Bukefalos 28 år!

utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Okej, förstod att det var så. Men ofta läser man om "arbetsnarkomaner" osv. Men vilka hittar man på första platser i "alla" tävlingar...jo BC! Men det är klart, det finns ju folk som både lydnadstränar och vallar sina BC.

Ja så är det. Och dom står på topp platserna har en lång,,,lång vana att läsa hundar och träna dom rätt.
Men jag har just nu 5 st alldeles nyfödda söta BC valpar här hemma:bow:
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

"Vi" har en BC på klubben och hon skulle nog kunna träna dygnet runt om hon fick. Själv får jag kämpa med att behålla koncentrationen på min terrier:angel: .
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Små fetknoppar är det :devil:

:rofl: :angel:

Nä seriöst; De är jättefina och kommrr nog att bli bra vallhundar med kanonmentalitet dessutom :D
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

*trådlån*

Skulle det funka att ha en BC som enbart tränar/tävlar lydnad?

jag har en som ligger här vid mina fötter ;) Dock visar han inget som helst intresse för vallning.
Skulle dock aldrig rekommendera nån att skaffa en BC om dom inte vill använda hunden till vallning såvida det inte är en vuxen/unghund som inte vill valla.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Små fetknoppar är det :devil:

:rofl: :angel:

Nä seriöst; De är jättefina och kommrr nog att bli bra vallhundar med kanonmentalitet dessutom :D

Feta ja, resten det är ju vad man hoppas på:o :bow:
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Jag har 8 st vuxna i huset, ingen som stressar, samtliga är bra vallhundar men dom får jobba med det dom är födda till.
Alla tycker vi har sååå trevliga hundar:banana:
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Kan tänka mej att dom är jättetrevliga när dom får arbeta med det dom är avlade för :)

Min hane vill inte ens gå i närheten av får eller kor, och valla skulle han nog inte fatta vad det är om man så sprang före och visade själv hur det ska gå till :crazy:
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Mycket troligt, men det är ändå bra med debatt kring det hela och att det kommer upp till ytan mer, exakt vad BC är och vad som krävs för att kunna registrera valpar efter dem!

De är arbetshundar, som egenskapsavlas i hög grad och för rasens bästa bör detta komma ut till alla som ska avla på bc, bara för att "de är så fina"


Ja, jag håller med om detta. Ville bara ge min syn på huruvida de "hemska" uppfödarna verkligen hade varit så elaka som framställdes, eller om deras svar helt enkelt inte hade fallit någon i smaken.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

*trådlån*

Skulle det funka att ha en BC som enbart tränar/tävlar lydnad?

BC:n jag hade gick inte att valla med, hon låste sig totalt pga. stress så fort det var får/boskap i närheten. Testade agility men det blev för mycket stress där också - hon låste sig. Lydnad fungerade bra och just nu tränar hennes nya ägare både lydnad och spår med henne och hon trivs ypperligt med det och har lagt av helt med stressbeteendet.
Min kompis hade också en BC tidigare som varit "familjehund" hela sitt liv och bara fått valla några enstaka gånger. Hon verkade inte ta skada av att inte få valla mer än nån gång på sommaren, i temperament var hon ungefär som om man tänker sig en gammal klok golden retriver. Även fastän hon fick valla såpass lite, bodde i en liten lägenhet och inte fick särskilt mycket motion la hon sig inte till med några olater som att tjuvvalla cyklister, katter eller nåt annat. BC är ju avlad för vallning men i rasen finns många olika individer som tydligen inte har lika stort "vallningsbehov".
Måste finnas en drös BC som inte klarat Lp, och likaså så borde det finnas ett gäng BC ägare som inte lyckats "tända" sina BC valpar. Är det ett misslyckande att ha en BC som inte är intresserad av att valla?
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Det skulle vara intressant och veta om ni som har Bc som inte vallar eller som är väldigt stressiga har stamtavla på era hundar.

Sen är det just detta med stressen, som jag skrev i en tråd innan. Vi passivitets tränar våra hundar, dom skall inte aktiveras med bollar och annat inomhus utan lära sig att ta det lugnt.

Många har problemet med stress pga att man sätter igång sin Bc med massor av aktivitet och sen inte klarar av att säga åt den när den skall ta det lugnt.
Gnist tycker att jag skall start en vallhunds tråd och skriva en del om vallningen och träningen av dessa hundar vad tycker ni?
:bow:
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

För min del och för många andras del här inne är det faktiskt meriter och stamtavla som AVGÖR. Jag köper aldrig hund eller häst efter omeriterade föräldrar, jag vill veta vad jag köper och iaf ha arvet på min sida.

Och hur känner du att du mår bra med en hund när den är 8 veckor?

//E

man känner vilken hund som passar en och vilken hund som inte passar en, iallafall gör jag det ;) Sen om den har jättehöga meriter i vallning eller ej de skiter jag blankt i. Så länge hunden är frisk och vi trivs med varann så varför inte..? Bland hästar så är det ju oftast bland de mest avlade raserna det finns hästar som det slår slint i skallen på - bara för att rasen är sönderavlad eller är uppbyggd via linjeavel.
Oavsett vad det är för djur är det viktigaste för mig att hitta en kompis som är frisk och kry. Jag tror faktiskt inte jag är ensam om det.
Min pappas sambo köpte en liten norfolkterrier för 9000 med jättebra stam och se där - missbildningar på den lille tösen. Men hon är ju vår bästa vän så klart och vi tycker om henne iallafall men bara för att man köper en hund med jättefin stam betyder inte det att man får en jättebra hund, så var det inte i vårat fall. Visst - hon är en jättebra kompis, men hon går konstigt så ibland låser sej hela hennes bakdel osv och detta är INTE vanligt bland norfolkterrier då de faktiskt är en av de friskaste raserna som finns, så vi vart lagom chockade över hur det hela utvecklades. Dessutom har hon ett missbildat öra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Det skulle vara intressant och veta om ni som har Bc som inte vallar eller som är väldigt stressiga har stamtavla på era hundar.

Jag har stamtavla på min. Dock är han inte ett dugg stressig, utan det är just det att han totalvägrar att valla.

Gnist tycker att jag skall start en vallhunds tråd och skriva en del om vallningen och träningen av dessa hundar vad tycker ni?
:bow

Låter som en jättebra ide :bow:
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

man känner vilken hund som passar en och vilken hund som inte passar en, iallafall gör jag det ;) Sen om den har jättehöga meriter i vallning eller ej de skiter jag blankt i. Så länge hunden är frisk och vi trivs med varann så varför inte..? Bland hästar så är det ju oftast bland de mest avlade raserna det finns hästar som det slår slint i skallen på - bara för att rasen är sönderavlad eller är uppbyggd via linjeavel.
Oavsett vad det är för djur är det viktigaste för mig att hitta en kompis som är frisk och kry. Jag tror faktiskt inte jag är ensam om det.

Självklart känner man om man passar eller inte. Framför allt så känner man väl att man vill ha hunden eller inte. Meriter kan man ju strunta högaktningsfullt i om man inte är intresserad av det. Din individ är ju lika trevlig för det. Om du hittat en individ som är frisk och kry och ni trivs ihop så är det ju jättebra... Men varför måste man då prompt avla på den individen?? Vad är det för tanke bakom den aveln??

Jag anser att man måste ha ett mål och en tanke bakom avel... Vad är det jag vill uppnå... Vad vill jag få fram??
Och minst lika viktigt... jag måste, OM jag avlar i så fall följa upp det jag producerat för att kontrollera om jag nådde fram till mitt mål... fick jag fram det jag ville uppnå....

För att kunna göra den uppföljningen bör man ha kontakt med sin uppfödning tills de blir vuxna. Ytterst sällan som blandrasuppfödare gör den uppföljningen på sin uppfödning...
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

en del av hanhundsägarna som mamma ringde till va faktiskt riktigt oförskämda, iaf hälften av dem skällde i princip ut henne, medan resten på ett sakligt, men inte direkt trevligt sätt förklarade att det inte va aktuellt....
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

På vilket sätt ser du på en 8 veckors valp att ni kommer att passa ihop och att den kommer vara frisk och kry hela livet????

Visst, det viktigaste är ju att hunden är frisk och att man trivs ihop!! Att köpa valp är alltid ett lotteri! Köper man renrasig, reggad från meriterade, friskförklarade föräldrar så har man jävlit mycket större chans att få det man letar efter!!!!

Blandraser kan man aldrig veta vad det blir av!
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Min pappas sambo köpte en liten norfolkterrier för 9000 med jättebra stam och se där - missbildningar på den lille tösen. Men hon är ju vår bästa vän så klart och vi tycker om henne iallafall men bara för att man köper en hund med jättefin stam betyder inte det att man får en jättebra hund, så var det inte i vårat fall. Visst - hon är en jättebra kompis, men hon går konstigt så ibland låser sej hela hennes bakdel osv och detta är INTE vanligt bland norfolkterrier då de faktiskt är en av de friskaste raserna som finns, så vi vart lagom chockade över hur det hela utvecklades. Dessutom har hon ett missbildat öra.

Och här har du ett exempel på rasavel som inte blir bra. Men om det är en bra uppfödare, som förhoppningsvis har fått reda på från er att hunden är behäftad med fel kan ta med det i sin vidare planering av sin uppfödning. Om felet visar sig vara nedärvbart så kan man då släppa den linjen som är behäftad med defekten.

Men man får inte blunda för att missbildningar och sjukdomar uppstår även i blandrasavel.. Är det kanske så att blandrasägare kanske har mer överseende med mindre defekter och sjukdomar hos sin blandras eftersom hunden generellt inte kostar lika mycket som en rashund???

Eftersom jag inte betalat så mycket för blandrasen så gör det inte så mycket om den inte är perfekt.... Den är ju så trevlig som individ och vi älskar den lika mycket för det!!!!
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

varför skulle valpköparna vara oseriösa bara för att de köper en oreggad valp????

Om vi pratar om BC, så är det så att de kräver en hel del
av föraren. Någon som är ute efter en bra vallhund köper inte en orregad BC, de valpköpare du får tag i till oreggade BC är kanske inte rätt personer för att ha en BC. Visst kan man ha tur & få tag i bra människor men det är absolut inte en självklarhet.

Jag skulle aldrig tänka mig att gå och köpa en oreggad BC, men jag är däremot inte emot blandisar, bara aveln.

Gnist tycker att jag skall start en vallhunds tråd och skriva en del om vallningen och träningen av dessa hundar vad tycker ni?
Gör det, det behövs tror jag!! :smirk:
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

BC utan godkänt lokalprov (vilket inte är en tävling utan en koll att hunden går att valla med) skall inte avlas på!
Visst får man ha en BC som familjehund men då skall den inte avlas på.
PL

Så vad gäller rasen border collie nedärvs en duktig och energisk hundägare med mycken tid för sin hobby - intressant!

Håller absolut med om att någon kontroll vad gäller mentaliteten för avelshundar bör finnas men att var och en som föder upp måste ha den tid det tar att träna upp en duktig vallhund tycker jag är att överdriva lite.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Ja om man inte vill att BC skalll förstöras som så många andra raser så skall man inte avla om inte hundarna vallas med.
Första delen i ditt inlägg förtjänar inte att kommenteras.
PL
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 176
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Har haft border collie som favoritras i 2 år nu. Har en schäfer för tillfället som haft problem som sprungit efter bilar, hoppat på...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 849
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Hej alla! Jag har sedan barnsben fått höra att border collies måste få utlopp för sina vallningsinstinkter och om man ska skaffa en...
2
Svar
24
· Visningar
4 781
Övr. Hund Hej Har jag fått höra rätt?? är kelpien en lättare ras än bc:n ?? klarar sig en australiensk kelpie av att bara köra lydnad eller...
Svar
14
· Visningar
6 367
Senast: Gilan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp