Feber efter förlossning

keilir

Trådstartare
Fick andra barnet i fredags morse och har sen i söndags em haft feber 38-39,5 grader. Tagit alvedon och har då kännt mig okej.
Pratade med bm igår då vi var och vägde lilleman och hon sa att det var ganska vanligt med feber när mjölken rinner till. Hade inga såna här bekymmer förra barnet.
Nu tänkte jag höra om det vart lika för någon mer? Hur länge höll det i sig?
Har rätt ont i brösten så mjölken har runnit till ordentligt men inte ont i magen eller så.

Jag fick livmoderinflammation när min första var nyfödd. Förr kallades det för barnsängsfeber och det var inte helt ovanligt att man dog av det.
Jag skulle bara vilja tipsa dig om att sniffa på avslaget så att det inte stinker bakterieinfektion där. Bara för säkerhets skull...

Nu har jag inte klämt ut ngn unge än men efter skrapningen sade gyn att man skulle ringa/komma in bums om man har 38 grader eller mer som inte går ner av alvedon.

Och förstås om flytningar etc luktar fel.

Det är inte så att du fått mjölkstockning också? Minns att jag var ruggigt dålig då :o

Annars är det som sagt inte ovanligt med lite feber när mjölken rinner till men man tycker ju att det borde hållas i schack eller släppa när du tar tabletter.

Lite otydligt av mig, jag mår mycket bättre när jag tar alvedon så då går den ju ner.
Tror det är lite mjölkstockning. Har lite ont ut under armarna men det är absolut inte stopp, jag dränker ungen i mjölk och vill bara att han ska äta hela tiden. Men han har väl fått så mycket mat idag att han är alldeles däckad.

@keilir duscha varmt och pälsa på tuttarma och se om det lindrar. Läste någonstans att man inte ska amma mer än vad som behövs då man producerar mer mjölk och den onda cirkeln sluts. Däremot tyckte jag att massage hjälpte lite.

jag födde i tisdags och fick feber. på bb sa dom att de va rätt vanligt och att man skulle hålla koll på lukten på avslaget (om de luktar illa så är det ingen tvekan om de sa dom) samt om man fick mer ont i magen än de vanliga eftervärkarna.
sen kan man ju om sagt också få feberkänningar när mjölken rinner till samt när man börjar svettas hysteriskt för att all vätska från grav ska lämna kroppen. när jag låg inne på bb höll de dock koll på blodtryck, puls och infektionsvärdena och släppte hem oss en dag senare pga min feber. hade inte infektionsvärdena sett bättre ut och jag inte känt mig ok så hade vi stannat längre.

ursäkta avsaknaden av stor bokstav.. ammar med andra handen ;)

jag födde i tisdags och fick feber. på bb sa dom att de va rätt vanligt och att man skulle hålla koll på lukten på avslaget (om de luktar illa så är det ingen tvekan om de sa dom) samt om man fick mer ont i magen än de vanliga eftervärkarna.
sen kan man ju om sagt också få feberkänningar när mjölken rinner till samt när man börjar svettas hysteriskt för att all vätska från grav ska lämna kroppen. när jag låg inne på bb höll de dock koll på blodtryck, puls och infektionsvärdena och släppte hem oss en dag senare pga min feber. hade inte infektionsvärdena sett bättre ut och jag inte känt mig ok så hade vi stannat längre.

ursäkta avsaknaden av stor bokstav.. ammar med andra handen ;)

GRATTIS!

@keilir duscha varmt och pälsa på tuttarma och se om det lindrar. Läste någonstans att man inte ska amma mer än vad som behövs då man producerar mer mjölk och den onda cirkeln sluts. Däremot tyckte jag att massage hjälpte lite.

Hur ammar man mer än vad som behövs? Det håller väl ungen koll på? ;)

Till TS: mjölkstockning ska inte ge "stopp"- mjölken kommer ändå.
Om du går heta hårda knölar så kan du punkt kyla de med is så går svullnaden ner.
Jag hade mycket problem med första barnet (ammade inte mer än vad som behövdes, hon drunkade nästan, jag hade mat för minst fem
babys).

Om man har mjölkstockning så är ett riktigt bra tips att placera barnet med hakan åt det håll där stockningen sitter (knölarna). Bröstet töms nämligen åt det hållet först/mest! De kan ju vara lite trixig att få till.. Med min etta vet jag att jag en gång liggammade henne fast hon låg så hon hade magen mot mitt ansikte för att jag behövde tömma ovansidan av bröstet!
Att ändra amningsposition sådär är ett perfekt sätt att undvika en begynnande stockning!

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11... 2
Svar
37
· Visningar
5 324
Senast: sweet_extraa
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 620
Senast: paradiset
·
J
  • Låst
Övr. Barn Ser att lillasyster redan skvallrat... I fredags morse födde jag en liten pojke!!! :banana: Helt otroligt hur man kan älska nån så... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 282
Senast: Madick
·
  • Låst
Övr. Barn Jag är totalt slut nu känns det som... Elin fick 40 graders feber i söndags efm, det blev en ganska dryg natt med törstigt barn och...
Svar
7
· Visningar
816
Senast: Breccia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår