Mammarapport!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mammarapport!

Har du provat att ligga ner och amma? Det gjorde underverk för min sömn. Bäbisen bredvid och ville den tutta så la man den tillrätta och så kunde man somna om. När de blev större så flyttade de sig själva rätt så man behövde inte ens göra det :d
 
Sv: Mammarapport!

Jag låg ner första dagarna, men sen jag fick in tekniken sittandes har jag bara gjort det. Tycker att det är så viktigt att han kommer precis rätt på (för minst påfrestning på bröstvårtorna), och det är lite lättare sittandes, man kan justera mer.
Men jag ska ge liggande ett försök, det skulle onekligen vara skönt att slippa böka runt mitt i natten.



/Jossan
 
Sv: Mammarapport!

Lite fler frågor:

Hur fryser man bäst in mjölk, hur länge håller den sig och ungefär hur mycket är en portion säg första månaderna?
(Jag har pumpat för hand och hällt i barnmatsburkar. Blir det hygieniskt?)

Neo får nästan alltid hicka bär han ätit. Kan jag undvika det? (Verkar jobbigt :( )

Navelstumpen har precis ramlat av och det ser ju lite ut som ett öppet sår. Tvätta med vatten eller hålla torrt?



Tack på förhand.... :bow:



/Jossan
 
Sv: Mammarapport!

Ing svar men läser tacksamt denna tråd eftersom jag snart ska få barn nr 1. Bra råd att spara/minnas för egen del!
 
Sv: Mammarapport!

Helt ok att frysa in i barnmatsburkar. Tänk bara på att aldrig hälla på ofryst mjölk på fryst.

Hur stor en portion är varierar massor. Min första åt det som bjöds, även om det var dubbelt så mycket som han behövde (kräktes upp resten). Den andra åt bara småslurkar under protest.

Men runt 100 ml/burk och så några med 200 ml kanske?

Hickan är lite svårare, det är nog inte så mycket man kan göra.
 
Sv: Mammarapport!

Har gjort precis så, hällt på mjölk i den redan frysta.... :angel:
Blir ju bara en skvätt åt gången, har fyllt upp en burk på kanske 4 gånger.
Är det bara att slänga nu? :cry:

Min gör likadant, äter hur mycket som helst, inte tills han blir mätt utan tills han somnar av ren utmattning. Kräks också väldigt mycket efteråt.



/Jossan, nybörjare
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mammarapport!

Jag fryser in i iskuber,det tycker jag är enklare,sen räknar jag ut hur mycket mjölk det blir av en full kub,kuberna förvarar jag sedan i plastpåsar...smidigt.

Grattis till bebis föresten...

mvh zaria
 
Sv: Mammarapport!

Problemet när du häller på varm mjölk på fryst är att den frysta smälter och sen fryser igen. Inte bra bakteriemässigt.

Samla en dags ransoner i kylskåpet (samma där, blanda inte kall och varm, två kalla kan du blanda) och frys in när allt har samma temperatur.

Eller om det är småskvättar så kan du frysa in i iskubslådor med påse runt och så vrider du ur den frysta mjölken dan efter och försluter påsen. Lätt att tina upp då också (långsamt, aldrig i micron).
 
Sv: Mammarapport!

Okej, då ändrar jag taktik!
Men mjölken som redan är "blandad", ska jag slänga den eller har den bara kort bäst-före-datum?
Hur länge håller sig mjölk som är fryst på rätt sätt?
När jag värmer kuberna, lägger jag dem bara i kastrull och värmer på svag värme? Hur gör jag med barnmatsburkarna (om de nu går att använda)? Ställer i kokande vatten?

Som det ser ut nu pumpar jag bara nån gång om dan, kanske två. Verkar inte som det behövs mer, det är bara om det går lång tid mellan två mål eller om han äter lite.




/Jossan
 
Sv: Mammarapport!

Äh, jag skulle gett det som var blandat. Men mina ungar har heller inte haft känsliga magar.

Bästa är att låta mjölken tina sakta i kylskåp. Annars vattenbad (inte direkt i kastrull). De små kuberna får man ner ett antal i en flaska och så lägger man flaskan i ljummet vatten tills det är lagom temperatur. Skaka lite då och då så går det lite fortare. Mäter du upp hur mycket det är i varje kub är det lätt att beräkna hur många man behöver för den tid du ska vara borta t.ex.
 
Sv: Mammarapport!

Jossan skrev:
Har gjort precis så, hällt på mjölk i den redan frysta.... :angel:
Du kan hälla kyld mjölk på fryst.
Kyl i kyskåp och när skvätten är kall kan du hälla den på det frysta.
Det fick jag lära mig när jag skulle sälja mjölk till sjukhuset.

Inte_Ung, f.d. mjölk-ko.
 
Sv: Mammarapport!

Men då var den alltså kyld, inte bröstvarm?

Den här mjölkkon (sålde 20 liter) fick instruktioner om att man blandar bara mjölk som har samma temperatur. Inga problem att kyla i kylen och fylla 200 ml flaskorna jag fick från BB med enhetlig kyld mjölk.
 
Sv: Mammarapport!

När min skrutta som nu är 8 månader var liten så pumpade jag enbart eftersom amningen inte funkade alls.

Jag pumpade ur och hällde i sådana där istärningspåsar som man gör is med. Så hela frysen var fylld med ispåsar med mjölkkuber :)
Sedan tinade jag antingen hela påsen eller så många "kuber" jag behövde i vattenbad till ca 37 grader.

Jag har hört att mjölken håller sig allt från 3-6 månader i frysen, jag körde dock max 3 månader för säkerhetsskull.

Jag känner så väl igen mig i din amningssituation, jag fick det dock inte att fungera alls, fick mjölkstockningar och sår som inte ville läka hela tiden, så jag fick ge upp tyvärr, situationen blev såå mycket lättare när jag kunde pumpa och ge på flaska istället.

Tänk på att både det jobbiga med amningen och att stygnen gör ont är under en begränsad period, det blir ju bara bättre!

Du har en underbar tid framför dig, stort grattis till din son!

/ J, mamma till V 2 år och T 8 mån.

Vet inte om du fick adressen till AFF, men den är i alla fall: www.alltforforaldrar.se/snack

Där finns massor av forum, bland annat om amning men även "ankomstgrupper" för den månad man beräkas/har fått barn. Så det finns alltså en grupp med många andra mammor i sverige som fått/ska få barn i november. Om du går in på sidan och sedan väljer forumsdelen " Bebis" som finns i en meny till vänster kan du sedan välja forumet " Amning ". Om du vill kolla på "din ankomstgrupp" får du gå in på forumsdelen " Graviditet/vänta barn och sedan " ankomstgrupper, då ligger november för tillfället överst. Jag rekomenderar sidan varmt, man får alltid stöd råd och tips av andra i samma situation.
 
Sv: Mammarapport!

Jag håller faktiskt inte med när det gäller napp. Men var och en gör som de vill och ffa alla barn är olika. Min son hade fullt fri tillgång till tuttning, men han blev förbannad om han var mätt och bara ville suga, han ville INTE ha sin mamma (eller mjöken då'rå)- han ville helt enkelt bara suga. Jag tyckte det var urskönt att slippa vara napp.
 
Sv: Mammarapport!

Jag använder nappen när liten är trött och har ätit klart, men fortfarande är tuttig. Märks att han inte är hungrig, för han tar bara bröstet i munnen, men suger inte även om jag försöker stimulera honom (massera handen) en längre period.
Då känns det som att han lika gärna kan få ligga brevid mig med nappen i munnen och sova gott, än att ligga och småtutta på mig så att jag inte får nån sömn. Nappen ramlar ut ibland, men han är oftast duktig på att hålla kvar den och är han bara tillräckligt trött låter han den ramla ut utan protester när han somnat.

Vet inte om han ammas för mycket (tror jag iofs inte). Tycker det kommer så otroligt mycket mjölk upp igen. Finns inte en torr tröja, lakan, handduk eller filt här hemma snart :p . Han kan blöta ner en hel body utan att jag märker det på natten, och så ligger han själv i en blöt pöl, stackarn. Normalt?
Hos BVC igår hade han gått upp 180 gram på 3 dar, och är bara lite ifrån födelsevikten, så han måste ju tillgodogöra sig maten?


För övrigt är min eufori och sjukliga pigghet på väg bort... :cry: . Börjar landa och komma in i vardagen. Tror järnet gått ner pga att jag blöder en del, för jag orkar verkligen ingenting och har haft ont i huvet senaste dygnet. Vill inte ta järn än, känner inte att jag skulle palla att bli hård i magen :devil: ...
Äter iofs väldigt lite, har ingen aptit what so ever. Gått ner 14 av mina 17 graviditetskilon. Känner att jag borde äta mer, men jag mår bara illa när jag tänker på lagad mat.
Glad är jag givetvis fortfarande, men det börjar atagligen ta ut sin rätt att bara få sova högst 3 timmar i taget. Välkommen in i småbarnsträsket, Josefine! :banana:



/Jossan
 
Sv: Mammarapport!

Din bebis verkar väldigt normal ! Endel kräks kaskader endel kräks aldrig. Endel bajsar 10 ggr per dag endel 1 gång vart tionde dag. Allt är normalt !

ha det så bra i småbarnsträsket !
 
Sv: Mammarapport!

Prova att ta något snällare järntillskott, ex dryck från hälsokosten.

Annars är mitt tips, ta en järntbl på kvällen (inte ihop med mat), drick katrinplommonjuice eller ät katrinplommon.
 
Sv: Mammarapport!

Idag är Neo 16 dagar gammal, och nya frågor har dykt upp.
Hoppas att nån orkar förbarma sig över min okunskap... :p

Finns det NÅT man kan göra för att minska mängden mjölk (dvs produktionen) eller är det bara att gilla läget?
Jag har MASSOR, och pojkstackarn hinner aldrig tömma dem, inte ens i närheten. Har inte pumpat så mycket, har väl dels inte orkat, dels tänkt att brösten kanske bara producerar mer då. Har pumpat nån gång om dan, innan amning, när brösten känts sprängfyllda.
Kan inte gå utan bh eller inlägg, då har vi snart mjölk i hela lägenheten. :D
Är det alltid såhär? Ska jag kanske bara vara tacksam för att jag har så mycket? Nån som vill köpa....? :angel:

Till nästan dilemma.
Jag har haft en sånt sjuhelvetes humör de senaste 4 dagarna, helt bisarrt och faktiskt ganska läskigt. Känner det fysiskt i kroppen, jag blir SÅ JÄKLA ARG (utan anledning) och vill bara slå nån (men skulle givetvis aldrig göra det utan har istället vräkt ur mig diverse elakheter på pojkvännen :devil: , som inte fattat nånting). Det går upp och ner, ibland är jag mig själv, men när det kommer har jag noll tålamod och det känns jätteobehagligt att amma, det som jag tycker är urmysigt annars.
Det kom verkligen som en chock, eftersom jag känt mig så otroligt lugn och tillfreds fram till nu.
Med humöret kom också en ständig hunger och sötsug, efter att i princip inte ätit nåt på 2 veckor (och inte varit sugen på nåt heller), mensvärk (känns inte som eftervärkarna, som jag hade de första dagarna efter förlossningen) och överhuvud taget en stark känsla av pms.
Kan man få mens såhär snart efter, eller vad är det som händer med mig?

Och sista frågan, vad kan ma göra åt magknip (tänker på bäbis nu)?
Tror han haft lite ont senaste dagarna, han har varit gnälligare än vanligt och hård på magen. Kan det vara nåt jag ätit?


Kram/



Josefine, angel to some, demon to others :devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 809
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 405
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp