Feedback och hjälp angående sits

A

Aji

Hade turen att bli filmad när jag red för ett tag sedan och har studerat min sits en del och hittat lite smått och gott.

För dem av er som har tid och lust så tar jag gärna emot lite feedback, och hemskt gärna även goda tips och råd på övningar (mentala eller fysiska) för att komma tillrätta med de problem som finns.

Trav lättridning: http://www.youtube.com/watch?v=ay0IgMUR4-0&feature=channel

Trav nedsittning: http://www.youtube.com/watch?v=10HGTOgIeOo&feature=channel

Galopp: http://www.youtube.com/watch?v=pfk0YGseiP8&feature=channel
 
Sv: Feedback och hjälp angående sits

Jag skulle tipsa dig om att höja blicken och det ser ut som du faller lite framåt därför.

Men vilken fin häst du har, han ser så go´ut att rida!:laugh:
 
Sv: Feedback och hjälp angående sits

måste bara få säga att wow vilken fin häst du har och ni är verkligen fina ihop!
Ang ridningen, så ser det ut som att du inte håller upp korsetten ordentligt? så jag håller nog med föregående talare upp med blicken så kommer ju resten på köpet. I sdet stora hela ser det ju bra ut men stundtals så ser det ut som att du faller igenom lite.
 
Sv: Feedback och hjälp angående sits

Ner med hälarna och upp med blicken. Sen i galoppen stack dina tår ut lite.. Alltså att du har vinklat in hälen och ut med tån. Ta in tån och titta in i spegeln. Allt annat såg riktigt bra ut!! Det är bara att träna på de småsakerna! Lycka till!:laugh:
 
Sv: Feedback och hjälp angående sits

Du ser ut att spänna dig i säteskusklerna/bäckenet och förekommer hästens ryggrörelser. Slappna av mer och SITT verkligen i sadeln och låt din sits följa ryggrörelserna istället för att kämpa mot dem som du gör nu litegrann. I lättridningen är du före hästen. Vänta istället in bakbenet och låt ryggen liksom "skjuta" upp dig. I galoppen puttar du extra mycket med sätet, återigen - vänta in och följ ryggen istället! Tänk uppåt i galoppen, inte framåt.

Låter det för svamligt?

Och som andra redan påpekat; lyft blicken och titta dit ni ska, då följer en hel del med på köpet.
 
Senast ändrad:
Sv: Feedback och hjälp angående sits

Bara jag som tänkte på handen? Typ att handen skulle behöva komma fram lite mer och ihop med händerna (om möjligt. Jag vet inte på vilken nivå din pålle är). Sedan upp med blicken då som de andra talat om. Men i övrigt ser det riktigt trevligt ut : )
 
Sv: Feedback och hjälp angående sits

Tack för alla kommentarer! Fyll gärna på med mera.

Blicken är jag väl medveten om, men det är så attans svårt att få ur kroppen! Har i alla fall utvecklats från att titta på händerna till att titta på hästens huvud. En vacker dag kanske jag lyckats lyfta blicken ytterligare. :-) När jag blir tillsagd, eller när jag själv råkar tänka på det blir det bra ett litet tag, men sedan är vi där igen. Några knep som någon kan dela med sig av?

Jag tycker själv att jag i traven ser ut att flexa väldigt mycket med svanken, vilket påverkar armarna och hela överkroppen väldigt mycket. Någon som kan säga om detta beror på att jag inte är tillräckligt aktiv med bäckenet eller vad det beror på?

Sedan verkar jag dra upp framförallt höger knä också, det var lite intressant att se. Borde rimligtvis innebära att jag hamnar snett i sadeln.

Vad gäller hästen så, ja han är kanonfin, en sent tagen 6-åring (riden ett drygt år, växte så det knakade fram till typ 4,5 års ålder) efter Cardento. Därav den breda handen bland annat. Men han är tyvärr inte min och de filmade passen var första gången jag satt på honom och, tyvärr, troligen den sista också då jag inte har möjlighet att besöka den instruktören så ofta. Så jag får njuta av de sparade filmerna...
 
Sv: Feedback och hjälp angående sits

Jag tycker själv att jag i traven ser ut att flexa väldigt mycket med svanken, vilket påverkar armarna och hela överkroppen väldigt mycket. Någon som kan säga om detta beror på att jag inte är tillräckligt aktiv med bäckenet eller vad det beror på?

Tvärtom, du är FÖR aktiv. Som jag redan skrivit så puttar du och förekommer hästen. Slappna av, sitt stilla och låt ditt säte följa ryggrörelserna istället.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Någon som har något råd att ge mig angående sitsen? http://www.youtube.com/watch?v=3MQWJV5N7aM&feature=player_embedded#! <--...
Svar
4
· Visningar
1 067
Senast: Ellanamde
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 617
Senast: nullo-modo
·
Ridning Har en häst född 1987. Korsning och import Polen. Nu har jag börjat att få ner honom i vikt efter sommarbetet och börjat att fundera på...
Svar
10
· Visningar
1 617
Senast: c0pyright
·
Hoppning Har en hemsk hopprädsla. Det räcker nästan att det ligger bommar på marken för att det ska knyta sig i magen på mig och jag spänner mig...
Svar
4
· Visningar
2 149
Senast: Klarabara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp