Bukefalos 28 år!

Feg Border Collie, törs inte valla!

I

Invinciblestables

Är det någon här som har haft ett liknande problen och lyckats att komma tillrätta med det så att det fungerar ok iaf.?

Har en 2-årig tik som har bra vallningsinstinkt och är heltänd när det är vallning på G. Men hon fegar ur för jämnan behövs bara att någon vänder sig om och tittar på henne, har aldrig någonsin blivit skrämd eller skadad. Har inte kommit längre i vallningen än till småkalvar och mindre ungnöt och det går knaggligt minst sagt. Till saken hör att jag har en 12-årig tik som är raka motsatsen, hon är tuffare än tuff och en sådan hund som vallar allt och alla i vilket läge som helst ,läser av dom flesta situationer korrekt och backar aldrig. Hade aldrig inbillat mig att jag skulle ha turen att få en till sådan hund men inte heller en som var så vansinningt feg. Har provat att valla båda hundarna tillsammans och var för sig för att se om det blir någon skillnad.

Vill verkligen lyckas med det här även om hon bara blir medioker som vallhund, är ju medveten om hennes tillkortakommanden. Hon är i övrigt en mycket trevlig och lättlärd hund.

Tacksam om ni kan dela med er av erfarenheter, Kicki :)
 
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

Valla på får ett tag och lär hunden att trycka djur.

Hon måste lära sig att gå rakt mot djuren och det tränas lättast in på får.

Hon behöver stöttning och hjälp med tryckandet tills hon törs trycka själv.
Hör med AC-vallarna om de har någon kurs på G nu i vår..

Vad är det för föräldrar till tiken??
 
Senast ändrad:
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

Valla på får ett tag och lär hunden att trycka djur.

Hon måste lära sig att gå rakt mot djuren och det tränas lättast in på får.

Hon behöver stöttning och hjälp med tryckandet tills hon törs trycka själv.
Hör med AC-vallarna om de har någon kurs på G nu i vår..

Vad är det för föräldrar till tiken??

Om hunden inte har det naturligt varför ska man då hålla på o traggla nåt hunden ingentligen inte vill. Man får det aldrig perfekt om hunden inte har en egen vilja o mod o göra uppgiften.

Det är ju som många jag träffat som har en Schäfer som saknar mod o egen vilja o gå i angrepp i skyddet så ska man stå hur många träningar som helst och får det aldrig riktigt bra ändå. Nej tyvärr är så att man fått en idivid som inte vill då är det bara o köpa en ny om man verkligen vill hålla på med sin gren/jobb
 
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

Hunden är tänd = Hunden har ett stort vallningsanlag och intresse.

Därmed inte sagt att man inte behöver träna in de olika delmomenten i vallningen. Vissa saker har en del hundar svårare för, däribland att trycka djur = Man får träna och lära hunden hur man korrekt utför momentet :p
 
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

Alla hundar har ju sina dåliga egenskaper som man får jobba bort! Att få hunden att bli modigare är kanske inte det enklaste av dem men är man intresserad kan man bli mycket nöjd med sin insats! Man behöver ju inte satsa på världsmästerskap med varje hund utan utgå från hundens egenskaper och se hur långt man får den att gå!! Man får mäta framgången enligt hunden och inte jämföra så mycket med bättre hundar!
 
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

Hunden är tänd = Hunden har ett stort vallningsanlag och intresse.

Därmed inte sagt att man inte behöver träna in de olika delmomenten i vallningen. Vissa saker har en del hundar svårare för, däribland att trycka djur = Man får träna och lära hunden hur man korrekt utför momentet :p

Ja tänd ja men fegar ur är dom taggade då ska en hund övervinna sin rädsla för det är så skoj o åf jobba.

Schäfrarna är också jätte tända tills man släpper dom sen rasar världen sek innan dom ska gå i så fegas det ur det bromsas och biter med framtänderna. Det går bara o få det hyffsat alldrig riktigt bra.
 
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

Ja visst har alla dåliga sidor men har hunden rädslor med i sitt jobb så ligger man med många minus poäng från start.
 
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

Fast oviljan att trycka har inte mycket med feghet (rädsla) att göra.

Det beror på oftast på att hunden inte riktigt förstår vad den ska göra i kombination med omognad som gör att den inte klara av att ta konfrontationen med djuren "öga mot öga"

Hunden är också rätt ung, vilket gör att det kan bero på att hunden helt enkelt inte är mogen ännu för att trycka boskap.

Egentligen bör man träna in alla basmomenten i vallning på får, innan man börjar med nöt, då nöt är mer svårvallade och för en ung, lite omogen hund kan de vara nog så respektingivande dessutom.
 
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

Valla på får ett tag och lär hunden att trycka djur.

Hon måste lära sig att gå rakt mot djuren och det tränas lättast in på får.

Hon behöver stöttning och hjälp med tryckandet tills hon törs trycka själv.
Hör med AC-vallarna om de har någon kurs på G nu i vår..

Vad är det för föräldrar till tiken??


Tack för tips! :) Har inte provat får men däremot hade vi ankor till en början och det gick rätt bra, det är ju lätt att vara modig med små ankor. :D Dom allra minsta kalvarna funkar ju åxå hyfsat men från c:a 3 mån och uppåt så fegar hon ur iom. att dom "kollar in henne". Hon har ju ett väldigt intresse för vallning och slår sig lös på alla sorters fåglar här på gården allt från sparv till kajor och duvor. Hon är så taggad att hon skallrar tänder och fradgan skummar ur munnen på henne, samma effekt har kalvarna. Ska kolla om jag kan lägga vantarna på några bra får, kan ju få samma gruppeffekt på dom som på ankorna så det kan ju var bra. Blir som stora ulliga ankor i stället! ;) Nötkreatur är ju inte lika tajta.

Ska kolla på AC-vallarnas hemsida och se om det förhoppningsvis finns något lämpligt till hösten eftersom vi har så mycket jobb med vårbruk o.dyl på våren.

Hon är förövrigt efter: Kroksjöns Gerry och Old Sheeptorps Tila.

Kicki :)
 
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

Om inte annat kan du komma ner hit och testa lite på får ;)

Jag tror det helt enkelt bottnar i att hon inte har riktigt klart för sig vad som förväntas och att med träning på lämpliga djur i lämpligt tempo i takt med att hon mognar, så kommer hon nog att funka bra som arbetshund på gården.

Alla hundar är ju inte lika och ibland tar det lite extra tid att komma på vilka knappar man ska trycka på för att det ska klicka och bitarna falla på plats :)
 
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

Hur ska jag tolka annat? när det skrivis att hunden ballar ur i situationer och är vansinningt feg.

Nej står fast vid det jag skrivit.Fel hund på fel plats hel enkelt.

Sen kan jag ju säga att hennes 12åringa hund är av rätt virke.:bow:
 
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

Det är för att du inte förstår hur komplex vallningen är.

Jag har sett flera hundar, liknande Invinciblestables hund och ingen av dem har rädslor, som du tror.

Jag vet vad Invinciblestables menar, eftersom jag har sett det flera gånger.
Och jag har erfarenhet av att träna unghundar i vallning, det har inte du..

Jag tror nog att Invinciblestables håller med mig i att hunden inte har några mentala rädslor..
 
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

Om hunden inte har det naturligt varför ska man då hålla på o traggla nåt hunden ingentligen inte vill. Man får det aldrig perfekt om hunden inte har en egen vilja o mod o göra uppgiften.

Det är ju som många jag träffat som har en Schäfer som saknar mod o egen vilja o gå i angrepp i skyddet så ska man stå hur många träningar som helst och får det aldrig riktigt bra ändå. Nej tyvärr är så att man fått en idivid som inte vill då är det bara o köpa en ny om man verkligen vill hålla på med sin gren/jobb


Nu är det ju inte så att hon inte vill, utan inte törs hela vägen fram.
Givetvis så skulle jag inte nöta på om hunden inte ville/visade ointresse för vallning. Eller visade ett tydligt obehag när det var dags att valla. Problemet är att hjälpa henne framåt så att hon kommer över den kanten där hon törs gå ett steg längre än vad hon gör i dag. Vill verkligen ge henne den här chansen eftersom jag ser att det finns något "bakom" fegheten.

Den andra hunden som jag har är som jag skrev tidigare tuff och orädd och klarar mycket press från både djur och mig. Den hunden passar min personlighet bra. Och vill därför inte klampa fram med den andra hunden som en elefant i ett glashus. Jag vill ta henne för den hon är och få fram det bästa ur henne efter hennes förutsättningar.

Kicki :)
 
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

Det är för att du inte förstår hur komplex vallningen är.

Jag har sett flera hundar, liknande Invinciblestables hund och ingen av dem har rädslor, som du tror.

Jag vet vad Invinciblestables menar, eftersom jag har sett det flera gånger.
Och jag har erfarenhet av att träna unghundar i vallning, det har inte du..

Jag tror nog att Invinciblestables håller med mig i att hunden inte har några mentala rädslor..

Håller fullständigt med dig där, du har förstått detta helt rätt! :bow: :bow:

Kicki :)
 
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

:banana:

Har ju tränat bc själv, som till en början inte velat trycka djur, men med mognaden och rätt träning, så fattar de galoppen till slut och då blir det oftast bra tryck på hundarna ;)
 
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

:banana:

Har ju tränat bc själv, som till en början inte velat trycka djur, men med mognaden och rätt träning, så fattar de galoppen till slut och då blir det oftast bra tryck på hundarna ;)


Hoppas att jag ska lyckas med det åxå till slut! :banana: Måste ju erkänna att det är frustrerande och jag försöker att inte jämföra hundarna. Men med den första hunden vallade jag kor och stora kvigor vid 1½-års ålder, inga djur var för tuffa och inga uppdrag för svåra och 20-30 st. var ingen match.

Vallade 30 lösa kvigor i ålder 1½-2 år som smitit upp i skogen helt själv med henne, skickade henne på hämtning in i snårig skog där djuren inte syntes bara hördes och ut kom dom. :) :) Tog dom en sträcka på 4km helt själv med hunden trots att jag var höggravid och ungdjuren gjorde "strike" otaliga gånger. Snyggt och prydligt kom vi hem till slut. :)

Så därför är det nog inte bara hunden som drabbats av en "mental spärr", utan även jag. Behöver åxå hjälp med att komma över kanten för att gå vidare, så hon får den chans som hon rättvist ska ha :)

Kicki :)
 
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

Vallade 30 lösa kvigor i ålder 1½-2 år som smitit upp i skogen helt själv med henne, skickade henne på hämtning in i snårig skog där djuren inte syntes bara hördes och ut kom dom. :) :) Tog dom en sträcka på 4km helt själv med hunden trots att jag var höggravid och ungdjuren gjorde "strike" otaliga gånger. Snyggt och prydligt kom vi hem till slut. :)

Det där lät mycket imponerande! Vilken duktig hund!
 
Sv: Feg Border Collie, törs inte valla!

Det där lät mycket imponerande! Vilken duktig hund!


Tack. :bow: Ju hon är väldigt duktig och även om hon nu är gammal så är hon på hugget, för det mesta. :) Jag är väldigt glad att en gång ha fått ha en sådan hund.

Kicki :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund blev ganska förvånad/chockad över detta och vill nu höra av er som är lite mer insatta i hundavel vad ni anser... familjen har en...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 897
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp