FÅRtråden

Bukefalos 30 år!

Tack! Jag får försöka göra det, jag har försökt hålla ögonen öppna sen tips härifrån tidigare.
Vet du hur det är med de som har köttkor? Förstår om de inte behöver vara riktigt lika petiga, men vi har en del sådana häromkring.
Fråga dem, men det är stor risk att de har andra krav på sitt grovfoder än vad mjölkbönderna har.

Idag klippte vi tackorna och tacklammen. Förra gången i vintras, när vi klippte inför lamningen, var vår äldsta tacka ganska ful under ullen fläckvis. Skorvig och små kala fläckar. Hon tunnade ju ur något kopiöst i slutet av dräktigheten. Hon klämde ur sig tre lamm sen och tog hand om alla tre (stödmatade en litegrann, var inte helt lätt). Kala fläckarna försvann, men jag var lite orolig för hur hon skulle se ut nu under all ull.
Men jättefin i huden, ullen och hullet ändå helt okej.
Jag vet hur man ska känna på hullet, men ändå inte. Svårt att lära sig en känsla av att läsa sig till den.

Två av de fläckiga lammen hade blivit prickiga på de vita partierna. Syntes inte alls när de hade lång ull.

IMG_1807.webp

Dålig bild, men det blev så när solen låg på fönstret.

Idag klippte vi tackorna och tacklammen. Förra gången i vintras, när vi klippte inför lamningen, var vår äldsta tacka ganska ful under ullen fläckvis. Skorvig och små kala fläckar. Hon tunnade ju ur något kopiöst i slutet av dräktigheten. Hon klämde ur sig tre lamm sen och tog hand om alla tre (stödmatade en litegrann, var inte helt lätt). Kala fläckarna försvann, men jag var lite orolig för hur hon skulle se ut nu under all ull.
Men jättefin i huden, ullen och hullet ändå helt okej.
Jag vet hur man ska känna på hullet, men ändå inte. Svårt att lära sig en känsla av att läsa sig till den.

Två av de fläckiga lammen hade blivit prickiga på de vita partierna. Syntes inte alls när de hade lång ull.

Visa bifogad fil 173613

Dålig bild, men det blev så när solen låg på fönstret.
Gud vilken häftig teckning!

Gud vilken häftig teckning!

Tycker jag också.
Sen är jag partisk och tycker de här lammen är de finaste i hela världen.
Tacklammen är ju klippta, så de blir kvar är tanken (kanske). Sen är frågan vad jag ska med 9 får till?!
Tar vi lamm 2026, så i räknat jag med 3 var (i stället för att räkna med 1-2 var, som sist). Det betyder 27 lamm. Flyter allt lika bra som sist, med 7011 flasklamm, så är det typ ogörbart.

Men. Man lever en gång.

Här ändras planerna hela tiden.
Vi satt och diskuterade lite idag. Fåren är väl egentligen de enda djuren som kan inbringa en liten peng in i hushållet av alla djur. Vi bor på en lantbruksfastighet, men eftersom vi inte har några inkomster kan vi inte heller göra avdrag.

Då är det ju jättedumt att ha tackor som går tomma ett år. Första tiden med lamm var urjobbig. Men tiden gick ändå snabbt. Vi har nog köpt in det mesta vi kan tänkas behöva. Fårgrindar exkluderat. Det behövs verkligen!

Men nu går tanken i att släppa på ett av bagglammen på 3 av de vuxna tackorna i höst innan han ska slaktas. Då får hans mamma gå tom tillsammans med årets tacklamm.

När vi ändå kan…

Vi köpte 4 tackor som inte skulle vara dräktiga men fick 4 lamm nu under hösten, med okänd pappa såklart, kan vara fjällnäs men också ’allmogekorsning’ 🤯

Fjällnäs är ju pluttiga får (25-50kg som vuxna beroende på kön) så funderar på vad vi ska göra med lammen. De två tacklammen går säkert att sälja billigt men funderar på om bagglammen är värt att kastrera och sälja alla 4 som en grupp då 4 är bättre grupp än 2. Frågan är om det går att sälja sälja sällskapsfår 🤔 gör inget om de går +\-0 men kastrerar ogärna och sedan åker de i frysen ändå 🙄

Vi köpte 4 tackor som inte skulle vara dräktiga men fick 4 lamm nu under hösten, med okänd pappa såklart, kan vara fjällnäs men också ’allmogekorsning’ 🤯

Fjällnäs är ju pluttiga får (25-50kg som vuxna beroende på kön) så funderar på vad vi ska göra med lammen. De två tacklammen går säkert att sälja billigt men funderar på om bagglammen är värt att kastrera och sälja alla 4 som en grupp då 4 är bättre grupp än 2. Frågan är om det går att sälja sälja sällskapsfår 🤔 gör inget om de går +\-0 men kastrerar ogärna och sedan åker de i frysen ändå 🙄
Hade de inte varit så små och söta hade jag sagt att de är bättre att stoppa i frysen. Men jag tycker att jag ser annonser med jämna mellanrum om säkkskapsfår. Kanske försöka sälja och kastrera i samband med köp?

Jag förstår 100% varför man inte får banda baggar så som man gör i andra länder, men det hade varit så mycket enklare faktiskt. 🙈 särskilt nu när det finns band med smärtstillande. OT och ett sidospår..

Hade de inte varit så små och söta hade jag sagt att de är bättre att stoppa i frysen. Men jag tycker att jag ser annonser med jämna mellanrum om säkkskapsfår. Kanske försöka sälja och kastrera i samband med köp?

Jag förstår 100% varför man inte får banda baggar så som man gör i andra länder, men det hade varit så mycket enklare faktiskt. 🙈 särskilt nu när det finns band med smärtstillande. OT och ett sidospår..

Banda?

Sätter ett kraftigt gummiband runt pungen, i många länder gör man det även runt svansen (eftersom de har längre svansar och därmed ökar risken för flugangrepp).
I många länder får bönderna nästan inget betalt för baggar som inte är kastrerade vid slakt.

Sätter ett kraftigt gummiband runt pungen, i många länder gör man det även runt svansen (eftersom de har längre svansar och därmed ökar risken för flugangrepp).
I många länder får bönderna nästan inget betalt för baggar som inte är kastrerade vid slakt.
Vad händer då? Torkar pungen ihop och ramlar av 😳 som en kastreringsmetod?

Idag slaktade vi 3 av bagglammen. Vägde dem när de var avlivade och avblodade.
60,49 och 43kg.
Svårt att uppskatta vikt på oklippta djur för ett otränat öga. De såg ganska jämna ut storleksmässigt när de stod i hagen. Fast han som vägde 60 (enda som var född ensam) har utmärkt sig storleksmässigt hela tiden.

Fick svar från vidilab fredags kväll också. Tacklammen är positiva för haemonchus. Så ledsen över det. Jag har trott att jag enbart köpt in harmonchusfria livdjur. Men slarvat och inte haft dem i karantän.
Nu får jag betrakta varenda hage som smittad, med tanke på hur de snurrat runt i sommar för bästa möjliga bete.
Visst, själva sommarbetet som de hatar har de endast varit på ytterst lite. Men känns lite osäkert att stängsla in dem där nästa år. Då svälter de väl hellre än äter det gräset.
Behöver inga pekpinnar. Jag vet vad jag gjort fel. :(

Trodde vi bommat MV statusen när maken bestämt hävdade att vi bara hade haft en månad på oss att ringa ut veterinär för provtagning.

Kollade igenom papprena och puuuuuh, vi hade 4 månader på oss. Sista steget för oss att bli mv-fria, så hade ju varit jäkligt irriterande om vi missat den.

Snart slaktar vi de sista två baggarna och då även en tacka. Sen blir det lugnt fram till ev lamning i vår. Bortsett från en klippning före dess.
Vi har hunnit äta en hel del lammkött, och det har varit mycket gott. Om man får säga så, känns lite makabert, men ändå bra.

Det är inte så mycket liv i den här tråden…

Igår provtogs tackorna för MV ✅
Skönt att ha det avklarat.
Bad veterinären känns på ena tackans hull. Hon som blev skinn och ben i slutet av förra dräktigheten. Vi har velat, men valt att betäcka om henne. Hon var den bästa mamman. Hon bedömde henne som bra i hull. Hon har hängmage och lite insjunken i flankerna. Så har hon varit hela tiden. Men vi tycker det är svårt att bedöma. Men det var skönt att få ett kvitto på att hon är ok.
Ena baggen däremot lite tunnare. Han ser för blåtta ögat rätt rund ut. Ena tackan är smällfet i år igen. Det var hon som fick enbart ett, men väldigt lamm förra året.
Så det är verkligen ett visst spann på dem, trots samma kost.

@Migo @Santoxen

Jag taggar er två då jag tror att ni har bäst koll, jag klipper mina får själv och jag märker att leicesterfårens ull är svårklippt, det är som att skären inte riktigt kommer igen deras tydliga lockar som de får.
Tycker också det verkar som om fåren är hårömma/ reagerar just på att ullen är svårklippt.
Finns det något skär som är bättre att använda? Tittade på b.la. LGs produkter och de har skär för olika ulltyper, men det säger tyvärr inte mig så mycket...

Det har inte att göra (tror jag) med sax/slöa skär/ hur den är spänd, mina allmogefår är lika lättklippta som vanligt.

Jag har stallet in bagglammen i helgen och om nån vecka åker de flesta på slakt med några utslagstackor (någon favorit är med så det känns).

Jag ska stalla in ungtackorna i helgen och gå igenom dem ordentligt, jag hoppas på att de kan åka i slutet av året eller i början av nästa.
Jag ska testa att ha min lilla flock med tackor ute ett tag till, stödfodrar med hösilage på kvällarna och så har de tillgång till ligghall.

@Migo @Santoxen

Jag taggar er två då jag tror att ni har bäst koll, jag klipper mina får själv och jag märker att leicesterfårens ull är svårklippt, det är som att skären inte riktigt kommer igen deras tydliga lockar som de får.
Tycker också det verkar som om fåren är hårömma/ reagerar just på att ullen är svårklippt.
Finns det något skär som är bättre att använda? Tittade på b.la. LGs produkter och de har skär för olika ulltyper, men det säger tyvärr inte mig så mycket...

Det har inte att göra (tror jag) med sax/slöa skär/ hur den är spänd, mina allmogefår är lika lättklippta som vanligt.
Låter som att du behöver justera eller slipa skären. Alternativt köpa skär för öppen ull.

Det var det första jag märkte när jag bytt ras från leicester, så mycket lättare att klippa 😅

Tyckte det funkade bäst att sätta överskäret lite längre bak på leicestrarna.

@Migo @Santoxen

Liknande trådar

• Får och företagande
  • S
    Mat till fåren!?
  • Någon som kan FÅRENS färggenetik?
  • T
    Oh jä

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund