FÅRtråden

Vi har fått våra allmogefår, pluttesmå söta fjällnäsar ❤️

Väldigt roliga får, är nöjd med bytet från kött/päls.

Visa bifogad fil 170111

(Från precis när de kom hem, vi har snyggat till pälsen rätt omgående)
Det ska spännande och se vad ni tycker, jag går ju från allmogeras till leicester.

Efter årets lamning känns det ännumer rätt, vill få större lamm som växer bättre, och färre lamm per tacka ser jag framförallt fram emot. Det är för tidskrävande när man är själv.

I år fick jag två som fick fyrlingar och det är alltid ett gäng med trillingar.
De finns ju de som håller allmoge "enklare" men jag vill gärna stödmata när de är tre tex och kraftfoder ger jag också.

Fina skinn, snälla tackor och lätthanterade är de oandra sidan. Så det är för och nackdelar såklart.

Baggen ser väldigt horntrång ut, den tror jag inte man ska avla på...
Fjällnäsfåren är så extremt få (starkt hotad allmogeras med få individer), så godkänner genbanksansvarig baggen, så "får" man använda den trots eventuella defekter.

Men han är allt för horntrång för att vara helt ok.

Ja precis, ok nog utifrån rasens förutsättningar givetvis, och såpass ok att jag får in en näve mellan och inga risk för problem för baggen själv. Har övertagit en äldre ’etablerad’ grupp, baggen har lämnat bra och kommer bytas ut nästa år för genetisk variation. Då får han bara vara baggsällskap, dra skrinda och bli borstad på (varit på 4h i sin ungdom så väldigt välhanterad )

Fjällnäsfåren är så extremt få (starkt hotad allmogeras med få individer), så godkänner genbanksansvarig baggen, så "får" man använda den trots eventuella defekter.

Men han är allt för horntrång för att vara helt ok.

Ja alla har ju sina för och nackdelar. Ser fram emot färre lamm per tacka (mina leicester fick 2-3st), mer lätthanterlig storlek och framförallt mindre päls överallt vid klippning 😅

Vi ska inte skicka till slakteri mer så då kändes mindre storlek vettigt tillsammans med rörligare ras mer anpassad för våra marker.

Sen var ju leicestrarna väldigt snygga och lugna dock, aldrig att de ens hade en tanke på att rymma eller gå upp på foderborden (jämfört med de gotlänningarna vi hade där vi fick höja allt flera nivåer när de gjorde intåg 🤯)

Det ska spännande och se vad ni tycker, jag går ju från allmogeras till leicester.

Efter årets lamning känns det ännumer rätt, vill få större lamm som växer bättre, och färre lamm per tacka ser jag framförallt fram emot. Det är för tidskrävande när man är själv.

I år fick jag två som fick fyrlingar och det är alltid ett gäng med trillingar.
De finns ju de som håller allmoge "enklare" men jag vill gärna stödmata när de är tre tex och kraftfoder ger jag också.

Fina skinn, snälla tackor och lätthanterade är de oandra sidan. Så det är för och nackdelar såklart.

Sommarlamningen är snart över, 3 ungtackor och en gammal-tant kvar. Första omgången med renrasig dorper som pappa, lammen är så jäkla fina! Och pigga!
IMG_0405.webp

Detta med MV-status.
Våra får har M3-status. Det är dags att förnya statusen. Det är 6 tackor som inte har haft och inte kommer få några lamm.
Vi har skilt oss och fåren kommer följa med mig. De ska först bo hos en av mina vänner (där finns inga andra får), sen hoppas jag hitta ett eget boende där jag kan ha mina får och shetlandsponnyer.
Jag funderar just nu på hur viktigt det är för mig att behålla MV-statusen för den lilla flock jag har?
Hjälp mig att resonera runt detta! Ska jag släppa min M3-status eller hålla hårt i den? Varför?

Detta med MV-status.
Våra får har M3-status. Det är dags att förnya statusen. Det är 6 tackor som inte har haft och inte kommer få några lamm.
Vi har skilt oss och fåren kommer följa med mig. De ska först bo hos en av mina vänner (där finns inga andra får), sen hoppas jag hitta ett eget boende där jag kan ha mina får och shetlandsponnyer.
Jag funderar just nu på hur viktigt det är för mig att behålla MV-statusen för den lilla flock jag har?
Hjälp mig att resonera runt detta! Ska jag släppa min M3-status eller hålla hårt i den? Varför?
Kommer du skaffa fler djur eller ta lamm igen i framtiden? Billigare att förnya än starta från noll.

Ska du bara ha dessa tills de kolavippar? Skit samma.

Kommer du skaffa fler djur eller ta lamm igen i framtiden? Billigare att förnya än starta från noll.

Ska du bara ha dessa tills de kolavippar? Skit samma.
Jag vet inte. Det är väl det som är problemet. För jag vet ju inte om eller vad jag hittar för boende (som jag har råd med) där jag kan ha får.
Jag tänker att jag kanske kommer få acceptera att vänta med nya får och lamm tills dessa är borta, om jag avstår. Fast jag vet ju inte.

Jag vet inte. Det är väl det som är problemet. För jag vet ju inte om eller vad jag hittar för boende (som jag har råd med) där jag kan ha får.
Jag tänker att jag kanske kommer få acceptera att vänta med nya får och lamm tills dessa är borta, om jag avstår. Fast jag vet ju inte.
Då skulle jag förnya

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXV
  • Svensk Politik 4
  • Minskat barnafödande

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar