Favoritstilar och motsatsen!

Jag har köpt alla mina bestick på loppis. Brukar köpa en och en när jag hittar någon fin eller som ligger bra i handen. Samma med tallrikar och skålar. Jag gillar att variera mig. 😅
Jag var på middag hos kompisar häromdagen, och de har då orkat köpa ihop alla köksgrejer på loppisar. Allt är udda och allt passar ändå ihop på något sätt. Själv är jag för lat för sådant, men jag gillar det jättemycket.
 
Jag tror att ungefär allting är någon form av uttryck eller markör SAMTIDIGT. Hos alla (i alla fall i princip alla som lever i den typ av konsumtionssamhälle som vi gör). Jag tror också att det väldigt sällan känns som att det är sådana aspekter som sas driver oss. (Fast det kanske de gör, ändå.)

Jag ser verkligen noll poäng med att försöka förneka det! 🙂
I hemlighet har jag tänkt på den franske sociologen Pierre Bourdieus teorier om vad som anses vara god smak och olika samhällsklasser när jag följt den här tråden.
Väldigt förenklat och väldigt kortfattat så tänker Bourdieu att överklassen/eliten formar normen för "god smak" genom sina val.

Dessa val sprids till andra områden i samhället med tiden, så att även personer som inte hör till de mäktiga miljardärsläkterna med gamla gods börjar uppfatta att nån viss grej liksom hör till att ha om man är en "god och upplyst person".

Hur de här processerna går till är intressanta eftersom de till så stor del är omedvetna. Men givetvis spelar klass roll, även om man inte vill det.
 
Nej det är ju inte riktigt en egenskap som brukar uppskattas så jag håller den nedtonad ;)
Eller så uppfattar olika personer olika saker som snobbiga. Det där som jag upplevde som utställning, och som du reagerade på, hade ingen koppling till att kritisera snobberi eller "låtsas sparka uppåt" el dyl för min del. (Snarare är jag rädd att ses som snobbig när jag säger sådant. :p )
 
När nu alla verkar veta vad alla bestick heter! Vad heter dessa?
Gense och Nils Johan kanske? I rostfritt och svart bakelit, dom är trevliga ☺️

Försökte komma på och googla fram norska Skaugum också. Finns som nyproduktion men har tillverkats sen 1943 :)


Orelaterat,, En favorit serie som jag nån gång vill köpa på mig är Bernadotte från Georg Jensen 👌
 
Senast ändrad:
Eller så uppfattar olika personer olika saker som snobbiga. Det där som jag upplevde som utställning, och som du reagerade på, hade ingen koppling till att kritisera snobberi eller "låtsas sparka uppåt" el dyl för min del. (Snarare är jag rädd att ses som snobbig när jag säger sådant. :p )

Nej det har jag inte sagt heller.
 
Den är fin men det är för mig som att skaften är alldeles för breda för nära inpå själva sked/gaffel/kniv? De har som ingen hals?
Egentligen håller jag med, dom är inte dom bästa att äta med. Men jag är som förtrollad av skaften/handtagen. Min moster har dom och jag sitter typ å klappar på besticken när jag är där på besök 😆😅
 
Just nu är vår lägenhet helt ogenomtänkt vad de gäller inredning. De är praktiskt men kanske inte de jag hade velat ha och tapeterna 😏 Nej hela lägenheten skulle behöva sig en genom gång från topp till tå .. Då kanske man skulle inspireras att försöka få någon ordning.
 
Jag blev enormt stressad av den 😅 alldeles för mycket intryck för att jag skulle trivas i ett sådant rum. Visst finns det detaljer som jag gillar som Morris-tapeterna, spegeln i taket med en annan placering eller mattan i ett lite ombonat rum med mörka möbler men alldeles för mycket för mig på samma gång.
Det här är så intressant hur olika vi uppfattar miljöer och vad vi trivs med! Jag får ett visst lugn och du blir stressad.

Ett för avskalat hem stressar mig mer av någon anledning :cautious:
När nu alla verkar veta vad alla bestick heter! Vad heter dessa?
Har precis likadana! Ingen aning om vad de heter dock.
 
Bara för att det är bistik (:laugh: ) på tapeten så måste jag också passa på att fråga om ni sett eller vet något om dessa?

Några av mina bestick:
DBB94DB7-C2A1-461D-8DB3-9751B4A0D803.jpeg
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
293
Senast: Rie
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 913
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 700
Senast: manda
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp