FÅRtråden

Hej fårtråden!

Jag och min sambo har idag varit och myst med helsingefår, vi föll som furor! Vi är på G att köpa gård och tänkte ha lite höns, får och sommargrisar. :) Efter idag så är jag hur peppad som helst! :bump:
Så trevligt!

Får är trevliga och Allmogefår (som t.ex. Helsingefår) passar ofta bra som hobbydjur.
 
Så trevligt!

Får är trevliga och Allmogefår (som t.ex. Helsingefår) passar ofta bra som hobbydjur.

Ja, de kommer funka ypperligt på marken som hör till gården. :) Mycket sly pga övervuxet gammalt bete och skog som vi ska gallra ut och öppna upp. Vi tänkte börja med ett fåtal, 4-5 stycken, det räcker nog gott till oss och så får vi se hur marken betas och anpassa oss därefter.

Jag tänker mig en äldre tacka och några tacklamm, tror det är en bra kombo även för oss som är nybörjare. Eller kanske några tackor och en eller två tacklamm?
 
Ja, de kommer funka ypperligt på marken som hör till gården. :) Mycket sly pga övervuxet gammalt bete och skog som vi ska gallra ut och öppna upp. Vi tänkte börja med ett fåtal, 4-5 stycken, det räcker nog gott till oss och så får vi se hur marken betas och anpassa oss därefter.

Jag tänker mig en äldre tacka och några tacklamm, tror det är en bra kombo även för oss som är nybörjare. Eller kanske några tackor och en eller två tacklamm?
När jag ska sälja en grupp Helsingefår ( jag 20-25 tackor Helsingefår i genbank) till den som tänker sig att börja med får, så rekommenderar jag att köpa absolut minst 3 djur, två tacklamm och en vuxen tacka (som lammat och visat sig vara en bra mamma). Ur en flocksynpunkt, så är det bättre för fåren med 4-5 stycken i "startflocken". Det räcker dock med en vuxen.

Det allra viktigaste, är dock att säkerställa att man köper friska djur, så att man inte "köper på sig problem".

Köp bara från en besättning som har Maedi-Visna status M3 (fri). Läs mer om sjukdomen här:http://www.sva.se/djurhalsa/far/endemiska-sjukdomar-hos-far/maedi-visna-far

Allra bäst är att köpa djur från en besättning som är medlem i Gård&Djurhälsan, och som blir regelmässigt parasitkontrollerade och som blir avmaskade vid behov. Klövarna ska vara fria från förändringar som kan tyda på klövröta, inga djur i besättningen man köper ifrån ska heller gå omkring och "småhosta" t.ex.
Haemonchus (Stora magmasken) är en riktigt läskig parasit, som man vill slippa få in på sina marker.

Kläm och känn och titta noga på djuren ni köper (och på hela besättningen för att kolla allmän hälsa), så att de är i bra hull, och har en kropp med så få defekter som möjligt. Några viktiga exempel på bra djur: de ska vara rakryggade (ej svankrygg), ha en bra benställning (ej veka kotor, ej "x-benta"), och absolut ha ett korrekt bett (man känner helt enkelt efter).
Djur med vettig kropp och korrekta munnar, blir långlivade och har mycket goda förutsättningar för att hålla sig friska länge. Flera av mina tackor håller sig friska och fina uppåt 10 år.
https://www.gardochdjurhalsan.se/sv/webbshop/e/66/informationsbroschyr-om-hullbedomning-av-far/

Alldeles för många Allmogefårägare drivs av bevarandet av raserna, men saknar djupare kunskap om fårhållning/fåravel, vilket bl.a. leder till att man inte sköter sådant som parasithantering, eller ger ordentligt med kraftfoder till högdräktiga och digivande tackor.
Om man inte sköter hälsan på fåren (inklusive foder), så dyker det efter några år ofta upp hälsoproblem av olika slag, lammen överlever inte som dom ska, och djuren i raserna "börjar krympa".

En normal Helsinge tacka som fyllt 2 år bör väga mellan 55-65 kg, en vuxen bagge 65-75 kg.

Storleksangivelserna på på Allmogefårsföreningen sida är helt enkelt "fel". Kanske därför att så få Allmogefårägare har tillgång till en våg för vuxna djur.
Jag har haft Helsingefår i genbank sedan 2005, och har tillgång till våg...

Om du vill, så kan jag skicka min egna rasbeskrivning av Helsingefår, samt powerpoint materialet till den nybörjarkurs i fårhållning, som jag håller några gånger om året.

Du är också välkommen hit för att titta på Helsingefår hos oss om du vill. Just nu finns här ca 60 st sammanlagt. Tackor i betäckningsgrupper, samt tacklamm och bagglamm.
 
Jag skulle också vilja tillägga, att om man hade tänkt ha dem på elstaket, köp djur som är vana vid det. Min första flock var inte det, och de var lika mycket på bägge sidor staketet... :p
 
Superbra information @skogaliten , guld värt! Tar gärna del av det material du har. Var håller du till?
Jag, hästar och får finns mellan Vingåker och Finspång.

Det är 45 minuter hit från Norrköping, från Örebro eller från Katrineholm, för att ta några exempel.

Materialet behöver jag skicka som en bilaga mail, om jag inte kommer på något fiffigare. Eller så kan jag skicka utskrivet med papperspost.
Vill inte riktigt sprida det direkt på ett forum av copyright-skäl.

Skicka PM så att jag kan använda valt sätt att skicka.
 
Jag skulle också vilja tillägga, att om man hade tänkt ha dem på elstaket, köp djur som är vana vid det. Min första flock var inte det, och de var lika mycket på bägge sidor staketet... :p
Mina får går bakom rovdjursavvisande elstängsel...Har absolut inga rymmare...

Rekommenderar den som tänker skaffa får att, att ta sig en funderare på det där med stängslen. Bor man i rovdjurstäta områden, så bör man söka bidrag för rovdjursavvisande stängsel direkt.
Ska man "bara" ha få får, så är det hur som helst klokt att låta åtminstone en av fållorna där de ska beta vara utfört enligt rovdjursavvisande principer.
Sådana stängsel håller fåren inne, och dessutom det mesta av både fyrbent och tvåbent oknytt ute...

För får gäller att det behövs rejäla kraftiga elaggregat, 8-10 joule, ullen isolerar, för att hålla fåren inne, och lämplig tillvänjning är också bra såklart!
Lammen "provar" eltråden på våren när de kommer ut, sedan så är de vanda.
 
Angående stängsel så hade de vi besökte två hagar med rovdjursavvisande stängsel. Ett par hundra meter bort gick grannens får som hade fått besök av varg med flera får rivna som resultat för några år sedan. Vi har ju ganska regelbundet vargar som traskar igenom här på Vikbolandet så jag tror inte det blir några bekymmer med att ansöka om bidrag.

Vi tänkte nog att alla våra hagar ska ha rovdjursavvisande stängsel. Hur funkar bidraget? Hur mycket mark får man stängsla in på det?
 
Angående stängsel så hade de vi besökte två hagar med rovdjursavvisande stängsel. Ett par hundra meter bort gick grannens får som hade fått besök av varg med flera får rivna som resultat för några år sedan. Vi har ju ganska regelbundet vargar som traskar igenom här på Vikbolandet så jag tror inte det blir några bekymmer med att ansöka om bidrag.

Vi tänkte nog att alla våra hagar ska ha rovdjursavvisande stängsel. Hur funkar bidraget? Hur mycket mark får man stängsla in på det?

Om det finns pengar kvar får du 50kr per godkänd meter stängsel. Du ska ansöka innan du börjar stängsla, och det är endast de högst prioriterade ansökningarna som får stödet beviljat.

Här står mer om hur du ansöker:
https://www.lansstyrelsen.se/osterg.../miljoinvestering---stangsel-mot-rovdjur.html

Jag vet inte om det finns pengar kvar i Östergötland dock:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/fordelade-pengar-till-rovdjursstangsel-snart-slut
 
@AraSlei De kan ju begära ut mer pengar som jag förstod det. Men om det skulle vara ett problem så står vi för stängslet själva.

Ja, precis :)

Det är nog klokt att räkna med att man får stå för hela kostnaden själv. Man får ju ändå lägga ut för allt stängsel, det är ju endast om det blir godkänt efter uppsättning som man får ersättning.
 
Om det finns pengar kvar får du 50kr per godkänd meter stängsel. Du ska ansöka innan du börjar stängsla, och det är endast de högst prioriterade ansökningarna som får stödet beviljat.

Här står mer om hur du ansöker:
https://www.lansstyrelsen.se/osterg.../miljoinvestering---stangsel-mot-rovdjur.html

Jag vet inte om det finns pengar kvar i Östergötland dock:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/fordelade-pengar-till-rovdjursstangsel-snart-slut
Normalt så prioriteras stängsel för djur i genbank högre än "vanliga" hobbyfår.
 
Idag flyttade nya avelsbaggen hit - en SVART pälsbagge! Imorgon klipps han och behandlas med lus- och maskmedel, sen väntar 3 dagar till i isoleringsboxen innan han får komma ut i karantänhage och bli bekant med sin sällskapspojke.

Havelock of Högsta!
42631207_10156017145428666_2136247433733079040_n.jpg
 
@Migo , vilken fin! Är det vanligt att får har problem med löss? Eller är lusmedel något man använder som rutin på nya djur i besättningen? :)
 
@Migo , vilken fin! Är det vanligt att får har problem med löss? Eller är lusmedel något man använder som rutin på nya djur i besättningen? :)
Hoppar in och svarar:

Löss är något som man ibland drabbas av, och det kommer ofta(st) med inköpta djur. Vill man säkra att ens egna djur inte ska drabbas, så är det en god idé att avlusa inköpta djur.

Karantän på inköpta djur är ett måste, för att värna om besättningens hälsa.

Liksom att ställa inköpta djur inne några dagar, så att man kan kolla allt annat som t.ex. klövar mot klövröta, om djuret hostar, eller har något annat avvikande och eventuellt sjukt som man missat när man kollade hos säljaren, vilket blir svårt om djuret ställs i en hage direkt.

Ett normalt förfarande, t.ex. när man köper en ny bagge, är att ställa baggen ensam några dygn, passa på och ta träckprov och skicka in omedelbart bums för att evt avmaska, eller avmaska omedelbart och ta träckprov sedan för kontroll, och när man är säker på att baggen inte kan sprida parasiter till ens egna hagar, ha honom i karantän med ett bagglamm som ska till slakt, i ungefär 2-3 veckor. Efter dessa 2-3 veckor tar man ofta ett nytt träckprov för kontroll, är allt grönt då, så kan man släppa in baggen i bagg-(lamms-)flocken eller låta honom betäcka.

Man avmaskar ju egentligen inte fåret/baggen i normalfallet, utan man minskar djurets möjlighet att sprida parasiter på betesmarkerna.
Det är mera sällan man avmaskar för att ett djur har hälsoproblem pga parasiter.
Rutinprovtagning och eventuell avmaskning handlar om att vårda betesmarkerna i första hand.
 
Tack för utförligt svar @skogaliten ! Hela biten med avmaskning och parasittryck i markerna är jag införstådd med, däremot så var det där med löss och lusmedel något nytt för mig. :)
 
Idag flyttade nya avelsbaggen hit - en SVART pälsbagge! Imorgon klipps han och behandlas med lus- och maskmedel, sen väntar 3 dagar till i isoleringsboxen innan han får komma ut i karantänhage och bli bekant med sin sällskapspojke.

Havelock of Högsta!
42631207_10156017145428666_2136247433733079040_n.jpg


Så läcker :d
Är han så kolsvart som det ser ut på bilden?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp