Mammarapport!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mammarapport!

Jag får PANIK på amningen..... :mad:
Har bajsont mellan benen, brösten är som två stenhårda fotbollar och gör SKITONT, bäbis viftar mest med armarna och vägrar suga, bröstvårtorna ömmar som fan....

Idag är jag inte lika lycklig.



/Jossan
 
Sv: Mammarapport!

Grattis till sonen!

Måste kommentera vad gäller amningsnapp.
Jag fick en sån till mn son på BB och sedan vägrade han ammas utan...
Eftersom de dessutom suger sämre med nappen fick jag mindre mjölk, fick ge ersättning o till slut ville han inte amma alls....Trist.
Så jag förstår om de inte vill ge amningsnapp direkt för den kan ställa till det....(sen vet jag såna som ammat hela tiden trots napp..och det finns ju de som kunnat ta bort den sen efter ett tag.)
 
Sv: Mammarapport!

Hm, du behöver nog en bröstpump..köp inte apotekets 'rör' bara...För den var hemsk. Finns en som heter Avsis (?) eller nåt som man handpumpar, kostar bortåt 500 och finns på apotek (tror jag....fick för mig jag såg en sån när jag var där sist, jag köpte min i en babyaffär)
 
Sv: Mammarapport!

Är du intresserad har jag en Avent Isis att sälja. Men en pump kanske känns fräshare att köpa ny? Det är nya reservdelar till (silikonet), men det behövs åtminstone en ny flaska. Ny kostar den ca 500 kr, och det är VÄL värda pengar!!

Försök få in tekniken att mjölka ur för hand lite innan du lägger till honom. Och ring amningshjälpen NU! De är proffsiga och lätta att prata med.
 
Sv: Mammarapport!

Okej, här är några tips.

Mjölka ur brösten för hand, framförallt före amning.
Det är bara att massera ock klämma på, gärna i duschen.
Tag en varm dusch.
Massera och mjölka ur.
Och häll brösten varma varma varma.

Om det inte fungerar så hyr en maskinpump som får ur mjölken.
Och om du får feḃer.

Mellan benen kan du ha en fryst dambinda för att lindra ontet.
Blöt en tunn dambinda litet grand och frys sedan in den.
Lägg den under den andra som du måste ha så att den inte kommer direkt mot dig.
Det lindrar jättemycket och tar ned svullnaden.
 
Sv: Mammarapport!

Fick oxå jättemycket mjölk med båda mina och båda sög så hårt att brÖstvårtorna var alldeles såriga. Fungerade INTE alls, blev förr sämre med amningsnapp! Så jag köpte en pump eftersom stenhårda bröst är så himla jobbig att pumpa ur för hand :smirk:.

Efter 2-3 veckor med 0.5 dl utpumpad mjölk från varje bröst innan bebis fick äta fungerade allt precis så bra som man hoppas och båda ammades till de var 10.5 månad då de själva valde att sluta, suck!

Mot mjölkstockning köpte jag jättestora ullinlägg (går runt hela bröstet) som jag hade i princip jämt tills amningen funkade (båda är födda på sommaren/tidig höst), inte så himla snyggt men jag fick lätt stockning och det gör ONT! Med tanke på alla mjölkfläckar och spyfläckar man ändå har på kläderna så var det ju en baggis :smirk:
 
Sv: Mammarapport!

Massera bebisens fot eller hand så somnar han inte lika fort!! Har samma problem;) Men det tar tid för dem hitta rätt i början o man måste hjälpa till, på min son gäller det han är HUNGRIG annars velar han bara! Tryck på bröstet, börja med att pumpa ur, min pump användes flitigt ska du veta men innan varje amning bara, och se till att bröstvårtan pekar uppåt mot näsan så barnet helst får suga in den, min gör inte det memen....jag känner när det blir vakum o han börjar klunka, då lägger jag mig ner i halvliggande position så det flödar lite saktare och han ej släpper pga för snabba klunkar:)
 
Sv: Mammarapport!

Du HAR för mkt mjölk i början, det gör inget att pumpa ur och fylla frysen. Viktigare att lillen lär sig ett bra tag!

Avent Isis heter en bra pump, livsnödvändig att ha INNAN man börjar med amningen!

Amningsnappen är en FÄLLA. Bebin blir lat och van vid den och det tömmer inte brösten lika bra så du måste kanske pumpa ur ändå efteråt och då får han inte den BÄSTA mjölken som är den som kommer SIST.

Smartare att pumpa ur FÖRST så det blir mjukt och lätt att stoppa in hela vårtgården i munnen på bebin, så får han den feta mjölken och du slipper mjölkstockning !

Det tar ett par veckor med intensivt ammande/pumpande innan du är i land med perfekt tillgång och balans.

Men det är det värt!!

Se till att ha full backup på allt annat och ägna dig BARA åt att rädda dina tuttar och tajma att de är halvtömda och mjuka när bebin ska äta.

Lufta vårtorna och smörj dem med xylocain när bebin ätit och tvätta bort det med bröstmjölk innan nästa mål när du pumpar.

Snart får han större mun så är det lättare :idea:
 
Sv: Mammarapport!

Först och främst grattis!
Sen, skicka närmsta person och handla en bröstpump!! Tills denna person kommer tillbaka, försök handmjölka innan du lägger till grabben! Förrestän när personen ändå handlar, se till att den köper en mjölkuppsamlare som du sätter på den andra bröstet när du ammar/pumpar, jag tyckte att det gjorde mindre ont när det fick rinna "fritt". Klipp sönder någon gamal flecetröja och lägga i behån så värmer det! Och det är lätt att slänga i tvättmaskingen oxå!

Försök sedan vila och koppla av så mycket som möjligt!
 
Sv: Mammarapport!

Va ni är gulliga!!!
TACK för alla goda råd!! :bow: :bow: :bow:

Idag var en kompis här med en amningspump som jag ska försöka bekanta mig med.
Pratade med BB imorse och berättade om problemet. Hon sa att det abslout inte var mjölkstockning, utan bara helt normalt nu när mjölken rinner till. Att brösten var hårda, ömma och knutiga var enligt henne helt normalt.
Hennes råd var att INTE mjölka ur med pump, det fick bara brösten att producera mer mjölk, sa hon. Istället skulle jag käka panodil var sjätte timme i några dagar och på sin höjd mjölka ur lite, lite för hand innan amning för att lättare få in vårtan i munnen.
Vet inte vad som är rätt....

Det känns i alla fall lite bättre nu. Har ammat utan nappen två gånger nu, och gissa nån som blev nöjd :d . Han har så gott hans 3 dagar gamla händer förmått försökt slita, bända och knuffa bort nappen, och nu fick han till sist som han ville!
Gick bättre än jag trodde, ont gör det, men det var så skönt att kunna reglera hur mycket bröstvårta han tog, och framför allt att slippa hålla fast både bröst, napp och ilsken bäbis :D .
Brösten är fortfarande ömma, men något bättre än inatt och imorse.
Får se om jag försöker med pumpen innan nästa gång, eller om det går ändå.


Tack igen för era tips, de är fortfarande välkomna!!!



/Jossan
 
Sv: Mammarapport!

Det är normalt med hårda knöliga sprängfyllda bröst.

Men det är lika normalt att "överfyllnaden" leder till dåligt tag och såriga bröstvårtor och senare problem med mjölkstockning.

Det är ABSOLUT inget problem med att pumpa ur för att lätta på trycket för bebin och "suga fram" bra bröstvårtor som ser ut som en amningsnapp :idea:. Har man väl fått in tekniken så reglerar sig mängden på något dygn sedan när man inte behöver pumpa längre. Och så har man ett superbra reservförråd i frysen.

För mycket mjölk är ju inget "problem", för lite däremot :crazy:

JÄTTEBRA att bebin vill ha brösten "naturella" !!! vilken liten smart kille du har :) :love:
 
Sv: Mammarapport!

Grattis till underverket.
jag tycker att både Neo och Eliot är fina namn (Eliot var ett av namnen vi funderade på om det blev en pojke)

vad gäller amning och ajaj i brösten kan jag varmt rekomendera en varm duch och att smörja in bröstvårtorna med bröst mjölk.
 
Sv: Mammarapport!

Okej, då förstår jag. :idea:
Pumpade ur (mer masserade ur) för hand förrut, men visste inte alls hur mycket jag kunde ta utan att ta för mycket så att pojken inte fick, så jag tog nog för lite. Frös in i en liten burk i alla fall.
Testade pumpen jättesnabbt, men tyckte det gjorde ont, och det gick lika bra för hand.
Kanske borde ta lite till nu innan jag ska lägga mig?
Blir lite orolig att han äter för lite/sover för mycket...
Han är inte vaken nåt alls i princip förutom när han äter och kanske några minuter efteråt. Äter gör han var 3-4 timme (har gått upp emot 5 timmar innan han vaknat till liv), men inte alls länge åt gången. Kanske 5 min aktivt sugande :D i två omgångar per tillfälle.
Låter det normalt?
Han verkar väldigt tillfreds annars, gråter bara när han fryser (när vi ska byta och han inte kan ha sin filt) och ibland innan han får grepp om tutten.


Kram/


Mamma Mu
 
Sv: Mammarapport!

Det låter helt normalt! Snart kommer ökningsperioder, då äter de oftare och sover kortare :devil:

Att han suger klart på 10 min tyder på bra teknik!
 
Sv: Mammarapport!

Grattis:banana:
Ett litet tips ang. ömmande styngn i underliv:o .Ta en handuk och rulla den till en avlång "korv", rulla den sedan som en ring och sätt dig på den så att det onda avlastas;) . Hjälpte mig med ömmande styngn...Ta gärna några panodil eller alvedon om det gör för ont.

Trist att det gör ont vid amningen, hoppas du snart kommer in i det. För det är träning o åter träning för både dig o den lille. Men njut:love: av er stund tillsammans för det är underbart som tyvärr så småningom tar slut snyft...Saknar den underbara tiden..
Lycka till med pojken. Föresten många killar i år (fick en själv i jan:love: )
 
Sv: Mammarapport!

Hej igen, fortsätter rapportera allt eftersom tiden går. Det dyker ju nämligen upp nya frågor hela tiden!

Bröstproblemen är mycket bättre, vårtorna gör fortfarande ont men outhärdligt ont gör det bara första sugen, sen blir det lite bättre.
Har fortfarande inte smörjt på nåt, bara tagit bröstmjölk.
Pumpar ur litegrann nångång om dan eller när det känns som att Neo inte hänger med.

Han äter mycket oftare redan :devil: . Inatt höll jag på att gå av av... Verkar som jag begåvats med ett barn med ett enormt stort sugbehov. Visst finns det såna?
Ammar ca var 3:e timme, natt som dag, vilket ju är normalt. Grejen är att han inte verkar nöjd. Han suger klart ganska snabbt, men ofta vill han ha en omgång två när han vilat några minuter (han verkar mätt, men fortsätter ändå suga om än väldigt veligt).
När han ätit i två omgångar, kräkts upp lite överskott och somnat i min famn lägger jag ner honom brevid och första dagarna sov han ju som en stock. Nu är det mer regel än undantag att han vaknar och inte blir nöjd förrän han får suga igen. Inatt för första gången tog jag inte upp honom till bröstet igen, eftersom jag visste att han inte var hungrig utan bara ville tutta.
Hade hört att man inte ska börja med napp för tidigt, men det sket jag i efter att ha ammat i en timme åt gången varannan timme... Han verkar ju ändå ha väldigt bra teknik och amningen i sig är det ju inga problem med. Just då gick det inte jättebra för nappen var för stor, men idag köpte vi en liten och då gick det bättre.
Han är fortfarande väldigt tuttig och nappen ramlar ju såklart ut hela tiden, men jag måste bara få vila mina stackars tuttar ibland :mad: .
Annars njuter jag verkligen, älskar att amma!!

Stygnen är fortfarande ömma, men bättre.

I övrigt allt väl, jag är något tröttare men fortfarande helt ok.
Blev förvånad över hur snabbt kilona rasar. Har gått ner 6 kg på mindre än en vecka utan att ha gjort nånting (födde i fredags). Är 5 kg ifrån min ursprungsvikt. Jag ser ganska smal ut redan, men har fortfarande lite degmage kvar.




/Jossan, lycklig :)
 
Sv: Mammarapport!

Jag lät min tutta hur mycket som helst. Det är en VÄLDIGT kort tid! När de märker att de har totalt fri tillgång blir det enklare rätt fort.

Att introducera ett napp-beroende istället tycker jag inte är i barnets bästa, det vill ju helst ha sin mamma. Och DU ska ta ansvar för "avgiftningen" sedan :cool:

Tim - levande napp :p
 
Sv: Mammarapport!

Jag ska verkligen försöka ge bröstet så länge bröstvårtorna och orken tillåter, och ha nappen som back-up.
Det är ju inte fysiskt möjligt att vara vaken dygnet runt och amma eller för den delen att plåga sig igenom amningen med såriga bröstvårtor bara för att.
Men som sagt, så länge det är möjligt får han den äkta varan! :d




/Jossan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 663
Senast: Rosett
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 438
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 762
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp