Fått värdena på höet idag...hoppas på hjälp!

B

**BORTTAGEN**

Jag kan inget om det här men vill lära mig mycket! Skriver ner allt som stod på bondens papper.



per kg foder per kg ts

energi häst 3,3 MJ 9,4MJ
Råprotein 6,5 185
smb protein 50 142
Aska 23 65
NDF fiber 202 575
kalcium 2,9 8,1
fosfor 1,1 3,1
Mg 1,1 3
kaluim 5,9 16,8
natrium 0,2 0,6
AAT 24 68
PBV 24 67
EFD 43%
effektiv råprotein 52 148
effektiv fiber 88 249
TS 35,2%


Hästen som ska äta höet är en fjordingvalack, 145 i mankhöjd, 550kg (vet tycker han ska gå ner 100kg), för tillfället skrittas han minst 30min/gång ca 5ggr/vecka. Annars är det mer tempo inblandat och även dressyrträning 1ggr/vecka.

Är VÄLDIGT tacksam om någon kan förklara lite och hjälpa mig med förslag till foderstat. :)
 
det ser ju konstigt ut!!! Så skrev jag inte....

ska jag skriva det i "per kg foder" eller "per kg ts"?? Det blir ju inte riktigt lika mkt siffror då.
 
Skriv värdena /kg foder. Vad har han ätit tidigare(i kg)
Du kommer att få ge en himla massa ensilage pga av den den låga ts halten.
Hur mycket ensilage tror du hon kan få i sig på en dag?
Allra allra minsta giva är 8 kg. Rekomenderad giva är hela 16 kg eftersom ts halten ligger så lågt.
 
okej, gör ett nytt försök nu.
energi 3,3
råprotein 6,5
smbprotein 50
aska 23
NDF fiber 202
kalcium 2,9
fosfor 1,1
mg 1,1
kalium 5,9
natrium 0,2
AAT 24
PBV 24
EPD 80%
EFD 43%
effektiv råprotein 52
effektiv fiber 88
TS 35,2%

Nu får han 8 kg hö/dygn.
 
hur mycket jag kan få i han?? Hur mkt som helst antar jag...
nu får han ju 8 kg hö på en dag, väl utblandat med halm då han äter höet för fort annars.
 
Stämmer verkligen energin? Du har en kvot på 15.

Med 8 kg silage får hästen i sig 26,4 MJ, alltså en ganska lagom giva till en shettis..
 
jag skrev av värdena som stod på pappret. Så ja, dom stämmer. Energi 3,3MJ.
En liten dum fråga, ni skriver ensilage och silage, men kan man benämna HÖ både som ensilage och silage?? Detta är ju hö. Hälften av skörden hade bonden gjort till ensilage och hälften till hö....
 
Ts ca 20-49 = ensilage
Ts ca 50-70 = hösilage
Ts 84 och mer = hö

Ensilage och hösilage kan båda kallas för silage. Tilläggen före silage är bara till för oss folk för att vi ska förstå ts:värdet bättre. :D
 
aha...NU fattar jag!
Men vad säger ni, hur mkt ska han ha???
 
För 450 kg fjording med 10% arbetstillägg för skittningen, 57 MJ i form av:

12 kg ensilage
3 kg halm
0,2 kg betfor (för att blanda med FB)
1½ dosmått fosforbalans (= FB)

Smrp/mj 11.
Ca/p 2,1. (hög kvot pga höet, inte farligt)
Ca/mg ca 2,7. (inte räknat med halmen..)

Om du skulle ha 25% tillägg på det ovan blir det 64 MJ i form av:

13 kg ensilage
3 kg halm
0,6 kg havre
0,2 kg betfor
1 ½ dosmått fosforbalans

Smrp/mj 10,8
Ca/p 2.
Ca/mg 2,6. :crazy: Inte räknat med halmen heller.

Det blir lite knepigt med ca/mg, men frågan är om man kan strunta i den kvoten när det beror på grovfodret. Jag har hört från en av kraffts foderrådgivare att man kan göra det när det kommer från grovfodret. Men jag är ju inte alls säker.. :crazy:
 
okej, tackar så mkt!
Var köper man fosforbalans?
Det är väldigt sällan han äter av halmen... Intressant det här - har mkt kontakt med andra fjordingägare som menar att en fjording ska aldrig äta mer än 6 kg grovfoder. Det har jag alrid trott på, men ändå. Nu räknas det med att han ska äta 13kg ensilage + 3 kg halm.

Kompisens arabsto äter också av detta höet, hon får ca 10 kg. Väger runt 500kg, vad tror ni om henne då? Detta är en stor och rejäl häst som är runt 160 i mankhöjd.
 
okej, tackar så mkt! Typiskt att jag ska få tag på sånt konstigt hö...eller ensilage :smirk:
Ska ringa och fråga gubben imorgon så att alla värdena stämmer. Då ska jag alltså ge pållen mer än det dubbla av vad jag gör nu.

Har även två minishettisar som äter av detta hö. De väger runt 150kg/häst. Unghästar båda två. Runt 80cm i mankhöjd. Nu får dom totalt 5kg och det blir ju 2,5kg/häst. Vad ger ni för förslag till dessa?
 
Det är ju ENSILAGE du har, med lååga värden(fast bra balans). Förstår inte hur de klarat sig på så lite mat innan? :confused: Jag blir även förvirrad när du skriver hö överallt..

Araben får för lite ts i sig, 3,4 kg. Minimumgiva är 1 kg ts per 100 kg kroppsvikt.
 
förlåt....jag är så inpräntad på att det är hö jag har. Har alltid tänkt att ensilage är sånt inplastat och att hö är dessa småbalarna jag köper. Så jag får försöka tänka om lite. När jag var yngre fick kossorna alltid ensilage i stora vita rundbalar och ensilagen var blöt medans höet åt hästarna och det kom i småbalar som var torra.

Men om du haft detta ENSILAGE och min fjordhäst hade du gett honom det du skrev ovan?
 
Får jag blanda mig i? Om bonden har gjort hö av hälften av skörden och silage av andra hälften, kanske han ändå bara ha gjort en analys? Prova att räkna på värden per kg TS (hö har 84% TS för det mesta). CFlugan borde ju se att hon faktiskt har hö...

/Majola
 
Men va??? :confused: Du skriver ju att ts är 34..!? Är det hö eller silage du har fått från bonden??

Nu blev jag verkligen förvirrad..
 
*Om* det är så som jag gissade ovan ha höet följande värden per kg foder:

mj: 7,9
smb rp: 119
ca: 6,8
p: 2,6
mg: 2,5
 
jag har bara skrivit ner det som stod på hans analys.
men detta är hö enligt både bonden och mig mfl.
Jag blir alldeles förvirrad av detta. Antagligen har han bara gjort en analys på hö och ensilage... Det här måste ju ordnas på något sätt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Jag vet att det är många som frågar om analys men ni kanske kan hjälpa mig att tyda dessa värden som är per kg TS. Är detta ett bra...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Vår bonde har råkat ta en analys för nöt istället för till häst. Kan någon hjälpa mig att räkna om analysen till häst? Har försökt...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Jfrelin
·
Foder & Strö Jag behöver HJÄLP! Fick annalysen idag av bonden på höt och fattar nada. Bonden kunde inte hjälpa mig då han inte kan något om...
Svar
6
· Visningar
1 446
Senast: Gammeln
·
F
Foder & Strö hjälp mig att räkna! formeln för smrp... Smb.rp = CP smb.koeff X CP CP smb.koeff = CP smb.koeff = råproteinets...
Svar
3
· Visningar
909
Senast: fjordinghanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp