Sv: (Fd) Djurskyddsmyndigheten..
Det vore väl att be om för mycket.
Men faktum är, att jag inte inser behovet av stall i vardagslag eller som baskrav.
Sedan vi övergick fullt ut till lösdrift, används stallet bara tillfälligt såsom vid hovslagar/vet-besök, häst-pyssel etc.
Hästarna har tillgång till storbox, vilken i stort sett bara används sommardagar.
Men lösdrift parat med "boxvila" i samband med tävlande etc borde väl tillfredsställa behovet för dom flesta som sysslar med det?
Undantag vid sjukdom/skador mm är väl självklart.
Vad tycker du?
LIA
Jag tycker att lösdrift är ett ypperligt alternativ för de hästar som trivs med det, och att det är oslagbart sett till att ge hästen en så naturlig miljö som möjligt.
Men jag vill inte se ett lagstadgat krav på det, och jag har valt att INTE ha mina hästar på lösdrift av två 'enkla' anledningar:
1) Jag vill ha INDIVIDkollen som uppstallning i separata boxar ger. På lösdrift ser jag att någon häst druckit mindre än normalt t ex, men inte vem. Jag kan se att någon häst t ex är lite lös i magen, men inte vem. Osv. Vid individuell uppstallning i box kan jag väldigt tidigt se inte bara om utan också vilken häst som t ex ätit lite sämre än normalt eller druckit lite sämre än normalt. Jag kan se om boxen är mer 'rörig' än normalt och ha extrakoll på aktuell häst för att se om den haft/har en liten kolikkänning exempelvis. Och för att ha just den där individkollen för att väldigt tidigt kunna upptäcka även små avvikelser, och lokalisera dem till rätt individ direkt, har jag valt att del av dygn ha mina uppstallade. Fastän det blir mer arbete för mig då.
2) Jag har en häst som inte fungerar på lösdrift vintertid. Jag vetefan var det brunnit i hjärnkontoret på honom, då han är UPPVÄXT på lösdrift banne mig. Men med åldern så har han blivit mer och mer frusen och känslig för väder och vind. Och när han fryser blir han närmast förståndshandikappad, och bara står och skakar hopkurad på samma fläck. Maten kan vara 3 meter bort, eller framför näsan på honom, men han står där som ett mähä och skaka och väntar på personalen. Han har inte vett gå in i lösdriften eller ens skogen i de lägena heller (faktum är att han inte ens kommer till grinden, vilket han normalt gör när man ropar, utan man får gå och HÄMTA honom).
Han fungerar på lösdrift andra årstider, samt sålänge han inte fryser. Vilket han gör alldeles för lätt tyvärr.
Så jag ser hellre en minimitid ute, som är rejält tilltagen, ihop med betydligts törre minimimått på boxarna, och hårdare krav på sällskap och social kontakt etc. (jag mår illa när jag ser stora hästar inklämda i 3*3 meter boxar, hur lagligt det än är. Mitt 157 cm fbl har vad jag anser är på gränsen till för liten box, den är 11 kvm. Enligt reglerna kan jag helt lagenligt låta henne FÖLA i den.. Helt horribelt. K:s mamma var maxad D, hade drygt 16 kvm box, och jag skulle inte velat ha mindre fölbox..)
Däremot har jag INGENTING emot lösdrift - alls. Och har i perioder haft mina hästar på lösdrift.
Jag har ju en dam som vandrar om hon står inne för mycket, och har hitills löst det genom att se till att hon slipper stå inne för mycket, men faktum är att jag om hon får vara kvar i livet hos mig,s eriöst fungerar på att köpa en 'sällskapsponny' åt henne, så hon och den kan gå ute på lösdrift nattetid, och valacken och fbl stå inne (fbl skulle mycket väl kunna gå på lösdrift tror jag,a ldrig provat men hon är en fullt normal häst och hade inga problem att 'ställa om' från att ha varit övertäckad, stått i varmstall och bara gått ute på förmiddagarna, och då naturliiigtviiis om det varit 'fint väder' till kallstall, ute minst 12 h per dygn i ur och skur osv. Och jag gisar hon skulle tycka lösdrift var en himla käck ide. Samtidigt som hon inte har något synbart emot att komma in nattetid. Men jag vägrar ha valacken inne helt själv på nätterna, så någon lär ju hålla honom sällskap)
Så, jag kan tänka mig släppa den där individkollen om det krävs. Och om inte valacken vore 'rubbad' av någon anledning, skulle jag ha lösdrift men ta in 4 - 5 h någon gång över dygnet. Dvs behålla en del av individkollen, och ändå kunna ge dem lösdriftsfördelarna.
Det jag DEFINITIVT skulle gjort för länge sen om inte stallet hade varit suterrängstall är att plocka upp en öppning i ytterväggen till varje box, och lägga en 'liten' hage utanför till var häst. Dvs de har sina boxar, jag har kvar individkollen, hästarna kan gå in och ut som de vill och slipper stå i box, även om de inte hade haft flera hektar att 'leka på' den delen av dygnet.