Fått värdena på höet idag...hoppas på hjälp!

Nu måste jag också lägga mig i lite. Är det som majola skriver så är det ju över 15 i kvoten. Då är det inte mycket du kan ge av det höet. Om din häst till råga på allt är tjock och ska banta. Det är ju en fjording också kan lätt få fång då. Om det inte är inplastat och helt torrt som vanligt hö så måste det ju vara så. Är det försa vintern som du har häst? För det är en j""kla skillnad på 84% i ts halt och 35%? :smirk:
 
Och varför inte då då gejsa?

Fång beror INTE PÅ PROTEINER.
Proteinöverskott pga GROVFODER gör ingen skada.

Sedan är väl inte så att det är dokumenterat att fjordingar lätt får fång? Dock kan man ju isf säga att det beror på att dessa hästar oftast får för lite proteiner, för att "de är lättfödda", en missuppfattning som verkar sitta benhårt fast tyvärr. Och när fjordingen får i sig proteiner från gräs så blir det då en större ombalans än en häst som får nog med proteiner året om... Fång beror ju på för snabbt foderbyte, obalans i magen etc..
 
Kvoten är väl densamma vare sig det är per kg TS, per kg silage eller per kg hö...

Att den är jättehög håller jag med om, men det behöver ju inte vara så illa. Hon slipper ju ge kraftfoder, och det är ju bra om hästen skulle vara fångbenägen samt är överviktig.
 
det är inte första vintern jag har häst. Däremot första gången jag har analys på höet. Jag fattar också att det är en enorm skillnad på 84% i ts halt och 35%.

Jag köpte HÖ för en månad sen, fick idag ett analyspapper av bonden. Har skrivit in värdena här för att ev få lite hjälp. Jag reagerade direkt på att det skulle vara 35% i ts halt, men det stod så på hans papper. Vad mer kan jag göra?
 
vad jobbigt der här blev!

Vad har ni för förslag nu då? Känner mig bara till besvär...
 
Du är inte till besvär, men man blev ju förvirrad.. Egentligen känns det osäkert med denna analys, när exakt är den gjord av bonden? :crazy:

Men nytt förslag då, 56 MJ:
7 kg hö
0,2 kg betfor

Alla behov täckta, kvoterna blir höga men eftersom det beror på grovfodret så gör inte det något.

64 MJ:
8 kg hö
0,1 kg betfor

Samma gäller här.
 
5 kg hö och 4 kg halm ger ca 62 MJ. Om du bara ger 3 kg halm blir det 57 MJ. smb rp/MJ är högt så att det räcker... :smirk:

Mineralerna ser knepiga ut, men som Nina skrev så behöver du ge fosforbalans. Jag har mina fina excelfil på en annan dator och kan inte vara behjälplig. Behoven av kalcium och magnesium är i alla fall täckta.

Om det kräsna skrället ;) nu inte vill äta halm kan du ge 7 kg hö (55 MJ) eller 8 kg hö (63 MJ).
 
tackar så mycket för era förslag! Jag ska ringa till gubben imorgon och fråga angående analysen.

fosforbalans - finns var nånstans?

Ska köpa några balar ny halm så hoppas jag på att han äter av det.
 
Mycket bra hemsida du har! Blir bara en snabbkoll i kväll, men sen ska jag skriva ut och lusläsa allt!

Jag har nyss köpt en säck svarthavre, är det skadligt att ge honom det tills det tar slut eller ska jag höra efter om någon annan vill ha det?
 
Nej det behövs ingen fosforbalans.. iaf inte med mina förslag här ovan. Behovet täcks!

Cflugan:
Försök sälja säcken istället om den fortfarande är hel. Du kan ju såklart ge av den, men det är himla onödigt. :p
 
Ja, ja det där vet ju ingen riktigt säkert vad fång beror på precis som eksem.
Men nu menade jag att det är ju ingen stor häst såsom halvblod eller så som behöver mycket mer hö att äta en tex fjording. Och jag har hört fler och fler fjordingar få fång. Det kanske beror på att folk inte tror att dom är så lättfödda som dom egentligen är. Jag har en fjording som jag försöker banta ner så jag känner nog till det.

Det jag menade var att hon inte skulle ge 12 kg av höet OM det nu var torrt hö. Eftersom det har så höga värden. Det är ju mer illa att ge en fjording tex 12 kg hö än ett halvblod. Eller hur?! En fjording som ska banta minst 100 kg också. :smirk:
 
Ja det vet jag väl att kvoten är densamma. Men det är en j""kla skillnad att ge 12 kg eller 5-6 kg..... :rofl:
 
Det är mycket forskat på fång, och proteinerna är frikända, därför behöver inte Du ge liv till den seglevade myten om att proteinet ÄR boven. :smirk: Jag tände till lite där.. ;)

Och nej, varför skulle fjordingar ha mindre tuggbehov än andra raser? :confused:

Många fjordingar har dock mkt lätt för att gå upp i vikt vid för mkt MJ och lite SMRP(mj omvandlar ju smrp och extra mj läggs då som fett), precis som många ponnys som också utfodras fel, de sväller upp och ser tjocka ut. Detta tror jag är största orsaken faktiskt.

Nej givetvis ska hon inte ge 12 kg av höet om det hade så höga värden- den foderstat var ju skriven av mig som 12 kg ensilage, STOR skillnad! Men det är utrett nu så.
 
Jag har inte skrivit att fjordingar har mindre tuggbehov än andra raser! Det förstår jag också att dom har lika mycket som en annan större och även mindre häst också.
Jag tror att vi har missförstått varandra lite här.
Och ang hösilage och hömängd så var det majola som jag svarade.
Men jag skrev det fort så att hon inte gick ut och började fordra med 12 kg torrt hö med så höga värden. För jag tyckte att hon verkade lite ovetandes där. Tänkte bara på hästens bästa. Hon skrev ju att hästen vägde minst 100 kg för mycket. :D
 
okej, 8 kg hö och 0,1 kg betfor. Inget annat? Inga vitaminer eller mineraler eller liknande?
 
Jo vitaminer, men inte mineraler.

Vitamin E och selen är viktigast att du täcker, och det är dessa du främst behöver täcka.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Jag vet att det är många som frågar om analys men ni kanske kan hjälpa mig att tyda dessa värden som är per kg TS. Är detta ett bra...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Vår bonde har råkat ta en analys för nöt istället för till häst. Kan någon hjälpa mig att räkna om analysen till häst? Har försökt...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Jfrelin
·
Foder & Strö Jag behöver HJÄLP! Fick annalysen idag av bonden på höt och fattar nada. Bonden kunde inte hjälpa mig då han inte kan något om...
Svar
6
· Visningar
1 446
Senast: Gammeln
·
F
Foder & Strö hjälp mig att räkna! formeln för smrp... Smb.rp = CP smb.koeff X CP CP smb.koeff = CP smb.koeff = råproteinets...
Svar
3
· Visningar
909
Senast: fjordinghanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp