Fautras Provan

Puttar upp denna tråden med två frågor.

Va och tittade på ett ny provan igår och de jag regerade på är att den är så hög fram. Hur funkar det med fronturlastning?

AIDsystemet någon som vet om detta är lätt att plocka av/ur tex om man vill köra med lång bom eller för att hämta en storbal.

Hoppas någon har bra svar :laugh:
 
Puttar upp denna tråden med två frågor.

Va och tittade på ett ny provan igår och de jag regerade på är att den är så hög fram. Hur funkar det med fronturlastning?

AIDsystemet någon som vet om detta är lätt att plocka av/ur tex om man vill köra med lång bom eller för att hämta en storbal.

Hoppas någon har bra svar :laugh:
Jag lastar i princip aldrig ur fram men när jag gjort det så är det väl som att de kliver ner från en kant/dike/bank/sten i skogen eller i hagen.
Film från Fautras

Jag har inte Aidsystem så det kan jag inte svara på :)
 
Puttar upp denna tråden med två frågor.

Va och tittade på ett ny provan igår och de jag regerade på är att den är så hög fram. Hur funkar det med fronturlastning?

AIDsystemet någon som vet om detta är lätt att plocka av/ur tex om man vill köra med lång bom eller för att hämta en storbal.

Hoppas någon har bra svar :laugh:

Nu har jag inte Provan utan JMS men ändå ;)

Jag lastar alltid av fram, super smidigt! Höjden är inget varken jag eller hästen tänker på. Tar man det bara lugnt så går det toppen bra :)

I min transport sitter AID-systemet fast innanför "stötdämpningen" på väggen. Har aldrig gett mig på att plocka bort det, dock försökt smörja upp fjädringen. Det var inte det lättaste utan att skruva bort hela dynan.... :p
 
Min unghäst förstod inte alls step upen första gången vi lastade i/ur. Nu har jag visserligen ett annat märke men hon bokstavligen snubblade in i släpet första gången. Lättlastat iof eftersom det räckte med att hon fick in ett ben så hade resten av hästen ramlat in också men kan säga att det kan vara värt att vara lite försiktig med en ovan häst.
 
Skall köra ponnyn på bete och passar då på att hyra ett ifor williams med kombiramp så jag kan testa fullblodet på step up. Och även testa själva släpet då det står mellan ett sånt och provan :D
 
Puttar upp denna tråden med två frågor.

Va och tittade på ett ny provan igår och de jag regerade på är att den är så hög fram. Hur funkar det med fronturlastning?

AIDsystemet någon som vet om detta är lätt att plocka av/ur tex om man vill köra med lång bom eller för att hämta en storbal.

Hoppas någon har bra svar :laugh:

Finkar super med urlastningen fram. Min mini går glatt ur fram. Lastar alltid ur fram. Har inte Aidsystem i min tyvärr. Men fråga Fredrik på Fautras han e super bra :)
Mvh
Pudlan
 
Skall köra ponnyn på bete och passar då på att hyra ett ifor williams med kombiramp så jag kan testa fullblodet på step up. Och även testa själva släpet då det står mellan ett sånt och provan :D

Step up är hos oss super bra. Det är bra att jämföra o känna va man vill ha för släp.
Med vänlig hälsning Pudlan
 
lite undran bara :), vad tycker ni om att golvet sluttar så mycket i bakkant, jag tycker att det verkar obekvämt för hästen att stå med bakbenen i uppförsbacke :/.
 
lite undran bara :), vad tycker ni om att golvet sluttar så mycket i bakkant, jag tycker att det verkar obekvämt för hästen att stå med bakbenen i uppförsbacke :/.

Det är mer ett trappsteg än en sluttning så det plant under både fram- och bakben:)
 
Det är mer ett trappsteg än en sluttning så det plant under både fram- och bakben:)
de jag sett (på mässor) har haft en ganska lång sluttning, dvs 2-3dm varpå åtminstone min häst som står och hänger på bakbommen hade hamnar med bakbenen på sluttningen.
 
de jag sett (på mässor) har haft en ganska lång sluttning, dvs 2-3dm varpå åtminstone min häst som står och hänger på bakbommen hade hamnar med bakbenen på sluttningen.

Det problemet har jag inte, tack och lov! Beror väl lite på typ av häst också kan jag tänka :D
 
de jag sett (på mässor) har haft en ganska lång sluttning, dvs 2-3dm varpå åtminstone min häst som står och hänger på bakbommen hade hamnar med bakbenen på sluttningen.
På min (2007) är det en liten höjning, som sluttar, strax innanför(5-6cm) dörrarna. Sen kommer nästa kanske 3-4 dm in (har inte mätt) den är svagt rundad men ytan mellan dessa avsatser är plan. Även om hästen skulle hänga på bakbommen så blir det svårt att komma åt att stå exakt i den bakersta sluttningen. Då måste den stå med ballarna dikt mot bakväggen. Den främre är mer distinkt men mattan kan ge en illusion av en liten sluttning snarare än skarp kant. Där kan ju hästen stå med bakbenen precis i nivåskillnaden. Men om man inte klämt ihop den eller immobiliserat hästen så kan den lät välja att flytta foten någon centimeter åt endera hållet. Och som sagt. Mellan dessa avsatser är det helt plant.
Jag har dock inte sett nyare vagnar, de har kanske ändrat?
 
Stod och titta på sluttningen på en ny vagn och tycker inte den såg så farlig ut. Va liksom inga kanter utan mer som mjuka kullar och verkar inte vara någon fara för hästen att stå på.

Och att dom står i uppförsbacke tycker jag verkar bara bra :) lättare att kunna använda rumpmusklerna vid svängar, bromsningar m.m. speciellt för en överbyggd häst som jag har :angel:

Tyvärr så han släpet med stepup jag tänkte hyra bli uthyrt så nu får jag börja leta igen då ponnyn även ska på bete... :mad:
 
Har som sagt bara sett de på mässa men då såg de i alla fall jätte brant ut :o.

@Wonderwoman
Synd med hyrsläpet. Hade också velat testa step-up up någon gång :). Är dock glad om hästen avskyr det och hellre har ramp så man slipper byta släp ;).
 
Jag har nu fått hem mitt sadelskåp från Alfako, modell Mini. Passar perfekt i den tomma spiltan i mitt Fautras Provan. Ska sätta fast det med typ spännband hade jag tänkt :)
DSC_0855.JPG
 
Jag har nu fått hem mitt sadelskåp från Alfako, modell Mini. Passar perfekt i den tomma spiltan i mitt Fautras Provan. Ska sätta fast det med typ spännband hade jag tänkt :)
DSC_0855.JPG

Syns ingen bild :(

Hur fick du in det? Lyfte? Va det tungt?
Funderar på att köra på sadelskåp som man ist kan ställa i tomma spiltan och flytta än det dörrhängda sadelskåp, tyckte de va för stort och rangligt :confused:
 
Syns ingen bild :(

Hur fick du in det? Lyfte? Va det tungt?
Funderar på att köra på sadelskåp som man ist kan ställa i tomma spiltan och flytta än det dörrhängda sadelskåp, tyckte de va för stort och rangligt :confused:
Får fixa bilden... Jag rullade in mitt, öppnade bara bakdörrarna och tog i lite för att få upp det på släpet, sedan inga problem. Mitt skåp väger ungefär 40kg tomt (som det var nu) :)
 
Jag har ett Fautras Provan av 2008 år modell. Är mycket nöjd. Jag gillar den mjuka mellan väggen. Vill inte ha en hård mellan vägg mer. Har shettis bommar som extra utrustning. Jag har kortat av hingstväggen då den blev jätte stor med en isis och shettis. Hade ett löst sadel skåp som jag ställe i tomma spiltan eller framför den. Satte fast sadelskåpet i fram bommen. Inredingen är lätt att ta i och ur. Har en nackdel och det är att mina sidofönster inte är täta så när det regnar kommer det in vatten. Men inget trägolv som ruttnar och vattnet torkar. Men det är toppen att kunna öppna fönstren när man står stilla. Släpet är stabilt och inte lika vindkänsligt som jag upp levt andra släp. Man behöver en del smörjfett på kulan annars kan släpet vara lite svårt att koppla loss. Stöd hjulet behöver fyllas på smörjfett några ggr per år. Men det är små enkla saker som är lätta att göra.
Kan inte lägga in bilder.
Men jag är mycket nöjd med mitt Fautras Provan från 2008 :) gått rakt igenom bilprovingen kontroll utan problem eller anmärkningar.
Med vänlig hälsning
pudlan

Gammal tråd men jag testar :)
Du skriver att du har shettisbommar. Du har inte möjlighet att visa hur du satt dem? Ska precis byta till en Provan. Har kollat på Fautras innan men då valt bort lite då jag har en mini på 75 cm men nu är det den stora unghästens behov som får styra...
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 362
Senast: HannaZ
·
Utrustning Hej jag letar efter ett nytt släp då mitt börjar sjunga på sista versen. Jag har snöat in på Fautras och då speciellt Oblic+2. Någon...
Svar
4
· Visningar
1 185
Senast: Lemeie
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 302
Senast: cewe
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Anemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp