FÅRtråden

Stor chans att ni kan få pengar tillbaka av säljaren om baggen inte gjorde jobbet.
Varför det?

Om baggen hade två normala testiklar, och f.ö. verkar normalt utvecklad, så vet ju varken säljare eller köpare att det skulle kunna vara något fel. Att sälja bagge med en testikel för avel, är naturligtvis fel på alla sätt.

Det är ju bara sällan som det tas spermaprov på "vanliga" baggar.
Det kanske man kostar på sig om man köper en dyr auktionsbagge, mycket sällan om man köper en "vanlig" bagge för ett par tusenlappar.

Är baggen köpt som lamm, så åligger det en själv att att efter han vuxit på sig, kolla kvaliteten och storleken på testiklarna.

Det här är typiskt "shit happens" i lantbruksvärlden - tjuren/baggen/bocken funkade inte, sådant som händer.

Jag har själv varit med om att en till synes frisk bagge, som betäckt felfritt hos mig i två säsonger, den tredje säsongen inte ger några lamm/få lamm. Alltså med till synes schyssta testiklar, inte halt, inga övriga synliga sjukdomstillstånd.
Kostar ju multum för mig i uteblivna inkomster om halva besättningen inte lammar!
 
Tänker inte ens försöka få några pengar tillbaka. Har funderat på om jag kanske kunde fått ett bättre pris på inköp av en ny bagge från dem, men orkar inte. Håller med @skogaliten om att det hamnar på shit happens-kontot. På samma sätt som det gör när man betäcker ston och de inte blir dräktiga.
 
Här är vi färdiglammade nu. En ganska stökig säsong som började med en tacka som försökte kasta dött lamm men som inte öppnade sig. Slutade i snitt som förvisso gick bra men tackan var helt klart medtagen några dagar och på det sårinfektion ett par veckor senare.
Efter det följde några komplikationsfria lamningar fram tills näst sista som hade dålig mjölkproduktion första dygnen. Stödmatade några dagar och som tur var kom hon igång ordentligt.
Nu sista har vi nog en juverhalva med mjölkstockning. Masserar med våtvarma omslag, stödmatar hungriga små lamm och hoppas på att det släpper och inte blir mastit.
Allt som allt har vi 6 tvillingpar och hälften tack-bagglamm.

Mysmule 🥰
IMG_4730.jpeg
 
Jag funderar på att byta ras 😱
Inte för att jag inte gillar våra Leicester men vi restaurerar en hel del gamla betes och slåtterängar och det hade varit fördelaktigt med en ras mer anpassat till sådana marker.

Men vad ska vi ha istället då🤔

*Passar på magrare äldre marker
*Norra sverige
*Vill ha skinn som går att sälja
*Bra temperament som tenderar att vara snälla och lätthanterliga och gå att stängsla in vettigt.
*Lätta lamningar och bra mammor
 
Jag funderar på att byta ras 😱
Inte för att jag inte gillar våra Leicester men vi restaurerar en hel del gamla betes och slåtterängar och det hade varit fördelaktigt med en ras mer anpassat till sådana marker.

Men vad ska vi ha istället då🤔

*Passar på magrare äldre marker
*Norra sverige
*Vill ha skinn som går att sälja
*Bra temperament som tenderar att vara snälla och lätthanterliga och gå att stängsla in vettigt.
*Lätta lamningar och bra mammor

Typ allt ovan passar in på våra Helsinge 😊
Möjligtvis skinnen då. Jag tycker dom är fantastiska men faller inte alla i smaken så tog ett tag att få dom sålda. Men dom som köpt av oss har inte ifrågasatt priset iaf (2500-3000kr)
 
Jag funderar på att byta ras 😱
Inte för att jag inte gillar våra Leicester men vi restaurerar en hel del gamla betes och slåtterängar och det hade varit fördelaktigt med en ras mer anpassat till sådana marker.

Men vad ska vi ha istället då🤔

*Passar på magrare äldre marker
*Norra sverige
*Vill ha skinn som går att sälja
*Bra temperament som tenderar att vara snälla och lätthanterliga och gå att stängsla in vettigt.
*Lätta lamningar och bra mammor
Någon av de mer storväxta allmogeraserna passar för slakt, och skinn.
Alltså:
Helsinge: som även ger skäckiga skinn som är lättsålda, annsrs alla färger, och mer eller mindre krulliga skinn.
Klövsjö får, som dock har begränsningar av färger.
Värmlandsfår, där är skäckar väldigt sällsynt.
Alla ovan ger vid bra skötsel helt OK slaktkroppar, med klassning upp till R+, jag har fått några enstaka djur klassade U-.
Även Ryafår har liknande egenskaper, men har i princip enbart ryaull, medan de andra raserna har rya, gobeläng, samt finull.
 
Jag funderar på att byta ras 😱
Inte för att jag inte gillar våra Leicester men vi restaurerar en hel del gamla betes och slåtterängar och det hade varit fördelaktigt med en ras mer anpassat till sådana marker.

Men vad ska vi ha istället då🤔

*Passar på magrare äldre marker
*Norra sverige
*Vill ha skinn som går att sälja
*Bra temperament som tenderar att vara snälla och lätthanterliga och gå att stängsla in vettigt.
*Lätta lamningar och bra mammor
Om du ska sälja so hojta 😇
Vill inte köpa hela besättningen men gärna några individer och en bagge att ha till höst.
 
Typ allt ovan passar in på våra Helsinge 😊
Möjligtvis skinnen då. Jag tycker dom är fantastiska men faller inte alla i smaken så tog ett tag att få dom sålda. Men dom som köpt av oss har inte ifrågasatt priset iaf (2500-3000kr)
Någon av de mer storväxta allmogeraserna passar för slakt, och skinn.
Alltså:
Helsinge: som även ger skäckiga skinn som är lättsålda, annsrs alla färger, och mer eller mindre krulliga skinn.
Klövsjö får, som dock har begränsningar av färger.
Värmlandsfår, där är skäckar väldigt sällsynt.
Alla ovan ger vid bra skötsel helt OK slaktkroppar, med klassning upp till R+, jag har fått några enstaka djur klassade U-.
Även Ryafår har liknande egenskaper, men har i princip enbart ryaull, medan de andra raserna har rya, gobeläng, samt finull.

Just Helsingefår och Rya är de jag funderat mest på.
Helsingefår är ju förskräckligt söta och tror de ska gå att få tag på. Rya känns som rejälare storlek (?) men lite tråkiga skinn när de inte är lockiga (fast folk kanske vill ha det?).

Brukar man hinna slakta innan vintern och ändå få 14+kg slaktvikt så man får betalt något? Vi orkar inte kladda med återtag och sälja och , blir lite mycket för egen konsumtion 😅. Vi har nu lamning runt påsk och måste egentligen skicka någon gång oktober om man ska kunna slippa ha de så mycket inne på stall så vi har egentligen bara 6-7 månader på oss, varav 5månader ute.
 
Just Helsingefår och Rya är de jag funderat mest på.
Helsingefår är ju förskräckligt söta och tror de ska gå att få tag på. Rya känns som rejälare storlek (?) men lite tråkiga skinn när de inte är lockiga (fast folk kanske vill ha det?).

Brukar man hinna slakta innan vintern och ändå få 14+kg slaktvikt så man får betalt något? Vi orkar inte kladda med återtag och sälja och , blir lite mycket för egen konsumtion 😅. Vi har nu lamning runt påsk och måste egentligen skicka någon gång oktober om man ska kunna slippa ha de så mycket inne på stall så vi har egentligen bara 6-7 månader på oss, varav 5månader ute.

Vi har tagit på återtag och sålt själva de 2 gånger vi skickat till slakt och de har legat på 11-12kg kött i lådorna enligt mina anteckningar. Har dålig koll på slaktvikten tyvärr. Födda mitten/slutet på mars och skickades i början på oktober det året.

Här är mitt favvoskinn än så länge, vuxen bagge så skinnet är stort!
(Färgen ljuger lite då lampan ger lite gult sken)
IMG_4812.jpeg
 
Just Helsingefår och Rya är de jag funderat mest på.
Helsingefår är ju förskräckligt söta och tror de ska gå att få tag på. Rya känns som rejälare storlek (?) men lite tråkiga skinn när de inte är lockiga (fast folk kanske vill ha det?).

Brukar man hinna slakta innan vintern och ändå få 14+kg slaktvikt så man får betalt något? Vi orkar inte kladda med återtag och sälja och , blir lite mycket för egen konsumtion 😅. Vi har nu lamning runt påsk och måste egentligen skicka någon gång oktober om man ska kunna slippa ha de så mycket inne på stall så vi har egentligen bara 6-7 månader på oss, varav 5månader ute.
Ja man hinner slakta, och slaktvikterna är helt OK på Helsinge, givet att man sköter dem som vilken normal produktionsbesättning som helst.

Jag gillar skinnen på Helsinge, och det verkar köparna också göra, alla möjliga färger färger och både mer eller mindre krulliga, det finns liksom ett skinn för alla smaker. Jag säljer slut på skinnen (förutom ett litet fåtal) varje år.

Ojämn tillväxt blir det ju på oförädlade får, som ju Allmogeraserna är. Vissa lamm växer jättefort, i klass med lättare köttraskorsning, andra lamm behöver lite extra tid.

Vi väger lamm vid födsel, vid 30 och 60 dagar, och sedan ungefär en gång per månad.
Lammen skiljs från tackorna vid drygt 100 dagars ålder, då har de hunnit vara ut på bete och lärt sig äta av mammorna ett tag. Efter andra skörden av ensilage, så får slaktlammen äta återväxt på vall, vi ger inte kraftfoder under betessäsongen.
Lammen växer bra även på naturbetesmark, rasen är duktig på att hitta foder och verkar kunna tillgodogöra sig mycket som förädlade köttraser inte kan växa på. De föredrar sly framför "gräs" när sådant finns, och växer bra på det.

Vi får ca 45 lamm/år som går till slakt, samt några lamm för rekrytering. Lamning under februari, vi skickar en första omgång (ca 20 st) till slakt i mitten/slutet av augusti, huvudsakligen bagglamm, och brukar ha en medelvikt på 18 kg, på lamm som är ca 6-7 månader. Ibland har vi skickat tidigare, men då har vi lammat sista veckan i januari till mitten av februari.

Sedan så skickar vi nästa omgång i november. Då får alla slaktmogna lamm åka. Det brukar bli ett eller två svagväxande tacklamm som inte uppnått målvikt då, dessa slaktar vi till oss själva.

Vi är KRAV-anslutna, och då kräver slakteriet att vi skickar minst 18 djur i varje omgång, annars hade vi nog skickat skickat fler poster om ca 10 djur istället för bara 2 ggr.

Ett Helsingebagglamm väger typiskt 16-18 kg slaktvikt, vid levandevikt 42-45 kg. Bagglammen "breddar sig" från ca 38 kg levandevikt, och när vi "höstrensar" i november och skickar med 38-39 kg lamm också, så klarar även de 14 kg gränsen, men det blir ju sämre betalt. Inga lamm härifrån klassar sig sämre än O+, inte ens de där 38 kg lammen Typisk klassning är R eller R-.
Helsingelamm har vid mönstring ofta en R klassning bak, men en O klassning fram.

Vi har slaktkontrakt med Scan i Linköping.

Tacklamm är betäckningsbara vid ca 36-38 kg, vi betäcker årslammen, och accepterar att ett eller två inte tar sig. Ungtackorna får oftast bara ett lamm, vilket är bra, det kan vara lite jobbigt (fysiskt) för dem om de får två.

Jag har sällan några fellägen - noll stycken behövde assistans vid årets lamning, alla tackor skötte det själv, och inga omföderskor strular med anknytning till lammen, utan de är toppenmödrar allihop. En av ungtackorna fick två lamm, och var i något dygn tveksam till andra lammet, men det gick över på ca 48 timmar.

Skillnaden i tillväxt mellan tacklamm och bagglamm anser jag (utan vetenskapliga bevis) vara större på Helsinge än på Gotland.

Vill du har mer detaljer så skicka PM, så kan du mitt telefonnummer så kan du ringa upp.
 
Senast ändrad:
Vi har tagit på återtag och sålt själva de 2 gånger vi skickat till slakt och de har legat på 11-12kg kött i lådorna enligt mina anteckningar. Har dålig koll på slaktvikten tyvärr. Födda mitten/slutet på mars och skickades i början på oktober det året.

Här är mitt favvoskinn än så länge, vuxen bagge så skinnet är stort!
(Färgen ljuger lite då lampan ger lite gult sken)
Visa bifogad fil 142249
Snygg silversiding!

En av de där fantastiskt intressanta färgerna som Helsinge kan ha.

En svart grundfärg på djuret (med eller utan tecken på huvudet och/eller benen), men utväxten på sidorna blir gråskimrande. De kan dessutom vara mer eller mindre krulliga inom färgen.
 
Snygg silversiding!

En av de där fantastiskt intressanta färgerna som Helsinge kan ha.

En svart grundfärg på djuret (med eller utan tecken på huvudet och/eller benen), men utväxten på sidorna blir gråskimrande. De kan dessutom vara mer eller mindre krulliga inom färgen.

Kul att få ett namn på färgen!
 
Maskfråga, jag tog analys på två fårgrupper + en individanalys som hade symptom, käftgropsödem vilket försvann efter någon dag.

Påvisade låga fynd av trichostrongylidae, ingen haemonchus, lungmask, leverflundra utan endast "små mängd ägg från mag-tarmmaskar" veterinärens utlåtande.
I ena gruppen fanns koccidier av en ofarlig sort som inte orsakar sjukdom.

Eftersom det är fredag så får jag ringa på måndag med mina frågor.

Min första gäller det gula understrukna på bilden som jag inte vet hur jag ska tolka.

Men hade ni släppt det med tackan tills vidare? Ingen symptom i nuläget.

Jag tänker att jag får göra en ny analys i slutet av april ändå?
Eller hur hade ni resonerat när det är gjord så här nära inpå när man normalt sett "ska" göra analysen.
1000013503.jpg
 
Vi är igång! Två små tacklamm väntade på mig i fjöset idag när jag kom. Tidigare än beräknat, kameran sitter fast i postgången (🙄) och jag misstänker att tacka nr 3 är på gång hon med.

Och ja, de har tätt golv med flis, halm och värmelampa precis till vänster om bilden, spalten är bara vid foderbordet.
20240405_155517.jpg
 
Marslamningen klar, 26 tacklamm och 28 bagglamm på 35 tackor, alla levande födda. Tyvärr 2 lamm som inte klarade sig, en med missbildad blåsa, den andra okänd orsak. Men bra ändå!

Sen har jag släppt baggen till gruppen som ska lamma i september, 2 tackor betäckta på en gång så förhoppningsvis har teaserbaggarna gjort sitt jobb och det blir lite mer koncentrerad lamning den omgången.
Gruppen som ska lamma i juni går och äter och ser fina ut, deras nästa aktivitet är vaccination och klippning.
431941135_963002612061069_1694473169499819992_n.jpg
 
Vi har fått hem skinnen som gick till garveriet i höstas -bättre än julafton! 😍
Inget är det andra likt, varken i färg eller ulltextur. Gillar det svart/vita jättemycket, den vita ullen är riktigt lockig medan den svarta är helt rak.
Finns ett grått som är lockig också, det har vi inte haft nån tidigare som varit. Såå roligt med variationen på Helsingefår!
79C0B7B3-7455-4672-BB9E-AB852281E55C.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Dagens klädbytardag

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp