FÅRtråden

Jag har fått sju småttingar än så länge, de och tackorna har i börjat av veckan början gå ut på dagarna.
Så länge det är bra väder kommer de få komma ut en stund och käka det nya vårgräset som växer ultralångsamt. Men med få djur och storhage så blir det nog bra.

Väntar på att fyra tackor ska lamma i april/maj.

Jag läser på om olika raser, vill gärna ha en ras till förutom klövsjö.
Har funderat på leicester, tycker skinnen blir fina och kul om man kan göra något med ullen. Men lite tråkigt med en färg?
Har också varit inne på finull, men blir avskräckt av den höga fruktbarheten, tycker det verkar som (för) mycket jobb. Däremot verkar skinnen bli häftiga.
Gotland verkar ju vara ultimata, men är inte pigg på att jaga rymmare, om de är som gutar så är det mycket rörligare, högljudda osv. och nej tack.

Sååå, tips på ultimata fårrasen till hobby tas gärna emot, om jag har missat att titta upp någon.
 
Jag har fått sju småttingar än så länge, de och tackorna har i börjat av veckan början gå ut på dagarna.
Så länge det är bra väder kommer de få komma ut en stund och käka det nya vårgräset som växer ultralångsamt. Men med få djur och storhage så blir det nog bra.

Väntar på att fyra tackor ska lamma i april/maj.

Jag läser på om olika raser, vill gärna ha en ras till förutom klövsjö.
Har funderat på leicester, tycker skinnen blir fina och kul om man kan göra något med ullen. Men lite tråkigt med en färg?
Har också varit inne på finull, men blir avskräckt av den höga fruktbarheten, tycker det verkar som (för) mycket jobb. Däremot verkar skinnen bli häftiga.
Gotland verkar ju vara ultimata, men är inte pigg på att jaga rymmare, om de är som gutar så är det mycket rörligare, högljudda osv. och nej tack.

Sååå, tips på ultimata fårrasen till hobby tas gärna emot, om jag har missat att titta upp någon.

Har du klövsjö i genbank?
I så fall tror jag inte du får ha en tas till? Kan va värt att kolla upp..
 
Jag har fått sju småttingar än så länge, de och tackorna har i börjat av veckan början gå ut på dagarna.
Så länge det är bra väder kommer de få komma ut en stund och käka det nya vårgräset som växer ultralångsamt. Men med få djur och storhage så blir det nog bra.

Väntar på att fyra tackor ska lamma i april/maj.

Jag läser på om olika raser, vill gärna ha en ras till förutom klövsjö.
Har funderat på leicester, tycker skinnen blir fina och kul om man kan göra något med ullen. Men lite tråkigt med en färg?
Har också varit inne på finull, men blir avskräckt av den höga fruktbarheten, tycker det verkar som (för) mycket jobb. Däremot verkar skinnen bli häftiga.
Gotland verkar ju vara ultimata, men är inte pigg på att jaga rymmare, om de är som gutar så är det mycket rörligare, högljudda osv. och nej tack.

Sååå, tips på ultimata fårrasen till hobby tas gärna emot, om jag har missat att titta upp någon.

Jag älskar mina Leicester, inte alls tråkigt med en färg, vackert 😍
(Ullen går utmärkt att färga om man vill göra något ullhantverk)

Lugna rejäla får, våra är inte särskilt gapiga, bara när man skramlar med kraftfoderhinken men inte så att de börjar gasta närsomhelst de hör oss trots att vi handfodrar.
Nackdelen är väll att de är rejäla jämfört med Gotland och många andra raser, stora betongsuggor att flytta om de inte har lust 😅
 

Bifogade filer

  • 57A734DF-FDF7-4DC0-9BEB-A11C0B4BA161.jpeg
    57A734DF-FDF7-4DC0-9BEB-A11C0B4BA161.jpeg
    103,8 KB · Visningar: 36
Jag älskar mina Leicester, inte alls tråkigt med en färg, vackert 😍
(Ullen går utmärkt att färga om man vill göra något ullhantverk)

Lugna rejäla får, våra är inte särskilt gapiga, bara när man skramlar med kraftfoderhinken men inte så att de börjar gasta närsomhelst de hör oss trots att vi handfodrar.
Nackdelen är väll att de är rejäla jämfört med Gotland och många andra raser, stora betongsuggor att flytta om de inte har lust 😅
Åååh, de låter ju jättemysiga 😍 Det är ungefär så gapiga mina är också och det kan jag köpa, mer lagom nivå.

Jag gillar att de är rejäla och "pansarvagn", är egentligen väldigt förtjust i texel just för att de känns "ardenner" men de är för stora (och har inte alls det skinnet jag vill ha).

Det är klart att det är jobbigt om de är tunga, men har jag fler får så tänker jag leja bort klippningen och det är ju den största fysiska biten.

Jag har lite funderingar som jag hoppas att du vill ge svar på;
  • Foder, hur petiga är de och hur mycket kraftfoder brukar du ge kring lamning (mellan tummen och pekfingret)?
  • Har de lätta lämningar, och hur många lamm får en tacka?
  • Har de årstidsbunden brunst?
  • Vilken typ av bete föredrar dem?
  • Finns det olika locktyper? eller är det något särskilt man ska titta på om man vill ha bra skinn?
  • Vilket stängsel kräver dem?
  • Jag har också sett annonser med tasmansk leicester, varför har man valt att ta in det och borde man tex försöka få tag i ett par individer?

Blir väl glad om du känner för att svara på mina funderingar!
 
Värmlandsfår då. :)
Jag har förstått att många är förtjusta i dem. 🙂

Efter gutarna så har jag sagt inga djur med horn, tycker får som djur är rätt brötiga och har de horn så blir det mycket blåmärken. (hade behövt en hund i sådana fall som kunde hålla bort dem vid fodring och så)

Men tack för tipset annars.
 
Min uppfattning är att de är ungefär i samma storlek som texel fast lite mer graciösa/långbenta om man kan kalla de graciösa men i jämförelse iaf 😅. Vår förra bagge vägde 120kg men var så sjukt snäll och lätthanterlig.

Vi har inte haft fåren så länge (sedan 2019 bara) så ta mina erfarenheter med en nypa salt 😅

Kraftfodret beror ju på grovfodret och vi har rätt dåligt grovfoder (gamla ängar som vi förra året började lägga om) så de har fått ungefär 0,5-1,5L de digivande tackorna beroende på hull och antal lamm. Har även gett bagglammen som jag vill skicka iväg lite tidigare kraftfodertillskott på typ 0,5L per individ i slutet för att driva på dem lite men de andra lammen har inte fått något extra och har växt bra ändå bara lite långsammare.

Våra tackor äter nästan Allt är verkligen inte kräsna, sly, lingonris, granplantor mm rensar de bart, det enda jag märkt de inte går på är de riktigt övervuxna tuvtåtlarna vi har i naturbeteshagen.

Våra ungtackor har hittills alltid gett 1-2 lamm (vanligast med 1) och de vuxna har fått 2-3 lamm (vanligast med 2)

Tycker brunsten är rätt årstidsbunden, man märker på hösten när baggen blir mer på tårna medans de är obrydda i övrigt. Men de ska tydligen enligt andra gå att driva igång de andra tider på året så går inte att ha de med bagge ’året om’.

Är inte så bra på skinn gick förra året steg 1 mönstringskurs men upplever att de ofta har lite mer ’utdragen’ lock än gotlänningarna och lite varierande kvalitet beroende på linje. Sen vet jag inte om det är svårare att bedöma Leicester än Gotland för vi hade en bagge på riksbedömning som fick nedslag för liten lock (LL är ej önskvärt man vill ha ML eller SL) men hans skinn efter slakt fick superfina STORA jämna lockar över hela skinnet 🤷‍♀️

Våra funkar bäst på el (nät eller tråd) men har även fårnätshagar. De hoppar inte men med vanliga fårnätshagar utan el så har de en tendens att vela beta gräset även på andra sidan och sticker genom huvudet och trycker så behöver vara välspänt för annars ser det fördjävligt ut 🤣

Tasmanska Leicester är tagna in för att bredda avelsbasen i rasen som är ganska liten i Sverige. De har generellt bättre kropp och tillväxt, tätare päls och tyvärr sämre lock men det är kanske inte så konstigt då de inte är avlade så hårt på pälsskinn som våra svenska. Är med i projektet och har en bagge som vi fick till genom embryoimport. Årets lamm blir alla efter honom så blir spännande 🙏


Åååh, de låter ju jättemysiga 😍 Det är ungefär så gapiga mina är också och det kan jag köpa, mer lagom nivå.

Jag gillar att de är rejäla och "pansarvagn", är egentligen väldigt förtjust i texel just för att de känns "ardenner" men de är för stora (och har inte alls det skinnet jag vill ha).

Det är klart att det är jobbigt om de är tunga, men har jag fler får så tänker jag leja bort klippningen och det är ju den största fysiska biten.

Jag har lite funderingar som jag hoppas att du vill ge svar på;
  • Foder, hur petiga är de och hur mycket kraftfoder brukar du ge kring lamning (mellan tummen och pekfingret)?
  • Har de lätta lämningar, och hur många lamm får en tacka?
  • Har de årstidsbunden brunst?
  • Vilken typ av bete föredrar dem?
  • Finns det olika locktyper? eller är det något särskilt man ska titta på om man vill ha bra skinn?
  • Vilket stängsel kräver dem?
  • Jag har också sett annonser med tasmansk leicester, varför har man valt att ta in det och borde man tex försöka få tag i ett par individer?

Blir väl glad om du känner för att svara på mina funderingar!
 
Senast ändrad:
Tack vare barnens klåfingrighet så får vi världens socialaste lammungar, kelar gosar hela tiden. Underbart smidigt om man spar ungtackor för avel, dom blir väldigt lätthanterliga.
 

Bifogade filer

  • 8769E6F9-B022-4D16-A5E1-2BD9AEBCF731.jpeg
    8769E6F9-B022-4D16-A5E1-2BD9AEBCF731.jpeg
    153 KB · Visningar: 24
@Ainon tack! 🙂

Är dem så stora? Klövisar är ju små, mina tackor väger runt 65 kg och även om inte leicestertackor väger 120 kg så väger de ju säker runt 100?

Jag blev ju bara mer sugen efter det utförliga svaret, men jag har svårt att sätta en klövis på rumpan.. Men det är ju förhoppningsvis en teknik jag blir bättre och bättre på.

Jag kommer också behöva fundera på ihopsläpp och liknande, men det kanske räcker med att de står trångt ett dygn så att de inte kan ta sats så att de mindre skadas.
Jag vill ju ha lite större djur, att mjölka ur en klövis innebär ju att ligga på mage med näsan nästan i backen för att komma åt.
Jag har ju djur nu med färg, men fällarna är ju sådär roliga, ingen lock men väldigt rustikt.

Blev lite att fundera på.

Och vad kul med embryotransfer, nu när du skriver det kommer jag ihåg att det har tagits upp här tidigare!
Väldigt ambitiöst av er!
Jag kikade runt på leicesters hemsida och såg att tasmanskt blod kostar en hel del (säkert med rätta), men det är kanske mer rimligt för mig att börja utan, eller försöka få tag på ett bagglamm som har mindre andel i år.
Det borde ju gå trots allt ganska fort att det blir 25% eller kanske tillochmed 12,5%.
 
Våra stora tackor väger 80 någonting kg så de är endel mindre än baggarna.

Jag måste använda ett rep för att kunna välta dem på rumpan och gör det helst inte utan fixar allt stående på de vuxna. Men så är jag en halv tvärhand hög hade varit lättare bara man haft längre armar.

Jag hade börjat utan tasmanska linjer för att se att det är en ras som passar en först :)

@Ainon tack! 🙂

Är dem så stora? Klövisar är ju små, mina tackor väger runt 65 kg och även om inte leicestertackor väger 120 kg så väger de ju säker runt 100?

Jag blev ju bara mer sugen efter det utförliga svaret, men jag har svårt att sätta en klövis på rumpan.. Men det är ju förhoppningsvis en teknik jag blir bättre och bättre på.

Jag kommer också behöva fundera på ihopsläpp och liknande, men det kanske räcker med att de står trångt ett dygn så att de inte kan ta sats så att de mindre skadas.
Jag vill ju ha lite större djur, att mjölka ur en klövis innebär ju att ligga på mage med näsan nästan i backen för att komma åt.
Jag har ju djur nu med färg, men fällarna är ju sådär roliga, ingen lock men väldigt rustikt.

Blev lite att fundera på.

Och vad kul med embryotransfer, nu när du skriver det kommer jag ihåg att det har tagits upp här tidigare!
Väldigt ambitiöst av er!
Jag kikade runt på leicesters hemsida och såg att tasmanskt blod kostar en hel del (säkert med rätta), men det är kanske mer rimligt för mig att börja utan, eller försöka få tag på ett bagglamm som har mindre andel i år.
Det borde ju gå trots allt ganska fort att det blir 25% eller kanske tillochmed 12,5%.
 
Våra stora tackor väger 80 någonting kg så de är endel mindre än baggarna.

Jag måste använda ett rep för att kunna välta dem på rumpan och gör det helst inte utan fixar allt stående på de vuxna. Men så är jag en halv tvärhand hög hade varit lättare bara man haft längre armar.

Jag hade börjat utan tasmanska linjer för att se att det är en ras som passar en först :)
Hur gör du när du använder rep?

Jag har förstått att genom fb grupp att en del korsar gottis/ leicester, vad är största vinningen med det?
Är det för att förbättra lockkvalitén?

(och du har rätt, bättre att börja enkelt)
 
Äntligen är vi igång här med. Kloka gamla 16004 visade att nått var galet och mycket riktigt låg bägge lammen samtidigt i kanalen och hindrade ordentligt värkarbete. Två galet pigga och krya lamm drog jag ut, en bagge och en tacka på 4 kg vardera - perfekt! Toppentacka med fantastiska modersinstinkter, aldrig dålig i magen, aldrig tunn, superfint juver trots två lamm om året sen 2017 och alla hennes döttrar och barnbarn har ärvt hennes bra egenskaper. Bagglammet Billy ska alltså sparas för egenrekrytering och håller han hälsan så blir han pappa till nästa års lamm!
 
Här har nummer 2 och 3 lammat. Vår gissning var att 2an hade 3 lamm och 3an hade 1 eller möjligen 2 små. Facit är 4 + 3... :eek: Och den som har störst mage har inte lammat än! Men jag har insett att de 12 öronmärken jag beställde "för att vara säker på att det räcker till alla" förmodligen inte kommer räcka. Har vi tur är det bara tre lamm, men det är det ingen av oss som tror med tanke på hur gigantisk hon är... 😱
275853147_10158879097552404_7687141091959682199_n.jpg


277095697_10158878488947404_2527009289341359223_n.jpg

276277803_10158879097547404_340059088318211990_n.jpg
 
Jag hade en tacka förra året som jag var helt säger hade MINST 3st för hon var enorm betydligt bredare än alla andra (som fick mellan 1-3 lamm). Ut kom ETT lamm på 3,8kg😅 så inte ens en bjässe, var tvungen att känna efter att det inte var fler. Hon är lika gigantisk i år så 🤷‍♀️

Här har nummer 2 och 3 lammat. Vår gissning var att 2an hade 3 lamm och 3an hade 1 eller möjligen 2 små. Facit är 4 + 3... :eek: Och den som har störst mage har inte lammat än! Men jag har insett att de 12 öronmärken jag beställde "för att vara säker på att det räcker till alla" förmodligen inte kommer räcka. Har vi tur är det bara tre lamm, men det är det ingen av oss som tror med tanke på hur gigantisk hon är... 😱
275853147_10158879097552404_7687141091959682199_n.jpg


277095697_10158878488947404_2527009289341359223_n.jpg

276277803_10158879097547404_340059088318211990_n.jpg
 
F975B144-EC22-4EA4-A6A8-862CC49FC455.jpeg

Senast födda lammen, 1bagge och 1tacka. Nu har totalt 16 välmående lamm fötts alla tackor har fått 2 var.
Nu är det 1kvar, hennes 2:a lamning. Förra året födde hon en lammunge med nån sorts missbildning i ögonen så den fick vi ta bort eftersom den va så gott som blind och svag. Vi va lite tveksamma till att ta lamm på henne i år men hon va otroligt fin mamma till sin lammunge ifjol och vi hoppas att det va en engångsföreteelse. Men är det inte det så säljer vi henne till sällskap eller slaktar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp