att det är lämpligt att ha ungtackorna i egen grupp!
 
Jag tror att det kommer fram väldigt olika egenskaper beroende på om man lammar inne eller ute, mina går ofta iväg hundra meter eller mer från flocken när det är dags så då är risken för stöld minimal. Mammor som inte sköter sånt bra blir inte använda i avel mer.

Håller helt med om att det är lämpligt att ha ungtackorna i egen grupp!
Ja, jag tror också att det finns fundamentala skillnader mellan inomhuslamning, och utomhuslamning, vad avser sådant som tackornas beteende.

Det verkar som om anknyningsproblem mellan tacka och lamm är mindre vanligt vid utomhuslamning än inomhus.

Min uppfattning (som här inte är ett dugg vetenskaplig), är att orutinerade fårägare har relativt större problem med bortstötta lamm än mer rutinerade. Kanske man med åren ser små, små tecken på att tackan "gillar ena lammet mindre", och korrigerar (t.ex. håller familjen i lammbox extra länge) och plockar bort tackan trots att hon inte var en "dålig mor", utan bara en "icke-perfekt mor". Eller så lär man sig fiffigare sätt att hantera djuren i de flesta lägen, och har solida dagliga rutiner, som minimerar stress hos tackorna, och har därför en mer harmonisk flock där risken för bortstötta lamm är minimal.
Alltså att det handlar om "träning" hos fåraherden helt enkelt.

Därmed inte sagt att den som har problem egentligen gör "fel", eller stressar djuren, utan att det handlar om små, små saker, som är svåra att peka ut exakt vad det är man gör.

Jag säljer ju en hel del livdjur, och ser det som min uppgift att hjälpa de som köpt djur av mig (och även andra såklart), med de problem och frågeställningar som brukar uppstå. Bortstötta lamm är en av de dessa frågeställningar som dyker upp rätt ofta.
Bland mina tackor, så slås "dåliga mödrar" ut, en ungtacka kan få vara "förvirrad", men är hon "knäpp" även vid lamning nr 2, så får hon gå...Vid det här laget så har jag förhoppningsvis fått bort alla linjer med anlag för "dåliga mödrar", det börjar bli många år sedan jag senast hade någon som inte ville ha ett av sina lamm.

Men jag brukar hur som helst rekommendera "nybörjare" att ta sina första år med lamningar inomhus. Jag ser det som viktigt att lära sig att se på normala lamningar, och lära sig normalt lammbeteende, för kunna lära sig att urskilja när det inte går som det ska. Det är lättare att övervaka inomhus helt enkelt, och ofta lättare att fixa problem...
 
Tillägg till erfarenhet med tackor som stöter bort:

Jag är ju nybörjade då detta är första året, och det jag märkt hitills är att det hade varit lättare inne med lammningarna. Vi låter de lamma ute och tar in på box när tackan har tvättat och donat ett tag. Vi har varit med alla vid födseln, förutom en som vi missade då hon lammade när vi sov. Annars har en av oss kväll och en tidig morgon, så det är en lucka i övervakning mellan 2 och 5 på morgonen. Den tackan vi missade att övervaka stötte bort ett lamm. Nu hade vi tur och kunde adoptera bort till en äldre tacka som hade en dödfödd.

Gårdagens tacka hade problem med anknytning till första lammet, men hon accepterade efter ett tag. Hadr vi låtit henne gå iväg hade det nog inte gått. Det krävs tvång ibland verkligen. Det lönar sig att vara med vid lammningarna och att vara uppmärksam. Har några fårägare i min närhet som kör på naturlig metod och låter de sköta sig själva, men efter det jag sett hos mig hade det gett döda eller flasklamm. Men jag har ca 9 kvar som ska lamma så mycket kan hända än.

Jag tyclker det är fantastiskt hur lugna tackorna är när de får stå på box! Det verkar som att de tycker det är skönt att vara i fred med lammen. Ingen ropar efter flocken. Jag förberedde mig på att skulle ha sällskap, för de är ju flockdjur, men ingen har behövt. Några har varit inne samtidigt och fått sällskap så, men även ensamma. Inga problem, de är upptagna med lammen.
 
Självklart är det lättast att hålla kolla när man är med vid födseln och kan titta på. Då hade lammet aldrig blivit stulet från början, eller om tackan inte fattade att det slank ut ett till så jag kunde lyft fram det brevid syskonet. Men somliga djur lurar en ju fullständigt och bara plötsligt har lamm utan några tidigare synliga tecken.

Iaf så släppte jag tillbaka favoriten igår kväll, såg lilla dia och va accepterad, då blev lilla ratad igen men lät hela familjen va. Hon är fortfarande pigg och envis och ibland låter tackan henne dricka, men hon bryr sig inte mer än så. jag gör inget mer än håller koll och håller tackan still lite extra när jag ändå är där tänker jag. Fortsätter hon va pigg så får hon ju i sig. Men de lär inte va mitt största lamm i höst.

Har kommit fler smått sen dess och allt annat flyter på. De är så gosiga :love: En krångelmamma kan jag leva me i år. Hon får en ny chans nästa år faktiskt eftersom hon är ung :)

Förresten vad är det somliga kletar på lammen för att de ska smaka gott att slicka på? Melass? Sockervatten? Nu kanske de är för sent men till någon annan gång.
 
Om det är lite go i lammen så lär de sig rätt snart att dia bakifrån och smyga fram när det godkända lammet diar och gömma sig bakom det. Jag hade en tacka som inte var dum mot lammet, men det fick bara dia när jag höll tackan. Men då släppte hon ingen mjölk istället... :meh:
 
Om det är lite go i lammen så lär de sig rätt snart att dia bakifrån och smyga fram när det godkända lammet diar och gömma sig bakom det. Jag hade en tacka som inte var dum mot lammet, men det fick bara dia när jag höll tackan. Men då släppte hon ingen mjölk istället... :meh:

Det här med att handmjölka går ju antingen jättebra eller inte alls.
En tacka lammade okomplicerat igår kväll. Imorse var ena juverhalvan mycket större än andra, tänkte att proppen kanske sitter kvar, juvret va inte särskilt hårt men större än där de bevisligen dricker mer. Ser ibland ut som de dricker på båda sidorna dock.. Men iaf. Fick inte ut en droppe mjölk. Inte heller ur den lilla juverhalvan. Fick fakstiskt gå och prova på en annan tacka, tänkte om jag glömt helt hur man gör på ett år. Där kom massa mjölk så det måste va tackan som är så envis bara. :meh:

Jag är sugen på att släppa ut på bete snart, de äldsta lammen är väldigt vigöra och busiga och gräset växer på fint i bästa sommarhagen och två busiga syskon har knäckt koden att komma upp på foderbordet. Samt att det börjar ta på fodret...

Vad tycker ni om att släppa ut hälften av tackorna före resten? Isf fyra nu och sen fem senare?
 
Det här med att handmjölka går ju antingen jättebra eller inte alls.
En tacka lammade okomplicerat igår kväll. Imorse var ena juverhalvan mycket större än andra, tänkte att proppen kanske sitter kvar, juvret va inte särskilt hårt men större än där de bevisligen dricker mer. Ser ibland ut som de dricker på båda sidorna dock.. Men iaf. Fick inte ut en droppe mjölk. Inte heller ur den lilla juverhalvan. Fick fakstiskt gå och prova på en annan tacka, tänkte om jag glömt helt hur man gör på ett år. Där kom massa mjölk så det måste va tackan som är så envis bara. :meh:

Jag är sugen på att släppa ut på bete snart, de äldsta lammen är väldigt vigöra och busiga och gräset växer på fint i bästa sommarhagen och två busiga syskon har knäckt koden att komma upp på foderbordet. Samt att det börjar ta på fodret...

Vad tycker ni om att släppa ut hälften av tackorna före resten? Isf fyra nu och sen fem senare?
Kommer det inte ens ur en liten droppe? Hur känns spenen, mjuk och jämn eller är det knölar eller en "sträng" i den? Är juvret varmt? Spänt? Får lammen äta, är de runda?

Tvärstopp i spene får mig att tänka på juverinflammation, och då är det bråttom...
 
Kommer det inte ens ur en liten droppe? Hur känns spenen, mjuk och jämn eller är det knölar eller en "sträng" i den? Är juvret varmt? Spänt? Får lammen äta, är de runda?

Tvärstopp i spene får mig att tänka på juverinflammation, och då är det bråttom...
Håller med!

Ta hem veterinär pronto, för både lammens och tackans skull. Ta tempen på tackan innan du ringer veterinären.

Det är sällan "total tvärstopp" även vid juverinflammation, utan någon droppe brukar man kunna få ut, tillräckligt för att göra mastit-test.

Om bara ena juverhalvan fungerar, så kan lammen just ha tömt ena sidan, och det är därför det inte "kommer någon mjölk". Tilläggas bör att vissa tackor är väldigt svårmjölkade, medan andra är betydligt "snällare" med att släppa sin mjölk.

Är det en enkelsidig juverinflammation, som behandlas i tid, kan förhoppningsvis årets lamm bli naturligt uppfödda av sin mor. Avvaktar man, så riskerar man att det förvärras och blir kallbrand, och juverinflammation kan inte masseras bort, det handlar om en infektion som måste antibiotika behandlas.

Håll familjen i egen box, juverinflammation smittar genom munnarna på tjuvdiande lamm...

Berätta hur det går!
 
Håller med!

Ta hem veterinär pronto, för både lammens och tackans skull. Ta tempen på tackan innan du ringer veterinären.

Det är sällan "total tvärstopp" även vid juverinflammation, utan någon droppe brukar man kunna få ut, tillräckligt för att göra mastit-test.

Om bara ena juverhalvan fungerar, så kan lammen just ha tömt ena sidan, och det är därför det inte "kommer någon mjölk". Tilläggas bör att vissa tackor är väldigt svårmjölkade, medan andra är betydligt "snällare" med att släppa sin mjölk.

Är det en enkelsidig juverinflammation, som behandlas i tid, kan förhoppningsvis årets lamm bli naturligt uppfödda av sin mor. Avvaktar man, så riskerar man att det förvärras och blir kallbrand, och juverinflammation kan inte masseras bort, det handlar om en infektion som måste antibiotika behandlas.

Håll familjen i egen box, juverinflammation smittar genom munnarna på tjuvdiande lamm...

Berätta hur det går!

Jag har varit med om en och annan där skuren mjölk satt sig i spenkanalen och det blir tvärstopp. En annan möjlighet är ju att tackan haft stopp i den spenen hela tiden utan att man märkt av det.
 
Kommer det inte ens ur en liten droppe? Hur känns spenen, mjuk och jämn eller är det knölar eller en "sträng" i den? Är juvret varmt? Spänt? Får lammen äta, är de runda?

Tvärstopp i spene får mig att tänka på juverinflammation, och då är det bråttom...

Inte ens en liten droppe ur någon av spenarna. De är mjuka och smidiga båda två och inga knölar i juvret. Bara att det är större. Hon låter båda stå och dia samtidigt, så verkar inte ha ont eller besvärad, men om bara en diar i taget så väljer lammet den andra sidan. Båda lammen mätta och nöjda.
 
Håller med!

Ta hem veterinär pronto, för både lammens och tackans skull. Ta tempen på tackan innan du ringer veterinären.

Det är sällan "total tvärstopp" även vid juverinflammation, utan någon droppe brukar man kunna få ut, tillräckligt för att göra mastit-test.

Om bara ena juverhalvan fungerar, så kan lammen just ha tömt ena sidan, och det är därför det inte "kommer någon mjölk". Tilläggas bör att vissa tackor är väldigt svårmjölkade, medan andra är betydligt "snällare" med att släppa sin mjölk.

Är det en enkelsidig juverinflammation, som behandlas i tid, kan förhoppningsvis årets lamm bli naturligt uppfödda av sin mor. Avvaktar man, så riskerar man att det förvärras och blir kallbrand, och juverinflammation kan inte masseras bort, det handlar om en infektion som måste antibiotika behandlas.

Håll familjen i egen box, juverinflammation smittar genom munnarna på tjuvdiande lamm...

Berätta hur det går!
Dom är i egen box redan :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp