FÅRtråden

Tack för era svar!
En till fråga då. Hur många får räcker en uppsättning skär till? Alltså, hur många kan man klippa innan man behöver byta skär? Behöver jag 2 uppsättningar skär till min lilla flock eller klarar jag mig med en uppsättning? (slipning efter varje användning, tänker jag då)
Mellan 15 och 40 får, beroende på hur skitiga de är och om du smörjer ofta!
 
Tack för era svar!
En till fråga då. Hur många får räcker en uppsättning skär till? Alltså, hur många kan man klippa innan man behöver byta skär? Behöver jag 2 uppsättningar skär till min lilla flock eller klarar jag mig med en uppsättning? (slipning efter varje användning, tänker jag då)

Mitt tips är att ha alltid två uppsättningar. Finns inget som är så irriterande som om det blir problem med skären halvvägs genom klippningen och så står man där bara för att man inte har några extra.

/been there done that
 
Vad har ni för stallskor?
Mina nuvarande läcker, har ett par fodrade muckboots, men saknar ett par bra stallskor. Mina fötter klarar inte av blundstone då de blir för smala längst fram.
De jag har som läcker är ett par grova Ariat, men jag tycker att läderet spricker eller slits och blir tunt fort.
Vill gärna ha dra på eller där dragkedjan är på sidan.
 
Vad har ni för stallskor?
Mina nuvarande läcker, har ett par fodrade muckboots, men saknar ett par bra stallskor. Mina fötter klarar inte av blundstone då de blir för smala längst fram.
De jag har som läcker är ett par grova Ariat, men jag tycker att läderet spricker eller slits och blir tunt fort.
Vill gärna ha dra på eller där dragkedjan är på sidan.
Salomonkängor och ett par gummistövlar. Enklast möjliga:D
 
Är det någon här som har värmelampa till sina lamm i stallet?
Jag trodde det var tillräckligt varmt i Skåne, men märker att mina moderlösa trillingar tycker det är kallt på natten. Oroar mig dock för att ha värmelampa ovanför halm.
Sitter någon på en smart säkerhetsanordning?
Funderar på om jag tex kan sätta lastpallar i en vinkel och fästa ett liggande kompostgaller överst. Om upphängning släpper så kommer den inte i halmen eller på lammen åtminstone.
Om ingen har ett bättre tips?
 
Just nu lever jag i gummistövlar! Det är så blött ute, men resevoirerna fylls åtminstone på.
Behöver ett par smidigare skor än kängor känner jag.
Kängorna jag har är typ ett snäpp högre än gympadojor. Så dom är jättesmidiga, bara två hakar att snöra fast rätt ofta så stoppar jag bara snörena i skon och trampar i foten.
 
Är det någon här som har värmelampa till sina lamm i stallet?
Jag trodde det var tillräckligt varmt i Skåne, men märker att mina moderlösa trillingar tycker det är kallt på natten. Oroar mig dock för att ha värmelampa ovanför halm.
Sitter någon på en smart säkerhetsanordning?
Funderar på om jag tex kan sätta lastpallar i en vinkel och fästa ett liggande kompostgaller överst. Om upphängning släpper så kommer den inte i halmen eller på lammen åtminstone.
Om ingen har ett bättre tips?
Ska man inte fästa värmelampor så att sladden dras ut om kedjan lossnar? Så har jag lärt mig :)
 
Ska man inte fästa värmelampor så att sladden dras ut om kedjan lossnar? Så har jag lärt mig :)
Jo det har jag koll på, och i hönshuset är jag okej med det. Men ser ändå för mitt inre hur upphängningen lossnar och sladden inte rycks ur och sätter fyr på skiten.

(Jag var med om en brand som liten, jag tror det sätter griller i huvudet.)
 
Det bästa med växthustunnel är ändå ljuset - vårsolen som lyser upp och värmer är helt klart uppskattad!

Nöjda damer på jäsning idag ❤
20220208_143544.jpg
 
Mellan 15 och 40 får, beroende på hur skitiga de är och om du smörjer ofta!
Tack, då borde det räcka med en uppsättning skär, till att börja med i alla fall.
Mitt tips är att ha alltid två uppsättningar. Finns inget som är så irriterande som om det blir problem med skären halvvägs genom klippningen och så står man där bara för att man inte har några extra.

/been there done that
Tack för tipset. Tanken är god, men jag är inte så orolig för just det. Förra gången jag hade får lyckades jag köpa en oklippt bagge precis efter att jag själv haft fårklipparen ute. Den klippte jag för hand med en vanlig hushållssax.
Jag kommer sannolikt klippa ett får om dagen och kan vänta några dagar, tills nytt skär är inköpt, om det skulle krångla.

För övrigt fick mina tjocka tanter flytta in igår, snart dax för bääbisar! :love:
1644590196817.png
 
Tack, då borde det räcka med en uppsättning skär, till att börja med i alla fall.

Tack för tipset. Tanken är god, men jag är inte så orolig för just det. Förra gången jag hade får lyckades jag köpa en oklippt bagge precis efter att jag själv haft fårklipparen ute. Den klippte jag för hand med en vanlig hushållssax.
Jag kommer sannolikt klippa ett får om dagen och kan vänta några dagar, tills nytt skär är inköpt, om det skulle krångla.

För övrigt fick mina tjocka tanter flytta in igår, snart dax för bääbisar! :love:
Visa bifogad fil 85697
Bästa väntan på bästa vårhändelsen 🤩
 
Har 3 napplamm för första gången, snart 3 veckor gamla.
Pigga och glada med för mjuk avföring, men ingen regelrätt diarré.
De fick 3,5 dag med diarsanyl morgon och kväll, hjälpte någon dag efter kuren avslutades men framförallt tacklammet är tillbaka till halvkass mage.
Har napphink som de får granngårdens syrade mjölkersättning i, diskas ur varje kväll annars fritillgång, tillgång till rent vatten (och hö och pellets).
Finns det något mer jag kan göra?
De gick med tackan 1 vecka innan hon fick tas bort.

Har pratat med veterinär och jag skulle bara ha koll så att de inte blir uttorkade.
 
Har 3 napplamm för första gången, snart 3 veckor gamla.
Pigga och glada med för mjuk avföring, men ingen regelrätt diarré.
De fick 3,5 dag med diarsanyl morgon och kväll, hjälpte någon dag efter kuren avslutades men framförallt tacklammet är tillbaka till halvkass mage.
Har napphink som de får granngårdens syrade mjölkersättning i, diskas ur varje kväll annars fritillgång, tillgång till rent vatten (och hö och pellets).
Finns det något mer jag kan göra?
De gick med tackan 1 vecka innan hon fick tas bort.

Har pratat med veterinär och jag skulle bara ha koll så att de inte blir uttorkade.
Hur har det gått? Mjuk avföring tycker jag är normalt på dilamm, om vi nu menar samma sak med "mjuk"...
 
Här är nu alla färdigklippta och insorterade i grupper baserat på foderstat. Fetknopparna med hull 5 får ingen säd, vilket de är väldigt besvikna över (till vänster i bilden, närmast fotografen. Se den frågande minen på damen som inte når grannens godis...). De tre som är märkta tidigast har alla börjat sätta juver och se rejält runda ut. Första lammet beräknat till 8 mars :heart

safe_image.php
 
Hur har det gått? Mjuk avföring tycker jag är normalt på dilamm, om vi nu menar samma sak med "mjuk"...
Det har gått bra, det var mjukt som i kladdig så jag fick torka (framförallt tacklammet) med våtservetter + hon luktade apa.
Men jag bytte ersättning och det blev bättre över natten, ibland lägger de några brakare men ingen kladdig avföring längre.
 
Här är lamningen i full gång, 6av min 9tackor stora (lilla😄) besättning har lammat. Har haft lite spridning på lamningen, de första 2lammade 12feb och den 6:e lamningen va för två dagar sedan.
Stolta fadern Conny går med hos lammen och sköter sig galant, så snäll bagge har vi aldrig haft. Han blev väldigt olycklig av att vara utestängd ifrån flocken och höll på att skada sig så han får gå i samma lösdrift som tackorna.
03CF6728-21F5-41E1-9FD0-BCEB611DACC5.png
 
Här väntar vi fortfarande på att våra Hälsingetackor ska sätta igång. Trodde första var på gång i veckan men icke, hon ville bara ha oss på tårna för än kniper hon 😆
Bara 4 som ska lamma i år, blir nog i 2 omgångar vad jag kan se på juvertillväxt iaf. Gick med bagge i 4 veckor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp